Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@03:20:29 GMT

آشنای با قره کلیسا چالدران/تصاویر

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۹۵۱۳

آشنای با قره کلیسا چالدران/تصاویر

قره کلیسا ویژگی‌ های منحصر به فردی دارد،تکنیک و حجم‌ پردازی در بنای قره کلیسا در نوبه خود، از کم نظیرترین پرداخت‌های هنرهای تجسمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  نوای چالدران ،قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس، در روستای چالدران در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان چالدران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلمه «قَرَه» در زبان آذری به معنای «سیاه» است. از آنجایی که ساختمان اصلی کلیسا تماماً از سنگ‌های سیاه ساخته شده بود، این کلیسا به این نام خوانده می‌شد اما پس از بازسازی این بنا، قسمتی از سنگ‌های سیاه به وسیله سنگ‌های سفید جایگزین شد.

قره کلیسا ویژگی‌ های منحصر به فردی دارد. تکنیک و حجم‌ پردازی در بنای قره کلیسا در نوبه خود، از کم نظیرترین پرداخت‌های هنرهای تجسمی است. با توجه به ویژگی های معماری در این بنای تار یخی، وجود دیوارهای دفاعی پیرامون کلیسا و وردی اصلی آن، این بنا حکم قلعه نیز دارد. در چهار جهت قلعه پنج برج دیده بانی به شکل یک قوس قرار گرفته است. اگر به مقطع قره کلیسا دقتی داشته باشیم، تمام بنا به صورت یک ساختمان واحد دیده می شود. برخلاف معابد اولیه ارامنه که به شکل مربع است، این کلیسا مستطیل شکل است.

تادئوس یا طاطاووس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح (ع) است که در سال ۴۰ میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت. گروه زیادی از جمله (ساناتروک)؛ پادشاه ارمنستان و دخترش «ساندخت» به آیین مسیحیت روی آوردند.

اما کمی بعد پادشاه پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند (حدود ۳۵۰۰ نفر) را به قتل برسانند. در سال ۳۰۲ میلادی در زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد و مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و پیروانش را نسل به نسل حفظ کرده بودند، در محل فرار آن‌ها کلیساهایی بنا کردند که «قره کلیسا» یکی از آن‌هاست. کلیسای تادئوس یکی از معتبرترین و پر زینت‌ترین کلیساهای ارمنیان در ایران است که شهرت جهانی دارد و هر سال در فصل تابستان در ماه ژوئیه (روزهای آخر تیر و هفته اول مرداد) که مصادف با قتل تادئوس و پیروانش می‌باشد، ارمنیان ایران و برخی از سفیران مسیحی کشورهای خارجی در ایران، به زیارت این کلیسا می‌آیند و در مراسم خاص مذهبی شرکت می‌کنند.

این کلیسا در دوره‌های مختلف ویران و مجدداً بازسازی شد. در سال ۱۲۳۰ میلادی (هنگام حمله چنگیز)، قسمت بزرگی از این کلیسا ویران شد ولی هنگام اقامت هلاکوخان مغول در آذربایجان، خواجه نصیرالدین طوسی به مرمت آن همت گماشت.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۹۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت‌های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟

ایران و روسیه با همکاری یکدیگر در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری هستند.

به گزارش ایسنا، یکی از راهکارهای پیشنهادی، استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و دارایی‌های مالی دیجیتال است که محسن رحیمی، وابسته بازرگانی سفارت ایران در مصاحبه با رسانه‌های روسی به آن اشاره کرد.

رحیمی تاکید کرد: استفاده از روبل‌ دیجیتال و ریال‌ دیجیتال می‌تواند فرآیندهای تجاری بین دو کشور را ساده‌تر و به کاهش تاثیر تحریم‌های موجود کمک کند.

او در اواخر ماه آوریل از برنامه‌های ایران برای راه‌اندازی پروژه آزمایشی با هدف پذیرش کارت‌های پرداخت میر روسی خبر داد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد
  • پرداخت‌ های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • پرداخت‌های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • آزادی زندانی با مستمری بازنشستگی
  • فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت به زودی پرداخت می‌شود
  • اعلام آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • دور زدن قانون ممنوعیت آیفون با پرداخت ۲ میلیون تومان برای ریجستری
  • حذف شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث
  • دستور مهم رئیسی به بانک ها درباره پرداخت این وام ها | ویدئو
  • ۱۵ درصد از مطالبات بازیکنان استقلال پرداخت شد