Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نشنال اينترست در گزارشي در مورد وضعيت افغانستان نوشته است که در سال 2011 حدود 100 هزار سرباز خارجي در افغانستان حضور داشت، اما اکنون بعد از 16 سال حضور آمريکا در افغانستان طالبان بيش از هر زماني قدرتمندتر شده است.

به گزارش گروه فضاي مجازيخبرگزاري ميزان، رسانه آمريکايي نشنال اينترست در گزارشي نوشته است که در حال‌حاضر 14 هزار سرباز امريکايي، يعني بالاتر از رقم 8500 نفري در آغاز رياست‌جمهوري ترامپ، در افغانستان مستقر است و ارتش امريکا هم‌اکنون در حال رايزني است تا رييس‌جمهور اجازه‌ي اعزام و استقرار 1 هزار سرباز اضافي ديگر را بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه اين گزارش آمده است: اگر مقايسه کنيم، در سال 2011 نزديک به 100 هزار سرباز امريکايي در افغانستان حضور داشت. در حاليکه افزايش سربازان خارجي، در دفعات متعدد، در آن زمان توانست کنترل طالبان را در خاک افغانستان کاهش و کنترل دولت افغانستان را گسترش دهد، اما هيچ‌يک از آن اقدامات نتوانستند ديرپا واقع شده و -در برابر طالبان- دوام بياورند.
حالا دشوار است که بپنداريم نيروي فعلي قادر به انجام کاري شود که نيرويي که تقريبا هفت برابر بزرگ‌تر بود، نتوانست از عهده‌ي آن بيرون شود و نيز بعيد است که تاثيرات آن فراتر از مسايل حاشيوي باشد و نيز -همين تاثيرات حاشيوي- بيشتر از زمان استقرار نيروهاي خارجي دوام بياورد.
اکنون بيش از شانزده سال مي‌شود که ايالات متحده درگير جنگ افغانستان است، جنگي که هزينه‌ آن به بيش از 1 تريليون دلار رسيده است. کريشنا کالامور سردبير ارشد مجله‌ آتلانتيک ماه گذشته گفته بود که طالبان «در حال‌حاضر بيشتر از هر زمان ديگري –در افغانستان از زمان حمله امريکا در سال 2001- قلمرو در اختيار دارند».
دفتر مقابله با جرايم و مواد مخدر سازمان ملل در نوامبر گذشته گزارش داده بود که هم ميزان توليد ترياک و هم منطقه تحت کشت کوکنار در افغانستان، در سال 2017 به بالاترين حد خود رسيده است. با توجه به چنين واقعيت‌هايي، نياز است تا دلايل اساسي حضور و درگيري دوام‌دار امريکا در افغانستان مورد موشکافي قرار گيرد.
به گزارش اطلاعات روز؛ استيو کول دبير دانشکده روزنامه‌نگاري دانشگاه کلمبيا و نويسنده کتاب جديدي درباره‌ تلاش‌هاي ايالات متحده براي مقابله با تروريسم در جنوب آسيا، مي‌گويد که سياست‌گذاران هنوز به پرسش‌هاي اساسي مانند «چرا ايالات متحده در افغانستان است؟ چه منافعي فداکاري و قرباني‌هاي ايالات متحده را توجيه مي‌کند؟ جنگ چگونه پايان خواهد يافت؟» پاسخ نداده‌اند.
در عوض، به نظر مي‌رسد که ايالات متحده به نحوي در کام مغالطه يا استدلال دايروي فرو رفته يا آن را پذيرفته است: اينکه هرقدر حضور سربازان امريکايي در افغانستان طول بکشد، به همان تناسب اين مسأله که منافع ملي و حياتي ايالات متحده در حضورش در افغانستان نهفته است «بايد» واضح‌تر و مشهودتر شود. گويا که بار مثبت نتايج تلاش‌هاي ايالات متحده و قدرت‌اش، با گذشت زمان افزايش خواهد يافت.
اگر همان‌طور که فرمانده ارشد ايالات متحده در افغانستان در ماه نوامبر گذاشته نتيجه گرفته بود، درگيري در افغانستان «هنوز در يک بن‌بست» باشد و ايالات متحده قادر نباشد (و يا نخواهد) شرايط خروج نيروهايش را تعيين کند، پس حتما مي‌خواهد تا ابد در افغانستان باقي بماند.
برخي از ناظران ادعا مي‌کنند اعلام جدول زماني خروج سربازان امريکايي از افغانستان، باعث تشجيع طالبان مي‌شود. ولي هرچند که گروه طالبان بيش از 16 سال مي‌شود که درگير جنگ با نيروهاي امريکايي است، اين گروه ثابت کرده است که مي‌تواند به شکل نااميدکننده‌يي مقاوم و با شرايط انطباق‌پذير باشد: پس تا زماني که نيروهاي ايالات متحده در افغانستان مستقر باشند، طالبان احتمالا قادر به سربازگيري و جذب جنگ‌جويان تازه‌نفس خواهد بود.
/انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۶۹۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید ناخالص داخلی ضعیف ایالات متحده و افزایش تورم در این کشور به نفع فلز در بحبوحه کاهش تقاضای دلار است؛ به طور کلی، طلا در یک محیط ریسک گریز در برابر دلار آمریکا در حال سود بردن است.

قیمت هر اونس طلای جهانی براساس دلار آمریکا پس از انتشار داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده آمریکا نوساناتی را تجربه کرد. این کشور تخمین اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول را منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد با سرعت سالانه ۱.۶ درصد در سه ماه منتهی به مارس رشد کرده است، که ۲.۵ درصد مورد انتظار را از دست داده و بسیار ضعیف‌تر از ۳.۴ درصد ثبت شده در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ است.

علاوه بر این، دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) گزارش داد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه ماهه رشد کرد که بسیار بالاتر از ۱.۸ درصد قبلی و بزرگترین افزایش در یک سال بود. در چند کلمه، رشد کاهش یافت، اما در حالی که تورم افزایش یافت، اقتصاد به رشد خود ادامه داد. چنین سناریویی کاهش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را بیشتر به تاخیر می‌اندازد. در ابتدای هفته گذشته دلار آمریکا افزایش یافت. با این حال، دلار نتوانست حرکت خود را حفظ کند زیرا داده‌های اقتصادی ایالات متحده در طول هفته ناامیدکننده بود.

در حال حاضر هر اونس طلای جهانی ۸ دلار و ۶۲ سنت افزایش قیمت را تجربه کرده‌است و به قیمت ۲ هزار و ۳۳۹ دلار در هر اونس رسیده‌است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899714

دیگر خبرها

  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری
  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود