Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- یکی از اهداف مهم کشور پس از انقلاب اسلامی، توسعه علمی به عنوان زیربنای توسعه پایدار و همه جانبه کشور بود که در راستای آن سیاست های کلان کشوری و برنامه های کوتاه و بلندمدتی همچون چشم انداز بیست ساله ترسیم و در دولت های مختلف در سایه رهنمودهای امام راحل (ره) و رهبری با قوت پیگیری شد.

به گزارش ایرنا، سرعت رشد تولیدات عملی ایران به رغم تمام تحریم ها ازجمله تحریم های علمی و تحقیقاتی، طی این سال ها به گونه ای بوده است که اکنون کشور ما توانسته است به درجات و رتبه های بالای علمی در جهان دست یابد و جایگاه رفیعی را در بین مجامع علمی دنیا از آن خود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی دانشمندان ایرانی، ورود بسیاری از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به جرگه دانشگاه های برتر جهانی و تاسیس پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان می توان به عنوان بخشی از دستاوردهای چهاردهه اخیر کشور و پلکانی در صعود به قله های دانشی جهان یاد کرد.
تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید علم و توسعه نهضت نرم افزاری قدمتی بیش از دو دهه دارد؛ برای نمونه ایشان در بیاناتی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تاریخ اسفندماه سال 1379 فرمودند: تولید علم، فقط انتقال علم نیست؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است....باید فراگرفت؛ اما نباید صرفاً مصرف کننده فرآورده ‌های علمی دیگران بود. باید علم را به معنای حقیقی کلمه تولید کرد. (منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری)
تاکیدات و راهنمایی های درست ایشان بر تولید علم و سرمایه گذاری کلان کشور در این زمینه، با توجه به اینکه پیشرفت علمی زیربنای اصلی توسعه کشورها است، موجب پیگیری تولید علم در دولت های مختلف شد.
افزون بر این، ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری در سال 1393 توسط ایشان، تدوین اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و تصویب آن در سال 1390 و توجه ویژه به کسب مرجعیت علمی و پیشرفت های فناورانه در اسنادی مانند برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، همچنین تاسیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم برای بررسی و پیگیری اولویت های علمی و فناورانه در همین راستا، منجر به پیشرفت های فراوان علمی شده است.
تولید علم در قالب ارائه مقالات علمی و افزایش سهم ایران در تولید علم در سطح جهانی، افزایش تعداد دانشجویان در سطوح مختلف همچنین تعداد اعضای هیات علمی، افزایش کمی و فزونی گرفتن کیفی دانشگاه ها و صحه گذاری بر آن توسط نظام های رتبه بندی جهانی و ورود به عرصه تبدیل دانش به فناوری با استفاده از راهکارهایی مانند تاسیس پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان ازجمله این دستاوردها به شمار می آید.
اگر نهادها و سازمان های غیردولتی و مردم نهادی راکه در زمینه تولید یا تبدیل علم به فناوری یا به هر نوع دیگری در این زمینه فعال هستند، کنار بگذاریم؛ وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هر کدام در توسعه دانش در کشور سهم دارند که یقینا در این میان سهم دو وزارتخانه علوم و بهداشت و معاونت علمی و فناوری با داشتن 14 ستاد و حرکت ویژه در زمینه توسعه علوم نوین یعنی نانو، بایو، علوم شناختی و فناوری اطلاعات (NBCIT) قابل توجه تر است.
علاوه بر این دانشگاه آزاد اسلامی نیز با داشتن حدود 2 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در تولید و انتقال دانش سهم قابل توجهی دارد.

