Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حتما برایتان پیش آمده که با خراشی کوچک بر بدنتان آه و فریادتان بلند شده، اما این زخم‌ها و خراش‌ها گاهی بسیار عمیق است و بر یادمان‌های تاریخی کشورمان وارد می‌شود و این تاریخ کهن را دستخوش تغییر قرار داده و گاه نابود می‌کنند.

اگر چه گاهی دشمنان به کشور و تاریخ ما تجاوز می‌کنند، اما برخی مواقع خودمان نیز به کشور، فرهنگ، تاریخ و آثار تاریخی مان حمله می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سفر‌ها و بازدید از یادمان‌های تاریخی چه بسیار آثاری که با یادگارنویسی تخریب می‌شوند، حال برخی از این یادگار‌ها آگاهانه نوشته شده اند همچون یادگارنویسی‌هایی که از مقامات و شخصیت‌های مذهبی، فرهنگی و سیاسی در مجموعه جهانی پارسه دیده می‌شود و از جمله آن‌ها می‌توان به یادگاری‌های مونت کمری، سر جان ملکم، شلن برگ، کاستانیبر، استنلی، کمپانی هند شرقی (سنترال ایندیا هورس) و خطی که به دستور ناصرالدین شاه نگاشته شده است، اشاره کرد.

برخی متعلق به دوران اسلامی و معاصر هستند مانند کتیبه‌هایی که به خط کوفی، ثلث و نستعلیق نوشته شده اند.

برخی دیگر از خطوط بسیار قدیمی هستند همچون کتیبه‌ای مربوط به دوره ساسانیان از شاپور سکان شاه در تخت جمشید.

اما بعضی‌ها نیز ناآگاهانه و با خط و خطوط کج و معوج یادگار‌هایی بر این یادمان‌های تاریخی نگاشته اند یادگارنویسی‌های برم دلک، ارگ کریم خان زند و مجموعه جهانی پارسه از آن جمله هستند.

سیروس زارع کارشناس مرمت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در خصوص علت یادگارنویسی گفت: افرادی که خواهان ماندگاری اسم خود هستند اقدام به نوشتن یادگاری می‌کنند.

وی در خصوص پاکسازی آثار از یادگارنویسی بیان کرد: کسانی که با رنگ یا با ماژیک بر آثار تاریخی می‌نویسند و یا به هر شکل کار‌های تبلیغاتی را در جا‌های مختلف انجام می‌دهند، خیلی سخت است که آن‌ها را پاک کنیم.

زارع افزود: برخی مواقع پاکسازی این یادگاری‌ها غیرممکن است بخصوص یادگاری‌هایی که در مجموعه جهانی پارسه یا تخت جمشید وجود دارد، چون بیشتر کنده شده اند اگر ما آن‌ها را پاک کنیم صدمات پاک کردن بیشتر از نوشتن است.

یکی از بازدیدکنندگان از آثار تاریخی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اظهار کرد: من نمی‌توانم افرادی را که اقدام به یادگارنویسی بر آثار تاریخی می‌کنند درک کنم چرا که این افراد سرمایه ملی را نابود می‌کنند.

یکی دیگر از گردشگران نیز بیان کرد: باید مکان خاصی در یادمان‌های تاریخی در نظر گرفته شود تا هر کسی بتواند در آن جا یادگاری بنویسد و از طرفی دوربین‌های مدار بسته بگذارند و نگهبانان را بیشتر کنند.

بصیری کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: مسیر بازدید گردشگران در مکان‌های تاریخی به صورت اصولی مشخص شده است و ورود افراد به قسمت‌های مختلف تحت کنترل قرار دارد.

وی تصریح کرد: موضوعی که در بحث یادگارنویسی تاثیرگذاری بیشتری دارد فرهنگ سازی و آموزش است که از طریق سازمان‌های فرهنگی اطلاع رسانی و آموزش داده می‌شود.

بصیری افزود: برای حفاظت از آثار ملی، توسعه صنعت گردشگری و کسب درآمد مناسب از این آثار، مردم باید همراه دولت وارد عمل شوند.

حفظ و نگهداری از آثار تاریخی نیاز به تلاش ملی و همگانی دارد.

مرمت و بازسازی آثار تاریخی در مواردی ناممکن است، این آثار نشانگر تاریخ و تمدن ایران کهن هستند و ما باید آن‌ها را در کمال صحت به آیندگان انتقال دهیم.

انتهای پیام/ن

یادگارنویسی بر آثار تاریخی کشور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۲۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت شهرداری در احداث یادمان شهدای جاویدالاثر تکاب

شهردار تکاب گفت: شهرداری و شورای شهر تکاب در احداث یادمان شهدای جاویدالاثر تکاب با ستاد یادواره شهدای شهرستان همکاری و در احداث این بنا مشارکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، رزاق محمدی، امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد یادواره شهدای شهرستان تکاب اظهار کرد: سال گذشته طرح ساماندهی و مناسب‌سازی گلزار مطهر شهدا تکاب با ۳۰ میلیارد ریال هزینه اجرا شد.

وی افزود: ادامه طرح توسعه و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی و فرهنگی گلزار شهدا در سال‌جاری انجام می‌شود.

شهردار تکاب گفت: شهرداری و شورای شهر تکاب در احداث یادمان شهدای جاویدالاثر تکاب با ستاد یادواره شهدا شهرستان همکاری و در احداث این بنا مشارکت می‌کنند.

محمدی تصریح کرد: برای نصب تصاویر و تمثال مبارک شهدای تکاب در میادین و بلوارها از جمله بلوار شهید نسرین‌پور برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته طرح نام‌گذاری معابر، خیابان‌ها و کوچه‌های شهر تکاب اجرا شد و معابر شهر تکاب به نام شهدای والامقام مزین شدند.

کد خبر 748776

دیگر خبرها

  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • مشارکت شهرداری در احداث یادمان شهدای جاویدالاثر تکاب
  • شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج