Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: مبارزه با واردات بی رویه و قاچاق کالا نخستین گام در حمایت از تولید داخلی است که بایستی به طور جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های نماز عبادی سیاسی روز جمعه در مصلای بیت المقدس شهر اراک اظهار داشت: با توجه به نام گذاری سال جاری تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، اصلی ترین قدم در این راستا جلوگیری از قاچاق کالا و واردات محصولاتی است که در داخل تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: آحاد جامعه به ویژه مسئولان باید در این زمینه به طور جدی برنامه ریزی، سرمایه گذاری و اقدام کنند و اینگونه نباشد که در حد شعار به این مساله پرداخته شود.

دری نجف آبادی بیان کرد: از سوی دیگر باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در کشور ترویج شود  تا اقبال عمومی نسبت به این موضوع افزایش پیدا کند.

امام جمعه اراک خاطرنشان ساخت: برای تحقق این مساله ضروری است که تولیدکنندگان داخلی افزایش کیفیت محصولات تولیدی و رقابت پذیری تولیدات خود را ارتقا دهند تا بتوان فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را اشاعه داد و این مهم نیازمند عزم جدی است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به مشکلات برخی از صنایع استان مرکزی که طی سال های گذشته خصوصی سازی شده و هم اکنون با چالش هایی روبرو هستند، تصریح کرد: تجربه استان مرکزی در رابطه با خصوصی سازی صنایع نشان داده که این اقدام نه تنها مشکلی را از واحدهای صنعتی رفع نکرده بلکه باعث بروز مشکل شده است.

دری نجف آبادی ادامه داد: با توجه به این مشکلات که هنوز هم تدبیر کارسازی برای رفع آنها اتخاذ نشده و به قوت خود باقی است، انتظار می رود مسئولان کشور در سال جاری، اقدام پیگیرانه و جدی در این زمینه به انجام برسانند و دولت و مجلس این مهم را در دستور کار قرار دهند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه همه ما باید در راستای حفظ دستاوردها و داشته های ارزشمند انقلاب و نظام اسلامی همت داشته باشیم، گفت: این دستاوردها به سختی و با خون شهدای گرانقدر به دست آمده و امروز که دشمن با تمام توان تلاش دارد آن را از ما بگیرد، باید با هوشیاری این دسیسه ها را بی اثر کنیم و در مسیر پیشرفت و توسعه قدم برداریم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: دشمنان نیز باید بدانند که دست آنها برای امت و نظام اسلامی ایران رو شده و به این سبب آحاد جامعه برای مقابله با دشمنی ها آماده و منسجم هستند.

دری نجف آبادی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه امروز جلوگیری از ریخت و پاش و اسراف ضرورت جامعه است، بیان کرد: یکی از عرصه هایی که در کشور به شدت نیازمند رعایت صرفه جویی در آن هستیم، مصرف آب است، در این زمینه استان مرکزی نیز مستثنی نیست، چراکه در سال زراعی جاری با کمبود بارش در سطح استان مواجه هستیم.

امام جمعه اراک ادامه داد: این مساله در راستای جلوگیری از بروز بحران شدید کمبود آب در سال های آتی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد وگرنه با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی همچنین با اشاره به ماه رجب و فرارسیدن موعد برگزاری آئین معنوی اعتکاف تصریح کرد: همه ما باید از این ماه پربرکت در راستای تهذیب نفس و توبه به درگاه خداوند متعال بهره بگیریم و از برکات معنوی این ماه به نحو مطلوب برخوردار شویم.

دری نجف آبادی با اشاره به فرارسیدن روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه عنوان کرد: ۱۲فروردین که به نام روز جمهوری اسلامی نام گذاری شده یادآور حضور میلیونی مردم ایران و رای حداکثری به جمهوری اسلامی است که باید این داشته ارزشمند را حفظ کنیم، در روز ۱۳فروردین نیز که به نام روز طبیعت نام گذاری شده، انتظار می رود مردمی که در دامان طبیعت حضور می یابند، از آسیب به عرصه های طبیعی خودداری کرده و به محیط زیست صدمه وارد نکنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۹۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟

به گزارش خبرآنلاین، اظهارات وزیر صمت اما چند پرسش را در ذهن افکار عمومی ایجاد می‌کند. نخست اگر 50هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود دارد، چرا ترخیص و تحویل نمی‌شوند؟ پرسش دوم اینکه چرا آمار ارائه‌شده از سوی وزیر صمت، با آمار اخیر گمرک و اظهارات چندی پیش وزیر اقتصاد همخوانی ندارد؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:همچنین این پرسش مطرح است که ارز این 50هزار دستگاه خودرو از کجا تامین شده است؟ آیا بانک مرکزی این ارز را تخصیص و پرداخت کرده است؟ یا واردکنندگان خود دست به کار شده‌اند؟ در کنار همه این پرسش‌ها البته یک ابهام و پرسش کلی نیز وجود دارد، اینکه چطور ناگهان آمار ورود خودرو به گمرکات کشور آن هم در نخستین ماه سال با چنین شدتی بالا رفته است؟