** آمار تولید علم
عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد تولید علم در ایران در سال های پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس، از جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 در معتبرترین نشریات و کنفرانس های بین المللی 526 مقاله ثبت شده بود که این رقم در سال 1376 دو برابر شد و به هزار و 69 مقاله رسید.
دکتر علی گزنی ادامه داد: این شاخص در سال 1396 به 54 هزار و 243 مقاله رسید که البته همزمان با رشد تولید علم کشور تعداد نشریات و کنفرانس های علمی دنیا افزایش یافته است و به عبارت دیگر در سال 1357 کمیت تولید علم دنیا 605 هزار و 810 مدرک بود که در سال 1376 به یک میلیون و 210 هزار و 844 مورد رسیده بود و در سال 1396 تعداد مدارک دنیا به 29 میلیون و 269 هزار و 930 مورد رسید.
معاون پیشین پژوهش و فناوری پایگاه استنادی جهان اسلام با اشاره به سهم ایران از کمیت علم دنیا بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس افزود: سهم ایران در سال 1357 از کل دنیا تنها 9 صدم درصد بود که این رقم در سال 1377 به یک دهم درصد رسید و در سال 1396 سهم کشورمان از کل کمیت علم دنیا به یک و 85 صدم درصد افزایش یافت؛ به عبارت دیگر هرچند تولید علم در کل دنیا افزایش یافته، سهم ایران نیز به شکل قابل ملاحظه ای بیشتر شده است و مقایسه سهم ایران در سال 1357 از کل کمیت تولید علم دنیا در مقایسه با سال 1396 نشان می دهد، سهم ایران 20 برابر شده است.
وی همچنین درخصوص میزان استنادها به مقالات علمی ایران گفت: بررسی پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال 1369 نشان می دهد سهم ایران از کل استنادهای دنیا یک صدم درصد بود که این سهم در سال 1374 دو برابر و در سال 1377 شش برابر شد و در سال 1396 سهم ایران از کل استنادهای دنیا به یک و 9 دهم درصد رسیده است؛ بنابراین سهم ایران از کل استنادهای دنیا در سال 1396 نسبت به سال 1369 بیانگر رشد 190 برابری میزان استفاده از علم کشور یا کیفیت آن است.

** تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی
بر اساس آمار در سال 1357 تعداد دانشجویان کشور در همه مقاطع تحصیلی 175 هزار نفر بود که این تعداد اکنون به بیش از چهار میلیون و 500 هزار نفر رسیده است. البته نکته مهم در مورد آمار دانشجویان این است که تقریبا به اندازه نصف تعداد دانشجویان داخل کشور در خارج از کشور دانشجوی ایرانی وجود داشته است.
به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی 57 هزار نفر دانشجوی ایرانی در آمریکا مشغول تحصیل بودند اما این آمار در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر کرد و حتی با انتشار اخبار متعدد در مورد روند فرار مغزها، آمار رسمی از کاهش تعداد دانشجویان در خارج از کشور خبر می دهد.
سورنا ستاری در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار با ارائه این آمار گفت: امروز چهار میلیون و 700 هزار دانشجو داریم که 12 هزار نفر در خارج از کشور تحصیل می کنند.
افزون بر این، 58 درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی و 42 درصد در دانشگاه های آزاد تحصیل می کنند، همچنین تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ها از نزدیک به پنج هزار نفر به 80 هزار نفر رسیده و
همچنین تعداد دانشمندان ایرانی جزو یک درصد برتر جهان، به بیش از 230 نفر افزایش یافته است.

** رتبه بندی دانشگاه ها
رتبه بندی های مختلفی ازجمله رتبه بندی لایدن، شانگهای و تایمز و کیو اس هر ساله و البته بر اساس معیارهای گوناگون دانشگاه های سراسر جهان انجام می شود؛ بر اساس نظام رتبه بندی لایدن 18 دانشگاه ایرانی در سال 2017 جزو دانشگاه های برتر دنیا بودند.
به گفته سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) لایدن از سیستم‌ های رتبه ‌بندی‌ معتبر بین ‌المللی در هلند است؛ معیارهای این نظام به دو دسته کلی شاخص ‌های تاثیر و همکاری ‌های علمی تقسیم می ‌شود و اطلاعات مربوط به این شاخص ‌ها از پایگاه داده‌ علوم (Web of Science) به دست می آید.
دکتر محمد دهقانی گفت: اولین رتبه ‌بندی لایدن در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شده است و در این سال هیچ دانشگاهی از کشور بین دانشگاهای برتر حضور نداشت.
همچنین رتبه بندی موضوعی کیو اس (QS) بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و شاخص اچ ایندکس (h-index) (شاخصی عددی که بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نمایش می دهد) صورت می پذیرد.
رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۱۸ میلادی دانشگاه های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب پنج حیطه کلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی رتبه بندی کرده است و بر اساس این رتبه بندی هفت دانشگاه ایرانی در حوزه های مختلف مهندسی برق، مهندسی مکانیک پزشکی، علم مواد، داروسازی، شیمی و جغرافیا در این رتبه بندی قرار گرفته اند.
همچنین بر اساس نتایج رتبه بندی سال 2018- 2017 تایمز 6 دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، تبریز، گیلان، اصفهان، الزهرا و بیرجند برای اولین بار در فهرست جهانی تایمز قرار دارند.
دانشگاه‌ های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، تبریز، تهران و علوم پزشکی تهران نیز بعد از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رده دوم دانشگاه ‌های برتر کشور قرار گرفتند.

** تاسیس پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و سپردن میدان به شرکت های دانش بنیان
هر چند از سال های اواخر دهه 60 تاسیس پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها برای تولید دانش و تاکید بر روند پژوهش مدنظر وزارتخانه های مربوطه ازجمله وزارت علوم بود، در پی ورود به مرحله نوین استفاده از دانش به شکل فناوری و تلاش برای تبدیل دانش به ثروت روند تاسیس پارک های علم و فناوری از اوایل دهه 80 آغاز شد.
پارک های علم و فناوری محیط هایی مناسب برای استقرار شرکت های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه ها به فعالیت های فناوری اشتغال دارند.
مهمترین فعالیت های پارک های علم و فناوری شامل بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.
بر اساس آخرین آمار، اکنون چهار هزار و 400 شرکت دانش بنیان در 43 پارک علم و فناوری کشور مستقر هستند و با درنظرگرفتن اینکه طی 16 سال (از سال 1380) تعداد پارک های علم و فناوری از یک پارک به 43 پارک و تعداد مراکز رشد از 17 مرکز به بیش از 180 مرکز رسیده است، در افزایش کمّی پارک ها و مراکز رشد، فن بازارها و شرکت های دانش بنیان موفق بوده ایم.

** انجمن های علمی، موسسه ها و نشریه های پژوهشی
وجود انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه ها یکی دیگر از جلوه های حرکت علمی است؛ بر اساس آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعداد این انجمن ها از یک انجمن در سال 1362 به 2 هزار و 847 انجمن در سال 1394 رسیده است. البته این آمار تنها انجمن های علمی در دانشگاه های دولتی را دربرمی گیرد و شامل انجمن های دانشگاه های ستادی نیست.
همچنین بیش از 200 انجمن علمی مردم نهاد در رشته های مختلف علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و بین رشته ای در کشور فعال هستند و به گفته معاون پیشین پژوهش و فناوری وزارت علوم، تعداد موسسات پژوهشی در کشور 688 موسسه است.
افزون بر این، به گفته وحید احمدی تا پایان سال 95، تعداد هزار و 94 نشریه پژوهشی و 150 نشریه ترویجی در کشور ثبت شده است که در مورد نشریات سیاست وزارتخانه آموزش و کمک برای نمایه شدن در پایگاه های آی اس آی و اسکوپوس است، بر همین اساس حدود 19 نشریه وارد گردونه آی اس آی شده اند.

** دستاوردهای دانشگاهی و تحقیقاتی
دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان وابسته به آنها، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و اعضای هیات علمی نیز هر روزه در حال تبدیل یافته های علمی به فناوری هستند و برای تجاری سازی و تولید انبوه فناوری ها مسیری پرپیچ و خم را طی می کنند.
شرکت های دانش بنیان در واقع خط مقدم ورود فناوری به بازار بوده و بیش از همه در پارک های علم و فناوری مستقر هستند. برای نمونه تنها در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف 80 شرکت دانش بنیان و در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر 14 شرکت دانش بنیان و 48 واحد فناور یا شرکت در بخش های رشد و پیش رشد مستقر هستند.
با وجود همه این دستاوردها در زمینه تولید علم توسط دانشمندان ایرانی، به نظر می رسد زمان آن رسیده است که دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی به ویژه درپی تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروز امسال، به تبدیل ایده به محصول، افزایش کیفیت تولیدات و حمایت از کالاهای ایرانی توجه بیشتری کنند.

** دستاوردهای حوزه سلامت و افزایش امید به زندگی
حوزه سلامت نیز از چرخه پیشرفت علمی کشور عقب نمانده و حتی در مواردی نیز از سایر رشته ها پیشی گرفته است؛ کسب رتبه اول در منطقه و در بین کشورهای اسلامی در زمینه تولیدات علمی پزشکی ازجمله دستاوردهایی است که به همت محققان این حوزه و حمایت مسئولان حاصل شده است.
طبق آخرین آمار ارایه شده در این زمینه، کشور ما با انتشار 52 هزار و 160 مقاله علمی رتبه اول تولید مقالات در بین کشورهای اسلامی را دارا است به طوری که به گفته دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این رتبه را در تعداد و کیفیت مقالات علمی 10 سال زودتر از افق چشم انداز بیست ساله کشور کسب کرده ایم و با اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد اما سهم تولید علم در کشور از هفت صدم درصد در سال 1996 به 1،8 درصد در سال 1396 رسیده و در آی اس آی نیز رتبه 17 جهان را کسب کرده است.
همچنین تعداد دانشمندان برتر ایران در رشته علوم پزشکی به 550 نفر رسیده، تعداد مراکز تحقیقاتی کشور به 724 مرکز افزایش یافته و همچنین از سه هزار و 307 شرکت دانش بنیان موجود در کشور 912 شرکت مربوط به بخش سلامت است که طی سال های پس از انقلاب 171 طرح را به محصولات علمی تبدیل و امکان تولید تعدادی از داروها و واکسن ها را در داخل کشور فراهم کرده است.
افزون بر این در حوزه سلامت، محققان ایرانی با تلاش خستگی ناپذیر خود موفق به خلق دستاوردهایی شده اند که تاثیر شگرفی در پیشبرد اهداف حوزه پزشکی و درمانی کشور داشته است؛ تولید نانوداروها، دستیابی به روش های پیشگیری از بیماری های ژنتیکی، شبیه سازی حیوانات و کاربرد آن در تشخیص و درمان بیماری ها، راه اندازی پروژه پایگاه اطلاعاتی جامع ژنتیک اقوام ایرانی (ایرانوم) و بانک مغز و جنین انسانی خلاصه ای از هزاران موفقیتی است که طی سال های پس از انقلاب اسلامی سبب ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان و افزایش امید به زندگی در آنها شده است.
به گفته دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نرخ امید به زندگی در ایران از 71.1 سال در زنان و 65.2 سال در مردان طی سال 1990 به 78.4 سال در زنان و 73.8 سال در مردان طی سال 2016 ارتقا یافته است.
وی در توضیحی در این خصوص گفت: نگاهی به نرخ استانداردشده سنی مرگ و میر در ایران نشان می دهد که این نرخ در سال های 1991 تا 2016 به عللی همچون افزایش بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی و دسترسی بیشتر به خدمات سلامت، کاهش مرگ و میر کودکان و مادران کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای شیب نزولی داشته و 27 درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ مرگ و میر کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده، از 53.4 مرگ در 1990 به 15.1 مرگ در سال 2016 کاهش پیدا کرده است. در همین مدت زمان، نرخ مرگ و میر زیر پنج سال به ازای هر هزار تولد زنده از 67.4 درصد به 17.8 درصد رسیده است که نشان دهنده پیشرفت ایران در پیشگیری از مرگ های زودهنگام دارد.
علمی**9157**1834
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي روز جمهوري اسلامي پيشرفت هاي علمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس

در حالی راه آهن از عبور محموله ترانزیتی افغانستان بدون اخذ مجوزهای لازم از سوی کنسرسیوم ریلی از ایستگاه راه‌آهن تهران خبر داده که به‌نظر می‌رسد این محموله به‌صورت غیراستاندارد بارگیری شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس از حدود دو هفته کنش و واکنش رسانه‌ای درباره قطار ترانزیتی افغانستان، سرانجام شب گذشته راه آهن جمهوری اسلامی ایران از عبور این بار ترانزیتی از ایستگاه راه آهن تهران خبر داد.

راه‌آهن در این‌باره طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و‌ عدم هماهنگی با راه آهن 10 واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه 13 اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با همراهی مرزبانی به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند. در پی اطلاع‌رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود، متاسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این  10 واگن در شمتیغ کرد. -این کنسرسیوم- تلاش کرد با فشارهای رسانه‌ای و توسل به برخی ادعاهای بعضا کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه آهن جمهوری اسلامی ایران برغم ناپختگی و بی‌صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه 13 اردیبهشت آغاز کرد. این محموله 15 اردیبهشت از تهران نیز عبور کرده و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمالغرب کشور است. راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذی‌ربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‌دارد.

راه آهن در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

به گزارش تسنیم، محموله تجاری افغانستان در زمان حاضر در مرکز لجستیک اپرین اسلامشهر قرار دارد. بررسی تصاویر این محموله نشان می‌دهد کنسرسیوم توسعه ریلی بار مذکور را  به‌صورت غیراستاندارد بارگیری کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • سکوی «تامین و تولید» راه‌اندازی می‌شود/ تبیین ظرفیت‌های ایران
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • دانشگاه آزاد بسیاری از مرز‌های علمی کشور را درنوردیده است
  • اشتغال به تحصیل یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی
  • رسالت امام صادق (ع) انفجار علمی بود
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور