Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۶ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها به اتمام رسید، در سال ۹۶ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهم‌ترین اخبار نخستین ماه سال ۹۶ ، از حمله موش‌های آدم خوار به پایتخت نشینان تا ساخت بزرگترین بیمارستان ام اس خاورمیانه را مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 برابر شدن دانشمندان یک درصدی کشور/ فعالیت ۹۱۴ شرکت دانش‌بنیان در وزارت بهداشت

ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه وزارت بهداشت 914 شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت و تجاری‌سازی محصولات هستند، اظهار کرد: بودجه تحقیقات و فناوری حدود نیم درصد است که تنها 16 درصد آن اختصاص پیدا کرده است و خوشبختانه باید بگویم در این دولت نفرات برگزیده جشنواره بر اساس ارزشیابی دانشگاه ها انجام شده است.

وی با اشاره به پنج برابر شدن دانشمندان یک درصدی کشور یادآور شد: 135 نفر در رشته‌های علوم پایه در جشنواره علوم پزشکی رازی انتخاب شدند که برگزیدگان حقیقی این جشنواره 11 نفر هستند.

دستگاه ثبت دقیق امواج مغزی رونمایی شد

با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دستگاه پیشرفته ثبت دقیق امواج مغزی (دی.سی) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رونمایی شد.

گسترش همکاری‌های ایران و قرقیزستان در حوزه غذا و دارو/پیشرفت چشمگیر علمی و فناوری ایران در حوزه ساخت دارو

اصغری رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قرقیزستان می‌تواند دروازه ورود دارو و تجهیزات پزشکی و فرآورده های آرایشی و بهداشتی ایرانی به کشورهای حوزه اوراسیا باشد و با توجه به توافقات قبلی بین وزرای بهداشت دو کشور، شرایط برای توسعه روابط فی‌مابین چه در بخش دولتی و چه خصوصی فراهم است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به پیشرفت های چشمگیر علمی و فناوری ایران در حوزه ساخت انواع دارو از جمله داروها و فرآورده های بیولوژیک و ایمنی و کیفیت مواد غذایی و نیز پیشینه روابط و پتانسیل های دو طرف، اظهار امیدواری کرد روابط و تعاملات رو به رشد دو کشور در حوزه غذا و دارو، با جدیت بیشتری ادامه یابد.

رونمایی از اولین ژنوم مرجع ایرانیان/ تشخیص زودهنگام و درمان موثرتر بیماری‌ها با استفاده از ژمیران

فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم عزيزى بیان كرد: تفاوت ذخیره ژنتیکی جمعیت ایرانی با سایر جمعیت ها هم به سبب تنوع قومیتی و تبادل ژنتیکی که در طول تاریخ در اثر تغییرات وسیع جمعیتی رخ داده و هم به سبب کثرت ازدواج¬های خویشاوندی، قابل پیش بینی بود و اکنون با نتایج بررسی مطالعه ژنتیکی گسترده پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم مورد تایید قرار گرفته است.

عزیزی با اشاره به نقش ژنوم مرجع ایرانیان در كمک به تحقيقات محققان ایرانی گفت: تا کنون به دلیل در دسترس نبودن چنین اطلاعات ارزشمند و قیمتی، محققان بیشتر به مطالعات ژنتیک پزشکی از نوع توصیفی در حوزه سلامت می پرداختند و در یافته‌های خود در خصوص تغییرات ژنتیکی یافت شده در یک وضعیت بالینی، با اطمینان قادر به بیان ارتباط یا نقش این تغییرات در وضعیت سلامت و بیماری نبودند لذا از تاثیر اصلاح آن تغییر ژنتیکی یا اصلاح نتیجه آن تغییر ژنتیکی اطمینانی نداشته و در تاریکی تحقیق و تفحص می کردند. اکنون با داشتن این ذخیره مرجع با ارزش، آگاهانه می توانند به تشخیص زود هنگام و درمان موثرتر بپردازند.

 ایران، چهارمین تولیدکننده مهندس دنیا/ نگاهمان در حوزه صنعت و دانشگاه غلط است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوریبا اشاره به اینکه چهارمین تولیدکننده مهندس دنیا هستیم،مطرح کرد: اما با این وجود نمی‌توانیم صنعت خود را تغذیه کنیم، نگاه ما در حوزه صنعت و دانشگاه غلط است، بیشتر به جای صنعت، کارخانه داریم.ستاری با بیان اینکه وقتی صنعت از خارج کشور می‌آوریم، بنابراین نیازی به مهندس نداریم، تصریح کرد:  خوشبختانه در بیوتکنولوژی در کشور صنعت داریم، نخبگان دستگاه را طراحی می‌کنند و تا انتها محصول بدست محققان ایرانی تولید می‌شود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: این شرکت دارویی با درآمد میلیاردی خود توانسته لقب تک شاخ را در بین شرکت های دانش بنیان از آن خود کند، ما هر زمان که به این شرکت کمک مالی کردیم 5 برابر آن را دریافت کنیم، این شرکت شتاب دهنده‌ای متشکل از 12 تیم نخبه دارد که با حمایت‌های معنوی هر کدام از این تیم‌ها می‌توانند یک دارو تولید کنند.

مکمل‌یاری ویتامین D در دبیرستان‌ها/ کاهش ۲۵ درصدی کم خونی و فقر آهن در دختران بالغ

زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت یکی از برنامه های در خصوص پیشگیری در کمبود ویتامین دی را مکمل یاری با ویتامین دی بیان کرد و گفت: طبق مطالعه سال ۹۳ در سطح کشور برای گروه های مختلف در قالب طرح تحول سلامت شروع کردیم و تمام دختران و پسران دبیرستان براساس دستورالعمل، ماهانه یک قرص ویتامین دی ۵۰ هزار دریافت می کنند و همچنین زنان سالمند و میان سال به هنگام مراجعه به پایگاه سلامت یک عدد قرص ویتامین دی دریافت می کنند تا بتوان از این طریق کمبود ویتامین دی را در این گروه سنی کنترل کرد.

عبداللهی با اشاره به طرح مکمل یاری در مدارس و دبیرستان های دخترانه، گفت: این طرح با هدف کنترل و پیشگیری از فقر آهن و کم خونی در دختران نوجوان در صورت گرفته است چرا که در این سنین کم خونی و فقر آهن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش سرعت رشد و یادگیری می شود.

وی افزود: با کمک وزارت آموزش و پرورش هفته ای یک قرص آهن در ۴ ماه تحصیلی به دانش آموزان دختر مقطع متوسطه داده می شود و طبق مطالعات کشوری، با این برنامه ها تا ۲۵ درصد کم خونی و کمبود آهن در دختران بالغ کاهش یافته است.

ایرانوم؛ دستاوردی شگرف برای درمان معلولیت‌ها/ لزوم راه اندازی مرکز ژن درمانی در کشور

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم رو نمایی از پروژه ملی ایرانوم‌ با بیان اینکه ایرانوم‌ به منظور تشخیص بیماری‌ها بر اساس ژنتیک افراد راه اندازی شده است، گفت: مهندسی بیولوژیک امروزه علم بسیار مهمی است و باید با ایده‌های مهندسی به ژنوم ایرانیان نگاه کنیم.

وی ادامه داد: بیش از 300 میلیون معلول در دنیا هستند که 100 هزار نفر از این بیماران در ایران زندگی می‌کنند، ما باید تلاش کنیم تا در کشور به سمت ژن درمانی پیش رویم و معلولان را با این روش درمان کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر راه اندازی مرکز ژن درمانی در کنار مرکز ژنومیک‌ کشوری، گفت: باید مرکز ژن درمانی را در راستای پروژه ایرانوم‌ راه اندازی کنیم تا از فرستادن بیماران برای درمان به خارج از کشور بی نیاز شویم.

اسامی ۱۱ استان آنفلوآنزاخیز ایران/ واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی را جدی بگیرید

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: مطالعات وزارت بهداشت نشان می دهد موارد شدید بیماری  آنفلوآنزای فصلی نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و باید به مسئله واکسیناسیون توجه بیشتر کرد.

وی افزود: آنفلوآنزای فصلی در برخی استان ها به نسبت جمعیت شان گسترش بیشتری داشته و لازم است مردم به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند.

وی این استان ها را به ترتیب چهارمحال و بختیاری، قزوین، اصفهان، خراسان جنوبی، ایلام، یزد، زنجان، کرمان، کردستان، همدان و آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر نگرانی در زمینه این بیماری وجود ندارد و در کل آنچه مشاهده می شود با سال گذشته از لحاظ گستردگی بیماری تفاوتی ندارد.

جمعه، برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت

آزمون استخدامی وزارت بهداشت روز صبح جمعه 22 دی ماه 96 برگزار شد.

تعرفه 3 هزار یونیت دندانپزشکی از ظهر نصف می شود

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشتعنوان کرد:شرایط در زمینه عدالت و دسترسی به خدمات دندانپزشکی مناسب نیست. بیمه‌ها به دلایلی همچمون کمبود منابع عمومی نمی‌توانند از این خدمات حمایت داشته باشند. مردم هم بهداشت دندان را رعایت نمی‌کنند. البته با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اقدامات خوبی در زمینه درمان پوسیدگی‌های دندانی دانش آموزان انجام شده و طی این مدت بیش از ۴۰ میلیون خدمت برای پیشگیری از پوسیدگی و آسیب‌های دیگر به مقطع سنی کمتر از ۱۴ سال ارائه شده است و به این ترتیب در شرایط فعلی میزان پوسیدگی از ۲.۱ به ۱.۸ کاهش یافته است. اگر جدی‌تر به حوزه پیشگیری بپردازیم، حتما می‌توانیم موفق شویم و به رقم ایده‌آل یعنی یک دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ۳ هزار یونیت دندان پزشکی نیز در سراسر کشور از ظهر به بعد و با تعرفه‌ای ۵۰ درصد کمتر از بخش خصوصی باید خدمت ارائه کنند.هاشمی با اشاره به هزینه کرد سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه دندان پزشکی، تصریح کرد: مردم اگر با موردی از تخلف یا درمان زیرزمینی مواجه شدند، موارد را به شماره ۱۹۰ گزارش کنند و بازرسان حتما مراکز غیرقانونی را تعطیل می‌کنند. برای مراکزی که درمان بدون مجوز انجام می‌دهند، مجازات سنگینی دیده شده است و دستگاه قضایی هم طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌کند.

وزیر بهداشت همچنین افزود: ۸۰ کلینیک سیار دندان پزشکی به صورت رایگان در طول روز در مناطق حاشیه نشین کشور ارائه خدمت می‌کنند و امیدواریم بتوانیم آن‌ها را گسترش بدهیم.

حمله موش‌های آدم خوار به پایتخت نشینان صحت دارد؟

پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکان کشور در خصوص مطرح شدن اظهاراتی مبنی بر وجود موش‌های آدم‌خوار در تهران هنگام بروز زلزله اظهار کرد: در شرایط فعلی موش‌های تهران از نوع رت هستند و این موش‌ها مهاجم و ممکن است به لاشه حیوانات حمله و از آنها تغذیغه کنند.

وی ادامه داد: به نظر من این طرز نگاه خیلی غیرمنطقی است که بگوییم این موش‌های هنگام وقوع زلزله به تهران حمله کنند چراکه این موش‌ها از نوع خانواده موش‌های صحرایی هستند در واقع این اظهارات صحت ندارد و باعث تشویش اذهان عمومی شود که در وقوع زلزله به انسان‌ها حمله کنند.

ساخت بزرگترین بیمارستان ام اس خاورمیانه کلید خورد/ جای خالی خدمات توانبخشی برای بیماران ام اس

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: بیمارستان خیریه امام رضا (ع) به همت خیرین به عنوان نخستین و بهترین بیمارستان ام اس خاورمیانه ساخته می‌شود که کار بسیار نیکو و ارزشمندی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما به بیمارستان‌هایی در تهران نیازمندیم که در زمان زلزله مقاوم باشند، ادامه داد: زلزله آتش‌سوزی توهم نیست و هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد متاسفانه اشتباهات زیادی در زمینه ساخت شهر داشتیم در صورتی که حادثه‌ای رخ دهد دسترسی بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل ساختار نامناسب کوچه‌ها و خیابان‌ها ممکن نیست به همین دلیل باید از حالا به فکر افتاد و پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

وی با بیان اینکه در بیماری ام اس مهم ترین چالش نبود خدمات توانبخشی است، گفت: افزون بر این دستگاه‌های مختلف به حقوق شهروندی بیمارانی چون مبتلایان به ام اس توجهی ندارند.وزیر بهداشت یادآور شد: ما 40 بیماری داریم که باید در زمره بیماران‌ خاص قرار گیرند که یکی از آن ها بیماری ام اس است، خوشحال می‌شویم که این بیماران به عنوان خاص شناخته شود.

جای خالی حمایت‌های بیمه‌ای در حوزه دندانپزشکی/ تبلیغات غیر‌علمی دندانپزشکی زیبایی در فضای مجازی

یاسینی‌ دبیر علمی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران و متخصص‌ دندانپزشکی ترمیمی‌ اظهار کرد: دندانپزشکی ترمیمی شامل پر کردن دندان و تا حدی انجام اعمال زیبایی است. دندانپزشکی‌ ترمیمی یک کار پیشگیری محسوب می‌شود تا از پیشرفت‌ پوسیدگی و از دست دادن دندان جلوگیری کنیم‌.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ضمن انتقاد از نبود پوشش بیمه‌ای در حوزه دندانپزشکی گفت: اکنون بیمه‌ها فقط هزینه کشیدن دندان را به دندانپزشک‌ می‌دهند اما اگر هزینه پر کردن را تحت‌ پوشش بیمه قرار دهند دیگر تا این میزان شاهد کشیدگی‌ دندان‌ها نیستیم.

وی افزود: دندانپزشکی زیبایی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و به دنبال آن تبلیغات‌ غیرمنطقی‌ در فضای مجازی به وجود آمده است‌.

یاسینی‌ عنوان کرد: بلیچینگ‌ یا همان لبخند هالیوودی‌ اولین قدم و کم ضررترین‌ روش برای سفید کردن دندان محسوب می‌شود، البته این روش بیش از یک سال پایدار نیست و 2 تا سه سال بعد باید تکرار شود، این روش را برای افرادی که دندان‌های حساس‌ دارند توصیه‌ نمی‌کنیم اما برای افرادی که دندان‌هایی با ته رنگ زرد یا نارنجی دارند این روش مؤثر‌ است، افزون بر این اکنون در بازار قلم‌ دندان و خمیردندان‌هایی وجود دارند که درصد سفیدکننده‌ آنها بسیار کم است و استفاده آنها خطر زیادی ندارد.

اقتصاد ايران يک پنجم درآمد يک شركت فضاى مجازى در دنياست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  اظهار کرد: زمان اداره کشور با منابع طبیعی به سر آمده است. در حال حاضر کشوری 80 میلیونی هستیم که در آن مطالبات مردم رو به افزایش است.

وی افزود: با فروش همه معادن و نفت کشور، بودجه جاری دولت که حقوق پرسنل و کارکنان دولت است، تأمین نمی‌شود؛ با فروش همه معادن و نفت کشور 120 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنیم اما بودجه جاری دولت 250 هزار میلیارد تومان است باید اتکا به نفت را کاهش دهیم و به مغز جوانان و شرکت‌های دانش بنیان اتکا کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: در سال 2017 چند شرکت بزرگ دنیا در اقتصاد در حوزه مجازی فعالیت داشتند اما ما در کشور دعوا می‌کنیم که چرا کانالی اخلاق جوانان را خراب می‌کند و فکر می‌کنیم فضای مجازی همین یک تکه‌ای است که مردم ما از آن استفاده می‌کنند. یک شرکت فضای مجازی در دنیا درآمد 5 هزار میلیارد دلاری دارد در حالی که کل اقتصاد ملی ایران 450 هزار یا در نهایت هزار و 200 میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۱۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در متن حکم خود عنوان داشته است: با توجه به اینکه کشور در تهدید بحران سالخوردگی جمعیت قرار دارد و در راستای تأکید رهبری مبنی بر افزایش نسل، جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت‌های مسئولان کشور و نیز نقش بی بدیل وزارت بهداشت، در این زمینه و در آستانه برگزاری دومین رویداد جایزه ملی جمعیت، به موجب این ابلاغ، به سمت «رئیس ستاد برگزاری هفته ملی جمعیت در سال ۱۴۰۳» در وزارت بهداشت منصوب می‌شوید.

ضروری است با برنامه ریزی مناسب و منسجم و همچنین جلب مشارکت همه نهادهای ذی ربط و مردمی در امر جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، شاهد برگزاری هر چه با شکوه تر این هفته، برای آگاهی بخشی به عموم اقشار مردم، به ویژه دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سراسر کشور باشیم.

کد خبر 6096906 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • حمله شهرک‌ نشینان به کمک‌های ارسالی به غزه را به شدت محکوم می‌کنیم
  • حمله شهرک‌نشینان به کمک‌های ارسالی به غزه را به شدت محکوم می‌کنیم
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه
  • بیمارستان رازی کوهدشت سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود
  • تکمیل بیمارستان رازی کوهدشت تا پایان سال ۱۴۰۴
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت