Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@22:52:53 GMT

عمارت آصف، نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۶۴۰۰۵

عمارت آصف، نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، یکی از بنا‌های تاریخی به جا مانده از دوره صفویه است که به لحاظ معماری و همچنین رویداد‌های تاریخی که در آن اتفاق افتاده بسیار با اهمیت و با ارزش است.

علوی رییس اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت:این عمارت زیبا و دلنشین یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های شهر سنندج محسوب می‌شود و در خیابان امام خمینی (ره)، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد؛ که در تاریخ ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:این بنای تاریخی به عنوان یکی از  قدیمی‌ترین بنا‌های شهر سنندج  به دستور «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه احداث شد وامروزه در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضا‌ها و غرفه‌های نمایشی موزه است.

علوی بیان کرد:این مجموعه بسیار زیبا ودیدنی که در نوع خود بی نظیر است حدود چهار هزار متر مربع عرصه و اعیانی دارد و در زمره خانه‌های اعیانی مسکونی مورد توجه در معماری مسکن است.

وی گفت: شکل‌گیری عمارت آصف به چهار دوره تقسیم می‌شود که دوره اول آن مربوط به بخش شمالی شامل تالار تشریفات، اتاق‌ها و راهرو‌های طرفین و قسمتی از فضا‌های بخش شرقی مربوط به دوره صفویه‌است. دوره دوم شکل‌گیری عمارت آصف مربوط به نیمه نخست دوره قاجار است، در این دوره ضلع‌های شرقی و غربی حیاط بیرونی و حمام عمارت ساخته شده‌است. دوره سوم که شامل احداث فضا‌های اندرونی، سردر ورودی نیم هشتی و بازسازی بخش غربی تالار تشریفات می‌شود مربوط به سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ هجری شمسی است. دوره چهارم شکل‌گیری عمارت آصف مربوط به سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ است که شامل مرمت کلیه قسمت‌های عمارت، تعویض سنگفرش کف حیاط، ساخت دوباره حیاط مستخدمان به شکل امروزی است.

«خانه کرد»، بزرگترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در ایران 

هاشمی مسئول موزه مردم شناسی خانه کرد سنندج نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: «موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین» یا «خانه کرد»، بزرگترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در ایران است.

وی در ادامه افزود:مرحله نخست پروژه خانه کرد که عمارت آصف را به خود اختصاص داده شامل، نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غرفه‌های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.

هاشمی با اشاره به بافت معماری این بنا می‌گوید: علاوه بر سر در نیم هشتی، دالان ورودی و اتاق تقسیم آب دارای چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مستخدمین و مطبخ است. حیاط بیرونی که حیاط اصلی هم هست دارای پلانی مستطیل شکل و دو ایوان و آب‌نما و باغچه با طرح چهار باغ است و در ضلع شمالی آن تالار اصلی با تزیینات منحصربه‌فرد شامل گچ بری‌ها، مقرنس کاری و اورسی زیبا و پرکاری با نقوش هندسی قرار دارد.

این کارشناس مردم شناس می‌گوید: در ضلع شرقی حیاط بیرونی فضا‌هایی شامل راهرو‌های ارتباطی و سه در و یک چهار دری و دو اتاق وجود دارد و در ضلع غربی آن ایوانی سراسری با ستون‌های آجری واقع شده و در پشت این ایوان یک تالار با اورسی بسیار زیبا که دارای طرح اسلیمی است و دو اتاق در طرفین آن قرار دارد. از قسمت‌های مهم حیاط بیرونی حمام عمارت است که زیباترین حمام تاریخی سنندج است حیاط اندرونی در ضلع شمالی عمارت واقع شده و در اوایل دوره پهلوی و بر اساس معماری بومی ساخته شده‌است. حیاط مستخدمین در ضلع جنوبی مجموعه و در کنار دالان ورودی واقع شده‌است بازسازی حیاط مستخدمین بر اساس طرحی جدید منطبق با اصول معماری سنتی بوده است. گوشه ضلع جنوبی عمارت، حیاط کوچکی قرار دارد که به حیاط مطبخ معروف است ویژگی‌های دیگر این بنا در قسمت به اصطلاح شاه نشین وجود یک ایوان دوستونه و دو ردیف پله در طرفین و استفاده از همین راه پله به عنوان ورودی مشترک بین شاه نشین و فضای مسکونی واقع در طرفین آن می‌باشد.

عمارت آصف، میزبان مهمانان نوروزی

هاشمی با اشاره به اینکه سال ۹۵ این عمارت جزوه ۱۰ موزه برتر کشور بود، گفت: تعداد مسافران داخلی ۸۳ هزارو ۳۲۹ نفر و مسافران خارجی ۸۲۱ نفر طی ۱۱ ماهه امسال از این عمارت تاریخی بازدیدکردند؛ که پیش بینی می‌شود نوروز سال ۹۷ این آمار‌ها افزایش داشته باشد.

وی افزود: هرساله در ایام نوروز یک فروشگاه صنایع دستی با غرفه‌های متعدد در گوشه‌ای از عمارت تعبیه می‌شود؛ اما شاید یکی از مفرح‌ترین و قابل توجه‌ترین بخش‌های عمارت که می‌تواند خاطره‌ای زیبا را برای مسافران وگردشگران در این ایام رقم بزند نمایشگاه غذا‌های سنتی که شامل کلانه، آش دوغ، شلکینه برساق (نان روغنی) است و با گیاهان خوراکی فصل بهارطبخ می‌شود وبازدید کنندگان می‌توانند یک روز زیبا را در یکی از تاریخی‌ترین و فرهنگی‌ترین عمارت‌ها و ساختمان‌های سنندج تجربه کنند. موسیقی فولکلور کردی هم توسط هنرمندان اصیل سنندجی یکی از برنامه‌های شاد ومفرح است که صدای دلنشین آن فضایی این عمارت را برای مهمانان نوروز‌ی دل انگیز می‌کند.

دسترسی به عمارت آصف

ورودی عمارت آصف در میدان انقلاب - خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد و هرساله در ایام نوروز اتوبوس‌هایی توسط تور‌های سازمان اتوبوسرانی سنندج به صورت رایگان دراختیار هتل‌های شادی، فرهنگیان، آبیدر و هتل جهانگردی به منظوررفاه حال مسافران وبازدید کنندگان این عمارت قرارمی گیرند.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۴۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف گور جمعی اجساد سوخته فلسطینیان در حیاط بیمارستان الشفاء

عضو کمیته فوریت‌های بهداشتی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که ۱۰ جسد در یک گور جمعی در حیاط بیمارستان الشفاء پیدا شد که برخی از آنها متعلق به زنان بود.

منابع پزشکی به آناتولی گفتند که ده‌ها جسد متلاشی شده، سوخته، تکه تکه شده و به صورت دسته جمعی یا جداگانه در قسمت‌های مختلف حیاط بیمارستان الشفاء دفن شدند. در همین راستا حماس گفت: گور دسته جمعی جدید در الشفاء تایید می‌کند که هیچ محدودیتی برای فاشیسم صهیونیستی و اعمال آن وجود ندارد.

با این وجود هیچ اظهارنظر فوری از سوی رژیم صهیونیستی در مورد این گور جمعی وجود ندارد.

یک خبرنگار کلیپی ضبط شده از گور جمعی کشف شده در حیاط بین المللی بیمارستان الشفاء منتشر کرد که در آن جسد ۱۰ فلسطینی که توسط ارتش رژیم صهیونیستی در جریان حملات خود به این بیمارستان که حدود دو هفته ادامه داشت، اعدام و دفن شدند، پیدا شد. 

معتصم صلاح، یکی از اعضای کمیته فوریت‌های بهداشتی در وزارت بهداشت فلسطین در غزه، در بیانیه خود که توسط دفتر رسانه‌های دولتی فلسطین منتشر شد، گفت: اولین گور جمعی ۱۰ جسد در مجتمع پزشکی الشفاء کشف شد. آن‌ها در مقابل بخش پذیرش مجتمع (در حیاط جلوی بیمارستان) دفن شده‌اند.

صلاح افزود: این اجساد پس از شناسایی خانواده‌های فلسطینی و تکمیل کار کمیته حقوقی به خاک سپرده می‌شوند. اجساد افرادی که از گورستان بیرون آمده بودند توسط ارتش رژیم اسرائیل اعدام و به طور نامنظم در حیاط جلوی بیمارستان دفن شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • مالک گران‌ترین خانه جهان چه کسی است؟
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل
  • کشف گور جمعی اجساد سوخته فلسطینیان در حیاط بیمارستان الشفاء
  • معرفی آثار بخش پویانمایی و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام