Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنگ نگاره‌های شهرستان سرباز نمادی از هویت مردم این دیار محسوب می‌شوند که از کهن‌ترین آثار هنری و تاریخی به جا مانده از گذشتگان این منطقه بوده که رمز و رازهای فروانی در آنها نهفته است.

به گزارش ایسنا، سنگ نگاره‌های منطقه سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان همانند دیگر آثار تاریخی به جای مانده از گذشتگان، میراثی کهن برای شناخت باورها و فرهنگ مردم منطقه بلوچستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تحقیقات انجام شده سنگ نگاره‌ها یا هنرهای صخره‌ای کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجامانده از بشرند. به تعبیری بستر بوجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره‌هاست و آنها از بهترین ابزارهای رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند.

بسیاری از این نقوش با نقوش کشف شده در شهرهای تربت، خضدار و پنجگور پاکستان یکسان هستند که این موضوع نشان از مشترکات و باورهای یکسان فرهنگی مردم این مناطق دارد.

نقش بز کوهی یکی از فراوان‌ترین نقوش تکرار شده در این سنگ نگاره‌هاست ، این نقش که برگرفته از کهن‌ترین اسطوره ایران باستان است، در وسایل مکشوفه از شهر سوخته منطقه سیستان نیز قابل رویت است.

 در این آثار سنگی تصاویری از انسان در حالات مختلف نیز به چشم می‌خورد.

تصویر حیواناتی مانند سگ سانان، گربه سانان و اسب‌های اهلی و وحشی و صحنه‌های مختلفی از شکار نیز در این سنگ نگاره‌ها ترسیم شده‌اند.

آثار سنگی و سنگ نگاره‌ها یکی از جذاب‌ترین عوامل در جذب توریسم و گردشگر هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۶۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال

علی بیت الهی رئیس مرکز زمین شناسی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه براساس اطلاعات برگرفته شده از سایت COMET (دانشگاه Leeds)، یکی از زون های با مقادیر بسیار بالای فرونشست زمین در ایران، محدوده رفسنجان است گفت:  گستره ای در 60 کیلومتری شمال غرب آن( حوالی بهرمان) یکی از نقاط مهم فرونشستی این زون است که نمودار سری زمانی 9 ساله آن در شکل نشان داده شده است.

وی افزود: بیش از 2000 میلی متر( بیش از 2 متر) فرونشست زمین در بازه زمانی 9 ساله در این ناحیه رخ داده است که عدد حیرت انگیزی است.

او توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته  به نمودار وشیب خط آن، معرف عدم تغییر روند فرونشست زمین در 10 سال اخیر و بیانگر استمرار فرونشست زمین طبق روال پیشین است.

بیت اللهی اظهار کرد: با فرونشست زمین، آبرفت متراکم شده و توانائی جذب و انتقال آب را از دست می دهد. این امر به کشاورزی، باغداری و از همه مهمتر به  محیط زیست منطقه لطمه جدی وارد می سازد.

او گفت: تاکید می شود که فرصت برای اقدامات کاهش خطر فرونشست زمین در کل کشور به سرعت از دست می رود و ضرورت دارد تا مقررات ملی فرونشست زمین در کشور تدوین و ابلاغ و لازم الاجرا شود‌

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل
  • خلیج فارس برگی از تاریخ پر افتخار و چند‌هزار ساله ایران
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • ببینید | سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه