Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-02@03:12:11 GMT

گردش در پرشکفت خان زنیان

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۲۲۹۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز فارس، این روستا تابلویی منقش به گل، کوه، دره و انواع جانوران و پرندگانی همچون کبک و چلچله‌های باغی است. این منطقه پوشیده از درختان سرسبز، بادام کوهی، زرشک کوهی، گلابی، بنه، گردو و انواع انگور است.
بافت روستا خشکه چین با دره‌هایی عمیق، صعب العبور و زیبا است و قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روستا به دلیل ویژگی‌ها و اکوسیستمی  حاکم بر آن ، مکانی جذاب  را برای گردش گردشگران بوجود آورده است.
هاشم سلطانیان مدیر داخلی اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت می‌گوید: پرشکفت از کلمه پِر و اشکفت تشکیل شده، پِر به معنای کنار و اشکفت به معنای دره است و از آنجا که  این منطقه ، در دل کوه و روی تپه و دور تا دور آن دره‌های عمیق قرار دارد، به این نام آورده شده است.
وی با اشاره به ساخت خانه‌های روستا با سنگ بدون ملاط  و به صورت خشکه چین، گفت: سنگ‌های خانه‌ها از کوه‌های اطراف روستا، استخراج و معماران تراش داده و استفاده می‌کردند .
وی افزود: معماران سنگ‌ها را بدون ملاط روی هم قرار داده، دیوار‌ها را کاهگل و سقف را چوبی می‌ساختند.
به گفته سلطانیان، با توجه به صعب العبور بودن منطقه، گویش آن دستخوش تغییر نشده و به گفته برخی پژوهشگران، این گویش ادامه گویش ایرانیان باستان است .
مدیر داخلی اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت ادامه داد: پوشش جنگلی غالب منطقه ، بنه، زرشک، انواع انگور، گلابی، گردو، افرا، کیکم، کیالک و بادام است.
سلطانیان گفت: بر اساس اعلام کارشناسان و پژوهشگران قدمت  این مکان تاریخی - طبیعی ،به دوران ساسانیان می‌رسد و سه برج تاریخی مربوط به دوران ساسانیان گواه بر این موضوع است.
 روستای پرشکفت بخش ارژن در ۷ کیلومتری شهر خان زنیان و ۳۷ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۲۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،هوشیاراحمدیان اظهار داشت:خط انتقال آب روستای آبخورده به طول ۸۰۰ متر و با سایز لوله ۶۳ پلی اتیلن و از طریق مسیر سخت و سنگی کوهستان و به صورت دستی با مشارکت اهالی روستا انجام شد.   وی افزود: با اتمام این خط انتقال که از چشمه جدید روستا و با احداث مخزن بتنی ۲۰ مترمکعبی انجام گرفت مشکل آب شرب ۴۵ خانوار با ۲۰۳ نفر جمعیت رفع شد.

دیگر خبرها

  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  • حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان
  • معلم و بچه‌های روستا
  • معلم و بچه های روستا
  • (ویدئو) روش خطرناک دانش آموزان یک روستا برای رفتن به مدرسه
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • تجلیل از اعضای شورا‌های اسلامی بخش سرفاریاب