Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، طبیعت و اقلیم خاص مازندران، داشتن آب‌های معدنی گرم و سرد، مازندران را به یکی از استان‌های منحصربفرد در گردشگری سلامت تبدیل کرده است.

آب‌های معدنی مازندران در بخش لاریجان شهرستان‌های آمل، رامسر، منطقه ییلاقی لاویج شهرستان نور، تنکابن، بابل، سوادکوه، نکا و ساری واقع و چشمه‌های آب معدنی دیگری نیز در استان شناسایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشمه آب معدنی سورت قصر طلایی سحر آمیز در ساری

مجموعه زیبا و دیدنی چشمه‌های آب معدنی باداب سورت که از شگفت انگیزترین شاهکار‌های طبیعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند به ثبت رسید، در جنوب شرق شهر ساری٬ در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا در نزدیکی روستای اروست منطقه چهاردانگه واقع شده است.

چشمه‌های اسرار آمیز باداب سورت اروست مشتمل بر چهارده چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است. یکی از این چشمه‌ها که چشمه اصلی به شمار می‌رود دارای آبی بسیار شور با دریاچه‌ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب درمانی استفاده می‌شود.

در کناره‌های این دریاچه نیز رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که همراه با آب دریاچه جهت درمان درد‌های کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتیسم و میگرن سودمند است.

همچنین به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به هیچ عنوان در فصل زمستان یخ نمی‌زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی‌کند.

این چشمه‌ها دارای آب‌هایی به رنگ نارنجی و کمی ترش مزه اند که به صورت دائمی و نشتی همانند نوش دارویی گاز دار از دل زمین می‌جوشند. همچنین در اطراف دهانه چشمه‌ها کمی رسوب اکسید آهن نشسته است.

آب‌های رسوبی چشمه‌های باداب سورت در مسیر جریان خود از بالای کوه به پائین طی هزاران سال مانند آبشاری پلکانی با هنرنمایی خود ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز، طلایی و سفید در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده است که اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بکر و دل انگیز را به نمایش گذاشته است.

چشمه سورت چشمه درمانگر

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  مشابه این چشمه‌ها تنها در ۳ کشور ترکیه، آمریکا و نیوزلند وجود دارد که اتفاقأ بر خلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده از توریستی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این کشور‌ها محسوب می‌شوند.

چشمه شورباداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولأ در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود ودرمان درد‌های کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستی را به مهمانانش هدیه می‌دهد.

یکی از روستاییان منطقه سورت در گفتگو با  خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  گفت: اهالی منطقه در فصل تابستان سنگ‌های این صخره‌ها را داخل آتش می‌گذارند و وقتی خوب داغ شدند آن‌ها را در آب گوگردی قرار می‌دهند و از آن برای التیام پوست ودرد‌های مختلف استفاده می‌کنند.

چشمه آب معدنی آب اسک

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  روستای ییلاقی و کوهستانی اسک در حاشیه جاده هراز و در ۸۰ کیلومتری آمل به تهران قرار دارد. آب‌های گرم با حدود ۱۹ درجه حرارت در سرچشمه و خواص گوگردی در تمامی سطح روستا جاری است. آب سرشار از اکسید کربنیک و کلسیم به مقدار زیاد و نمک، منیزیم، کلرور‌های مختلف، آهن، سودپتاس و بی‌کربنات دوسود است.

استحمام در این آب فیروزه‌ای رنگ برای زیبایی و طراوت پوست، درمان سوءهاضمه و رفع انسداد مجاری موثر است. چیزی که در ورود به این روستای ییلاقی قطعا توجه شما را جلب می‌کند قشر آهکی و مرمری روستا است که از ترکیب بی‌کربنات دوسود و اکسیژن به وجود می‌آید.
آب‌های معدنی آب اسک با برخورداری از املاح فراوان و مواد گوگردی برای درمان بیماری‌های پوستی، درمان درد مفاصل و استخوان بسیار مفید است.

عروس شهر‌های مازندران با چشمه آب معدنی معجزه گر

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  رامسر به داشتن چشمه‌های معدنی معروف است که به جز یکی از آن‌ها بقیه چشمه‌های آب‌گرم هستند. آب‌های معدنی رامسر علاوه بر خواص درمانی که دارند در اطراف خود طبیعت زیبا و دیدنی را هم برای گردشگران و طبیعت دوستان به همراه دارند.

میزان دمای بزرگ‌ترین آب‌گرم معدنی رامسر که به شماره یک معروف است ۴۲ درجه سانتیگراد است که بهترین حد تحمل بدن است.

گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران درد‌های مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه‌های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی، این چشمه‌ها را به عنوان پزشک طبیعت، بهترین مکان برای درمان خود معرفی می‌کنند.

آب گرم معدنی رامسر

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  بیشتر آب‌های معدنی داخل شهر رامسر در اطراف محوطه هتل‌های جدید و قدیم قرار دارد. نزدیکی این شهر به دریا و جذابیت‌های دیگرش که به عروس شهر‌های ایران هم شهرت دارد در تمام فصول سال پر تردد است. مراکز آب درمانی متعدد به صورت وانه‌ای خصوصی، استخر‌های عمومی و خصوصی در شهر رامسر وجود دارد. حرارت آب در چشمه‌های اصلی و محل خروج از زمین حدود ۳۰ درجه سانتیگراد، گوگردی و گازدار است.

کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، کلراید، سولفات، سیلیس، آمونیاک و نیترات آن باعث درمان درد‌های مفاصل، بیماری‌های پوستی و درمان جوش‌های بدن، جلوگیری از ریزش مو، رفع گرفتگی عضلات می‌شود.

آب گرم معدنی سادات شهر

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سادات شهر از توابع شهرستان رامسر و در فاصله چهار کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر رامسر در دامنه شمالی کوه دریا دیم قرار دارد. چشمه‌های آب گرم سادات شهر از دامنه‌های شرقی کوه دریا دیم در چند نقطه با دمای مختلف از زمین خارج می‌شود.

چشمه‌های محمود گرما، عزیز گرما، نمک گرما، اشکر گرما، کش گرما و سنگ بنه از مهم‌ترین چشمه‌های معدنی این منطقه به شمار می‌آید.
درجه حرارت آب این چشمه‌ها به جز چشمه نمک گرما در سرچشمه اصلی حدود ۳۵ درجه است هدایت آب این چشمه‌ها در یک کانال، برای استفاده در استخر‌ها و وان‌ها به مرور باعث کاهش حرارت آن‌ها می‌شود.

چشمه‌های آب گرم سادات‌شهر را بیشتر به عنوان مسکن اعصاب، درد مفاصل و روماتیسم می‌شناسند.

خنک‌ترین چشمه معدنی این منطقه نمک گرماست که در حاشیه شمال غربی سادات‌شهر در دامنه کوه دریادیم و در وسط باغی زیبا از زمین بیرون می‌آید، حرارتش حدود ۱۷ درجه است و برای درمان بیماری‌های پوستی به ویژه جوش بدن موثر است.

آب سرد معدنی نیدشت رامسر

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دوازده کیلومتری جنوب رامسر در دره‌ای کنار رودخانه صفارود آب معدنی از دل زمین می‌جوشد که بیشتر مردم از خواص درمانی آن بی‌خبرند و فقط عده کمی از آب آن، آن هم به طور اتفاقی استفاده می‌کنند.

این آب معدنی که برخلاف آب معدنی‌های دیگر سرد است به آب معدنی نیدشت رامسر معروف است. قبل از سال ۱۳۲۰ برای بهره‌برداری از آب این چشمه، جاده‌ای خاکی از رامسر تا چشمه به دست مهندسان آلمانی ساخته شد که از آن تاریخ این جاده به جاده نیدشت رامسر شهرت دارد.

در آن ایام قرار بود آب این چشمه که همانند آب چشمه آبعلی دارای گاز طبیعی است، به عنوان آب خالص و گوارا به فروش برسد. با شروع جنگ جهانی و خروج اجباری آلمانی‌ها از کشور، این پروژه ناتمام ماند و با گذشت بیش از ۷۰ سال هنوز این اثر طبیعی، به حال خود رها شده و دست نخورده باقی مانده است.

آب گرم معدنی فلک ده در تنکابن

آب گرم معدنی فلک ده در دلیرسر قرار دارد و مسیر آن از سه راهی خرم آباد رد داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه یکله آغاز می‌شود و پس زا عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می‌رسد.

این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راهی سه هزار و لیرسر وجود دارد که از این محل جاده ادامه می‌یابد.

کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلک ده ۳۳ کیلومتر است و آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد بهمراه جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت قرار دارد.

آب معدنی شلف

آب معدنی شلف در سه هزار تنکابن درست در نزدیکی چشمه آب گرم سه هزار قرار دارد، آب معدنی شلف از آب‌های معدنی بسیار گوارا است تاثیر شفابخش برای هضم غذا و ناراحتی‌های کبدی و تنظیم دستگاه گوارشی ثابت شده است.

به روایت برخی از گردشگران طعم آن شبیه لیموناد است و املاح معدنی گوناگونی دارد. متاسفانه به دلیل هموار نبودن مسیر دسترسی تا به حال ناشناخته مانده است. نمونه این آب معدنی "آب معدنی ویشی" در کشور فرانسه وجود دارد که به عنوان یک نوشیدنی طبیعی و شفابخش در هتل‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد.

آب معدنی لاویج نور

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری، آب معدنی لاویج در روستایی به همین نام در ۲۵ کیلومتری غربی شهر چمستان از توابع شهرستان نور در بین دره‌های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. مسیر دسترسی به این روستا و چشمه آب معدن، از پارک جنگلی زیبا و دیدنی کشپل می‌گذرد.

کل آبدهی چشمه‌های آب گرم لاویج حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه است و درجه حرارت آب خروجی به ۴۸ درجه سانتیگراد می‌رسد. آبگرم‌های لاویج با گرمای طبیعی از گدازه‌های آتشفشانی دوران سوم زمین‌شناسی است و به خاطر داشتن مقدار زیادی از املاح گوناگون مثل فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم برای درد‌های استخوان، مفاصل، رماتیسم و بیماری‌های پوستی مفید است.

در چندین نقطه از این روستا تاسیسات آب درمانی مجهز به صورت عمومی و خصوصی وجود دارد. اماکن اقامتی و پذیرایی هم در این منطقه مهیا است.

آب معدنی لاریجان آمل

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری، در مسیر آمل به تهران در محل گزنک مرکز بخش لاریجان و در ادامه قله دماوند روستای ییلاقی و خوش آب و هوای آب گرم قرار دارد. آب‌های گرم و معدنی این روستا با حرارتی در حدود ۶۲ درجه سرشار از هیدروژن، سولفور، کلرور دوسود، سولفات دو کلسیم، سلیس، اکسید دو منیریم و ... است.

میزان آبدهی سرچشمه اصلی حدود هزار لیتر در ثانیه است که از بین سنگ‌های آتشفشانی عبور کرده و بسیار داغ می‌شود.

شرایط آب به گونه‌ای است که هیچ میکروبی در آن زنده نمی‌ماند، استحمام در این آب برای درمان بیماری‌های پوستی، زخم‌های کهنه، درد‌های استخوان، مفاصل و روماتیسم معجزه می‌کند.

آب گرم لاریجان از بهترین آبگرم‌های ایران است. در این روستای ییلاقی و خوش آب و هوا هم تاسیسات آب درمانی اقامتی و پذیرایی در تمامی طول سال فعال است.

آب معدنی استراباکو در آمل

۶۵ کیلومتری آمل به تهران، داخل دره‌ای باریک و در مجاورت رود هراز، از چند نقطه آب‌های گرم با حدود ۳۴ درجه از پای کوه می‌جوشد و بعد از جمع شدن از دو استخر تقریبا بزرگ، از آن سرازیر شده و به رودخانه می‌ریزد.

این آب‌ها دقیقا در حاشیه جنوبی روستای بایجان قرار دارد که قلابن هم نامیده می‌شود. میزان آبدهی تقریبا چهار اینچ در ثانیه است این آب ماده‌ای به نام زبیق دارد که برای درمان بیماری‌های عفونی به ویژه در پوست کاملا موثر است. به گفته مردم محلی این منطقه در صورت ته‌نشین شدن رسوبات قرمز رنگ و زیبای این چشمه، آب آن برای درمان بیماری‌های کبد و کلیه مفید است.

چشمه آب گرم معدنی آزرو در بابل

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  آب گرم معدنی آزرو در روستای آری در ببندپی شرقی و جنوب شرقی بابل در میان یک دره زیبای جنگلی و در کنار رودخانه قرار دارد که مجموعه طبیعی بی نظیری را با ترکیبی جالب عرضه می‌کند.

آب معدنی فیروزه‌ای رنگ در دل جنگل‌های سبز منظره‌ای را خلق کرده است که در دیگر نقاط کمتر دیده شده است و آب با جوشش از دل زمین استخر کوچکی را پدید آورده که به خاطر ترکیبات گوگردی برای بیماری‌های جلدی، روماتیسم و درد مفاصل بسیار مفید است.

چشمه هزارون قائم شهر

چشمه هزارون که به معنای هزار آب است در شهرستان قائمشهر نزدیک امامزاده زکریا (ع) روستای واسکس واقع شده که در گذشته به شکل قدیمی و دیوار گلی بود، اما اکنون با حصارکشی و دیوار کردن اطراف آن، علاوه بر اینکه مسافران از آب آن برای شفابخشی بیماری‌های مفصلی بهره می‌گیرند از آب گوارای آن برای چای استفاده می‌کنند.

چشمه گتوسرون سوادکوه

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری، چشمه گتوسرون در شهرستان سوادکوه، بهشت گمشده ایران و منطقه تاریخی ورسک یکی دیگر از جاذبه‌های مازندران است که در دل جنگل قرار دارد و آبشاری بسیار زیبا را برای دوست داران به طبیعت، فراهم نموده است.

این چشمه به گواه شاهدانی که از آن بهره‌مند شدند برای بیماری‌های پوستی و چشمی، مفید است که در تعطیلات نوروز و تابستان، خیل مسافران بسیاری را به طرف خود می‌کشاند.

پل ورسک با توجه به قدمت آن و قرار داشتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا با راه‌های شوسه و راه آهن، منزلگاه بسیاری از مسافران به ویژه پایتخت نشینان است که درگذشته با چنین انبوه جمعیتی، مواجه نبوده است.

چشمه گرگین آباد دودانگه ساری

چشمه گرگین وا در بخش دودانگه شهرستان ساری و در یک کیلومتری روستای خوش نشان واقع شده است. راه دسترسی به آن آسفالت است.
در میان درختان انبوه و در مسیر رودخانه چشمه‌های متعددی از زمین بیرون می‌زنند. هر کجا را نگاه می‌کنی آب است تعدادی از این چشمه‌ها خاصیت درمانی دارند. یکی از این چشمه‌های معدنی قبل از ورود به رودخانه در مسیر جاده قرار دارد.

جهت رسیدن به چشمه اصلی و پرآب باید از میان رودخانه عبور کنی تا به آن برسی. این چشمه دارای آبی بسیار سرد و گوگردی می‌باشد طوری که بوی گوگرد فضای رودخانه و اطراف چشمه را پرکرده است به دلیل سرد بودن آب فقط در ماه‌های تیر و مرداد آب چشمه برای شنا مناسب است.

در گذشته‌های نه چندان دور بومیان منطقه آب را داخل حوض‌های چوبی (نو) که از تنه درختان می‌ساختند هدایت می‌کردند سپس آتش روشن کرده و سنگ‌های درون رودخانه را داخل آن می‌انداختند تا کاملا گداخته شود بعد سنگ‌ها را داخل حوض می‌انداختند تا آب داغ شود پس از آن درون حوض قرار می‌گرفتند و خودشان را شستشو می‌دادند. (آب درمانی) درحال حاضر از حوض‌های چوبی خبری نیست. عده‌ای بوسیله دیگ آب را گرم می‌کنند و از آن جهت استحمام استفاده می‌کنند. چشمه‌های معدنی گرگین وا برای درمان امراض پوستی، قارچی و روماتیسم مناسب هستند.

چشمه آب معدنی قرمرض در نکا

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری، چشمه آب معدنی قرمرض یکی از مشهورترین نقاط گردشگری شهرستان نکا به شمار می‌‍رود. این چشمه در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر نکا در جاده‌ای معروف به قرمرض قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از وسط شهر نکا می‌گذرد.

شهرت این چشمه به خاطر خاصیت درمانی آن برای بیماری‌های کلیوی است که سبب شده تا هموطنان بسیاری، از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به این منطقه سفر کنند.

مازندران آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  ، گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران از دی امسال فعالیت‌های خود را برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی در بخش‌های مختلف مانند امداد و نجات، بهداشت و درمان، امنیت، تنظیم بازار، اسکان و سایر موارد آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسکان در این استان امسال با ۷ درصد افزایش به ۸۴۴ هزار نفرشب اقامت رسیده است افزود: ۱۴۸ پایگاه انتظامی برای ایام نوروز در این استان مستقر شده اند.

حسنی گفت: ۱۰۴ پایگاه، ۵۰ پست ایمنی و سلامت، ۲ مرکز امداد هوایی، ۴۳ داروخانه شبانه روزی در ایام نوروز آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند گفت: ۶۰ ناظر تاسیسات گردشگری شامل خدمات اقامتی و پذیرایی و دفاترگرشگری، ۲۸۰ بازرس اداره کل صنعت و معدن و تجارت این استان به همراه ۱۶۴ نیروی افتخاری و مردمی در این ایام فعالیت دارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: نوروز پارسال بیش از ۱۲ میلیون نفرشب و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۱ میلیون نفرشب در در این استان اقامت داشتند.

وی گفت: چشمه‌های آبگرم مازندران با خاصیت درمانی و تفریحی می‌تواند حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و مذهبی باشد.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند
  • تجلیل از مروجان فرهنگ پهلوانی 
  • پایان نوبت اول آزمون سراسری در صحت و امنیت کامل
  • جایگزینی بیش از ۲ کیلومتر نیوجرسی جای گاردریل در جاده‌های مازندران
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