Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین متفکر کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره واگذاری تأمین امنیت فرودگاه‌های عربستان به شرکت‌های اسرائیلی و عادی سازی روابط این کشور با رژیم اشغالگر قدس، اظهار کرد: اگر حکومت آل سعود و رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهیم، مشخص می‌شود که آنها با کمک انگلیس و تجزیه امپراطوری عثمانی به وجود آمده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بعد از سال 1945 که سازمان ملل شکل گرفت،  اسرائیل در سال 1948 به رسمیت شناخته و جایگاه ژئوپلوتیکی‌ جهان از لندن به واشنگتن منتقل شد درواقع این هماهنگی میان آمریکا و انگلیس وجود داشت تا انگلیس هم به عنوان مکمل ژئواستراتژی آمریکا عمل کند.

متفکر ادامه داد: چنین مسائلی نشان می‌دهد که عربستان قصد ندارد جدا از سیاست‌های آمریکا تصمیم‌گیری کند، همچنین وقتی هم به  این کشور نگاه می‌کنیم مشخص می‌شود عوامل تأثیرگذار در سیاست‌های آمریکا عمدتا یهودی‌ها و صهیونیست‌ها هستند که نقش اساسی را ایفا کرده‌اند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آل سعود توسط انگلیس روی کار آمده است، تصریح کرد: معتقدم حتی وهابیت که به عنوان مذهب آل سعود شناخته می‌شود، توسط سیستم‌‌های اطلاعاتی انگلستان پایه‌گذاری شده است، لذا می‌توان گفت پدر معنوی و شکل‌دهنده رژیم اشغالگر قدس، رژیم آل سعود و وهابیت، انگلیس و قدرت‌‌های حاکم برتر زمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعارضاتی‌ که انقلاب اسلامی با آمریکا به عنوان یکی از ابرقدرت‌های جهان داشته است، توانسته فلسفه سیاسی آمریکا، لیبرال‌ دموکراسی و استراتژی آمریکا در سطح جهانی و منطقه‌ای را زیر سئوال ببرد.

متفکر بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابل اندیشه لیبرال دموکراسی غیردینی غرب قرار گرفته است، بنابراین می‌توان گفت دعواهای آمریکا و ایران در سطح بین‌المللی اینطور دیده می‌شود همچنین آمریکا، اسرائیل را جز منافع حیاتی خود می‌داند و از نظر ژئوپلوتیکی‌ هم آن را به عنوان منطقه جنگی‌اش تلقی می‌کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: آمریکا با گسترش اندیشه سیاسی امام راحل به عنوان ارتقاء دهنده جایگاه ژئوپلوتیک ایران تصور می‌کند که کشورمان این مأموریت را به خوبی انجام می‌دهد، بنابراین با روش‌های مختلف با نظام درگیر شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا قصد دارد منطقه و منافع اقتصادی‌اش را مدیریت کند تا آن را ابزار حاکمیتی خود در اروپا و شرق قرار دهد، تصریح کرد: ایران با این رفتار منطقه‌ای آمریکا مخالف است، لذا آنها سیاست‌های مختلفی را دنبال کردند تا بتوانند انقلاب اسلامی را کنترل کنند به همین دلیل جنگ 8 ساله را به کشورمان تحمیل کردند.

متفکر افزود: همچنین آمریکا برای مقابله با انقلاب اسلامی و جبران شکست‌هایش در افغانستان و عراق، در مقطعی بن‌لادن، طالبان و در نهایت داعش را شکل داد و کوشید خط ارتباطی مقاومت را با عراق، سوریه، لبنان و فلسطین قطع کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: آمریکا بعد از شکست‌های پی در پی خود در منطقه خصوصا پس از شکست داعش قصد داشت  تعارضاتش را با عربستان علیه ایران اشتراک‌سازی کند؛ این مسئله‌ای است که در زمان ریاست جمهوری اوباما در اسناد امنیت ملی آمریکا به چشم می‌خورد، اما با روی کار آمدن ترامپ و عدم پایبندی او به تعهدات بین‌المللی، آمریکا برای دوشیدن بیشتر جهان اسلام خصوصا عربستان نیازمند تنش منطقه‌ای بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه عربستان با تحریک آمریکا به یمن حمله کرد در حالیکه می‌دانست حمایت از مردم یمن در دستور کار کشورمان است، اضافه کرد: سیاست‌های ایران در دفاع از سوریه برای حفظ بشاراسد‌ و رژیم حاکم بر این کشور است اما غربی‌ها به دنبال تشکیل تعارضات دو قطبی علیه ایران هستند.

متفکر گفت: قدرت نظامی عربستان حتی با کمک شورای همکاری خلیج فارس، توان مقابله با توانمندی‌های موشکی و نظامی ایران را ندارد، با این حال آمریکایی‌ها طراحی‌‌هایی انجام دادند تا مثلثی را برای برخورد با ایران و گسترش تنازعات ایجاد کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: براساس مثلثی که با محوریت اسرائیل، آمریکا و عربستان تشکیل شده است، امنیت عربستان توسط عرب‌ها و نیروهای نظامی این کشور تأمین نمی‌شود بنابراین آنها تلاش کردند همکاری‌های امنیتی را با اسرائیل افزایش دهند و در آینده هم اگر بتوانند این هماهنگ‌‌‌سازی را گسترش می‌دهند چراکه در درگیری‌های احتمالی نظامی آینده مراکز هوایی و نظامی عربستان تهدیدپذیر‌ خواهد بود لذا تأمین امنیت این مراکز حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: عربستان برای اینکه امنیت خود را برای مقابله احتمالی در یمن یا در مراکز دیگر برقرار کند، تامین امنیت کشورش را به اسرائیل سپرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۱۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) در یک بیانیه مشترک، صریح و نه چندان معمول، خواستار حداکثر «خویشتنداری» در خاورمیانه شدند تا منطقه از «خطرات جنگ و عواقب وخیم آن» در امان بماند.

به گزارش ایرنا، اظهارات یادشده پس از تماس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان رئیس‌ امارات متحده عربی بیان شد چراکه به اعتقاد آنها تنش‌ها بعد از حمله متجاوزانه اسرائیل به کنسولگری ایران و پاسخ تنبیهی شنبه‌شب ایران بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، اسرائیل در حال بررسی واکنش مناسب به اولین اقدام نظامی مستقیم به خاک سرزمین‌های اشغالی است حال آنکه تهران اعلام کرده است این پاسخ تنبیهی، واکنش مشروع و استفاده از حق ذاتی «دفاع از خود» است.

خبرگزاری دولتی WAM امارات و خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA نیز گزارش دادند که این دو رهبر حوزه خلیج فارس طی تماس تلفنی در مورد تحولات خاورمیانه و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت و ثبات گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت امارات از سال ۲۰۲۰ در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با پیوستن به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل دارد، در حالی که فرایند مشابه برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و این رژیم به دلیل جنگ در غزه متوقف مانده است.

ایالات متحده، متحدان غربی و کشورهای عربی به اسرائیل هشدار داده‌اند از واکنشی که منطقه را درگیر جنگ تمام‌عیار کند بپرهیزد. ولیعهد عربستان همچنین در تماس تلفنی حاکم قطر در مورد تشدید تنش نظامی گفت‌وگو کرد.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • آمادگی نیروهای مسلح برای برقراری امنیت در مرزهای ایران
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه
  • بایدن: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • اسرائیل دست از پا خطا کند ۱۰ برابر پاسخ خواهیم داد
  • بایدن : به امنیت اسرائیل متعهد هستیم