Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چند تهران با دود و ترافیک بیشتر شناخته می‌شود؛ اما حال و هوای بهاری در کوچه پس کوچه‌های «طهران قدیم» یادآور صلابت پایتخت و زیبایی‌هایش می‌باشد. ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ استانها تهران نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، طهران در ابتدا روستایی بزرگ بود که میان شهر بزرگ ری و کوهپایه‌های البرز جای گرفته بود؛ پس از یورش مغولان و ویرانی ری مهاجرت مردم از شهرهای اطراف به تهران افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند تاریخ دقیقی از آغاز شکل‌گیری تهران به‌عنوان یک شهر در دست نیست، اما ساخت تهران در سال 961 هجری قمری به‌دستور شاه طهماسب صفوی را می‌توان نقطه آغاز شکل‌گیری هسته تهران امروزی در نظر گرفت.

با تصویب «قانون بلدیه» اولین طرح تهران تحت عنوان نقشه خیابان‌ها در 1309 هجری شمسی به اجرا درآمد که بر اثر آن بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و همچنین حصار تهران تخریب شد و با ساخته شدن بناهای جدید زمینه توسعه تهران فراهم شد.

اکنون تهران 8 میلیون نفری، کمتر نشانی از طهران قدیم دارد، جز چند ساختمان قدیمی که در انبوه برج و ترافیک و دود، یادآور دهه‌های گذشته هستند، از تهران قدیم چنارهای بلند مانده و مردمان ساکت عکس‌های قدیمی، که در تهران شلوغ امروز جا مانده‌اند؛ تهران هر روز بزرگ‌تر می‌شود و از تهران سال‌های عکس‌های سیاه و سفید، دورتر و دورتر؛ با این حال همچنان که بهار سرآغاز نو شدن طبیعت و درختان است، آثار و نشانه‌های طهران قدیم همچنان با صلابت رخ نشان می‌دهد و چشم هر ببننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

انتهای پیام/ ع

R7840/P1494/S6,60/CT8

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود

به گزارش خبرآنلاین از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمود پاکزاد از اولین عکاسانی است که تاریخ خیابان‌های تهران را مصور و مستند کرده است، البته از جمله شهرهایی که پاکزاد برای عکاسی به آن‌ها سفر کرده می‌توان به اصفهان، شیراز، تبریز، گرگان، اهواز،آبادان، خرمشهر، همدان، آذربایجان، قم، شهرهای شمالی ایران اشاره کرد. پاکزاد در سال ۱۳۷۷ خودش را بازنشسته کرد و در سال ۱۳۷۸ عکس‌های خود را به سازمان اسناد ملی اهدا کرد.

تصویر زیر از مجموعه عکس‌های محمود پاکزاد از خیابان ولیعصر(عج) تهران در سال ۱۳۳۴ است. خیابان ولیعصر تهران یکی از شاه‌راه های ارتباطی در مسیر شمال به جنوب و برعکس در شهر تهران است. تا پیش از انقلاب اسلامی ایران خیابان ولیعصر را با نام خیابان پهلوی می‌شناختند. خیابان ولیعصر به‌واسطه درختان چنارش نیز شهرت زیادی دارد؛ گرچه که در گذشته تعداد این درختان بسیار بیشتر از امروز بود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902609

دیگر خبرها

  • فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی
  • تصویر قدیمی از آشپزخانه بازار طهران در دوره قاجار
  • هوای ابری و بارش‌های بهاری فردا در ۲۳ استان
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • سفربه تهران قدیم؛ تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل (+عکس)
  • چرا در تهران قدیم خودرو‌ها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • رفت و برگشت باران بهاری به آسمان گیلان
  • پاکی هوا ارمغان وزش باد‌های بهاری
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود