Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه، خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی در بهمن ماه سال 96 را می‌خوانید.

دستگیری ۵ متهم ارزی

جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز یکم بهمن 96 از دستگیری ۵ متهم ارزی از خبر داد و در این خصوص اظهار کرد: تعدد وظایف پلیس اقتضا می کند تا همکاری لازم با این نهاد به عمل آید و اهمیت این همکاری به ویژه در تهران بزرگ نمود بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری موج در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد

علی اکبر کسائیان سخنگوی هئیت دادگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: دادگاه رسیدگی به اتهامات نشریه یالثارات و خبرگزاری موج در شعبه 6 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد.

وی افزود: مدیر مسئول نشریه یالثارات در دادگاه حاضر شد، اما به دلیل بیماری و مطالعه نکردن پرونده از دادگاه تقاضای استمهال کرد که مورد موافقت قرار گرفت.

کساییان گفت: مدیر مسئول و خبرنگار خبرگزاری موج به سه اتهام توهین، افترا و نشر اکاذیب در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند و هئیت منصفه دادگاه مطبوعات مدیر مسئول این خبرگزاری را با اکثریت آراء مستحق تخفیف دانست.

ایران در بحث خودکشی آمار بالایی ندارد/ زن و مرد بودن زندانیان برای اخذ نمونه ژنتیکی فرقی نمی‌کند

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره اخذ نمونه ژنتیکی از زنان زندانی دارای جرایم خشن در پروژه بانک ژنتیک اظهار کرد: با ایجاد کارگروهی از کارشناسان مختلف در این باره، جرایم بر اساس اولویت تعریف و رتبه بندی شده ا‌ند و نمونه‌ها از زندانیان اخذ می‌شود و زن و مرد بودن زندانیان تفاوتی ندارد.

وی افزود: 10 جرم اولویت دار در مرحله نخست این طرح مشخص شده است که پس از اخذ نمونه ژنتیک از زندانیان پروژه وارد مرحله دوم شده و دوباره جرایم بعدی بر اساس اولویت تعیین می‌شود.

شجاعی همچنین درباره آمار خودکشی‌ها در ایران و اینکه آیا شاهد افزایش یا کاهش خودکشی‌ها بوده‌ایم یا خیر، گفت: تمام اقدام به خودکشی‌ها به پزشکی قانونی ارجاع داده نمی‌شود و یک تعداد هم همان ابتدا تحت عناوین دیگر مراجعه می‌کنند، بنابراین تعداد آن مواردی که تحت عنوان خودکشی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود، کمتر است.

وی تأکید کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، ایران در سطح دنیا در بحث خودکشی آمار بالایی ندارد و آمار کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار پایین‌تر است.

بسیاری از فریب خوردگان آشوب‌های اخیر رافت اسلامی شاملشان شد/ قاطعانه با مرتبطان با بیگانگان برخورد می‌کنیم

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی با تأکید بر لزوم شناسایی نقاط نفوذ دشمن توسط مردم اظهار کرد: مسئولان و مردم نباید از این موضوع غفلت کنند که آمریکا از مسیرهای پنهان و آشکار قصد نفوذ دارد و برای تحقق این هدف خود از خلأ آگاهی ملت ها استفاده می کند زیرا می‌داند که نظام سیاسی ایران همواره با سلطه طاغوت و طاغوتیان در جنگ است و مردم ایران نیز با عزت ناشی از ایمان خود هیچ نیازی به ارزش‌های آمریکایی و سلطه نظامی ندارند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بستن راه نفوذ از جمله عبرت هایی است که باید در حوادث مختلف مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مردم نباید اجازه دهند که انتقادات و اعتراضاتشان با آشوبگری عده‌ای تغییر چهره دهد. متأسفانه در جریان حوادث اخیر برخی روزنامه های زنجیره ای و افراد این گونه القا می‌کردند که وقوع این حوادث در جامعه اشکالی ندارد. آیا واقعاً آشوب و تخریب و ساختار شکنی اشکالی ندارد؟

مدیران، دوتابعیتی‌ها را معرفی و با آن‌ها برخورد کنند/ دادستان‌ها در دفاع از حقوق عامه کوتاه نیایند

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها، دادستان‌ها، معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و معاونان راهبردی دادگستری‌های سراسر کشور،از دادستان‌ها خواست که از مدیران ذی‌ربط بخواهند دوتابعیتی‌ها را معرفی و با آن‌ها برخورد شود. چرا که وقتی یک کشور به یک نفر تابعیت مضاعف می‌دهد مشخص است که امیدی دارد به او تا او را به عنوان عامل نفوذی خود انتخاب کند. همانگونه که دیدیم رئیس یکی از بانک‌ها که دو تابعیتی بود خیانت کرد و به کانادا رفت.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم وقتی گفته می‌شود صد و چند دو تابعیتی بررسی شود، همه مسئولان حساس شده و ذره بین به دست گرفته و با وسواس مسئله را پیگیری کنند.

مردم توقع دارند که ما همه کجی‌ها را برطرف کنیم/ امروز تمرکز دشمن بر مسئله اقتصاد کشور است

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در گردهمایی روسای کل، دادستان‌ها، معاونان اجتماعی و معاونان راهبردی دادگستری‌های سراسر کشور گفت: در عین حالی که دولت و مجلس در این زمینه به ما کمک کرده‌اند، اما باز هم ما تقاضای مساعدت بیشتری داریم. برای امیدی که مردم به دستگاه قضایی دارند و نیز برای انجام تکالیف محوله باید بیش از این به ما کمک کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: بر اساس همین موارد از همه همکاران در سراسر کشور خواسته می‌شود که با دولت و مجلس تعامل داشته باشند و تکالیف و مأموریت‌های خود را به صورت کامل ودقیق برای آن‌ها توضیح دهند،چون ممکن است بسیاری از این افراد از وظایف قوه قضاییه و تکالیف محوله به صورت دقیق و جزئی اطلاعات کاملی نداشته باشند و لازم است که تکالیف و مأموریت‌ها به صورت جزئی برای آن‌ها تبیین شود.

معاون اول دستگاه قضا گفت: با این حال توقعی که امروز جامعه از ما دارد بسیار زیاد است، در بسیاری از موارد و موضوعات ما متولی نیستیم؛ اما مردم از ما توقع رسیدگی دارند. مردم توقع دارند که ما همه کجی‌ها را برطرف کنیم و کار‌های زمین مانده را در دست بگیریم.

ضرورت اجتناب از افراط و تفریط در برخورد با فساد / نام و تصویر قضات متخلف به زودی در رسانه‌ها منتشر می‌شود

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر کشور اظهار کرد: به همه افراد زیرمجموعه خود هشدار بدهید که هیچگونه فسادی از سوی بنده و دستگاه‌های نظارتی تحمل نخواهد شد و در آینده طبق برنامه‌ای خاص، آرای دادگاه عالی صلاحیت قضات پس از تأیید در دادگاه عالی تجدید نظر و تأیید رئیس قوه قضاییه همراه با نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. این در واقع اتمام حجت با همه قضات متخلف است تا جای هیچگونه گلایه‌ای باقی نماند و بدانند فساد و ارتکاب جرایم در دستگاه قضایی تاوان بزرگی خواهد داشت.

10 سال حبس برای جاسوس صنعت برق و هسته ای /بازداشت 6 متهم ارزی

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اعلام کرد: در بخش صنعت برق، متهمی از طریق ایجاد ارتباط با سیستم اطلاعاتی بیگانه و برقراری حداقل 14 ملاقات با افسران اطلاعاتی موساد، بسیاری از اطلاعات مربوط به صنعت برق و هسته‌ای کشور را در قبال دریافت 140 هزار یورو در اختیار آنان گذاشته و نتیجه این که اطلاعات کشور با ثمن بخس در اختیار سرویس­های بیگانه قرار گرفته است. این فرد به اتهام جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده است.

خطای مسئولان تبعات سنگین‌تری برای کشور دارد تا مردم عادی/کسی حق ندارد تا محرز شدن تخلف قاضی به او معترض شود

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی افزود: قوه قضاییه باید نقطه آخری باشد که همه در برابر آن تسلیم باشند و بر این اساس تا زمانی که اشتباه یا تخلفی در رأی یک قاضی محرز نشود کسی حق ندارد به این رأی تعرض کند. این توهین‌ها و تخریب‌ها غیرقابل قبول است. هزاران قاضی شریف، متدین، اهل فضل و پرتلاش در سخت ترین شرایط و با بالاترین حجم کار، در حال خدمت رسانی هستند، اما متأسفانه برخی همه این موارد را نادیده می‌گیرند و علیه قضات سخنان ناصحیح به زبان می آورند.

انتقادهای تند دادستان کل کشور از مدیریت فرودگاه امام(ره)/ منتظری: اگر مدیری کفایت ندارد چرا مدیریت را قبول می کند؟

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در مراسم رونمایی سامانه مجازی آموزش ضابطان با بیان اینکه هدف دشمن و آمریکا براندازی کشور است که یکی از این راهکارها ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم است، ادامه داد: دشمن با دروغ پراکنی و توطئه در فضای مجازی بی نظارت به دنبال افزایش یاس و ناامیدی بین مردم است و متاسفانه برخی از مدیران هم به آن دامن می زنند، اگر مدیران توانمند باشند نباید اجازه دهند که حوادث طبیعی شرایطی را ایجاد کند که دشمن از آن سوء استفاده کند چرا که دشمن از یک بی تدبیری، سوء استفاده می کند در برف اخیر برخی سوء مدیریت هایی دیده شد که موجب نارضایتی مردم می شود گاهی برخی ندانم کاری ها باعث سوء استفاد می شود و اگر مدیر می داند که نمی تواند کاری کند باید خودش استعفا دهد اگر می بیند که نمی تواند کار یک وزارت خانه و دستگاه را درست انجام دهد باید معذرت خواهی کند و نه معذرت خواهی کتبی بلکه باید جای خود را به فردی بدهد که توانمند تر است و ما به عنوان دادستان و مدعی العموم براین کارها نظارت می کنیم.

