Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریتم کند عملکرد رسانه های شناسنامه دار و معتبر کشور در تعطیلات سال نو، بار دیگر فضای شایعات منتشره از منابع غیرموثق را داغ تر کرد و این زنگ خطر و هشداری جدی برای گسترش جهل عمومی در مورد مسایل مختلف شهروندان به شمار می رود.

ایران آنلاین /همه ساله با فرا رسیدن نوروز باستانی ایرانیان، اغلب روزنامه ها و جراید کشور منتشر نمی شوند و اخبار خبرگزاری ها نیز آنچنان پررنگ نیستند که بتوانند از سیل انتشار اخبار ناصحیح منابع غیرموثق فضاهای مجازی بکاهند و این امر در نهایت سبب داغ شدن بازار شایعات می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کند شدن چرخه تولید خبر توسط رسانه های معتبر طی سال های گذشته نیز سبب سوق مخاطبان به سمت رسانه های معاند و یا بنگاه های سخن پراکنی نامعتبر می شود اما امسال فضای مجازی و پراکندگی برخی شایعات در آن بیش از پیش به چشم می خورد.
تشدید اقدامات خصمانه آمریکایی ها به بهانه های فرامتنی علیه برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر، مرگ مغزی بر اثر مصرف مشروبات الکلی در جزیره کیش، تحریم چندین ایرانی به اتهام حملات سایبری، تیراندازی نیروهای مرزبانی ترکمنستان به چند ماهیگیر ایرانی در آب‌های مرزی دو کشور، آمار سفر ایرانیان به کشورهای همسایه برای تعطیلات نوروزی و غیره از جمله مباحثی بود که به صورت محسوس در رسانه های بیگانه و یا فضاهای مجازی رد و بدل می شد.
در پیوند با این موضوع پیمان پاکزاد استاد دانشگاه رشته علوم ارتباطات به ایرنا گفت: آنچه که مورد استناد کارشناسان و متخصصان خبر است؛ خبرهای منابع و خبرگزاری های موثق است چون می دانند برای کسب اطلاعات درست به کجا مراجعه کنند.
وی اظهار داشت: اما مشکل اصلی اطلاع رسانی به عامه مردم است که هنوز فرهنگ دستیابی به اطلاعات درست از منابع موثق را ندارند.
پاکزاد با تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ سواد رسانه در کشور افزود: در این ارتباط نیاز به آگاهی دهی و بازگویی اهمیت کسب اطلاعات درست و دریافت آن از منابع و رسانه های شناسنامه دار در جامعه به شدت احساس می شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از آسیب های رایج در فضای اطلاع رسانی مجازی رونق دوباره حرف های درگوشی است که از خصوصیات و ویژگی های ارتباطات فردی است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: حرف های درگوشی که یکی از روش های ایجاد شایعه در جوامع سنتی است ؛ از ویژگی های ارتباطات شفاهی می باشد که در اوج تکنولوژی های ارتباطی و در عصر انفجار اطلاعات اکنون به صورت مجازی رونق یافته است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: یعنی در عصری که به دنبال زوال برخی از تکنیک ها و تاکتیک های زوار در رفته جوامع سنتی و عصر کهکشان شفاهی بودیم ؛ ویژگی های این عصر خود را مدرن کرده و در فضای مجازی به عنوان عامل قدرتمند ایجاد شایعه در رسانه های مدرن شده است.
پاکزاد گفت: تنها نسخه برای درمان این شایعه سازی عزم عمومی رسانه ای برای ارتقای آگاهی عمومی جامعه است که بدانند نباید بلافاصله اخبار فضای مجازی را بپذیرند بلکه باید به اهل آن و رسانه های موثق همچون ایرنا مراجعه کنند و در نهایت التزام خبرنگاران به خصوص خبرنگاران و دست اندرکاران فضای مجازی به اخلاق رسانه ای است تا خود احساس مسئولیت کنند.
واقعیت این است که با گسترش فضای مجازی در دنیای کنونی، ضرورت اطلاع رسانی بیشتر برای افکار عمومی و مردم از طریق مجاری حرفه‌ای‌تر همچون رسانه‌ها امری انکارناپذیر است چرا که فضای مجازی طی همین چند روز گذشته سرشار از مطالب و اخباری بود که گاهی فاقد صحت، دقت و عینیت بود.
مسئولیت رسانه‌های شناسنامه دار سبب انتشار صحیح اخبار می شود اما در غیاب آنان اغلب اوقات آنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ فاقد حس مسئولیت مدارانه است؛ بنابراین ضرورت احساس می‌شود تا بار دیگر تجدید نظر جدی در مباحث اطلاع رسانی صورت پذیرد تا شهروندان با کسب اطلاعات موثق، سره را از ناسره تشخیص دهند.
مدیریت افکار عمومی یکی از کارکردهای اصلی رسانه ها به شمار می رود و در صورت غیبت آنان از وظیفه اصلی خودشان، بازار داغ شایعات و اخبار ناصحیح سکه می شود که این امر در نهایت سبب مدیریت جهل عمومی خواهد شد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۴۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | هشدار برای آبگرفتگی تهران صادر شد

به گزارش همشهری آنلاین؛ طبق بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و واکاوی الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران تا ظهر فردا (۱۳ اردیبهشت) آسمانی کمی ابری تا نیمه ابری همراه با وزش باد در نیمه جنوبی، گاهی وزش باد نسبتا شدید تا شدید و احتمال خیزش گرد و خاک و در ارتفاعات افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از عصر فردا تا ظهر شنبه (۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت) آسمان استان تهران نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها بارش باران به‌ویژه بعد از ظهر جمعه تا صبح شنبه گاهی رگبار تندر و آذرخش مورد انتظار است و رخداد تگرگ در نقاط مستعد دور از انتظار نیست. از عصر پنجشنبه تا یکشنبه (۱۳ تا ۱۶ اردیبهشت) در بعضی ساعت‌ها به‌ویژه بعد از ظهر تا شب در نیمه جنوبی استان وزش باد شدید تا خیلی شدید پیش‌بینی می‌شود. از جمعه شب تا صبح یکشنبه کاهش محسوس دما به ویژه در نیمه شمالی استان مورد انتظار است.

بنابر هشدار زردرنگ اداره کل هواشناسی استان تهران، در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال‌ها، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد. بنابراین نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت لایروبی کانال‌ها و آب‌روها با توجه به احتمال رخداد تگرگ و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه می‌شود.

کد خبر 848728 منبع: ایسنا برچسب‌ها شهردارى تهران سازمان هواشناسي تهران

دیگر خبرها

  • هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | هشدار برای آبگرفتگی تهران صادر شد
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد