Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-04@09:00:34 GMT

آسمان شب را از دل سه کویر ببینید+فیلم و عکس

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۶۴۶۱۱

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار ایلنا، آسمان همیشه پرستاره است؛ اگر در شهر زندگی می‌کنید و شب‌ها وقتی به آسمان نگاه می‌کنید، چیزی نمی‌بینید، تقصیر آسمان نیست، نور شهر است که مانع دیدن ستارگان آسمان می‌شود؛ همان‌چیزی که به آن آلودگی نوری می‌گویند. برای دیدن آسمان پرستاره می‌توان برنامه سفری چید؛ سفری که در آن تاریخ و طبیعت زمین و آسمان یک‌جا کنار هم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توانید به یک کاروانسرا یا قلعه‌ای به‌جامانده از تاریخ در دل کویر بروید و شب را به تماشای آسمان بگذرانید و روز را در کویر گردش کنید. ما برای این کار، سه بنا را در سه کویر پیشنهاد می‌دهیم. برای این سفر یک دوربین نه چندان پیشرفته هم لازم دارید. ما به شما یاد می‌دهیم که چه کار کنید تا بتوانید با همین دوربین، عکس‌های قابل قبولی بگیرید.

 

مکان‌های رصد ستاره

سه مکان برای رصد ستاره‌ها در کویر به شما پیشنهاد داده‌ایم؛ کاروانسرای ده‌نمک در کویر گرمسار، قلعه کرشاهی در کویر ابوزیدآباد و کاروانسرای قصر بهرام در پارک ملی کویر. برای رفتن به این مناطق و رصد ستاره، حتما فهرست تورهای نجومی را سرچ کنید تا در طول سال بتوانید از برنامه‌های آن‌ها آگاه شده و یکی را برای رفتن انتخاب کنید.

 

کاروانسرای قصر بهرام: می‌گویند این بنا به دستور بهرام ساسانی معروف به بهرام گور ساخته شده است. بنایی زیبا که بعدها توسط شاه عباس صفوی بازسازی شد و به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفت. این کاروانسرا که به ثبت ملی رسیده و از بناهای مهم تاریخی ایران است، بازسازی شده و امکان شب‌مانی هم در آن فراهم است. هوای پاک و نبود آلودگی نوری باعث شده تا این کاروانسرا یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای آسمان شب باشد. این بنا را با نام‌های دیگری مثل ﮐﺎﺭﻭﺍﻧﺴﺮﺍی ﻋﺒﺎﺱ‌ﺁﺑﺎﺩ و کاروانسرای شاه‌عباسی نیز خوانده می‌شود و امروزه ﭘﺎﺳﮕﺎﻩ ﺷﮑﺎﺭﺑﺎﻧﯽ ﭘﺎﺭک ﻣﻠﯽ ﮐﻮﯾﺮ در آن قرار دارد. کاروانسرای قصر بهرام، در جنوب گرمسار و شمال شهر دریاچه نمک قرار گرفته و بهترین و نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به این کاروانسرا از مرکز شهر پیشوا ورامین است. از پیشوا به سمت قلعه بلند، پس از آن به مبارکیه و بعد هم به قصر بهرام می‌رسید.

قلعه کرشاهی: به این قلعه تاریخی قلعه دزدها هم می‌گویند. دقیقا نمی‌دانیم که چرا به این قلعه، کرشاهی می‌گویند ولی می‌دانیم که این قلعه وقایع تاریخی مهمی به خود دیده است؛ مثل دفاع در برابر یورش مغولان و تجمع سپاه نایب حسین کاشی که توسط رضاشاه کشته شد. پژوهشگران می‌گویند که بعد از ارگ بم، این قلعه با دومین بنای خشتی ایران محسوب می‌شود چراکه قدمت تاریخی قلعه و شالوده اولیه این قلعه به پیش از اسلام بازمی‌گردد. قلعه تدافعی کرشاهی از جهت سازماندهی و انسجام فضایی، یکی از کامل‌ترین و مستحکم‌ترین قلعه‌های محدوده آران و بیدگل و شهرهای اطراف آن محسوب می‌شود. قلعه‌ای در شمال‌شرقی شهر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل است. جایی در جنوب کویر سیازگه بند ریگ و در نزدیکی ارتفاعات کوه یخ‌آب در استان اصفهان. مسیر رسیدن به این قلعه به این صورت است: با عبور از شهر ابوزیدآباد و پس از آن گذر از روستایی به‌نام قاسم‌آباد، راهی خاکی به سمت شمال وجود دارد که پس از طی مسافت ۳۰ کیلومتر به قلعه کرشاهی می‌رسد.

کاروانسرای ده نمک: این بنای دوره صفوی، به اقامتگاهی بوم‌گردی تبدیل شده و می‌توانید در آن‌جا لذت بودن شبی در کنار کویر و آسمان پرستاره را با هم ببرید. می‌توانید صبحانه و ناهار و شام را هم در رستوران این اقامتگاه بخورید که غذاهای محلی پخت می‌کند. کاروانسرای ده نمک در۴۰ کیلومتری شرق گرمسار، 20 کیلومتری شرق آرادان بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگفرش بنا شده و به ثبت ملی هم رسیده است. سردر ورودی این کاروانسرا با چهار ایوان و ۲۴ حجره در طرفین و یک شاه‌نشین فضای خاص و زیبایی را درست کرده است. در کنار این کاروانسرا، آب‌انباری با یک یخچال قدیمی، شترخوان زیبای و برج‌های دیدبانی چهارگانه هم برای دیدن هستند. باتوجه به شرایط جغرافیایی خاص این کاروانسرا، بسیاری از علاقه‌مندان رصد و نجوم از این کاروانسرا برای رصد ستاره‌ها استفاده می‌کنند.

 

رصد ستاره‌ها

دوری از آلودگی نوری و ایستادن بر یک بلندی در دل کویر، بهترین زمان برای تماشای آسمان پرستاره است. در هر ماهی از سال، می‌توانید شاهد پدیده‌ای نجوم باشید که برای دانستن تقویم رصد ستارگان باید با راهنمای این حوزه در تورهای مخصوص هماهنگ باشید. به‌طور کلی آسمان بالای سر ما در هر فصلی با فصل دیگر فرق می‌کند. باتوجه به حرکات زمین به دور محور خود و همچنین حرکت زمین به دور خورشید، آسمان شب دارای نقشه‌های مختلف در فصول مختلف است. آسمان مانند ساعت و تقویم است و با تغییر ساعت در شب، و فصل در سال، تغییر پیدا می‌کند. برای شروع رصد، به چیزی بیش از چشمان‌تان و یک دوربین دوچشمی مناسب احتیاج ندارید. کافی است که نقشه آسمان شب را همراه داشته باشید و آن را مطابق با جهت جغرافیایی آسمان محل خود قرار داده و به کمک آن به شناسایی و رصد ستارگان بپردازید. قبل از هر چیز نقشه آسمان شب را سرچ کرده و نقشه مطابق با فصل خود را دانلود کنید. باید یادآور شویم که قبل از درک کلی از آسمان شب در فصول مختلف، باید با نام فارسی و لاتین، نام اختصاری و شکل صورت‌های فلکی آسمان شب آشنا شده باشیم. برای استفاده صحیح از نقشه‌ها رو به سوی شمال بایستید و نقشه را به گونه‌ای در دست بگیرید که شمال آن در پایین واقع شود. حالا با تغییر جهت خود، نقشه را هم بچرخانید.

 

عکاسی

بسیاری از دوربین‌های دیجیتال امروزی ساده و کوچک دارای حالت عکاسی در شب، تنظیم دستی مقدار نوردهی و تنظیم دستی فوکوس تصویر هستند. این گزینه‌ها برای عکاسی از مناظر فوق‌العاده‌ی آسمان به کمک شما می‌آیند؛ البته داشتن دوربین‌های DSLR قابلیت‌های متعدد و بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما برای شروع عکاسی نجومی بی‌شک به ابزار مهم دیگری نیاز دارید؛ ازجمله سه‌پایه‌ای که در نوردهی طولانی مدت دوربین‌تان را ثابت نگه دارد. لازم نیست سه پایه‌تان خیلی حرفه‌ای باشد مخصوصا برای دوربین‌های کوچک می‌توانید عکاسی را با سه پایه‌ای سبک و ارزان قیمت، اما مستحکم، شروع کنید. تنظیمات نوردهی خودکار را فراموش کنید، چه برای مناظر گرگ و میش غروب و چه برای عکاسی از صورت‌های فلکی در شب. بهتر است زمان نوردهی را به طور دستی تنظیم کنید. وقتی از آسمان عکس می‌گیرید، همیشه چند نوردهی مختلف را امتحان کنید. به این ترتیب، دست‌کم در یکی از عکس‌ها بهترین نور و رنگ ثبت شده را به دست خواهید آورد.

حجم ویدئو: 34.82M | زمان ویدئو: 00:03:16 دانلود فایل ویدئویی

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آسمان شب کاروانسرای ده نمک قلعه کرشاهی کاروانسرای قصر بهرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۴۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطبی دستیار قلعه‌نویی‌ نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در هفته‌های اخیر شایعات فراوانی در مورد احتمال بازگشت افشین قطبی به فوتبال ایران منتشر شده است. بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، امیر قلعه‌نویی در یک برنامه تلویزیونی از همکاری با سرمربی سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس استقبال کرد و از آن مقطع اخبار در مورد احتمال حضور افشین قطبی در کادر فنی تیم ملی ایران شنیده شده است.

به گزارش ورزش سه، البته افشین قطبی در یک مصاحبه پیش از تعطیلات نوروز مدعی شد هنوز در این مورد به جمع‌بندی خاصی نرسیده و هنوز توافقی بین طرفین حاصل نشده است.

اما در ۴۸ ساعت اخیر شایعات عجیبی در مورد احتمال حضور افشین قطبی در تیم ملی ایران مطرح شد که خیلی زود با تکذیب مدیر برنامه و دوست نزدیک او مواجه گردید.

چندی قبل حمید مطهری، دستیار امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا، رسماً به عنوان سرمربی تراکتور فعالیت خود را آغاز کرد و به نظر می‌رسد جدایی او از تیم ملی قطعی شده باشد. دیروز شایعاتی منتشر شد که قرار است افشین قطبی به عنوان دستیار و جانشین حمید مطهری در تیم ملی ایران مشغول فعالیت شود که به نظر این خبر صحت ندارد.

مهدی حاجی‌باقر، مدیر برنامه افشین قطبی، سه مدعی شد هیچ صحبتی در خصوص حضور افشین قطبی به عنوان دستیار امیر قلعه‌نویی در تیم ملی وجود نداشته و سرمربی فعلی تیم ملی ایران اخیراً در ارتباط با خود افشین قطبی پیشنهاداتی در خور تخصص و حرفه او ارائه داده و قرار است به زودی سرمربی فعلی اف سی ونکوور کانادا در این مورد پاسخ نهایی را به خود امیر قلعه‌نویی اعلام کند.

اما اخبار در مورد حضور دائم افشین قطبی به عنوان دستیار در کادر فنی امیر قلعه‌نویی به هیچ عنوان صحت ندارد و قرار نیست قطبی در این سمت در تیم ملی ایران مشغول به فعالیت شود.

۲۵۸ ۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902676

دیگر خبرها

  • قطبی دستیار قلعه‌نویی‌ نمی‌شود
  • باران همچنان مهمان کویر کرمان است
  • اعلام میزان بارش های بهاری در کهگیلویه و بویراحمد
  • افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان
  • مسدود شدن جاده خوسف - معدن قلعه زری
  • یادمان شهدای کارگر در خطه کویر
  • از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم
  • از معلمان امین شهر، قدردانی شد
  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • راهنمای سفر به بافق شهری در قلب کویر ایران