از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور 1401 تا به امروز حدود 20 ماه می‌گذرد، این در حالی است که واردات مطابق با وعده‌ها پیش نرفت و روندی بسیار کند دارد. در واقع حتی اگر بپذیریم که واقعا 50هزار دستگاه خودرو در حال حاضر مهمان گمرکات کشور است، این عدد نه با وعدهایی که سیاستگذار داد (از جمله واردات 200هزار دستگاهی تا پایان بهار 1402) همخوانی دارد و نه با برنامه‌های اجرایی- فروش 33 هزار دستگاه خودروی خارجی به مردم - می‌خواند.

طبق اظهارات وزیر صمت، کل ثبت سفارش انجام‌شده برای واردات خودرو، 133هزار دستگاه است و تنها 30درصد این تعداد وارد گمرکات کشور شده است. این آمار را مقایسه کنید با وعده‌ای که سیاستگذار پس از ابلاغ آیین‌نامه داد و گفت 100هزار دستگاه خودرو تا انتهای 1401 و 100هزار دستگاه دیگر هم تا آخر بهار 1402 وارد می‌شود.

مقایسه نشان می‌دهد تنها یک‌پنجم تعداد خودروهایی که قرار بود وارد شود، مهمان گمرکات کشور است و حتی میزان ثبت سفارش با وعده 200هزار دستگاهی نمی‌خواند. همچنین با در نظر گرفتن گذشت 20 ماه از ابلاغ آیین‌نامه خودرو، در این بازه زمانی به طور متوسط ماهی تنها دوهزار و 500‌دستگاه خودرو وارد کشور شده است. این در حالی است که در کشور روزانه بالای چهارهزار دستگاه خودرو به تولید می‌رسد. تفاوت این دو آمار از دو جهت اهمیت دارد. یکی اینکه با چنین وارداتی، شعار تنظیم بازار خودرو با کمک واردات، عملی نمی‌شود. دیگری هم اینکه واردات محدود فعلی هرگز خطری را متوجه تولید داخل نخواهد کرد و واردات تا رسیدن به خط قرمز تولید داخل راه زیادی دارد. اما در باب پرسش نخست - چرا 50هزار خودروی وارداتی به گمرک (به گفته وزیر صمت) ترخیص و تحویل نمی‌شوند - باید بخش ترخیص و تحویل را از هم جدا کرد. طبق قواعد گمرک، برای ترخیص هر کالایی از جمله خودرو، واردکننده باید اظهارنامه را به گمرک تحویل دهد. در این اظهارنامه مواردی مانند مشخص کردن منشأ ارز و همچنین تاییدیه‌های موردنیاز برای واردات هر کالا، قید می‌شود و گمرک در صورت تایید آن، مجوز ترخیص را صادر خواهد کرد.

با توجه به این قاعده، 50هزار خودروی وارداتی به گمرک پس از تحویل اظهارنامه از سوی واردکنندگان و تایید آن از سوی گمرک امکان ترخیص دارند. بنابراین اینکه چرا 50هزار خودروی مورد ادعای وزیر صمت ترخیص نشده‌اند، به احتمال فراوان با موضوع اظهارنامه در ارتباط است. به عبارت بهتر، ممکن است اظهارنامه این خودروها از سوی واردکنندگان به گمرک ارائه نشده باشد، یا اظهارنامه‌ها در پروسه بررسی هستند یا اینکه گمرک به آنها ایراد گرفته است.

اگر فرض نخست را در نظر بگیریم، این موضوع بیش از هر مساله دیگری با موضوع ارز در ارتباط است. در واقع ممکن است واردکنندگان به دلیل عدم تخصیص ارز یا تردید درباره اینکه بانک مرکزی ارز تخصیص‌داده‌شده را بدهد، در تحویل اظهارنامه خودروهای وارداتی تعلل می‌کنند. روال کار معمولا به این شکل است که واردکنندگان خودرو پس از تعیین‌تکلیف تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، خودروهای مدنظرشان را وارد گمرک می‌کنند. پس از ترخیص ارز از سوی بانک مرکزی، دو راه پیش روی واردکنندگان است. یکی اینکه با پول خود تامین ارز کرده و پس از واردات، ارز تخصیص‌داده‌شده‌شان را از بانک مرکزی بگیرند. راه دیگر نیز این است که واردکنندگان تا زمان دریافت ارز از بانک مرکزی صبر کرده و پس از آن، اقدام به واردات کنند. حال اتفاقی که گاهی رخ می‌دهد این است که واردکنندگان به‌عمد اظهارنامه خودروهای واردشده را به گمرک ارائه نمی‌کنند، زیرا بانک مرکزی ارز تخصیصی آنها را نمی‌دهد. در واقع آنها دچار این تردید می‌شوند که اگر اظهارنامه را بدهند و خودروهایشان را ترخیص کنند، آیا بانک مرکزی باز هم ارز تخصیص‌داده‌شده را می‌دهد یا حالا که واردکنندگان خود تامین ارز کرده‌اند، این را توفیقی اجباری تلقی کرده و ارزی به آنها نمی‌دهد؟

به دلیل همین تردید است که واردکنندگان خودرو معمولا خودروهای واردشده را تا زمان تعیین‌تکلیف قطعی ارز اختصاصی بانک مرکزی، اظهار نمی‌کنند. از همین رو شاید 50هزار دستگاه خودروی وارداتی مورد ادعای وزیر صمت نیز درگیر همین حاشیه شده باشد. جمع‌بندی این ماجرا این است که با فرض وجود 50هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور، تا وقتی اظهار نشوند، عملا امکان ترخیص عرضه ندارند. در واقع خودروی اظهارنشده به گمرک، به نوعی حکم خودروی واردنشده را دارد. اما بخش دوم این پرسش، یعنی چرایی عدم‌تحویل تمام خودروهای ترخیصی، می‌تواند با مسائلی مانند پروسه شماره‌گذاری خودروها در ارتباط باشد. گفته می‌شود پروسه شماره‌گذاری یک خودروی تازه‌وارد نزدیک به 45 روز طول می‌کشد.

ناهمخوانی در آمار واردات

اما پرسش و ابهام دیگری که درباره حضور 50هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود دارد، ناهمخوانی این آمار با آمارهای گمرک و وزیر اقتصاد است. گمرک کشور اوایل امسال اعلام کرد در سال گذشته حدود 11هزار و 300دستگاه خودرو به ارزش 224میلیون یورو وارد شده است. همچنین وزیر اقتصاد گفت ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند. احسان خاندوزی این را هم گفت که در سال قبل ۱۷هزار و ۳۰دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شده است. به گفته وی، از این تعداد، ۱۱هزار و ۳۰۰دستگاه ترخیص و نیمی از آنها پلاک شده‌اند.

با توجه به این دو آمار، اگر فرض بگیریم طی حدودا دو هفته‌ای که وزیر صمت خبر از واردات 20هزار دستگاه خودرو به کشور داده، واقعا این تعداد خودرو وارد گمرکات شده باشند، باز هم با آمار وزیر صمت همخوانی ندارد. وزیر صمت می‌گوید 50هزار خودرو در گمرک است، حال آنکه با تجمیع 20هزار خودرویی که فرض گرفته‌ایم در دو هفته گذشته وارد شده‌اند و 17هزار خودروی وارداتی سال گذشته، جمع آنها به 37هزار دستگاه می‌رسد. تازه از این عدد باید هشت‌هزار خودروی تحویلی به متقاضیان را که دیگر در گمرک نیستند، کم کرد. با این حساب، آمار گمرک و وزیر اقتصاد می‌گوید در حال حاضر نهایتا باید 29هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود داشته باشد.

به‌هرحال وجود ابهامات و پرسش‌های مطرح‌شده در این گزارش نشان می‌دهد پروسه واردات خودرو به دلیل خطاهای سیاستگذار، به‌خصوص دستوری کردن واردات و بر هم زدن روال سابق (که کارکرد نسبتا درستی داشت)، روند مناسبی ندارد و به‌نوعی هم واردکنندگان و هم متقاضیان خودروهای خارجی، سردرگم شده‌اند. قرار بود با کمک واردات خودرو، بازار تنظیم شود و قیمت‌ها بشکند، اما هیچ‌کدام از این اتفاقات فعلا رخ نداده است و به نظر می‌رسد رانتی جدید نصیب بازار شده است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896145

دیگر خبرها

  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • جهت‌گیری در تعرفه صادرات و واردات، حمایت از تولید است
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • معرفی خودروسازان متخلف به قوه قضاییه
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • حمایت از تولید آثار فاخر انقلاب اسلامی در مرکزی
  • ۸ هزار خودروی وارداتی تحویل مردم شد
  • داستان صادره از کن! | ثبت احوال اسمالون نخستین مرکز دولتی کن بود
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت