Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدرسول موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص روابط ایران و روسیه در سال ۹۶ گفت: روابط تهران و مسکو هم به لحاظ روابط دوجانبه و هم از لحاظ نوع همکاری‌های منطقه‌ای و نوع نگاه دو کشور نسبت به مسائل بین‌المللی در سال ۹۶ نسبت به سال‌های قبل رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشت.

دیپلماسی سران به توسعه روابط ایران و روسیه شتاب داده است

وی با اشاره به دیدارهای مسئولان عالی‌رتبه دو کشور طی یکسال گذشته اظهار داشت: در ابتدای سال ۹۶ شاهد سفر حسن روحانی به مسکو بودیم و پس از آن هم دیدارها و تماس‌های متعدد و منظمی میان سران مسئولان دو کشور در جهت تبادل نظر و همکاری در رابطه با موضوعات مختلف در جریان بود که این مسئله شتاب خوبی را در روابط میان ایران و روسیه ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش‌های خصوصی ایران و روسیه موفق به توسعه همکاری اقتصادی نشده‌اند

این کارشناس ارشد مسائل اورسیا در پاسخ به این سوال که چه اقدام‌هایی برای توسعه مناسبات اقتصادی میان ایران و روسیه انجام شد؟ تصریح کرد: روابط اقتصادی ایران و روسیه به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بستگی دارد. در بخش مناسبات دولتی، قراردادها و همکاری‌ها بدون هیچ مشکلی امضا و اجرایی می‌شوند اما در قسمتی که باید بخش‌های خصوصی دو کشور، روابط را پوشش بدهند مشاهده می‌کنیم که بخش‌های خصوصی موفق به انجام چنین کاری نشده‌اند.

موسوی ادامه داد: از منظر شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی ایران شرکت‌های اروپایی و شرق آسیا مزیت‌های بیشتری نسبت به شرکت‌های روسی دارند و به همین خاطر علاقه‌مندی بیشتری برای همکاری با آنها نسبت به شرکت‌های روسی دارند.

عدم بهره‌برداری از فرصت طلایی سال‌های ۹۴ و ۹۵ به خاطر عدم توسعه زیرساخت‌ها

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات در عدم توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه به مسائل زیرساختی و عدم توسعه آن برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: علیرغم فرصت‌های طلایی که در سال ۹۴ و ۹۵ و حتی ابتدای سال ۹۶ به وجود آمد، شرکت‌های ایرانی به دلیل عدم توسعه زیرساختی و دارا بودن استانداردهای بین‌المللی نتوانستند از شرایط موجود بهره‌برداری کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: عمده روابط اقتصادی ایران و روسیه مربوط به مسائل نفتی است. تا اواخر سال ۹۶ اقدام خاصی برای توسعه مناسبات در این عرصه برداشته نشده بود و فعالیت جدی در این زمینه نداشتیم اما در پایان سال قراردادهایی در این باره امضا و گام‌هایی در این جهت برداشت شد.

همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه به افزایش مناسبات دوجانبه کمک کرد

موسوی درباره همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه نیز ابراز داشت: من معتقد هستم که توسعه مناسبات ایران و روسیه به دلیل توسعه همکاری‌های منطقه‌ای‌ دو کشور است. به عبارت دیگر، از گسترش همکاری‌های دوجانبه میان تهران و مسکو به سطح همکاری‌های منطقه‌ای کنونی نرسیدیم بلکه همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه به افزایش مناسبات دوجانبه دو کشور کمک کرد.

افتراق در نوع نگاه به اسرائیل در مناسبات ایران و روسیه

وی با تاکید بر اینکه همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه بر روابط دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی دو کشور اثر گذاشته و بر آن سرعت بخشیده است، بیان کرد: به هر دلیلی همسویی‌هایی در نوع نگاه ایران و روسیه نسبت به مسائل خاورمیانه وجود دارد که این همسویی موجب افزایش همکاری‌ها شده است. البته ایران و روسیه درخصوص مسائلی نظیر اسرائیل هم تفاوت دیدگاه دارند ولی تروریسم، افزایش افراط‌گرایی و خشونت و... موجب شده تا دو کشور نگاه نسبتا مشترکی نسبت به مسائل منطقه‌ای داشته باشند.

شرایط سیاسی سوریه همکاری‌های ایران و روسیه را متفاوت از قبل می‌کند

این استاد دانشگاه درباره همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه در مرحله پساداعش یادآور شد: در مقاطعی که بیشتر انرژی دو کشور صرف مقابله با تروریم و داعش بوده است، مشکل چندانی در نوع همکاری‌های نظامی میان تهران و مسکو وجود نداشته است. با این حال، بسته به آنکه به شرایط سیاسی سوریه و نوع نظام و تدوین قانون اساسی آن کشور می‌رسیم، نوع نگاه و همکاری‌های ایران و روسیه هم می‌تواند متفاوت باشد و عواملی جدید وارد این معادله شوند.

موسوی اضافه کرد: هنگامی که معادلات وارد عرصه نظام‌سازی می‌شود، ممکن است مولفه‌های جدید وارد این معادلات شوند و بر این اساس، نوع همکاری‌های ایران و روسیه که زمانی علیه تروریسم و داعش بوده است، می‌تواند شکل جدیدی به خود بگیرد که هم‌اینک آن را به شکل مذاکرات آستانه مشاهده می‌کنیم.

همکاری ایران و روسیه در دیگر مناطق قابل تامل است

وی در پاسخ به این سوال که همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه می‌تواند به مناطق دیگر همانند افغانستان گسترش پیدا کند؟ عنوان کرد: هر جایی شرایط خاص خود را دارد و براساس این شرایط نوع همکاری‌ها نیز متفاوت خواهد بود. قطعا همسویی‌هایی در راستای صلح، ثبات و امنیت و همچنین مبارزه با تروریسم میان تهران و مسکو وجود دارد ولی اینکه آن همکاری تحت عنوانی شبیه همکاری‌های دو کشور در سوریه باشد، مسئله‌ای قابل تامل است.

گسترش مشورت‌های سیاسی و همکاری‌های ایران و روسیه در سال ۹۷

سفیر اسبق ایران در تاجیکستان و فنلاند درخصوص روابط تهران و مسکو در سال ۹۷ هم گفت: تجربه نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین در هر مرحله‌ای که به قدرت رسیده، تغییرات کمی و کیفی در شیوه دولتداری خود داده است و با توجه به شرایط کنونی در عرصه بین‌المللی که روس‌ها می‌خواهند نقش بیشتری در روند تحولات جهانی ایفا کنند، شاهد شکل‌گیری معادلاتی جدید میان روسیه و غرب هستیم.

موسوی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم مشورت‌های سیاسی و همکاری‌های تهران و مسکو در سال ۹۷ در عرصه بین‌المللی نسبت به سال ۹۶ گسترش پیدا کند، اظهار داشت: تحولات داخلی سوریه، تعریف جدید پوتین از نقش روسیه در تحولات بین‌المللی، نوع نگاه پوتین به اهمیت رابطه با ایران و تحولات بین‌المللی مسائلی هستند که موجب خواهند شد تا روابط دو کشور در سال ۹۷ بیش از پیش شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سید رسول موسوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار

بذرپاش امارات وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و امارات از آماده‌سازی ۲۲ سند همکاری بین ۲ کشور در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و امارات برای امضا شدن خبر داد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در حاشیه نشست این کمیسیون که صبح امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در ابوظبی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: بعد از حدود ۱۰ سال نشست کمیسیون مشترک همکاری بین دو کشور برگزار شد و در ابتدای آن ۲ سند در جهت رسمیت بخشی به خود کمیسیون به امضا رسید.

وی با بیان این که در مجموع ۲۲ سند از گذشته و در پی نشست‌های مقدماتی آماده شده که بین دو کشور به امضا برسد، گفت: در این نشست در بخش‌های مختلف گردشگری، تسهیل تردد تجاری، نقش هر کشور در کریدور شمال - جنوب، توسعه فعالیت‌های بندری، افزایش تعداد پرواز‌ها بحث و گفتگو شد.

بذرپاش ادامه داد: توسعه فعالیت‌های بندری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اماراتی در بنادر ایران یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بود. موضوع دیگر تسهیل فرآیند‌های بانکی بود که یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های تجارت و خواسته تجار ایرانی از امارات است که تبادلات مالی بانکی تسهیل شود و قول‌های خوبی در این زمینه داده شد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که در سال گذشته تجارت بین دو کشور ۲۷ میلیارد دلار بود و بعد از چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ما کشور امارات است، گفت: امارات نقش به سزایی به عنوان مقصد صادراتی کالا‌های ما دارد و به همین دلیل فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل و نقل بسیار مهم است.

وی افزود: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور موضوع گردشگری است و هر دو کشور زیرساخت‌های مطلوبی را برای توسعه گردشگری ایجاد کرده‌اند.

به گفته بذرپاش، فعالیت بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور و نیز ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت دو طرف از دیگر موضوعات مطرح شده بین دو کشور بود.

بذرپاش ادامه داد: مجموعاً با همه فشار‌هایی که کشور آمریکا ایجاد کرده که کشور‌های منطقه و به ویژه کشور امارات رابطه خود را با ایران کاهش دهد، مانعی برای توسعه همکاری‌ها وجود ندارد و امیدواریم بعد از این نشست کمیسیون مشترک، سال آینده سال متفاوتی در حجم فعالیت‌های دو کشور باشد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خصوص توسعه بخش ترانزیت بین دو کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده‌ای و ریلی باید هم‌زمان رخ دهد و کلان پروژه ایران راه که در کشور این روز‌ها در دستور دولت است، در کنار تکمیل مسیر‌های شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم‌افزار‌های ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.

وی افزود: زمینه‌های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه صورت گرفت و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.

بذرپاش با اشاره به به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی مسیر چابهار زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می‌توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده‌کننده‌های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خاتمه در خصوص پیش‌بینی میزان تجارت دو کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: ۲۷ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در ۲ کشور وجود دارد پیش بینی می‌شود که این عدد در سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

دیگر خبرها

  • سقوط پوتین؟ شاید آرزو بر جوانان عیب نیست / گورباچف مایه عبرت ولادیمیر پوتین شده است / چرا روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط متفاوت است
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • گسترش سرمایه‌گذاری چین در آرژانتین
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران