Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:04:41 GMT

زائران در مدت اقامت در مشهد 2.5 بار به زیارت می‌روند

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۶۰۰۲۱

زائران در مدت اقامت در مشهد 2.5 بار به زیارت می‌روند

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: بررسی‌ها نشان داده است که زائران در مدت اقامت خود در مشهد به طور میانگین 2.5 بار به زیارت می‌روند، از این رو برای پر کردن سایر اوقات زائران باید فکری کرد.

به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی، جاذبه‌های گردشگری، سوغات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه، نوروز ایرانیان، آداب و رسوم و سنت‌های ایرانیان را به تصویر کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این نمایشگاه با برگزاری شب‌های فرهنگی استان‌ها، کلکسیونی از فرهنگ کهن، آداب و رسوم ایرانیان را به نمایش گذاشته است که این امر در پر کردن اوقات فراغت، شناخت فرهنگ ایرانیان، غنای فرهنگی و انسجام بخشی به هویت فرهنگی ایرانیان بسیار تاثیرگذار است.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون در ایام نوروز بیش از 9 میلیون زائر به استان سفر کرده‌اند و 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، عنوان کرد: اولویت اول زائران زیارت امام رضا( ع) است اما بررسی‌ها نشان داده است که آنها در مدت اقامت خود در مشهد به طور میانگین 2.5 بار به زیارت می‌روند و برای پر کردن سایر اوقات زائران باید فکری کرد.

حسینی افزود: هر چقدر بتوانیم از طریق برنامه‌های فرهنگی و هنری مناسب وقت زائران و مجاوران را پر کنیم ارزشمند است و یکی از مکان هایی که می‌تواند کارکرد فرهنگی و هنری در پرکردن اوقات فراغت داشته باشد نمایشگاه بین‌المللی مشهد است.

وی با بیان این که در ایام نوروز نورزوگاه‌ها در سطح استان فعال شده است، خاطرنشان کرد: در ایام نوروز ورزش‌های بومی- محلی در سرتاسر استان در حال اجرا است که این فعالیت‌ها در راستای یکی از راهبردهای هفت‌گانه استان یعنی در جهت ارتقای فرهنگی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: نمایشگاه صنایع دستی و سوغات و هدایا  یکی از نمایشگاه‌هایی است که ساحت‌های زندگی اقتصادی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی را به نمایش گذاشته است.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت‌: در این نمایشگاه بیش از 200 غرفه وجود دارد و  130 صنف را توانسته است به مشارکت دعوت کند و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری از کارکردهای دیگر این نمایشگاه است و با برگزاری آئین‌ها و هنر بومی- محلی ضمن شناسایی فرهنگ مناطق مختلف، محیط مفرح و شادی را به ویژه در ایام نوروز برای مجاورین و زائرین فراهم ساخته است.

وی با اشاره به وجود 30 میلیون زائر سالانه و 3 میلیون مجاور در مشهد بیان کرد: باید غنای فعالیت‌های فرهنگی استان را افزایش دهیم و نمایشگاه بین‌المللی مشهد ظرفیتی بی بدیل است.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برای اولین بار بوده که در ایام پیک زائر و در نوروز، نمایشگاه نوروزی آن هم با موضوع فرهنگ موجب شده است اولین نمایشگاه نوروزی در مشهد برپا شود.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۰۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد در اولین نشست میز‌های تخصصی سند ملی زیارت گفت: با توجه به اینکه تصمیم‌گیری‌ها کمتر براساس داده‌ها صورت می‌گیرد در تلاش هستیم تا تمامی داده‌های ثبتی، افکارسنجی و رفتارسنجی را در مرکز ملی داده‌های زیارت پوشش داده تا به مدیران در امر زیارت برای تصمیم‌گیری‌های کلان کمک شود.
حسین افخمی روحانی در خصوص تاسیس مرکز ملی داده‌های زیارت افزود: با توجه به اهمیت مسئله زائر و زیارت و ضرورت سیاست‌گذاری و راهبری دقیق و هوشمندانه، لازم است که در زمینه حکمرانی توجه و اهتمام بیشتری به مسئله زیارت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مرکز ملی داده‌های زیارت مصوبه کارگروه ملی زیارت کشور است و در اسفندماه ۱۴۰۱ نیز مصوب شد، اضافه کرد: طی مصوبه‌ای که در زمینه این کارگروه ملی مطرح شد قرار است این مرکز در پژوهشکده زیارت دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یک فعالیت پژوهشی دانشگاهی مستقر شود تا بررسی و تحلیل داده‌های زیارت در این مرکز صورت گیرد.
رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سال گذشته یک فرآیند اجرایی و ساختاری در این خصوص طی شد که در اجرای این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در استان و سپس در سطح کشور نیز انجام می‌شود تا تصمیم‌گیری در حوزه زیارت مبتنی بر داده‌ها باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه تصمیم‌گیری‌ها کمتر براساس داده‌ها صورت می‌گرفت در تلاش هستیم تا تمامی داده‌های ثبتی، افکارسنجی و رفتارسنجی را در این مرکز پوشش دهیم تا به مدیران در امر زیارت برای تصمیم‌گیری‌های کلان کمک شود.
افخمی روحانی گفت: مصوبات کارگروه ملی زیارت به منزله مصوبات هیات وزیران است و این فرصت خوبی است تا بتوانیم جریان خدمت‌رسانی به زائران را به صورت کمی و کیفی نیز ارتقا دهیم. جمع‌آوری اطلاعات آماری، بخشی از هدف راه‌اندازی مرکز داده‌های زیارت است و ما به دنبال جمع‌آوری و ثبت تمامی اطلاعات و تحلیل‌های آماری مربوط به زیارت هستیم تا بتوانیم گزارش، تحلیل و طراحی مناسبی برای مسائل مختلف زیارت نیز داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد افزود: تمامی دستگاه‌ها باید حمایت‌های خود را داشته باشند تا تمامی داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های کلان جمع‌آوری شود، چراکه زیارت به عنوان یک پیشران فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در استان و کشور محسوب می‌شود و لازمه آن این است که تمامی ارگان‌های مربوطه مشارکت خود را در این زمینه به کار گیرند.

دیگر خبرها

  • انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
  • گره اندر گره
  • جزئیات اعزام زائران حج تمتع منطقه کاشان اعلام شد
  • تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی
  • اعزام نخستین گروه از عمره‌ گزاران کهگیلویه‌ و بویراحمد به سرزمین وحی
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • اعزام نخستین گروه حجاج عمره از ۳ استان جنوبی کشور
  • زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • همایش هفته حج در سنندج برگزار می‌شود
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین