Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:02:06 GMT

ژیوار هورامان میزبان گردشگران نوروزی کردستان

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۷۵۱۸۴

ژیوار هورامان میزبان گردشگران نوروزی کردستان

سنندج - ایرنا - روستای ژیوار در منطقه هورامان شهرستان سروآباد به لحاظ پاکی آب و هوا سومین روستای کشور است که دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بوده و در ایام نوروز میزبان شمار زیادی از گردشگران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سروآباد یکی از شهرستان های گردشگرپذیر استان کردستان است که دارای مناطق بکر، طبیعی و دارای آداب و رسوم خاص و کهن است که چشم هر بیننده ای را محو تماشای خلقت هستی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از روستاهای گردشگری شهرستان سروآباد روستای ژیوار است، این روستا در منطقه هورامان و در دل کوه های کوسالان و در کنار رودخانه خروشان سیروان و در همسایگی شمالی روستاهای بلبر و سلین واقع شده است.
روستای ژیوار از جمله روستاهای قدیمی شهرستان سروآباد است، پایه های پلی که تاریخ ساخت آن به دوره صفویه می رسد، قدمت و سابقه ی تاریخی این روستا را نشان می دهد که بنا به اسناد و شواهد قدمت آن به بیش از 400 سال پیش بر می گردد.
این روستا یکی از زیباترین و در عین حال یکی از روستاهای بکر کشور است که در سال 1393 به ثبت ملی رسیده است، این روستا با توجه به شیب کوه و محیط در دره ای تنگ به صورت پلکانی ساخته شده و بناهای آن را باغ های انار، انگور و انجیر فرا گرفته است.
کلمه ژیوار در زبان کردی به معنی زندگی است و در گویش محلی به معنای جایگاه زندگی است، این روستا مانند اسمش زیبا و زنده است به طوریکه مردم مردم منطقه آن را هزار ماسوله نیز می نامند. ارتفاع روستای ژیوار از سطح دریا 2 هزار متر است و دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است.

** وضعیت آب و هوا
روستای ژیوار به علت قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی زمستان هایی سرد و سخت را پشت سر می گذارد.
اغلب گردشگران ترجیح می دهند در فصل بهار دل پذیر و فصل شکفتن طبیعت به آن سفر کنند، برخی دیگر نیز فصل تابستان را انتخاب می کنند تا چند روزی به دور از گرمای شهرها سپری کنند.
روستای ژیوار در رتبه بندی میزان پاک بودن آب و هوای شهرها و روستاهای کشور رتبه سوم را کسب کرده است که به احتمال فراوان یکی از دلایل اصلی آن سخت گذر بودن منطقه و تردد دشوار خودروها است که موجب بکر ماندن این روستا شده است.

**معاری منحصر به فرد
روستای ژیوار میان دره‌ای قرار دارد که باغ ها و جنگلهای سرسبز بلوط حاشیه آن را فراگرفته است و این موقعیت خاص باعث شده که سال ها پیش ساخت پلکانی خانه ها را برایش انتخاب کنند، معماری روستای ژیوار مانند ماسوله پلکانی و ساختمان هایش سنتی است، یعنی حیاط خانه بالایی پشت بام خانه ای است که در ارتفاع پایین تر قرار گرفته است. اما وسعت آن از ماسوله بیشتر است. خانه های آن از سنگ ساخته شده اند.

**جذابیت های روستای ژیوار
بافت پلکانی، بناهای سنتی، تراکم باغ‌های انار، انگور و انجیر، وجود رودخانه سیروان، وجود دره دربند در وسط روستا، کوه مشهور و مرتفع کوسالان در شمال روستا، پوشاک و لباس محلی اهالی، مهمان نوازی مردم روستا، قرار گرفتن در دره و حصار کوه‌های دیدنی و جنگل‌های سرسبز، استراحتگاه چشمه دیدنی و بسیار خنک مشهور به چه مه چشمه‌ای که تقریباً بیشتر باغ‌های روستا را آب می دهد، از جذابیت‌های روستای ژیوار است.
یکی دیگر از مناطق دیدنی و جذاب روستای ژیوار چکن نام دارد، چکن شامل 2 بخش است که در میان یک دره قرار دارد، چکن وارینه بخش ابتدای چکن است که در کنار رودخانه سیروان قرار دارد که دارای باغ های انار، انگور و انجیر است و از طریق آب رودخانه باغات را آبیاری می کنند و تعدادی از اهالی روستا در این منطقه زندگی می کنند و از طریق فروش محصولات باغی امرار معاش می کنند.
بخش دوم چکن مربوط به چکن سرینه (بالایی) است، که یکی از محلات روستا است، این بخش نیز دارای باغات میوه است که با آب کانی سر چمه آبیاری می شود.
در قسمت غربی روستای ژیوار کوه ملگا به رزی دامنه نیجله و باغهای درو قل ته ونی و ملگای سه رو ته موله ای قرار داردکه زیباترین مناظر روستای ژیوار در این قسمت است.
روستای ژیوار دارای هه وارهای معروفی نظیر هانی لار ، مرودل، خویسمله، سرنه هال و عوالان است در مسیر این هوارها مناظر طبیعی و زیبایی های بدون قابلیت توصیف وجود دارد که مردم روستا به علت وابستگی به این مناظر همه روزهای تعطیلی را در کنار این مناظر سپری می کنند تا از زیبایی های هستی بهره مند شوند.
مردم در ایام عید شروع به کوچ کردن و مهاجرت به هوار مرودل و سرنه هال می کنند اما پس از گذشت 2 ماه به طرف هه وار هانی لار رفته و پنج ماه بعدی را در این هه وار به سر می برند، مردمی که به هوار خویسمله کوچ می کنند 6 ماه تمام را در آنجا به سر می برند.
روستای ژیوار دارای هفت محله مشهور است که شامل او لاوه، کراباد، نصار، سرحوض، چکن، ملکوه و بنگا است که در بین این محلات اولاوه قدیمی ترین محله روستا است که در دامنه شمالی روستا قرار دارد و خانه های آن به صورت پلکانی بر روی هم قرار گرفته اند، این محله در دامنه کوه دربند جای دارد.

**پوشش های گیاهی
بلوط، ون،آلبالوی وحشی، تایله، بادام وحشی، گلابی، بید، شروی، که که وی، میله وی، انواع درختان کیکم، ارژن، انجیر، بلالوک، گل گاوزبان، شیرین بیان، شاتره، تشنه داری، پغازه، پونه، اربو، گل ختمی، گل بنفشه، رازیانه و گون پوشش گیاهی روستا را تشکیل می دهند.
روستای ژیوار در 87 کیلومتری شهر سروآباد و 185 کیلومتری سنندج قرار دارد و این روستا از غرب و شرق به ارتفاعات کوسالان و از جنوب غربی به ارتفاعات هورامان محدود می شود.
7354/ 3020

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی روستای ژیوار روستاهای گردشگری سروآباد سروآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۵۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: برق تمامی روستاهای سیل زده جنوب این استان با همت و تلاش شبانه روزی کارکنان این اداره وصل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد رئیسی ‌در بازدید از مناطق سیل زده اظهار کرد: عملیات برق رسانی به آخرین روستای گوردیم کنارک انجام شد و با توجه به از دست رفتن مسیر زمینی روستای گوردیم، برق رسانی به این روستا از طریق مسیر آبی و با طی مسافت حدود 2 ساعته انجام که با این حساب برق تمامی روستاها پایدار شد.

وی با اشاره به خسارت بیش از 950 میلیارد ریالی سیلاب و بارش سنگین بیش از 400 میلی‌متری به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان، افزود: 466 اصله پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و 22 دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارد شده ناشی از شرایط جوی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: با خدمات شبانه‌روزی کارکنان این شرکت از مجموع 445 روستای مناطق سیل زده که دچار خاموشی شده بودند، برق همه روستاها هم اینک پایدار شده است.

وی با بیان اینکه نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های کارکنان عملیاتی این شرکت جهت پایداری مجدد شبکه های برق بود، افزود: به دنبال وقوع این شرایط جوی، 282 تیم عملیاتی به همراه تمامی تیم‌های پیمانکاری این شرکت نسبت به اصلاح و ساخت مجدد شبکه‌های آسیب دیده برق اقدام کردند.

رئیسی ادامه داد: شهروندان گرامی ضمن رعایت نکات ایمنی، در صورت بروز هرگونه خسارت یا خاموشی شبکه برق موارد را از طریق سامانه 121 یا اپلیکشن برق من ثبت و پیگیری کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • کنتور برق ۸۵ درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد
  • استقبال گردشگران خارجی از سفر به گیلان
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • نجات ۲۱ روستای در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب شهرستان کلات در گرو احداث دیوار ساحلی
  • پالنگان، میزبان جشنواره دف، در جمعه آخر هر سال
  • روستای سهیلی جزیره قشم مقصد گردشگری دریایی در کشور
  • تصاویر| مراسم هزار دف در روستای پالنگان