Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:24:37 GMT

9 میلیون نفر مستخدم خانگی در جنوب شرق آسیا

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۲۴۰۴

9 میلیون نفر مستخدم خانگی در جنوب شرق آسیا

کوالالامپور-ایرنا- بررسی های سازمان بین المللی کار حاکی است: سال 2017 بیش از 9 میلیون نفرکارگر به عنوان مستخدم خانگی در منطقه جنوب شرق آسیا و پاسفیک به کار اشتغال داشتند که از این رقم 2 میلیون نفر از آنها کارگران مهاجر محسوب می شوند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، گزارشهای این سازمان بین المللی حاکی از شرایط نامساعد زندگی کارگران خارجی در منطقه آسیا- پاسفیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق داده هایی که در تارنمای این سازمان منتشر شده ، منطقه جنوب شرق آسیا یکی از مراکز مهم فعالیت برای کارگران خارجی به ویژه کارگران منطقه محسوب می شود.
'روری مونگاون' یکی از مسئولان سازمان بین المللی کار پیشتر در گزارشی اعلام کرد: اطلاعات موجود نشان می دهد 20 درصد از کارگران کشورهای جنوب شرق آسیا را زنان مهاجرتشکیل می دهند که به عنوان مستخدمان خانگی استخدام می شوند.
وی در نشست کارشناسی 2017 تحت عنوان ' به سوی دستیابی به حقوق و منافع کار برای کارگران در اتحادیه جنوب شرق آسیا'آسه آن' در'نای پی تاو' میانمار همچنین گفت: بیشتر کارگران مهاجر میانماری در کشورهای جنوب شرق آسیا درشرایط بسیار نامساعد کاری مشغول به کارند.
براین اساس، بیشتر این کارگران را مستخدمان خانگی تشکیل می دهند و در کشورهای تایلند، سنگاپور، اندونزی و مالزی به سر می برند و از حقوق برابر با کارگران بومی برخوردار نیستند ویا دستمزد ها پایه را نیز نمی گیرند.
همچنین کارگران مهاجر میانماری در دیگر کشورها بطور متوسط 12تا 15 ساعت کار می کنند.
براساس گزارش این سازمان بین المللی ، فقط 40 درصد از این کارگران در هفته یک روز تعطیل دارند.
مستخدمان خانگی و کارگران میانماری در کشورهای خارجی مشمول قوانین کار نمی شوند و به همین دلیل در صورت نقض حقوق آنها توسط کارفرما نمی توانند از این قوانین برای حمایت از حقوق خود اقدام کنند.
طبق قوانین سازمان بین المللی کار ، مستخدمان خانگی و کارگران خارجی باید مشمول حقوق و قوانین کار در کشوری شوند که کارفرمایان از آنها استفاده می کنند.
داده های این سازمان حاکی است : اکنون بیش از یک میلیون نفراز بانوان به دلیل فقر و حمایت از خانواده های خود در کشورهای آسیایی به عنوان خدمتکار اشتغال به کار دارند و چنانچه این افراد تحت پوشش قوانین کار قرار نگیرند، حقوق آنها توسط کارفرمایان نقض می شود.
کارشناسان سازمان بین المللی کار توصیه کردند: با توجه به اینکه این افراد خانواده های فقیری دارند، بنابراین نمی توان مانع از اشتغال آنها در دیگر کشورها شد و راه حل این است که کشورهای مختلف کارگران خارجی را تحت پوشش قانون کار قرار دهند.
براساس آمارهای این سازمان 'اکنون هزاران نفر از زنان میانماری به صورت قانونی و غیرقانونی در کشورهای همسایه میانمار مشغول به کارند و گفته می شود ، بیشتر آنها روهنگیایی هستند.'
'این زنان بیشتر بیسواد و یا از کمترین آموزش برخوردارند و به همین دلیل فرصت های کاری در سطوح پایین جوامع جنوب شرق آسیا از جمله خدمتکاری در خانه ها را به دست می آورند، اما برای تامین معاش خانواده خود مجبور به حفظ شغل خود هستند.'
این سازمان از تمام کشورهای جهان به ویژه جنوب شرق آسیا که تعداد کارگران زن و مرد خارجی در آنها زیاد است، خواسته تا حقوق کار در مورد آنها اعمال شود.
به گزارش رسانه های میانماری، شکایت برخی مستخدمان میانماری در سنگاپور و هنگ کنگ از کارفرمایانشان در سال 14-2013 سبب شد تا روند قانونی اعزام کارگران زن میانماری مدتی به تعویق افتد، اما دراین مدت گروه های سودجوی قاچاقچی انسان اقدام به اعزام زنان میانماری و حتی دختران زیرسن قانونی به دیگر کشورهای منطقه کردند.
برای کارگران فقیر میانماری، تایلند(همسایه) و مالزی به دلیل نزدیکی جغرافیایی ، به ترتیب نخستین و دومین مقصد کاری آنها درخارج از کشور است.
طبق گزارش سازمان بین المللی کار حداقل دستمزدها در کشورهای آسه آن برای کارگران مستخدم خانگی ازجمله سنگاپور(460 تا 500 دلار درماه) ، در تایلند 300 بات در روز(برای کارگران) و مالزی 900 رینگیت در ماه است.
میانمار تایمز نیز به نقل از وزارت کار، مهاجرت و جمعیت این کشور گزارش داد: تاپایان سال گذشته میلادی بیش از 2 میلیون و 345 هزار نفر کارگر میانماری در تایلند، حدود 423 هزار نفر در مالزی، قریب به 33 هزار نفر در کره جنوبی، بیش از 7 هزار نفر در ژاپن، افزون بر یک هزار نفر در امارات،481 نفر در قطر و 174 نفر در هنگ کنگ مشغول به کار هستند.
آساق**1599

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كارگران خارجي جنوب شرق آسيا مالزي ميانمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۲۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان

جام جم آنلاین اصفهان؛ امیر کشانی در نشست خبری دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا یکی از مواردی که در دوره‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است،اظهار کرد:روابط بین‌المللی و ارتباط‌گیری اتاق با شهرهای آسیایی بود که یکی از اهداف برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا(ACD) ارتباط با سایر کشورهای آسیا و ایجاد رشد اتاق بازرگانی اصفهان است. 
وی گفت: در این اجلاس اعضای مجمع گفتگوی آسیایی به اصفهان آمده و فضای تجاری، اقتصادی و بین‌المللی رونق خواهد گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به تشکیل پنج کمیته؛کشاورزی و امنیت غذایی، فناوری و دانش‌بنیان،گردشگری، توسعه پایدار و بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: در این اجلاس حوزه‌های سرمایه‌گذاری ایران و اصفهان به عنوان یک کشور آسیایی به سایر کشورها معرفی و در سایت این اجلاس بارگذاری خواهد شد. 
وی با اشاره با اینکه پیشنهاد اولیه برگزاری این اجلاس در شهریور ماه گذشته مطرح و سپس به تایید وزارت امور خارجه رسید، بیان داشت: این اجلاس فرصتی برای مذاکره حضوری نمایندگان اتاق‌های بازرگانی آسیا است زیرا نخستین اجلاس به میزبانی ترکیه به صورت غیرحضوری برگزار شد. 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۳ کشور آسیایی برای این اجلاس دعوت شده‌اند، افزود: اعلام حضور بیش از ۳۰ نماینده اتاق در یک اجلاسیه یک رکود محسوب می‌شود. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی سه وظیفه آموزش (ارتباط اتاق بازرگانی با دانشگاه‌ها)، امور تجاری و فعالیت اقتصادی و چانه‌زنی با دولت و مجلس را بر عهده دارند. 
وی ادامه داد: در کنار نهاد حاکمیتی و حمایت از بخش‌های داخلی، اتاق بازرگانی در این دوره ارتباطات تجاری و بازرگانی در خارج کشور را مورد توجه قرار داده که یکی از تجربه‌های مفید آن برگزاری اجلاس نمایندگان (Icc )تجارت جهانی بود. 
کشانی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر در حوزه سیاسی کشور ‌امکان تعلیق این اجلاس را نیز رقم زد، افزود: اصفهان از هفته گذشته تاکنون جزو مهمترین اخبار در صدر دنیا قرار گرفته که با پیگیری وزارت خارجه با سفرای کشورهای آسیایی این اجلاس تحت شعاع قرار نگرفت و به قوت خود باقی ماند. 
وی با تاکید به این نکته که برخی نیز قصد بر هم زدن و تحت شعاع قراردادن این اجلاس را داشتند، گفت: همزمان با برگزاری این اجلاس در اصفهان نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در تهران برگزار می‌شود و بسیاری از فعالان اقتصادی با توجه به برگزاری این دو برنامه به ایران سفر می‌کنند. 
کشانی با تاکید با اینکه این اجلاس با همکاری اتاق ایران برگزار می‌شود، گفت: مدعوین این اجلاس روسای اتاق، نایب رییس، عضو هیات رئیسه و یا نماینده کشورهای دعوت شده هستند‌. اصفهان پیشرو و در سه سال آینده چهره جدیدی از اصفهان جهانی را معرفی خواهد کرد. 
وی با تاکید به اینکه این اجلاس یک فرصت جهانی برای ایران و اصفهان است، بیان کرد: فرصت ویژه جذب توریست به اصفهان و جهانی شدن آن یک موقعیت بی نظیر است و تمامی تمهیدات لازم از جمله مباحث ترافیکی و امنیتی لازم برقرار و هماهنگی‌ها انجام شده که از این فرصت جاری بودن زاینده‌رود و رونق گردشگری نیز استفاده مفید شود. 
کشانی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته نیز اتاق بازرگانی اصفهان میزبان هیات‌هایی از کشور روسیه و ازبکستان بوده و در این راستا پیشنهاد میز مشترک در اصفهان و کشورهای مقابل مطرح شده است. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه صحبت‌های خود به نقش رسانه‌ها در ایجاد گفتمان جدید اشاره و بیان داشت: البته همه مشکلات تجاری با برگزاری این اجلاس حل نخواهد شد اما زمینه همکاری‌های دوجانبه‌ فراهم خواهد کرد و در این راستا اتاق بازرگانی اصفهان برپایی نمایشگاه جنبی نیز برای تعاملات تجاری بیشتر در نظر گرفته است که اعضای اتاق بازرگانی نیز در آن مشارکت دارند. 

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد