Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منظور از « گرم شدن زمین» افزایش میانگین دمای زمین است و تغییرات آب و هوا بر اثر این افزایش دما به وجود می‌آید . گرم شدن زمین موجب تغییرات الگوی بارش، افزایش سطح آب دریاهای آزاد و کاهش سطح آب دریاچه‌ها و تاثیرات وسیع بر گیاهان، حیات وحش و انسان‌ها می‌شود.

به مجموعه‌ای ازگازهایی که مقداری از انرژی خورشید را در جو زمین نگه می‌دارند و باعث گرم شدن جو می‌شوند گازهای گلخانه‌ای می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخار آب، دی اکسید نیتروژن، و متان گازهای گلخانه‌ای اصلی هستند. اگر این گازها در جو نبودند، ‌انرژی گرمایی خورشید مجددا به فضا برمی‌گشت و به این ترتیب هوای زمین ۳۳ درجه سانتیگراد سردتر از الان می‌شد. اثر گلخانه‌ای به افزایش دمای کره زمین بر اثر وجود گازهای گلخانه‌ای در جو زمین گفته می‌شود.

کنوانسیون تغییر آب و هوا و اهداف آن

در سال‌های دهه ۱۹۸۰ شواهد علمی نشان‌ داد که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی خطراتی برای آب و هوای جهان ایجاد می‌کند و به این ترتیب افکار عمومی لزوم ایجاد کنفرانس‌های بین المللی دوره‌ای و تشکیل پیمان‌نامه‌ای برای حل این مسئله را احساس کرد. دولت‌ها برای انعکاس افکار عمومی یک سری کنفرانس بین‌المللی برگزار کردند و تنظیم قراردادی بین‌المللی را برای بررسی این مسئله خواستار شدند. در سال ۱۹۹۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد کمیته مذاکرات بین الدول INC را جهت تدوین کنوانسیون تغییرات آب و هوا (UNFCCC) تشکیل داد.

مهمترین اهداف کنوانسیون و فعالیت‌های مرتبط با آن عبارت است از تثبیت غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو در سطحی که از اثرات خطرناک فعالیت‌های بشر بر سیستم اقلیم جلوگیری کند، ارائه گزارش دوره‌ای وضعیت ملی تغییر آب و هوا به کنوانسیون، تهیه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و جذب توسط چاهک‌ها درکشور به‌صورت دوره‌ای، تنظیم و اجرای برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در تهیه روش‌های تطبیق با پدیده تغییر آب و هوا.

دولت‌ها با پذیرش کنوانسیون تغییرات آب وهوای سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ این کنوانسیون را به عنوان سکوی پرتابی برای اقدامات اساسی‌تر در آینده مورد توجه قرار دادند. در پاسخ به تغییرات ناشی از شناخت علمی و خواست سیاستی کنواسیون امکان پذیرش تعهدات اضافی دیگری را از طریق بازنگری بحث و تبادل نظر فراهم شد. اولین بازنگری در مورد کفایت تعهدات کشورهای توسعه یافته که در نخستین جلسه کنفرانس اعضا یا متعاهدین COP۱بر ضرورت‌ آن تاکید شده بود، در سال ۱۹۹۵ در برلین انجام شد. هیئت‌های حاضر به این نتیجه رسیدند که تعهدات کشورهای توسعه یافته برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای آن‌ها در سال ۲۰۰۰ به سطح موجود در سال ۱۹۹۰ باهدف دراز مدت کنوانسیون برای جلوگیری از تداخل ضایعات خطرناک انسان ساز با سیستم آب و هوایی تناسب ندارد.

وزرا و مقامات اجرایی همراه با پذیرش توافقنامه برلین و آغاز دور جدید مذاکرات برای تقویت تعهدات کشورهای توسعه یافته تعهدات جدیدی را پذیرفتند. گروه ویژه این کار که در توافق‌نامه برلین برای تهیه پیش نویس پروتکل تشکیل شده بود بعد از ۸ جلسه این پروتکل را به سومین جلسه اعضا یا متعاهین(COP۳) ارسال کرد. در کنفرانسی که به میزبانی کشور ژاپن در شهر کیوتو در دسامبر ۱۹۹۷ برگزار شد حدود ۱۰ هزار نفر شرکت داشتند. یکی از نتایج مثبت این کنفرانس پذیرش پروتکل جدیدی بود که به موجب آن کشورهای صنعتی متعهد شدند که میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال ۲۰۰۸-۲۰۱۲ به میزان ۵ درصد زیر میزان انتشار در سال ۱۹۹۰ کاهش دهند. با اطمینان می‌توان گفت این تعهد اجباری وقانونی منحنی بالارونده انتشار گازهای گلخانه‌ای کشورهای صنعتی را که در ۱۵۰ سال گذشته روند صعودی داشته است، به تدریج معکوس خواهد کرد.

پروتکل کیوتو در ۱۶ مارس ۱۹۹۸ جهت امضا اعضا آماده شد. این پروتکل ۹۰ روز پس از تصویب حداقل ۵۵ هیئت عضو کنواسیون قابل اجرا است. مشروط بر اینکه میزان انتشار گازهای گلخانه ای این ۵۵ عضو از ۵۵ درصد کل گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در سال ۱۹۹۰ توسط کشورهای صنعتی بیشتر باشد، همچنین اعضای کنواسیون تغییرات آب و هوا به اجرای تعهدات خود در برابر کنوانسیون و آمادگی برای اجرای پروتکل در آینده ادامه خواهند داد.

