Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-03-19@02:28:58 GMT

بندر انزلی | منطقه همیشه استوار ایران

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۷۴۷۹۴

بندر انزلی دارای اولین و بزرگ ترین ایستگاه آبی ایران به نام کاسپین از ابتدا تاکنون بوده و آن در قسمت جنوبی ساحل دریای خزر واقع شده است که در کنار تمام ارزش های استراتژیکی و اقتصادی خود، به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری و توریستی کشور و همچنین وزرش پرور ایرانی نیز از آن یاد می شود؛ مردم انزلی به زبات گیلکی صحبت می کنند و آنقدر مهمان نواز هستند که اگر روزی به عنوان یک مسافر به این نقطه جذاب توریستی سفر کردید، قطعا چند روزی را مجبور به اقامت در هتل و مهمانخانه های موجود این منطقه خواهید شد! بندر انزلی منطقه آزاد از قسمت شرقی خود به خشکبیجار، از قسمت شمالی به دریای خزر، از قسمت غربی به محدوده رضوانشهر و از قسمت جنوبی ان نیز به تالاب بین المللی انزلی ختم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر انزلی در متون احساسی و شاعرانه به شهر باران تشبیه می شود از بس که ما شاهد بارش و رگبارهای متعدد در کل ایام سال در این شهر هستیم و در گذشته نیز به دلایل مختلفی از جمله فعالیت متمرکز در حوزه های تجاری و بازرگانی با سایر کشورهای خارجه آن را دروازه اروپا می نامیده اند. بندر انزلی منطقه آزاد از معدود مناطقی در کشور به حساب می آید که از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات بنیادی نشده است و توانسته در گذر زمان، شکل و ساختار فعالیتی خود را حفظ نماید. در حال حاضر این بندر یکی از 5 بندر فعال اقتصادی ایران بشمار می رود که در شهر انزلی، دومین شهر بزرگ استان گیلان با حدفاصل 40 کیلومتری از مرکز آن یعنی رشت قرار گرفته است و آنقدر جاهای دیدنی بندر انزلی زیاد است که همه ساله با استقبال قابل توجهی از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه می شود. در ادامه این مطلب با همگردی همراه شوید تا به اطلاعات بیشتری در خصوص این بندر استوار دست پیدا نمایید...

نام انزلی از کجا آمده است؟

در خصوص نام این منطقه حرف و حدیث های زیادی وجود دارد؛ برخی اعتقاد دارند نام انزلی از زمانی بر روی این شهر گذاشته شد که پیروزمندان عرب زبان در حال گذر از ان بودند و چون به این نقطه رسیدند، دستور فرودآمدن لشکریان را صادر نمودند که آن کلمه ای است به نام انزل به معنای فرود آمدن و نشستن! عده دیگری نیز باور دارند که نام انزلی یک ریشه روسی دارد و از کلمه ای با معنی مشابه بمان گرفته شده است و گروه دیگری نیز معتقد هستند که نام انزلی از کلمات آنزالیا و انزلیوس در زبان یونانی که معنای برکه و مرداب را دارند گرفته شده است که البته این مورد آخر از بقیه موارد محتمل تر است! فارغ از همه این ها یک روایت بیشتر مضحک نیز وجود دارد که اگر بخواهیم نقش آن را در انتخاب نام انزلی برای این منقطه موثر بدانیم باید قبول کنیم که 2 برادر به نام های غازان خان و انزل خان موسس این شهر بودند و در مسیر رقابتی خود ناخواسته سبب تشکیل این شهر و نامی متشکل از هر دو اسم خود بر روی آن شده اند. فراموش نکنید نام انزلی چه بر روی شهر و چه بر روی بندر آن از ابتدا تاکنون پابرجا مانده است و در هیچ برهه ای از زمان این نام دچار تغییر و تحول نشده است. البته ناگفته نماند که اسم این منطقه تنها در زمان حکومت پهلوی ها از سال 1303 تا 1357 یعنی درست تا سال پیروزی انقلاب بزرگ جمهوری اسلامی ایران به اسم بندر پهلوی خطاب می شد.

تاریخچه بندر انزلی

بندر انزلی در ابتدا از سوی نیروهای دولت انگلستان (در زمان صفویه) مورد توجه قرار گرفت و آنان خیلی زود متوجه شدند که می توانند از این بندر به عنوان یک شاهراه تجاری برای تجارت ابریشم گلستان به روسیه که البته این کالاها از رشت صادر می شد، استفاده کنند. با روی آوردن انگلیسی ها به بندر انزلی منطقه آزاد و استفاده مکرر از آن، رفته رفته خود کشور روس و همچنین ایران نیز متوجه اهمیت های ذاتی این منطقه تجاری شدند و فهمیدند که در کنار برجستگی های تجاری می توان از آن به خاطر داشتن یک موقعیت جغرافیایی ایده آل و همچنین امنیت بالای کاروان های تجاری در این منطقه از آن استفاده های بیشتری را نیز داشته باشند! خیلی زمان لازم نبود تا به تدریج بر اهمیت ها و ارزش های بندر انزلی منطقه آزاد افزوده شود و کار به جایی برسد که آن را دروازه به سوی اروپا نام گذاری کنند. تاریخچه بندر انزلی جز ایجاد افتخار و حس غرور برای این مرز و بوم چیزی ندارد و این بندر در نهایت در زمان حکومت قاجارها که حمل و نقل کشتی های بازرگانی و نفتی در ان رونق گرفته بود، تبدیل شد به یکی از اصلی ترین بنادر و بنگاه های تجاری ایران و در آخر نیز با وام گیری از تاسیسات و تجهیزات دریایی و بندری جمهوری شوروی و اقدامات قابل قبول دولت مردان وقت ایران به یک بندر مجهز برای تجارت دریایی کشور بدل گشت و بندری شد که سالیانه سال با قدرت هر چه تمام تر به فعالیت بازرگانی و اقتصادی خود ادامه داد و اکنون نیز از پتانسیل های بالایی تجاری و بازرگانی برخوردار می باشد.

جاهای دیدنی بندر انزلی تالاب بین المللی انزلی

 یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی که از شهرت جهانی برخوردار می باشد، تالاب بین المللی انزلی است که محلی است مناسب برای کوچ پرندگان مهاجر و بومی و همچنین تخمگذاری آنان؛ این تالاب با توجه به شرایط اقلیمی حاکم در منطقه در فصل های زمستان و بهار به دلیل افزایش میزان بارش از مساحتی 120 کیلومتری و در فضل های تابستان و پاییز به دلیل کم شدن بارش و نزولات آسمانی وسعت آن به 80 کیلومتر می رسد. لازم به ذکر است این تالاب از یک منطقه حفاظتی شده در دل خود نیز بهره مند شده است که آن منطقه محافظتی سرخانکل می باشد که با تعداد نادری از جانوران دریایی و صد گونه از پرندگان مختلف آماده میزبانی از شما مسافران و گردشگران عزیز می باشد. توجه داشته باشید تالاب انزلی با تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو شیتسوگن خواهر خوانده نامیده می شود و می توان در آن به تفریحات مختلفی مشغول شد.

حافظیه انزلی

حافظیه انزلی از برترین جاهای دیدنی بندر انزلی، جنب ساختمان شهرداری در بلوار ساحلی انزلی واقع شده است. این سازه قدیمی که در سال 1311 توسط گروهی از مهندسان آلمانی ساخته شده است، درست همانند بنای اصلی حافظیه تنها با کمی اختلاف رنگ ایجاد شده و در گذشته همچون حافظیه شیراز، محل برگزاری و اجرای گروه های موسیقی مختلف بوده است که خب در حال حاضر بنا به دلایلی در این مکان مجوز اجرای کنسرت و موسیقی صادر نمی شود و تنها از آن برای برپایی نمایشگاه های مختلف صنایع دستی و نقاشی استفاده می شود. حافظه انزلی یکی از آن جاذبه های گردشگری برجسته موجود در بندر انزلی منطقه آزاد می باشد.

بلوار ساحلی بندر انزلی

 بلوار ساحلی بندر انزلی منطقه آزاد یا همان بوستان ساحلی انزلی اولین بوستان و پارک ساخته شده به سبک و سیاق اروپایی ها در ایران می باشد که با برخورداری از چشم اندازهای زیبا از جمله ورودی تالاب انزلی و تاسیسات بندری این منطقه یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی و قابل توجه در بندر به حساب می آید. بلوار ساحلی انزلی به دلیل قدمت بالای خود و همکاری های پیوسته با دیگر شهرهای متمدن اروپایی از امتیازات ویژه ای همچون معماری اروپایی بهره مند شده است. در این بلوار می توان به نظاره پرواز پرندگان تالاب انزلی، برخورد امواج سهمگین به موج شکن، رفت و آمد کشتی های باری از بندر، تحرک قایق های موتوری و تندرو، مجسمه های چشم نواز، آبنماهای متعدد، آلاچیق های رنگی، درختان همیشه پربار و سبز رنگ و کلی گل و گیاه دیگر نشست و تا ساعت های زیادی فارغ از هر گونه مشکل و پیش آمدی تنها لذت و لذت برد!

پل تاریخی غازیان

پل غازیان از جمله پل های متحرک و ابتدایی در ایران بود که دستور ساخت و بهره برداری از آن در 80 سال پیش صادر شد. طبق آنچه از اسناد و مدارک مرتبط با این پل به دست ما آمده است، این پل متحرک در سال 1314 شروع شده و با گذشت 18 ماه نیز یعنی تقریبا در اواسط سال 1316 مراحل ساخت آن به پایان رسیده است. این پل از سال 1317 مورد استفاده محدود قرار گرفته و در سال 1318 نیز با انجام یک مراسم افتتاحیه رسمی در ابعاد گسترده از آن استفاده بعمل آورده شده است! تا قبل از احداث پل غازیان میان این منطقه و منطقه انزلی از قایق های مختلفی برای این منظور استفاده می شده است که با ایجاد این پل و در نظر گرفتن قسمت متحرکی بر روی آن برای تردد کشتی ها و لنج های بزرگ تر این مسئله به خوبی برطرف شده است. پل غازیان از چهنای 10 متری، ارتفاع 86 متری و همچنین درازای 210 متری برخوردار می باشد. این پل در بین سال های 1320 و 1333 مورد باسازی و مرمت قرار گفت و تا سال 1384 نیز در حال فعالیت بود که بنا به دلایل سازه ای و ایجاد ضعف های غیر قابل تقویت در بخش هایی از آن، استفاده از آن منع و پل جدید این منطقه به نام پل ولایت بجای آن در دستور کار انزلی و غازیان قرار گرفت. لازم به ذکر است که این پل  از روی رودخانه انزلی عبور می کنند و با شماره مخصوص به خود، در فهرست جاهای دیدنی بندر انزلی و بناهای تاریخی ایران نیز درج شده است.

برج ساعت انزلی

 یکی دیگر از بناهای قدیمی و جاهای دیدنی بندر انزلی، برج ساعت آن است که مدت زمان زیادی است ساعت و زمان به خصوصی را نشان نمی دهد و عقربه های آن به سبب قدمتی که دارند، آنقدر پیر شده اند که توانی برای حرکت نداشته باشند! این برج ساعتی در سال 1194 هجری خورشیدی به دستور حاکم برگزیده ناصر الدین شاه برای انزلی یعنی خسرو خان گرجی ساخته شده شده است و در حال حاضر نیز در قسمت پشتی بازار سپه و میدان انزلی قرار گرفته است. شایان به ذکر است که ارتفاع این برج ساعت در حدود 28 متر می باشد.

کلیسای مریم مقدس

 یکی از جاذبه های قابل احترام برای تمام مسیحی های ساکن در بندر انزلی منطقه آزاد، کلیسایی است که در میدان شهرداری، مقابل ساختمانسابق دادگستری واقع شده است. این کلیسا سومین کلیسای موجود در شهر انزلی می باشد که در سال 1874 میلادی به همت یکی از ارامنه های شهر به نام آواک ملک الله وردیان و همچنین با هزینه شخصی وی در این مکان ساخته شد. این کلیسا از بیرون به شکل یک مستطیل است که سقف آن بر روی 4 ستون و قسمت گنبدی و ناقوسخانه آن نیز با 6 ستون استوار شده است.

کاخ موزه انزلی

این کاخ موزه از گذشته تاکنون با نام موزه نظامی به همگان معرفی شده است اما بی تعارف باید بگوییم تنها بخش کوچکی از تجهیزات و سلاح های نظامی در آن دیده می شود و بیشتر طروف و اشیای قیمتی و با ارزش خود کاخ می باشد که در سراسر مساحت آن خودنمایی می کند؛ کاخ موزه نظامی انزلی در سال 1308 مراحل ساخت آن آغاز و در سال 1314 نیز به پایان رسید. البته ناگفته نماند این کاخ که به دستور رضاخان ساخته و پرداخته شده است، بیشتر به دلیل آتش سوزی در کاخ خوشتاریا که تحت تملک تاجر روسی و وارد کننده برق به ایران می باشد؛ بوده است! کاخ انزلی در مساحت 1500 متری با چشم اندازهایی به سوی دریای خروشان خزر و باغ های سرسبز کناری آن همراه می باشد و قطعا بازدید از چنین مکانی خالی از لطف برای شما نخواهد بود!

دهکده ساحلی

 دهکده ساحلی انزلی از جاهای دیدنی بندر انزلی در منطقه غازیان آن و در بین محله های شالیور و بی بی حوریه قرار گرفته است. این دهکده که در سال 1348 توسط مرحوم فرهنگی ساخته شده است، در حال حاضر در میان تمامی دهکده های توریستی و اقامتی مختلف، بزرگ ترین آنان محسوب می شود که البته باید گفت با توجه به امکانات مختلفی همچون زمین های بازی و ورزشی، سالن های غذاخوری مجلل، فروشگاه برند شده و همچنین کلی مکان های اقامتی و توریستی دیگر؛ در کنار بزرگ ترین، بهترین دهکده ساحلی ایران نیز تلقی می شود.

موج شکن انزلی

 موج شکن انزلی نیز همچون دیگر جاهای دیدنی بندر انزلی از قدمت نسبتا بالایی برخوردار می باشد. ساخت این موج شکن ها بر می گردد به سال 1274 هجری شمسی و پایان مراحل ساخت آنان نیز مرتبط است با سال 1293 خورشیدی؛ در ابتدا از این موج شکن ها برای رفع بلا و عدم صدمه رساندن به قایق ها و کشتی های در حال تردد استفاده می شده است و اما امروزه این مکان بیشتر تبدیل شده است به یک مکان توریستی و گردشگری که در اکثر مواقع عده ای در حال گرفتن عکس با پس زمینه دریا و یا بلوار ساحلی انزلی دیده می شوند. ناگفته نماند که این موج شکن ها بر روی تیرهای چوبی که در کف دریا واقع هستند، ساخته شده اند و در تمامی این سال ها بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

 کشتی تفریحی میرزا کوچک خان ساخته دست ژاپنی ها در سال 1971 میلادی می باشد که در واقع بیشتر برای انجام سفرهای بین استانی و کوتاه همراه با کلی امکانات تفریحی و رفاهی برای مسافران طراحی شده است؛ کشتی میرزا کوچک خان با ابعادی همچون 74 متر طول، 20 متر ارتفاع؛ 12 متر عرض و با داشتن 5 طبقه و 27 اتاقک کوچک و بزرگ که در حدود 250 مسافر را می توان در آن جای داد، تنها ناوگان مسافرتی و تفریحی فعال در بخش سواحل شمالی کشور است که می توان با اطمینان از سلامت آن یک شب به یاد ماندنی را بر روی آب های دریای خزر تجربه نمود و یک شام شاهانه با نوایی از موسیقی اصیل و پاپ ایرانی را بر روی عرشه آن میل کرد! همچنین در خصوص سطح امکانات رفاهی و اقامتی این ناوگان دریایی نیز باید بگوییم تمام امکانات موجود در کشتی تفریحی و مسافرتی میرزا کوچک خان در حد و اندازه یک هتل چهار ستاره تلقی می شو و از جاهای دیدنی بندر انزلی قلمداد می شود..

پیست کارتینگ فرمولا

 یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی که قطعا در تمامی گروه های سنی مورد توجه قرار خواهد گرفت، پیست کارتینگ فرمولای انزلی می باشد. این پیست کارتینگ در کیلومتر 5 جاده زیبا کنار قرار گرفته است و توسط یک مجموعه حرفه ای و باتجربه که ساخت پیست کارتینگ آزادی را برعهده گفته اند؛ ساخته شده است. پیست فرمولا از شاخصه خاصی جز برخورداری از پیچ و خم های متعدد و همچنین استفاده از ماشین های کوچک حتی برای کودکان و نونهالان بهره مند نیست و تنها می توان گفت مکان مناسبی است برای تجربه سرعت های بالا بدون کم ترین درصد خطر! لازم به ذکر است این پیست کاملا ایمن و مطمئن برای کمی تفریح طراحی شده است.

کلبه وحشت

 اشتباه نکنید مقصود ما از این جاذبه یک کلبه وحشت در یک شهربازی بزرگ و مدرن نیست! بلکه به معنای درست کلمه یه مکان وحشتناک است که حتی خود افراد محلی نیز از نزدیک شدن به آن جدا خودداری می کنند؛ توجه داشته باشید این کلبه با اینکه یکی از جاذبه های خاص بندر انزلی منطقه آزاد به حساب می آید اما ممنوع الورود به شمار می رود و نیروهای پلیس محلی از راه دور به شدت مواظب این هستند که مبادا مسافر و گردشگری ناخواسته و از سر گم کردن مسیر، وارد این محوطه و چه بسا کلبه شود. کلبه وحشت در قسمت غربی روستای هفت دغنان در جاده صومعه سرا به سمت رضوانشهر در داخل یک جنگل فوق العاده زیبا و اما ترسناک در تاریکی شب قرار گرفته است. طبق آنچه مردم این مطنقه به آن اظهار داشته اند همیشه از این جنگل سر و صداهای زیاد و مبهمی به گوش می رسد و با وارد شدن به آن بی تردید به تنگی نفس و افزایش فشار بر وی قفسه سینه خود پی خواهید برد. در قسمتی از این جنگل مشکوک، کلبه ای خرابه قرار گرفته است که بسیاری معتقدند هر کس تنها یک شب تا سپیده دم را در آن تحمل کند، ارواح او را از مال دنیا بی نیاز می کنند! لازم است بدانید آخرین بار در سال 1365 یعنی درست سی سال پیش 4 جوان کنجکاو دانشجو قصد اثبات دروغی این افسانه را داشتند که متاسفانه به سرانجام خوبی دچار نشدند! دو نفر از آنان در همان ابتدای شب تصمیم به ترک کلبه می کنند و دو نفر دیگر اصرار به ماندن می کنند که بدبختانه یکی از آنان با طلوع خورشید به صورت دچار شدن به مرز جنون و دیوانگی پیدا می شود و دیگری فوت شده بر اثر سکته قلبی! در واقع به سبب همین اتفاق بود که نیرو انتظامی این مکان را مهر و موم کرده و مانع از ورود افراد به داخل آن محوطه می شود. کلبه وحشت یکی از مکان های پر رمز و راز بندر انزلی است و باید به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی در فهرست ما قرار می گرفت اما خواهشا تنها به مطالعه کردن در مورد این مکان بسنده کنید و از تجربه کردن واقعی آن پرهیز کنید!

فهرستی از رستوران ها و کافی شاپ های فعال بندر انزلی

در این که غذاهای شمالی کشور بسیار متنوع و خوشمزه می باشند هیچ شکی نیست اما ما در این قسمت قصد معرفی رستوران ها و فست فودهایی را داریم که در منطقه بندر انزلی مشغول به فعالیت و آماده میزبانی از شما گردشگران و مسافران عزیز می باشند؛ اصلی ترین غذا در این منطقه فسنجان است که با رب انار ترش پخته می شود و در آن به جای مرغ از گوشت چرخ کرده یا حتی مرغابی درسته استفاده می شود. البته انزلی چی ها از غذای تخصصی دیگری به نام ترشه کباب نیز بهره مند می باشند که از میکس گوشت راسته گوساله و گوسفند در سسی متشکل از رب انار، پیاز، گردو چرخ کرده، جعفری و چوچاق حاصل می شود. توجه داشته باشید که با توجه به ارزش غذایی منطقه پخت انواع و اقسام ماهی نیز می تواند از جمله غذاهای انتخابی شما باشد که قطعا میل کردن این همه غذا در کنار سیرترشی، بورانی بادمجانی و زیتون می تواند وعده های غذایی خوشمزه و ماندگاری را برایتان رقم بزند! در ادامه به فهرستی از رستوران و کافی شاپ های فعال بندر انزلی منطقه آزاد همراه شوید که عبارتند از:

1) پیتزا لند بندر
2) پیتزا پیچ
3) فست فود دومینو
4) کافه بین الملل
5) کافی شاپ دلفین
6) کافه راش
7) فست فود ماکارا
8) فست فود دارکوب
9) کافه رستوران دهکده
10) کافه رستوران سوپرایز
11) کافه رستوران دهکده ساحلی
12) کافه رستوران جلگه
13) کافه رستوران مولانا
14) رستوران حاج مرتضی
15) کافه رستوران دهقان
16) رستوران ساحلی هتل دلفین
17) رستوران دریایی نیلوفر آبی
18) رستوران ساحل قو
19) رستوران سنتی گیله وا
20) رستوران تی نان تی کباب
21) رستوران سیمرغ
22) رستوران مارال
23) رستوران مروارید
24) رستوران سینا
25) بستنی فروشی دایی حسین
26) بستنی فروشی نعمت (شعبه بندر انزلی)

لیست مراکز خرید و مجتمع های تجاری بندر انزلی

اگر برای تفریح به بندر انزلی منطقه آزاد آمده اید؛ سعی کنید از تمام امکانات و امتیازات منطقه آزاد انزلی نهایت استفاده را ببرید و کلی خوش گذرانی کنید! اما اگر در کنار تفریح خود مخصوصا خانم ها، نیم نگاهی به خرید سوغاتی و کالاهای با کیفیت دارید ما در این قسمت از مطلب برای شما چندین مرکز خرید و بازار محلی را نام خواهیم برد که بی تردید می توانید با کمی گشت و گذار در آن ها به کالاها و محصولات مقرون به صرفه تری دست پیدا کنید. البته فراموش نکنید تنها نقطه اجتماع بازاری های انزلی در شنبه بازار این منطقه می باشد که هر هفته برگزار شده و می توان در آن به تازه ترین ماهی، زیتون، سیر ترشی و سبزیجات معطر محلی دست پیدا کرد و آن ها را به عنوان سوغاتی به عزیزان خود هدیه دهید. توجه داشته باشید علاوه بر شنبه بازار که از عمری 70 ساله برخوردار می باشد؛ شما می توانید از دیگر مراکز خرید و مجتمع های تجاری موجود در بندر انزلی نیز دیدن کنید و محصولات دیگری از جمله مرواریدبافی که اصلی ترین صنایع دستی انزلی تلقی می شود در کنار حصیر بافی، قلاب بافی، نازک کاری و خراطی و دیگر مصنوجات این چنینی را خریداری نمایید. مراکز خرید و مجتمع های تجاری بندر انزلی به شرح زیر می باشد:
بازار محلی انزلی: همانطور که گفتیم بازار محلی انزلی ملقب است به شنبه بازار که درست در هر شنبه از هفته برپا می شود و تقریبا می توان هر چیزی را که به دنبال آن هستید را در این بازار محلی پیدا نمایید. در شنبه بازار انزلی از تمام بخش های گیلان و روستاهای دور و نزدیک آن فروشندگانی می آیند تا با گویش های خاص محلی و البته گیلکی خود شروع به بازار گرمی برای فروش بیشتر محصولات خود کنند! در این بازار محلی شما می توانید با محصولات و کالاهای زیادی از جمله: پرندگان مختلف، انواع ماهی، زیتون، سبزیجات، ترشی های محلی، سیر ترشی، کلوخ نمک، برنج اعلا، پنیر محلی، گردو، روناس، کره ماسال، کدوی محلی، آبغوره، سیر و فلفل محلی، سوهان کنجدی، تجهیزات ماهی گیری، لوازم خانگی، پوشاک و کلی محصولات مختلف جانبی دیگر مواجه شوید.
مجتمع تجاری ونوس: یک مجمتع بزرگ با تعداد زیادی غرفه کوچک و بزرگ که در راستای تامین احتیاجات شما عزیزان در بندر انزلی واقع در سه راه حسن رود، کیلومتر 5 جاده زیبا کنار با کلی موقعیت تفریحی و خریدی قرار گرفته است.
مجتمع تجاری کاسپین: کاسپین نامی است که در مکان های مختلفی از بندر انزلی منطقه آزاد به چشم شما گردشگران و مسافران عزیز خواهد خورد! مجتمع تجاری کاسپین یکی از بزرگ ترین مراکز خرید این منطقه به حساب می آید که درست در مقابل مرکز خرید پردیس واقع شده است و به لحاظ نزدیکی با خیابان پاسداران و همچنین وجود مسیری کوتاه در حوالی خود حتی در روزهای تعطیل نیز با استقبال خوبی از سوی گردشگران مواجه می شود. این مجتمع تجاری دارای کافی شاپ، رستوران و پارکینگ مجزا نیز می باشد و عمدتا در حوزه لباس و وسایل کادوئی و تزئینی غرفه ها آن در حال فعالیت هستند.
فروشگاه بچه گانه هپی لند: هپی لند یک فروشگاه زنجیره در خصوص لباس و پوشاک بچه گانه می باشد که یک شعبه از آن به دلیل تمایل اغلب مسافران بندر انزلی منطقه آزاد در این منطقه نیز افتتاح شده است و شما عزیزان می توانید لباس فرزندان خود را از این فروشگاه تخصصی خریداری نمایید.
بازار پردیس: بازار پردیس از جمله بازارهای پر طرفدار در بندر انزلی است که به دلیل ورود کالاها و اقلام با کیفیت خارجی آن در اغلب موضوعات محصولی اعم از خوراکی، پوشاکی، لوازم صوتی و تصویر و همچنین صنایع دستی از اهمیت های زیادی برای بندر انزلی برخوردار می باشد. لازم به ذکر است بسیاری از اهالی قدیمی ساکن در منطقه زیبای انزلی این بازار را با نام بازار روس ها می شناسند و از آن یاد می کنند. قیمت تمام اجناس وارد شده از همسایگان بخش شمالی ایران در این بازار فوق العاده مقرون به صرفه تلقی می شود و از این رو می توان با حضور بازار پردیس با دست پُر و با کلی کالای با کیفیت از آن خارج شد!
مرکز خرید ستاره شمال: ستاره شمال نام اولین مرکز خرید تاسیس شده در منطقه آزاد انزلی است که دارای مساحتی بالغ بر 21 هزار متر مربع در 6 طبقه می باشد. معماری به کار رفته در این مرکز خرید کاملا چشم نواز است و آن را تا حد زیادی با دیگر مراکز خرید متفاوت کرده است! دو طبقه نخست (طبقات همکف و اول) به عنوان طبقات تجاری مشغول به فعالیت هستند که در حدود 480 غرفه و واحد تجاری را نیز در خود جای داده اند! طبقه دوم این مرکز خرید متشکل است از سالن اجتماعات و سوئیت های اداری، طبقات سوم و چهارم هم دارای واحدهای اقامتی و باز اداری هستند و دو طبقه آخر نیز بطور تمام و کمال در اختیار رستوران ها و مجموعه های پذیرایی از شما دوستان اختصاص داده شده است تا در پایان یک روز خرید خوب، حسابی خستگی خود را در این طبقات به در کنید و از منظره ای که در ارتفاع بالا برایتان ترسیم شده است، کلی لذت ببرید.
مرکز خرید خاطره: مرکز خرید خاطره از جمله مراکزی است که بر حسب نیاز منطقه در دو شعبه از بندر انزلی افتتاح شده است!شعبه خیابان مطهری این بندر در واقع تنها به ارائه و توزیع پوشاک مردانه و مناسب آقایان می پردازد و اگر قصد خرید پوشاک و لباس زنانه را دارید می بایست به شعبه چهارراه برق بندر انزلی منطقه آزاد بروید و از این مرکز خرید خوب و مجلل خریدهای خود را انجام دهید.
بازار آسیای میانه: آسیای میانه نام یک بازار ساحلی است که بیشتر در زمینه های آرایشی و بهداشتی و پوشاک بصورت متمرکز عمل می کند! در این بازار شما به عنوان یک خریدار با طیف گسترده ای از محصولات و تنوع کالایی رو به رو می شوید که وجود این گستردگی می تواند دست شما را برای انتخاب مناسب ترین و با کیفیت ترین آن ها کاملا باز بگذارد. همچنین این را نیز باید افزود که این بازار ساحلی از پارکینگ اختصاصی نیز برخوردار می باشد.

لیست هتل ها و اماکن اقامتی بندر انزلی

هتل بهشت تالاب: بهشت تالاب نام هتلی است در کنار تالاب بین المللی انزلی که در تقریبا جدید می باشد و در سال 93 افتتاح شده است؛ این هتل از فضایی 7 هزار متری برخوردار است و می توان در آن با کافی شاپ شناور و چشم اندازی بی نظیر به سوی تالاب و همچنین نخستین رستوران صخره ای کشور مواجه شد! در این مکان اقامتی و رفاهی با پخش زنده موسیقی های محلی و سنتی و همچنین انجام تفریحات آبی مختلف و بهره مندی از زمین بازی کودکان می توان دقایق خوشی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.
هتل دنیز: این هتل 4 ستاره است و تقریبا از تک تک امکانات رفاهی و تفریحی موجود در ایران برخوردار است! هتل دنیز به دلیل دسترسی مطلوب به مراکز گردشگری و همچنین بازارهای فعال در بندر انزلی از جمله مکان های اقامتی مورد توجه مسافران و گردشگران می باشد.
هتل الماس: هتل الماس یک مکان اقامتی لوکس با معماری چشم نواز و کلی امکانات رفاهی گسترده می باشد. در واقع شاید بیشتر کسانی که این هتل را برای اقامت خود در نظر می گیرند صرفا به دلیل معماری خاص این مکان باشد که البته اگر به آن ویو گسترده بر روی دریای خزر را نیز اضافه نماییم، خواهیم دید که هتل الماس یک اقامتگاه استثنایی برای اسکان چند روزه شما می باشد.
هتل آپارتمان سفیر: این هتل یک هتل 3 ستاره محسوب می شود که دارای تعداد زیادی اتاق و سوئیت برای شما گردشگران داخلی و خارجی می باشد؛ هتل آپارتمان 3 ستاره سفیر دارای رستوران ساحلی و تیم آشپزی مجرب در پخت غذاهای ایرانی و شمالی است که بسته به انتخاب شما می توانند ظرف مدت زمان کوتاهی با بهترین کیفیت ممکنه غذای مورد پسند شما را آماده کنند.
مرکز اقامتی و تفریحی عباد: این مرکز اقامتی یکی از قدیمی ترین مراکز اسکانی و حتی تفریحی در بندر انزلی است که در حدود 40 سال قدمت دارد! مرکز اقامتی و تفریحی عباد از جمله مراکزی است که در عین برخورداری از سویت های یک تخته و دو تخته از اتاق های دو خوابه با تراسی رو به بیرون بهره مند می باشد و تجهیز شده است به تمام امکانات رفاهی از جمله ساحل شخصی، پارکینگ اختصاصی، باربیکیو، محیط سرسبز داخلی و کلی امکانات رفاهی و جانبی جذاب دیگر!

کلام آخر:

بندر انزلی از دیرباز از جمله مناطق تجاری برجسته و حائز اهمیت ایران بوده و هست؛ در این منطقه همانطور که گفتیم جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که شاید تنها ما توانسته ایم به بخش کوچکی از آن ها بپردازیم. البته ناگفته نماند در بندر انزلی مراکز خرید و اقامتی بسیاری در حال حاضر وجود دارد که ما سعی کنیم مجلل ترین و نامی ترین آنان را در این مطلب برایتان گردآوری نماییم.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: ایران گردی ایرانگردی بندر انزلی گیلان نوروز 97 تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۴۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی

تین نیوز

نماینده ویژه رییس جمهور گفت: عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی تمام شد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، حجت الله عبدالملکی در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن رشت- کاسپین در گفت و گو با خبرنگاران اعتبار هزینه شده برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین را حدود سه هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: از این مقدار ۵۰۰ میلیارد ریال آن در داخل محدوده بندر کاسپین و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در خارج از محدوده و در تعامل با سرزمین اصلی هزینه شده است.

به گفته وی پروژه اتصال ریلی دریای خزر به خلیج فارس از پروژه های راهبردی و از مهمترین پروژه های اقتصادی کشور است که در دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد: این پروژه در چارچوب کریدور شمال - جنوب که به لحاظ ترانزیتی در توسعه حمل و نقل در داخل سرزمین اصلی کشور حائز اهمیت است؛ امیدواریم با حضور رئیس جمهور در هفته های آینده به بهره برداری برسد و بزودی صدای سوت قطار باری در منطقه آزاد و بندر کاسپین به مقصد خلیج فارس و منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی طنین انداز شود.

وی اضافه کرد: ۱۲ درصد از اعتبار هزینه شده برای این پروژه در خارج از محدوده منطقه آزاد توسط این سازمان پرداخت شد؛ چون مهمترین بهره برداری این ریل مناطق آزاد کشور هستند و فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی مشتری اصلی این بارها هستند.

عبدالملکی افزود: امیدواریم با افتتاح این پروژه ها دوره جدید شکوفایی اقتصادی را در منطقه آزاد انزلی، استان گیلان و کل کشور شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: امروزه مناطق آزاد در اقتصاد ملی نقش اساسی و کلیدی را برعهده دارند؛ بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محقق می شود؛ سرمایه گذاری هایی که در سال ۱۴۰۲ آغاز شده، منجر به جهش چند برابری سرمایه گذاری مناطق آزاد کشور در بخش های ترانزیت، تولید و صادرات طی سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ خواهد شد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • رشد 100 درصدی تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی
  • برد بزرگ زنان بم در فوتبال زنان
  • عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی تمام شد
  • برد بزرگ دختران بم در فوتبال زنان
  • تکمیل طرح راه آهن رشت - کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی
  • طرح «مسیر سبز، ساحل پاک، ایران پاک» در ساحل بندر انزلی
  • اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  • ایجاد اشتغال برای ۶۳ با افتتاح مجتمع گردشگری
  • جشنواره کنسرت موسیقی پاپ در انزلی برگزار می‌شود
  • جشنواره نوروزی کنسرت‌های پاپ در منطقه آزاد انزلی