مهلت 3 ماهه به مجلس برای اعلام نتایج تحقیق و تفحص/ 41 فقره کیفرخواست علیه قضات صادر شده است

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در بیست و ششمین جلسه شورای معاونان که با حضور معاونان، سرپرستان نواحی، قضات نواحی ۲۵ و ۲۸ و سرپرستان دوایر نظارت بر زندان‌های استان تهران تشکیل شد،تعداد کیفرخواست‌های صادره علیه قضات از دادسرای کارکنان دولت در سال جاری را در مجموع ۴۱ فقره اعلام کرد که به تفکیک هر ماه، فروردین ۳ فقره، اردیبهشت ۴ فقره، خرداد ۶ فقره،تیر ۱ فقره، مرداد ۸ فقره، شهریور ۸ فقره، آبان ۵ فقره، آذر ۴ فقره و دی ۲ فقره است و در خصوص احکام محکومیت صادره بر اساس این کیفرخواست‌ها اظهار داشت: تاکنون ۱۳ فقره رای صادر شده که ۲ فقره مبنی بر برائت بوده و به لحاظ اعتراض دادستانی تهران، در مرحله رسیدگی در دادگاه تجدید نظر است.

جعفری دولت‌آبادی از درخواست تعلیق ۲۵ قاضی در سال ۱۳۹۶ خبر داد که پرونده آن‌ها جهت رسیدگی به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است.

اگر مافیای خودرو وجود دارد اسناد آن را بدهند/ آخرین اخبار از پرونده قطار سمنان/ واکاوی ارتباط اعضای یک جریان سیاسی با اغتشاشات اخیر/ شناسایی نشدن عامل مشترک در ناآرامی‌های دی ماه

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که «رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با مافیای خودرو صحبت کرد و گفت که حتی زور رئیس جمهور هم به این مافیا نمی رسد، آیا زور قوه قضاییه به آن می‌رسد؟»، گفت: اعتقاد دارم زمانی که یک مدیر صحبتی می‌کند، مستند صحبت کند و قبل از آن هم به مراجع قانونی اطلاع دهد و فکر می‌کنم که خود رئیس جمهور هم این صحبت را قبول داشته باشد و در هر حال اگر این موضوع صحت داشته باشد و وزرا و معاونان هم از آن خبر داشته باشند، باید سوال کرد که چه کسی به آن‌ها مجوز می‌دهد و پلاک گذاری می‌کند و اگر اسنادی در خصوص این مافیا وجود داشته باشد، اسناد را ارسال کنند و حتما زور قوه قضاییه به آن‌ها می‌رسد و رسیدگی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا بهتر نیست در رابطه با رسیدگی به تخلفاتی که به قوه قضاییه نسبت می‌دهند نهاد دیگری رسیدگی کند؟»، گفت: در هیچ جای دنیا این چنین نیست و در دستگاه قضایی سازوکاری تعیین شده است و آمده که هر قاضی می‌تواند به یک نوع پرونده رسیدگی کند، بنابر این قانون اساسی ما کاملا شفاف و روشن است و همچنین سازوکار هم روشن است و اگر علیه یک قاضی شکایت شود، یک تشکیلات دیگر رسیدکی نمی‌کند و ضرورتی هم ندارد و رسیدگی به این پرونده هم سازوکار مشخصی دارد.

صدور 100 کیفر خواست در ارتباط با اغتشاشات اخیر/ معرفی یک نفر از دستگیر شدگان نه به حجاب اجباری به دادگاه

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در گفتگوی 19 بهمن ماه96 با خبرنگارحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین وضعیت بازداشتی‌های اغتشاشات دی ماه اظهار کرد: تا اوایل هفته جاری فقط 3 یا 4 نفر در رابطه با اغتشاشات اخیر در بازداشت بودند که احتمال می‌رود این افراد هم آزاد شده باشند.

وی افزود: بیش از 100 مورد کیفرخواست برای افراد در رابطه با اغتشاشات اخیر صادر شده است که برای بیشتر این افراد از طرف دادسرا اتهام اخلال در نظم و تخریب اموال عمومی صادر شده است.

رئیس دادگستری استان تهران ادامه داد:پرونده افراد مرتبط با اغتشاشات دی ماه که برای آن‌ها کیفرخواست صادر شده است به دادگاه‌ کیفری 2 استان تهران ارجاع شده و پرونده تعداد معدودی هم که اتهام آن‌ها اقدام علیه امنیت عمومی است به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

اسماعیلی گفت: تعدادی پرونده هم هنوز در دادسرا باقی مانده است که هنوز منجر به صدور کیفر خواست نشده است.

وی در رابطه با تعداد پرونده‌های مرتبط با پویش دختران خیابان انقلاب(نه به حجاب اجباری) گفت: پرونده یک مورد از افراد بازداشتی مرتبط با این پویش به دادگاه ارسال شده است و از تعداد پرونده‌هایی هم که در دادسرای تهران در این خصوص تشکیل شده است، اطلاع ندارم.

عده‌ای حکم دادگاه به نفعشان نباشد، تمام دادگستری، نظام و رهبری را زیر سوال می‌برند/ جاسوسی در پوشش فعالیت‌های مدنی رایج شده است

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به تلاش غرب خصوصاً آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن برای نفوذ در کشور، بخشی از حملات به دستگاه قضایی را ناشی از ایستادگی قوه قضاییه در برابر نفوذ خارجی عنوان کرد و افزود: مردم باید بدانند که خطر نفوذ بسیار بزرگ است و قوه قضاییه نیز امروز به شدت نسبت به مسئله نفوذ حساسیت دارد.

رئیس قوه قضاییه با ذکر برخی مثال‌ها در این زمینه اظهار کرد: در حوادث اخیر همه دیدند که برخی در قالب پوشش‌های خاص اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کردند. امروز جاسوسی در پوشش فعالیت‌های مدنی رایج شده است و علاوه بر این در پوشش بازار کسب و کار نیز جمعیتی‌هایی تشکیل می‌دهند که از آن طریق بی بند و باری را ترویج دهند. در پوشش حمایت از محیط زیست نیز اقدام به جمع آوری اطلاعات برای بیگانگان می‌شد که همه ملاحظه کردند قوه قضاییه سد راه آنهاست و به همین دلیل است که انواع تهمت‌ها و حملات به دستگاه قضایی وارد می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت هوشیاری مردم و مسئولان گفت: آیا دشمن، مردم ما را دوست دارد که چنین اقداماتی صورت می‌دهد؟ اگر دوست ملت ما هستند پس این همه تهدید و تحریم چیست؟ آقای ترامپ دوست ملت ماست که به این ملت می‌گوید "تروریست"؟ افرادی که تا کمتر از 200 سال پیش گاوچران بودند به ملتی با تمدن چند هزار ساله اینگونه اهانت می‌کنند و بعد ادعای دوستی با مردم ایران را دارند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه دادگستری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۸۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متهم به سرقت ۸۰۰ میلیونی سنگ فیروزه در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، فرمانده انتظامی شهرستان نیشابورگفت:با اعلام یکی از شهروندان نیشابوری مبنی بر سرقت سنگ‌های فیروزه از مغازه وی، ماموران دایره تجسس کلانتری  عملیات رد یابی وی را آغاز و وی را شناسایی کردند.

سرهنگ حسبن احمدی افزود: متهم پس از شناسایی و هماهنگی‌های قانونی، دستگیر و خودرو وی نیز توقیف شد.

وی گفت: در بازرسی از مخفیگاه متهم سنگ‌های فیروزه سرقتی به ارزش تقریبی ۸۰۰ میلیون ریال کشف و ضبط شد.

فرمانده انتظامی نیشابوربا بیان اینکه؛ متهم در مواجهه با ادله و مستندات پلیس به بزه انتسابی خود اعتراف کرد، افزود: تحقیقات از متهم برای کشف دیگر سرقت‌های احتمالی دیگر ادامه دارد.

سرهنگ احمدی گفت: سارق پس از سرقت با یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ از محل متواری شده بود که همین اطلاعات موجی سهولت کار پلیس شد.

دیگر خبرها

  • دستگیری ۴ متهم اصلی پرونده مفقودی «یسنا»
  • دستگیری ۴ متهم ‌اصلی ربایش یسنا
  • دستگیری ۴ متهم اصلی پرونده مفقودی یسنا کودک کلاله‌ای
  • دستگیری قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش
  • دستگیری متهم به سرقت ۸۰۰ میلیونی سنگ فیروزه در نیشابور
  • شناسایی و دستگیری قاتل در خرم‌آباد
  • دستگیری فرد هتاک فضای مجازی در چالوس
  • دستگیری ۳ متهم به قتل در یک روز
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیارد ریالی به کشور