Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در کتاب القاعده و خواهرانش، مطالب قابل توجهي درباره حضور گروه‌هاي تشکيل دهنده القاعده در افغانستان و پاکستان و ساختارسازي مجدد آنها در اين کشورها ارائه شده است.

به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري ميزان، القاعده و خواهرانش اثر «کميل الطويل» عنوان کتابي است که توسط موسسه مطالعات انديشه سازان نور در ايران به چاپ و نشر رسيده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه کتاب «القاعده و خواهرانش» در سال 1391 منتشر شده است، اما به جرأت مي‌توان گفت يکي از جذاب‌ترين کتاب‌ها در حوزه شناخت القاعده و سازمان‌هاي جهادي است.
اين کتاب ضمن درک ضرورت‌‌ها و الزام‌هاي تبارشناسي القاعده، با محور قراردادن تاريخچه مشروح مبارزات مسلحانه سازمان‌هاي جهادي فعال در سه کشور مصر، ليبي و الجزاير که در آن سالها به رغم ضعف و محدوديت‌هاي القاعده همچنان جزو عناصر مقاوم و جدي اين سازمان محسوب مي‌شدند، تلاش دارد نحوه شکل‌گيري القاعده و نقش و ارتباط مجاهدين مصري، ليبيايي و الجزايري با سازمان اسامه بن لادن را واکاوي کند.
در اين کتاب مطالب قابل توجهي درباره حضور گروه‌هاي تشکيل دهنده القاعده در افغانستان و پاکستان و ساختارسازي مجدد آنها در اين کشورها ارائه شده است.
نويسنده که از روزنامه‌نگاران مطرح روزنامه الحياه است، به علت اقامت در لندن و ارتباط با محافل اسلام‌گرا به ويژه در دهه 90 که رهبران و عناصر جهادي حضوري پررنگ در پايتخت انگليس داشتند، توانسته است اطلاعات مفصل، جديد و تا حد زيادي قابل اعتماد در خصوص عملکرد مجاهدين جمع‌آوري و آنها را در قالب کتابي با عنوان القاعدة و اخواتها منتشر کند.
نقل قول‌ها و خاطراتي که از رهبران اين سازمان‌ها بيان شده است، اين کتاب را خواندني‌تر مي‌کند.
در بخش از اين کتاب آمده است: نمي‌توان تاريخ القاعده را جدا از تاريخ گروه‌هاي جهادي ديگر روايت کرد که بيشترشان با پايان «جهاد افغانستان» در اواخر دهه 80 و آغاز دهه 1990، شکل گرفتند.
مصر دهه 80 به هيچ وجه براي فعاليت مجاهدين جديدي که پس از ترور سادات به تازگي از زندان آزاد شده بودند، آماده نبود.
در نتيجه آنان از مصر به سمت بهترين انتخاب ممکن يعني افغانستان مهاجرت کردند. اخبار «رشادت‌هاي» مجاهدين هر روز در محافل اسلامي بر زبان‌ها رانده مي‌شد.
شبکه‌هايي که از بازداشت‌هاي پس از ترور سادات نجات يافته بودند، راه خود را به سوي افغانستان و پاکستان پيدا کردند و اعضايشان نيز مخفيانه رفقاي سابق خود را به پيوستن به خود تشويق و تحريک مي‌کردند.
اين چنين مجاهدين مصري از طريق عربستان يا کشورهاي اروپايي راه خود را از زندان‌هاي کشورشان به سوي اردوگاه‌هاي افغانستان تغيير دادند.
/انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۰۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی

سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، شرکت هیات را در نشست‌های بین‌المللی و نشست‌های سازمان همکاری اسلامی مهم عنوان ‌کرده است.

وی گفت برای بازگو کردن واقعیت‌های عینی و موفق طالبان، نیاز است تا نماینده حکومت سرپرست در این نشست‌ها شرکت داشته باشد.

این در حالی‌ست که پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی با نام «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو برای توسعه پایدار» امروز (شنبه) در گامبیا آغاز شده قرار است فردا نیز ادامه داشته باشد.

در این نشست در کنار سایر موضوعات درباره اوضاع افغانستان نیز بحث شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • شیخ صدوق، روایتگر صادق احادیث
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • سنتکام به کشتن کشاورز سوری به جای سرکرده القاعده اعتراف کرد + عکس
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • خواب جدید داعش برای طرفداران ؛ به افغانستان بیایید !
  • داعش فراخوان داد/ به جای فلسطین در افغانستان جهاد کنید!
  • فراخوان داعش؛ به جای غزه در افغانستان «جهاد» کنید
  • فراخوان داعش؛ به جای غزه در افغانستان «جهاد» کنید