Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبیعت بکر و جذاب شهرستان سراب آذربایجان شرقی در کنار همه زیبایی های خود دارای چشمه های آب گرم و معدنی زیبا و شفابخشی است. ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سراب، چشمه های آب  گرم و معدنی یکی از موهبت ها و پدیده های طبیعی است که می توان از آن ها در زمینه درمان جسم و فضاهای طبیعی پیرامون آن ها برای سلامت روان استفاده کرد که شهرستان سراب در آذربایجان شرقی نیز به دلیل دارا بودن چندین چشمه آب گرم ویژه، شایستگی کسب عنوان شهر چشمه های آب گرم کشور را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب های گرم و معدنی شهرستان سراب یکی از توانمندی های ارزشمند گردشگری آن محسوب می شوند و البته وجود یک کمربند آب گرم در دامنه بزقوش که از اسب فروشان شروع و تا اردها ادامه دارد یک ظرفیت عظیمی است که هم دارای منابع طبیعی و طبیعت بکر هست و هم چندین آبگرم را در خود جای داده است.

چشمه های آبگرم اسب فروشان، آبگرم الله حق در دامنه کوه بزقوش در یک کیلومتری چشمه اسب فروشان، چشمه معدنی  شالقون، آبگرم اردها، آبگرم جلده باخان و آبگرم نرمیق را می توان از شناخته شده ترین چشمه های سراب دانست.

آبگرم اسب فروشان

 منطقه نمونه گردشگری اسب فروشان در 22 کیلومتری جنوب سراب واقع شده که در این محدوده دو استخر مجزای مردانه و زنانه به ابعاد 4×8 متر به صورت بهداشتی احداث شده و همچنین جهت توسعه صنعت گردشگری در منطقه و رفاه حال گردشگران زیرساخت های گردشگری نیز احداث شده و به مرور در حال تکمیل و تجهیز هستند.

آبگرم اسب فروشان در روستایی به همین نام و در جنوب غربی شهرستان سراب در دامنه رشته کوه های بزقوش واقع شده است که آب آن که بین 35 الی 85 درجه حرارت دارد و از کوه های بزقوش که از کوه های آتشفشانی منطقه می باشد سرچشمه می گیرد آب این مجموعه خواص درمانی زیادی دارد و هر ساله میزبان خیل وسیعی از گردشگران می باشد.

آبگرم اسب فروشان مشرف به دره ای است که رودخانه ای در داخل آن و از کوه بزغوش سرچشمه می گیرد و در فاصله 500 متری از این آب گرم آبشاری 3 متری وجود دارد که تابستان و زمستان زیبایی های مخصوص به خود را دارد و هرساله گردشگران و کوهنوردان را به سوی خود می کشاند.

این آبگرم به دلیل داشتن آبی ولرم به مراتب لذت و آرامش بیشتری نسبت به سایر آبگرم های کشور حتی مانند سرعین برای گردشگران به ارمغان می اورد.

از شالقون تا الله حق

شالقون در دامنه سلسله جبال بزقوش قرار دارد وبه همین دلیل دارای آب وهوای معتدل و خنک وطبیعتی بکر و زیباست که چشم هر ببیننده را نا خواسته به سمت خود می‌کشد و شالقون از توریست پذیرترین روستاها در سطح منطقه می باشد طبیعت شالقون از اواخر خرداد ماه تا اواخر مرداد ماه به اوج زیبایی خود می رسد.

آبگرم معدنی و درمانی شالقون که از دل کوه و از لایه‌های ماگمای زیر زمین بیرون می‌آید و دمایی آب خروجی در حدود 50 درجه سانتی گراد دارد.

همچنین آب گرم اللّه حق نیز در جنوب غربى دهکده‌اى به همین نام در شمال شرقى آب گرم سراب واقع شده است و حدود نیم ساعت با آنجا فاصله دارد که این ناحیه دره‌اى ، تقریباً شمالى – جنوبى است که نهر آبى در ته آن به طرف شمال جارى است این آب‌گرم در دو نقطهٔ دامنهٔ شرقى دره به فاصله چند متر از یکدیگر از زمین خارج مى‌شود. آب چشمه جزو دستهٔ ‌آب‌هاى سولفاته سدیک گرم است. 

آبگرم معدنی الله حق در دامنه رشته کوه زیبا ،سرسبز و خوش آب و هوای بزقوش ،نزدیک روستای قدیمی و باستانی الله حق قرار دارد که دارای دو حوضچه زنانه و مردانه می باشد و از آنجا که در دامنه کوه واقع شده کاملا ییلاقی و خوش آب وهوا می باشد و در فصول بهار و تابستان پذیرای مسافرین از روستاها  و شهرهای کشور عزیزمان می باشد.که آبگرم الله حقی دارای خواص درمانی ارزشمندی برای امراضی چون رماتیسم ،سنگ کلیه می باشد و آب آن بسیار اشتها آور است.

آبگرم جلده باخان سراب

آبگرم جلده در جنوب شرقی شهر سراب و درنزدیک روستایی به نام جلده باخان قرار دارد  مقدار دبی این چشمه بیش از 5 لیتر بر ثانیه بوده و درجه حرارت آب آن بین 35 تا 75 درجه سانتی گراد در نوسان است  و خاستگاه چشمه مذبور جوی و بروندوم آتشفشانی بوده و جزو آب های سولفات سدیک قرار دارد که مظهر چشمه آتشفشانی است و مواد ویژه ناچیزی دارد که برای استفاده از آب این چشمه نیز استخری تاسیس شده است.

سالانه هزاران گردشگر ،کوهنورد و مسافر جهت استفاده از آب و هوا و طبیعت زیبای این منطقه  ساعاتی خود را به دامن طبیعت می سپارند که در این منطقه بکر کوهستانی مکان هایی برای برپایی چادر وجود دارد که محل مناسبی برای میهمانان خسته از زندگی شهری است. پوشش آلاله و لاله های رنگارنگ و همچنین گیاهانی همچون گل گاوزبان ، مرزه کوهی ،کاکوتی، شیرین بیان و بلاغ اوتی با خواص داروئی روح هر گردشگر تازه واردی را به تفرجگاه بزقوش نوازش می دهد.

انتهای پیام/ ع

R7887/P1494/S6,47/CT14

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۹۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربندی ایلخچی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی گفت: وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر کاری یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی در بازدید از روند اجرایی کمربندی ایلخچی با اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح زیرساختی موافقت کرد. 

وی گفت: اختصاص این میزان اعتبار به طرح یاد شده منوط به افتتاح حداقل یک باند این کمربندی تا اوایل تیر ماه امسال است.

وی با بیان اینکه ما برای تکمیل این طرح جاده‌ای به مردم وعده داده ایم افزود: حداقل یک باند این کمربندی باید در موعد یاد شده به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی کمربندی هشت کیلومتری ایلخچی ۱۶ سال پیش آغاز شده که در دولت سیزدهم برای تکمیل آن اهتمام ویژه‌ای شده است.

دیگر خبرها

  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • سهمیه‌ آذربایجان شرقی در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۸ هزار واحد است
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • افتتاح هشت هزار و ۴۰۴ واحد مسکونی در آذربایجان شرقی
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • خرم‌آباد در انتظار ساخت ۲ سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • هشدار هواشناسی چهارمحال و بختیاری
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان