Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@10:26:56 GMT

طلا، پشت سد مالیات بر ارزش‌ افزوده

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۷۷۷۹۱

شاهکار دوران صفوی، بازار تاریخی اصفهان محل عرضه فلز گران قیمتی است که امروز بهای آن لحظه به لحظه در حال نوسان است، اما فروشندگان طلا از بی رونقی بازار طلا و مالیات بر ارزش افزوده و فرارهای مالیانی گلایه دارند. آفتاب‌‌نیوز :  قیمت فلز زرد تابعی از بهای اونس طلای جهانی و ارز است. قیمت هر اونس طلا در شش ماه گذشته به علت نوسانات شاخص اقتصاد جهانی و سیاست پولی بانک مرکزی دچار افت و خیزهای بسیاری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر نرخ دلار نیز از شهریور سال گذشته روندی صعودی به خود گرفت. البته فعالان بازار طلا می گویند "دولت، سیاست مناسب بازارسازی را برای تعدیل قیمت در نظر گرفت" و معتقدند اگر بهای ارز کمتر از این سطح بود، در افزایش تغییرات با تقاضای بیشتر و ریسک معامله گران مواجه بودیم و نوسانات بازار طلا وخیم‌تر می‌شد. با این حال در شرایط افت و خیزها بهای طلا،  فروشندگان این صنف، از پرداخت ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده عاجز هستند.
مردم مانند گذشته از خرید طلا استقبال نمی کنند
ناصحی، یکی از فروشندگان طلا و سکه بازار هنر اصفهان در خصوص وضعیت بازار طلا به خبرنگار ایسنا، گفت: وضعیت خرید و فروش طلا مناسب نیست و مردم همانند گذشته از طلا استقبال نمی‌کنند. مردم به علت نوسان قیمت و شرایط نامناسب اقتصادی و دیگر اولویت‌های اصلی زندگی خود، دیگر به فکر پس انداز و خرید سکه نیستند. هم چنین نوسانات نرخ طلا طی یک ماه گذشته موجب کاهش اعتماد و تقاضا برای خرید و فروش شده است.
وی افزود: افزایش نرخ ارز و طلای جهانی و دیگر فلزات و هم چنین کاهش سود بانکی و سرمایه گذاری در بورس و البته خرید سهام، سکه و طلای خام بدون اجرت ساخت از دلایل افزایش قیمت طلا بوده است.
این فروشنده سکه با تاکید بر این‌که در حال حاضر نمی توان دلار را از اقتصاد کشور حذف کرد، افزود: اقتصاد جهانی بر پایه دلار است، اما اروپا و برخی کشورها همچون چین و کانادا می‌توانند بر اقتصاد مبتنی بر دلار غلبه کنند.
وی با بیان این‌که در صورت رونق بازار، سکه طلا را با پنج هزار تومان کمتر از قیمت روز طلا خریداری می‌کنیم، اظهار کرد: به علت نوسانات بسیار نرخ طلا، در زمان کاهش قیمت با هجوم مردم برای فروش طلا و با افزایش نرخ آن، با خرید بیشتر مردم روبرو می شویم.
ناصحی با بیان اینکه قیمت طلا تحت تاثیر قیمت جهانی است و با توجه به بودجه سال 97 امکان افزایش بهای آن وجود دارد و به طور قطع بر مقدار سود بازاریان طلا نیز اثرگذار است، گفت: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در شرایط رکود اقتصادی و کاهش توان خرید مردم ناعادلانه است زیرا مردم کمتر از 7 درصد سود اصلی اجرت را پرداخت می‌کنند و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمی‌کنند.
این فروشنده طلا با گلایه از قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: متاسفانه دولت نرم افزار تعیین درآمد و مالیات بر ارزش افزوده را به طور رایگان در اختیار مغازه داران قرار نداده و فروشندگان با هزینه خود باید آن را تهیه کنند. البته منتظر تصویب قانون ماده 169 مالیاتی در راستای شفاف سازی اطلاعات اقتصادی و توسعه عدالت مالیاتی هستیم.
وی با بیان این‌که در حال حاضر ارزش افزوده‌ای که باید از مصرف کننده گرفته شود در کسب و کار اختلال ایجاد کرده است، اظهار کرد: در برخی کشورها مانند کانادا فرد در مدت بیکاری تا زمان پیدا کردن کار، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تهیه اجناس معاف می‌شود و در صورت پرداخت مالیات کالا، هزینه به وی بازگردانده می‌شود.
مردم به جای خرید طلا بیشتر به فروش آن علاقه دارند
یکی دیگر از فروشندگان طلا در بازار هنر با ابراز نارضایتی از وضعیت بازار طلا، گفت: فروش طلا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت کرده است و مردم به جای خرید، بیشتر تمایل به  فروش آن دارند.
سهرابی اظهار کرد: افزایش ازدواج‌ها و رونق صدای ساز و دهل و آذین بندی کوچه ها و مناسبت های تقویم، بهانه‌ای برای خرید در بازار طلاست اما در دیگر ایام سال از میزان خرید طلا و جواهر به صورت سرویسی کاسته و مردم به صورت خرده طلا خریداری می‌کنند.
وی با بیان این‌که قیمت هر گرم طلای 18 عیار از شهریور ماه تاکنون، روندی صعودی به خود گرفته و هم‌چنین از آبان امسال از 124 هزار به 141 هزار تومان افزایش یافته است، تاکید کرد: باید توجه داشت که قیمت دستمزد ساخت متناسب با هر سبک طلا، متفاوت است و نرخ اجرت آن از گرمی 10 هزار تا 36 هزار تومان در نوسان است و در زمان خرید طلا از مردم، 3 هزار تومان کمتر از قیمت اصلی خریداری می شود و با 1000 تومان اختلاف قیمت، طلا را تعویض می‌کنیم.
وی تحولات جهانی افزایش نرخ دلار، اونس جهانی طلا و تعیین قیمت دلار توسط دولت را از جمله دلایل افزایش قیمت طلا عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت دلار تحت تاثیر بازار داخلی و نرخ دولتی است. دولت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر کل تعیین کرده است به این معنا که بر روی قیمت طلا، مزد ساخت و سود فروشنده اضافه می‌شود، اما اضافه شدن آن بر روی مزد ساخت اشتباه است و اگر بخواهیم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از روی هزینه طلا از مردم دریافت کنیم قیمت طلا بالا می‌رود و خریدار منصرف می‌شود.
این فروشنده طلا ادامه داد: در حال حاضر فروشندگان طلا اعتراض خود را در خصوص میزان مالیات بر ارزش افزوده به اتحادیه و اداره کل مالیات انتقال داده‌اند، اما با بی توجهی مواجه شده‌اند.
یکی دیگر از فروشندگان طلا در بازار هنر در خصوص تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر صنف طلا، گفت: نرخ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طی سه سال گذشته در حال اجراست، اما در سال جاری با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش میزان فروش و رکود بازار، این میزان مالیات زیاد است و سبب ایجاد مشکل برای فروشندگان طلا شده است به صورتی که برخی طلافروشان تصمیم به خروج از این شغل را دارند.
امید به کاهش قیمت ارز در آینده داریم
نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و نقره اصفهان گفت: قیمت طلا با توجه به صعود دلار و انس جهانی، افزایش یافته است.
محسن ضرابی افزود: مشتریان به علت اوج گیری قیمت دلار، با ذخیره سازی این ارز، به گرانی آن دامن زده اند. البته با توجه به وعده دولت، امید به کاهش نرخ ارز طی چند ماه آینده داریم.
وی با بیان اینکه فروشندگان طلا با توجه به ارتقاء قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم در پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دچار مشکل هستند، اظهار کرد: فروشندگان و مسئولان صنف طلا خواستار اصلاح قانون اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی و مجلس هستند، البته این میزان مالیات باید از مصرف کننده گرفته شود که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، در حال حاضر امکان پذیر نیست.
ضرابی با بیان این‌که برخی مغازه‌ها فرار مالیاتی دارند، افزود: در حال حاضر مغازه داران در تلاشند با شفاف سازی فاکتورها، مالیات‌های خود را شفاف کنند.
وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر مردم با خرید سکه و طلای خام از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، اظهار کرد: این مسئله موجب کاهش تولید طلا و جواهر و تعطیلی ده ها کارگاه و بیکاری تعداد زیادی کارگر در بخش طلاسازی شده است.منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۷۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا گوشی پوکو ارزش خرید دارد؟

گوشی پوکو که همچنان به عنوان یک زیربرند از شیائومی شناخته می‌شود، اشتراکات زیادی با گوشی ردمی دارد. مناسب‌ترین گوشی های پوکو که در سری F و X جای می‌گیرند را با عنوان قاتل پرچمدار می‌شناسند. این یعنی میان‌رده‌هایی که از لحاظ امکانات خود را به پرچمدارها نزدیک کرده‌اند؛ اما از نظر قیمت میان‌رده محسوب می‌شوند. با این حساب می‌توان گفت قیمت گوشی شیائومی پوکو در برابر امکانات آن مقرون به صرفه بوده و گوشی پوکو ارزش خرید بالایی دارد.

انواع گوشی شیائومی پوکو با هدف جذب آن بخش از کاربران که با پرداخت هزینه کمتر به دنبال حداکثر امکانات هستند طراحی و تولید می‌شوند. بنابراین، می‌توان ارزش خرید بالا را یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی های پوکو دانست. اساسا پوکو گوشی پرچمدار ندارد.

انواع گوشی پوکو

انواع گوشی پوکو را می‌توان به گوشی پایین رده، میان رده اقتصادی و قاتل پرچمدار تقسیم‌بندی کرد. پوکو این گوشی‌ها را در سری‌های مختلف روانه‌ی بازار می‌کند. سری C از گوشی‌های پوکو مدل‌های پایین رده را در خود جای داده است و میان‌رده‌های اقتصادی پوکو را با حرف M می‌شناسیم. سری‌های ایکس و اف نیز میزبان گوشی‌های دارای مشخصات فنی قابل قبول و به اصطلاح قاتل پرچمدار هستند.

گوشی پوکو سری C

گوشی‌های سری پوکو سری C عموما دارای نمایشگر IPS با رزولوشن اچ دی و پردازنده‌ی رده پایین مدیاتک هستند و از دوربین آن‌ها نیز نمی‌توان انتظار زیادی داشت. بسیاری از مدل‌های این سری ریبرندهایی از گوشی‌های ردمی هستند که معمولا با همان مشخصات و با برچسب قیمتی پایین‌تر روانه‌ی بازار شده‌اند.

گوشی پوکو سری M

سری M از گوشی های پوکو میزبان میان‌رده‌های اقتصادی است که هرچند همچنان نمایشگر LCD دارند، رزولوشن آن‌ها به FHD ارتقا پیدا کرده است. پردازنده‌های این سری مدل‌های میان‌رده‌ی مدیاتک و در برخی مدل‌ها اسنپدراگون است و در مجموع اوضاع پردازش در سری M بسیار بهتر است. دوربین در سری ام یک مزیت رقابتی محسوب شده و مدل‌هایی مثل پوکو ام ۶ به دوربین چندگانه با رزولوشن بالا مجهز هستند.

گوشی پوکو سری X و F

در سری ایکس و اف شاهد به‌کارگیری سخت‌افزار قابل قبول هستیم. گوشی‌های جدید سری ایکس و اف نمایشگر AMOLED با رزولوشن QHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ فریم بر ثانیه به‌کار گرفته شده است. گوشی های سری اف نیز میزبان پردازنده‌های بالارده از شرکت کوالکام یا مدیاتک هستند و هیچ کم و کاستی از نظر سرعت پردازش مشاهده نمی‌شود. در مورد دوربین، همچنان مناسب‌ترین دوربین به‌کار رفته در گوشی‌های پوکو حسگر ۶۴ مگاپیکسلی سامسونگ یا سونی است که در گوشی‌های میان‌رده‌ی اغلب شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت گوشی شیائومی پوکو

قیمت گوشی شیائومی پوکو را می‌توان با برندهای هم‌رده‌ی خودش مقایسه کرد. اگر نگاهی به قیمت گوشی موتورولا بیاندازیم به غیر از مدل ریزر سایر گوشی‌های این شرکت در بازه‌ی قیمتی مشابهی با پوکو قرار دارند. همچنین، قیمت گوشی ریلمی به غیر از چند مدل از سری GT با قیمت گوشی شیائومی پوکو قابل قیاس است. برندهای مذکور از نظر فروش تقریبا در یک سطح هستند و هر سه سعی دارند بازار میان‌رده‌ها را با عرضه‌ی گوشی‌های مقرون به صرفه تصاحب کنند.

در خصوص سه برند مطرح شده، پوکو مربوط به شیائومی است. موتورولا را لنوو به دست گرفته و ریلمی نیز زیربرند اوپو است. حال اگر صاحبان این برندها را از نظر موفقیت در بازار گوشی‌های هوشمند با یکدیگر مقایسه کنیم باید اذعان داشته باشیم که شیائومی از دو برند دیگر موفق‌تر است. بنابراین، این گونه نتیجه گرفت که پوکو از نظر کیفی در مقایسه با لنوو و ریلمی قابل اطمینان‌تر بوده و ارزش خرید بالاتری دارد.

خرید گوشی پوکو

اگر تصمیم به خرید گوشی پوکو گرفته‌اید بهتر است چند نکته را مدنظر قرار دهید. گوشی‌های پوکو از نظر نرم‌افزاری بسیار شبیه به گوشی‌های ردمی و شیائومی هستند. درواقع، اگر با شیائومی مشکلی ندارید با پوکو هم مشکلی نخواهید داشت؛ اما اگر رابط کاربری MIUI یا HyperOS را نمی‌پسندید، با خرید پوکو به دام آن خواهید افتاد.

پوکو علی‌رغم اعلام استقلال در زمینه‌های بسیاری از جمله سایت‌های فروش و پشتیبانی نرم‌افزاری همچنان زیرمجموعه‌ی شیائومی محسوب می‌شود. این یعنی مدل‌هایی از شیائومی و ردمی وجود دارد که عینا در محصولات پوکو با قیمت پایین‌تر یافت می‌شوند و تنها نام متفاوتی دارند. در نگاه اول این عالی است؛‌ اما باید بدانید شیائومی در مواردی مانند انتشار به‌روزرسانی چه برای رفع باگ چه برای ارتقا پوکو را در اولویت آخر قرار می‌دهد. با وجود این، می‌توانید تا ۲ بروزرسانی بزرگ اندروید را برای گوشی‌های پوکو انتظار داشته باشید. این مقدار در برابر میان‌رده‌های سامسونگ که تا ۴ سال بروزرسانی اندروید دریافت می‌کنند چندان قابل‌توجه نیست؛ اما با توجه به قیمت گوشی پوکو قابل قبول است.

به طور کلی اگر به دنبال یک گوشی ارزان‌قیمت برای بازی کردن هستید و انتظار عملکرد چندین ساله و پایدار از گوشی ندارید، گوشی‌های پوکو گزینه‌های خوبی هستند. مخصوصا در بخش میان‌رده گزینه‌هایی از پوکو وجود دارد که نسبت به رقبا ارزش خرید بالاتری دارند؛ اما اگر می‌خواهید بودجه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیون تومان را صرف خرید گوشی پوکو کنید باید بدانید گزینه‌های بسیار دیگری وجود دارند که بهتر است قبل از خرید، گوشی پوکو را با آن‌ها مقایسه کنید.

مقایسه قیمت و مشخصات گوشی ها در زومیت

اگر بین مدل‌های مختلف پوکو سرگردان شده‌اید یا نمی‌توانید بین چند مدل مشابه از پوکو و سایر برندها به یک جمع‌بندی درست برسید، می‌توانید از زومیت کمک بگیرید. لیست قیمت گوشی زومیت مشخصات فنی دقیق، تصاویر و قیمت انواع گوشی را در اختیارتان قرار می‌دهد. امکان شخصی سازی این لیست از طریق مشخص کردن بودجه یا برند مورد نظرتان نیز وجود دارد.

در لیست قیمت گوشی هر مدلی که با بودجه و سلیقه‌ی شما سازگاری دارد را انتخاب کنید و گزینه‌ی مقایسه را برای آن تیک بزنید. می‌توانید تا ۴ گوشی را برای مقایسه‌ی همزمان در یک صفحه انتخاب کنید. پس از این کار وارد صفحه‌ی مقایسه شوید تا کلیه‌ی مشخصات هر چهار گوشی را به همراه تصویر اصلی و قیمت آن‌ها در فروشگاه‌های آنلاین مشاهده کنید. برنده‌ی این مقایسه مناسب‌ترین گوشی برای شما خواهد بود.

برای خرید آنلاین، روی گوشی منتخب خود کلیک کنید و وارد صفحه‌ی اختصاصی آن شوید، در این صفحه به نظرات و بررسی‌های سایر کاربران نیز دسترسی خواهید داشت. یک گراف قیمت نیز نوسانات قیمت گوشی مورد نظرتان را به نمایش می‌گذارد. زبانه‌ی فروشندگان قیمت جایی است که فهرستی از فروشندگان آنلاین معتبر عرضه‌ کننده‌ی گوشی منتخب شما قرار دارد. کلیک روی هر فروشگاه شما را به صفحه‌ی خرید گوشی مورد نظرتان در آن فروشگاه هدایت خواهد کرد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • آیا گوشی پوکو ارزش خرید دارد؟
  • تمدید مهلت تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا۱۲ اردیبهشت
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان تمدید شد
  • حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی مشخص شد
  • حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی ابلاغ شد