دفتر طرح ملی تغییر آب وهوا

طرح ملی تغییر آب و هوا در راستای تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران به کنواسیون تغییر آب و هوا پس از تصویب این کنوانسیون توسط مجلس شورای اسلامی در خردادماه ۱۳۷۶ از دی ماه ۱۳۷۶ برابر ژانویه ۱۹۹۸ در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

گاز گلخانه ای چیست؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست خواندنی آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۰۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند جمع‌آوری گازهای مشعل در ۱۴۰۳ شتاب می‌گیرد/ بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در آینده‌ای نزدیک

وزیر نفت با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ با هدف جمع‌آوری گازهای مشعل میدان‌های نفتی غرب کشور در منطقه دهلران به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، هشتم فروردین‌ماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی بیش از ۲۰ درصد و بالاترین رقم رشد اقتصادی را تجربه کرد که برای این دستاورد از همکارانم در صنایع نفت و گاز قدردانی می‌کنم، اظهار کرد: امسال با برنامه‌ریزی‌هایی از پیش تعیین شده از جمله تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، جهشی مطلوب در مسیر جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (ان‌جی‌ال ۳۱۰۰) با هدف جمع‌آوری گازهای مشعل میدان‌های نفتی غرب کشور در منطقه دهلران تا دو ماه آینده با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته گازهای همراه میدان‌های نفتی واقع در غرب کشور با ارسال به مشعل‌ها سوزانده شده و تا امروز واحدی برای جمع‌آوری این گازها در استان‌های غربی کشور به بهره‌برداری نرسیده است.

وزیر نفت با اشاره به سوختن روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه در میدان‌های نفتی غرب کشور ادامه داد: خوشبختانه با تکمیل طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های نفتی در غرب کشور، همه گازهای همراه میدان‌های استان‌های ایلام و کرمانشاه جمع‌آوری و فرآوری می‌شوند.

اوجی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این کارخانه روزانه حدود ۷ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می‌شود، گفت: سالانه یک‌ میلیون تن اتان با خط لوله‌ ساخت شده به پتروشیمی‌های جنوب کشور ارسال می‌شود تا خوراکشان از طریق این گازهای مشعل، تأمین و به ارزش افزوده تبدیل شود.

وی ضمن اشاره به رکورد مصرف ۱۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز پایانی سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در روزهای تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ تاکنون روزانه به‌طور میانگین حدود ۱۱۹ میلیون لیتر بنزین مصرف و سوخت مورد نیاز کشور بدون هیچ مشکلی به‌خوبی تأمین شده است.

وزیر نفت تأکید کرد: بنزین با سختی فراوانی در پالایشگاه‌ها فرآورش و در ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه سوخت کشور توزیع می‌شود، در اینجا از شهروندان محترم خواستارم با توجه به راهکارهای مصرف بهینه، به مدیریت مصرف سوخت کمک کنند.

افزایش برداشت از میدان‌های مشترک در دولت سیزدهم

اوجی درباره برداشت از میدان‌های نفتی و گازی مشترک با اشاره به اینکه در این زمینه به اعداد و ارقام‌ خوبی دست یافته‌ایم، تأکید کرد: در دولت سیزدهم حدود ۵۰ میلیون مترمکعب از میدان‌های گازی مشترک و حدود ۷۵ هزار بشکه از میدان‌های نفتی مشترک افزایش برداشت داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه در رشد تولید نفت و گاز به رقم‌های مطلوبی دست یافته‌ایم و اولویت با برداشت از میدان‌های مشترک است، افزود: همه میدان‌های نفت و گاز مشترک تعیین تکلیف شده‌اند و قراردادهای آنها امضا شده است و هیچ میدان مشترک نفت و گاز بلاتکلیفی در دریا و خشکی نداریم.

ایران به تکالیف خود در قرارداد گازی ایران و پاکستان عمل کرده است

وزیر نفت درباره قرارداد خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان تصریح کرد: براساس این قرارداد تکالیفی به‌عهده طرف ایرانی و پاکستانی است که در این زمینه ایران به تکالیف خود عمل کرده است.

اوجی ادامه داد: نشست‌ها و مذاکرات سازنده‌ای با طرف پاکستانی داشته‌ایم و اسلام‌آباد خواهان تکمیل بخش پاکستانی خط لوله صادرات گاز است که امیدواریم این اتفاق خوب رقم بخورد و انتقال گاز به پاکستان آغاز شود.

دیگر خبرها

  • روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان دور ریخته می‌شود
  • بارش برف و باران در راهِ استان
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • سبزترین بازی‌های المپیک جهان کدامند؟
  • روند جمع‌آوری گازهای مشعل در ۱۴۰۳ شتاب می‌گیرد/ بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در آینده‌ای نزدیک
  • پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور بزودی افتتاح می‌شود
  • اوجی: پالایشگاه جمع آوری گازهای مشعل با حضور رئیس جمهور در دهلران افتتاح می‌شود
  • پالایشگاه جمع‌آوری گازهای مشعل با حضور رئیس جمهور در دهلران بهره‌برداری می‌شود
  • وزیر نفت: پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود
  • (عکس) تشکر ویژه سردار آزمون از ترکمنستانی‌ها