Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-30@03:56:22 GMT

سفر به مریخ از جنوب ایران+ عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۲۷۸۳

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار ایلنا، سفر فقط رسیدن به یک نقطه نیست؛ می‌تواند خود مسیری باشد که دیدنی‌هایش شما را به وجد بیاورد. سفر در جاده‌ای پرپیچ‌وخم و شگفت‌انگیز که دیدن خود این جاده به تنهایی می‌تواند طی کردن آن را توجیه کند، چه برسد به اینکه در این مسیر بنادر سنتی و لنج‌های رنگارنگش را ببینید، از کنار تالاب صورتی رنگ رد بشوید و خود را در دل کوه‌های مینیاتوری یا مریخی ایران ببینید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌وقت است که دیگر سفر به نهایت لذت می‌رسد.

 تالاب لیپار

فهرست گشت‌وگذار

چابهار در استان سیستان و بلوچستان شروع این سفر است؛ بندری با پاساژهای مدرن و بازارهای سنتی برای خرید و ساحلی زیبا برای تفریح. از چابهار به سمت شرق در مسیر گواتر راه بیفتید تا سفرتان آغاز شود؛ مسیری که با گذر از روستای رمین، تالاب لیپار را خواهید دید و پس از آن بندر بریس را رد می‌کنید و به کوه‌های مریخی می‌رسید. بندر پسابندر و در نهایت خلیج گواتر انتهای سفر شماست.

رمین: این روستا اولین مکانی است که در این مسیر آن را می‌بینید. اسکله‌ای آرام و کوچک با موج‌شکن‌هایی که در آن می‌توانید صدف‌های زیبایی ببینید. درخت انجیر معابد این روستا هم دیدنی است.

 سه تصویر از کوه‌های مریخی

تالاب لیپار: در سمت راست جاده‌ای که می‌روید، دریای عمان است و تالاب لیپار یا تالاب صورتی را پس از گذر از روستای رمین، در سمت چپ خود خواهید دید. تالابی بسیار زیبا و خیره‌کننده که در ساحل آن حفره‌هایی وجود دارد که توسط خرچنگ‌ها ایجاده شده است. تالاب لیپار در تنگه‌ای مشرف به کوه قرار گرفته است. وجود درختچه‌های گز و پرندگان مختلف زیبایی این تالاب را دوچندان کرده است.

بندر بریس: این بندر ماهیگیری قدیمی در گذشته بسیار پررونق بوده و امروز هم با اینکه بندری تجاری نیست، اما همچنان یکی از بنادر ماهیگیری مهم در دریای عمان است. سری به اسکله آن بزنید و لنج‌ها و قایق‌های روی آبش را ببینید که منظره شگفت‌انگیزی دارد.

 دو نما از بندر بریس

کوه‌های مریخی: با گذر از بندر بریس، در سمت چپ خود به کوه‌های مریخی یا مینیاتوری می‌رسید. این بخش از سفر، زیباترین و شگفت‌انگیزترین قسمت آن است. جاده پرپیچ و خم و زیبایی را طی می‌کنید که سمت راست آن ساحل دریای عمان است و سمت چپش کوه‌هایی سفید رنگ که از 10 تا 100 متر ارتفاع دارند. کوه‌هایی آهکی که پدیده فرسایش آن‌ها به این شکل درآورده، کوه‌های ریز و درشتی که کنار هم قرار گرفته‌اند و منظره‌ای عجیب شکل داده‌اند، انگار که جزوی از زمین نیستند. به همین دلیل هم به آن‌ها کوه‌های مریخی می‌گویند.

پسابندر: دیدنی بعدی شما پس از گذر از کوه‌های مریخی، بندر پسابندر است. بندری کوچک با اسکله‌ای ماهیگیری که لنج‌ها و قایق‌ها در کنار آن آرام گرفته‌اند.

 سه تصویر از پسا بندر

گواتر: این بندر کوچک و فقیر، آخرین نقطه سفر شما و آخرین نقطه ایران در این قسمت است. بندری لب مرز که ساکنانش با قایق‌های کوچک خود ماهیگیری می‌کنند. بندری که در کنار مرز پاکستان قرار دارد. در ساحل این بندر کوچک می‌توانید سوار قایق‌هایی شده و به دیدن جنگل حرا و دلفین‌ها بروید.

بازگشت: گواتر آخرین نقطه سفر است و باید همین راه آمده را برگردید تا به چابهار برسید. می‌توانید برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید تا غروب را در بندر بریس باشید و در کنار صخره آن پایین رفتن خورشید را ببینید.

 دو نما از جاده زیبای چابهار به گواتر

حجم ویدئو: 24.63M | زمان ویدئو: 00:02:54 دانلود فایل ویدئویی

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان مریخ چابهار کوه های مریخی سفر به مریخ از جنوب ایران سفر به مریخ گواتر کوه های مینیاتوری رمین تالاب لیپار بندر بریس پسابندر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۲۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟

ایتنا - آژانس فضایی اروپا عکسی را منتشر کرد که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس گرفته شده و نشان می‌دهد آثار واضحی از پدیده «عنکبوت» در سراسر منطقه قطبی جنوبی مریخ پخش شده است.
حقیقت این است که آن‌ها چیزی نیستند که در تصویر دیده می‌شوند، بلکه این طیف‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که نور خورشید بهاری بر روی لایه‌های دی‌اکسیدکربن رسوب‌شده در ماه‌های تاریک زمستانی می‌افتد.

آژانس فضایی اروپا در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد: نور خورشید باعث می‌شود یخ دی‌اکسیدکربن در پایین لایه به گاز تبدیل شود، که شکل فواره‌های بلند، قبل از اینکه دوباره بیفتد و روی پشت‌بام بنشیند، انباشته شده و به یخ بالایی نفوذ می‌کند.

این باعث ایجاد لکه‌های تاریک با عرض ۴۵ متر تا ۱ کیلومتر می‌شود. همین فرآیند الگوهای متمایز «عنکبوت شکل» را ایجاد می‌کند که در زیر یخ حک شده‌اند.

 
نقاط تاریکی را می‌توان در حومه بخشی از مریخ به نام شهر اینکاها مشاهده کرد. دلیل این نام این است که «شبکه خطی و تقریباً هندسی تپه‌ها» یادآور خرابه‌های اینکاها است.

شهر اینکاها که رسما با نام Angustus Labyrinthus شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۲ میلادی توسط کاوشگر مارینر ۹ ناسا کشف شد.

آژانس می‌گوید: «ما هنوز مطمئن نیستیم که شهر اینکاها دقیقاً چگونه شکل گرفته است. تپه‌های ماسه‌ای ممکن است در طول زمان به سنگ تبدیل شوند. شاید مواد از میان ورقه‌های شکسته سنگ مریخ نفوذ کرده باشند و یا تپه‌ها ممکن است ساختارهای دندانه‌دار مرتبط با یخچال‌های طبیعی باشند.

دیگر خبرها

  • بندر ناپل میزبان بازی پرهیجان سردار آزمون و هم تیمی هایش در رم
  • بندر ناپل میزبان بازی پرهیجان سرداز آزمون و هم تیمی هایش در رم
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان