Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا -سال 1353 در منتهي البه غربي کشور اسمي به رديف 22 گانه استان هاي کشور افزوده شد که از همان ابتدا صفت جهنمي محروميت همنشين و همراه ان شد صفتي که نه با تاريخ ديرين آن همخواني داشت ونه برخاسته از اقليم غني سرزمينش بود همانطور که با همت مردمانش نسبتي نداشت که محصول مديريت ظالمانه وبرداري روشن از بي توجهي مفرط رژيم پهلوي به مرزدارانش بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نااميدي کامل ، تعبير و تعريف مناسبي براي بيان رابطه و نوع نگاه مردم اين سامان به رژيم پهلوي بود رژيم خودکامه اي که تنها تجسم عيني و نمود اداري آن براي بسياري از اهالي استان کوچک ايلام فقط و فقط پاسگاه بود.
متاثر ازاين نااميدي بود که مردم اين ديار که از حيث منابع زير زميني ، معادن ، اب و خاک شايد ثروتمند ترين مناطق باشد به اجبار براي کار ، نان ، درمان و زندگي به کشورهاي همجوار مهاجرت مي کردند که ` معاودين عراقي` نسل هاي دوم و سوم ان مهاجران هستند که در ان سال هاي سياه در جستجوي حداقل معيشت جلاي وطن کردند اگرچه انجا نيز گرفتار دژخيمان بعث شدند.
برخاسته و نتيجه نااميدي مطلق مردم به بيداد شاهي اين بود که باشنيده شدن اولين زمزمه ها از سرود بلند انقلاب اسلامي چنان دل به اين عشق سپردند که دربين استان هاي کشور مشهور به بيشترين دلبستگي به ارمان هاي انقلاب و نظام اسلامي شدند و هستند.
12 فروردين 57 براي ايلام و ايلامي ها آغاز زيستن در اقيانوس انقلاب و نظام اسلامي بود اغازي که انتهايي براي ان قابل تصور نيست.
12فروردين 57 تا 12 فروردين 97 براي اهل ايلام چهاردهه همگامي و جهد بي پايان براي زدودن رنج محروميت است چهار دهه اخير براي ايلام فرصت و مجالي براي زدودن بار سنگين محروميت انباشته بود و اصل ان تحقق توسعه فردي و ايجاد ظرفيت هاي رشد اقتصادي است.
ايلام پوست انداخته است نشان از ايلام 57 ندارد که ان ايلام نشانش بي نشاني ار رشد و توسعه و عدالت بود. فقدان طبقه متوسط شهري ، نداشتن حتي يک بنگاه صنعتي ، کمترين نرخ باسوادي ، تحصيلات دانشگاهي کمير بيشتر از هيچ ، پايين تربن متوسط درامد جمعيت شهري و روستايي کشور ،خلا مجموعه زيرساخت هاي رفاهي ، اساسي ، بهداشت و درمان ، ورزش ، عمران و مبلمان شهري و روستايي وصفي دقيق از حال و روز ايلام قبل از برگزاري رفراندم جمهوري اسلامي است.
بر اساس نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسکن سال 95، جمعيت اين استان 580 هزار و 158 نفر معادل 73 صدم درصد جمعيت کل کشور رتبه آخر ميزان جمعيت را در ميان استان ها دارد ولي به دليل سياست هاي اعمال شده در ابتداي انقلاب که منجر به زاد و ولد و افزايش نرخ تولد به بيش از 4،5 درصد رسيد، امروز افراد متولد شده در ابتداي انقلاب به سن ورود به بازار کار رسيده ولي شرايط براي اشتغالزايي آنان فراهم نيست.
از مجموع جمعيت کنوني استان 295 هزار و 199 نفر معادل 50.9 درصد مرد و 284 هزار و 959 نفر معادل 49.1 درصد جمعيت استان زن هستند.
شهرستان ايلام با 235 هزار و 144 نفر معادل 40.5 درصد جمعيت و شهرستان سيروان با 14 هزار و 440 نفر معادل 2.5 درصد جمعيت، به ترتيب بيشترين و کمترين جمعيت را در بين شهرستان هاي استان دارند.
** کشاورزي
کشاورزي اين استان تا پيش از پيروزي انقلاب به شکل کاملا سنتي و بدون استفاده از تجهيزات مکانيزه اداره مي شد که همين عامل باعث شده بود سطح زيرکشت اراضي بسيار پايين و بهره وري آنها نيز ناچيز باشد در کنار اين موضوع نيز حاصل دسترنج کشاورزان نيز توسط مسئولان حکومتي با تاراج مي رفت و اين موضوع سبب شده بود جوانان با ترک روستاها به شهرهاي بزرگ مهاجرت کرده و حاشيه نشيني به شکل فزاينده اي رواج يابد.
اقدام هاي صورت گرفته حوزه کشاورزي در روستاهاي استان بخصوص پس از پايان جنگ تحميلي باعث مهاجرت معکوس روستاييان از شهرها به نقاط روستايي و اشتغال تعداد زيادي از مردم به ويژه قشر جوان به مشاغل مرتبط به کشاورزي و نيز افزايش توليد محصولات کشاورزي شد.
طرح هاي شاخصي در حوزه توسعه باغات، اراضي زراعي، آب و خاک، صنايع تبديلي و تکميلي، شيلات، دامپروري و ... در راستاي ايجاد تحول در مناطق روستايي انجام گرفته يا در حال انجام است.
هم اکنون نيز به ارزش سه هزار ميليارد ريال پروژه توسعه زراعي و کشت آبي استان اجرا شده و يا در حال اجراست که با بهره برداري کامل از مجموع آنها سطح زير کشت اراضي آبي استان ايلام از 80 هزار هکتار به 174 هزار هکتار مي رسد و ميزان محصولات کشاورزي استان از يک ميليون تن فعلي به 3 ميليون تن افزايش مي يابد.
* افزايش اراضي آبي ايلام با اجراي طرح هاي کلان کشوري
انجام پروژه بزرگ احياي اراضي جنوب استان از آب سد کرخه به وسعت 50 هزار هکتار که 30 هزار هکتار آن به افتتاح رسيده و مابقي آن طبق برنامه زمان بندي شده تا پايان سال‌ جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرد و نيز 2 طرح مهار آب رودخانه هاي مرزي و سامانه گرمسيري باعث شده که با تکميل اين پروژه ها سطح اراضي زراعي آبي استان افزايش يابد.
اجراي کامل اين طرح ها موجب افزايش ميزان‌ توليد محصولات کشاورزي و توسعه اراضي آبي مي شود و نيز مي توان با روش هاي نوين کشاورزي اين اراضي را حداقل 2 بار در سال شخم زده و براي کشت بذور مختلف آماده ساخت.
* گلخانه ها، جاگزيني مناسب براي اراضي زراعي آب بر
در استان ايلام براي احداث گلخانه 2 پروژه بزرگ به گستره 20 هکتار در شهرستان هاي چرداول و بدره در دست اقدام است که وسعت هر سايت 10 هکتار است و در هر گلخانه بعد از تکميل 20 نفر جوياي شغل مشغول به کار مي شوند.
توسعه گلخانه ها راهي مناسب و مطلوب براي مديريت بهينه در کاهش انرژي و مصرف آب، افزايش توليد کمي و کيفي محصولات کشاورزي، ايجاد اشتغال، ... است و با جذب سرمايه گذاران بايد مجتمع هاي گلخانه اي را با توجه به مزاياي زياد آن براي استان احداث و توسعه داد.
* پرورش ماهي در قفس راهي نوين در پرورش آبزيان
با توجه به وضعيت منابع آبي استان سازمان جهاد کشاورزي براي توسعه پرورش آبزيان و رشد شيلات ايجاد طرح پرورش ماهي و آبزيان در قفس به عنوان يکي از مشاغل نوين است که هم اکنون اين طرح در سدهاي سيمره و دويرج در دست اجرا است و ظرفيت پرورش ماهي در قفس در سد سيمره 2 هزار تن است.
* ايجاد صنايع تبديلي و بسته بندي راهي براي تکميل زنجيره توليد محصولات کشاورزي
يکي از اولويت هاي سازمان جهادکشاورزي استان ايلام ايجاد صنايع بسته بندي، تکميلي و تبديلي، سردخانه و سيلوي ذخيره سازي غلات است که سرمايه گذاري در اين حوزه ها باعث رشد و رونق کشاورزي استان مي شود و در اين راستا ظرفيت سيلوها براي سال جاري 100 هزار تن افزايش مي يابد و ايجاد صنايع تبديلي روغن کشي دانه هاي روغني و احداث سردخانه از جمله سياست هاي سازمان در استان ايلام است.
** آموزش و پرورش
قبل از انقلاب پوشش دانش‌آموزي در استان حدود 40 درصد بوده ولي هم اکنون بيش از 99 درصد کودکان در سن مدرسه از امکانات تحصيلي مناسب برخوردار هستند، ميزان مدارس ابتدايي نسبت به قبل از انقلاب در استان ايلام 2 برابر شده است.
در دوره متوسطه اول و دوم رشدي 10 برابري نسبت به قبل از انقلاب داشته ‌ايم و در مقطع پيش‌ دبستاني امروز نسبت به قبل از انقلاب پوشش بالاي 90 درصدي و در مقطع پيش‌دبستاني پوششي 100 درصدي داريم.
نرخ باسوادي در جمعيت 6 سال به بالا در استان ايلام در بعد از انقلاب به بالاي 84 درصد رسيده و ميزان باسوادي در کل استان حدود 94.5 درصد است که رشد قابل ‌توجهي نسبت به قبل از انقلاب داشته و اين به برکت نظام مقدس جمهوري اسلامي و توجه به علم و دانش است.
** آموزش عالي
با گذشت 4 دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامي ايران مي ‌توان گفت که استان ايلام در حوزه توسعه کمي و کيفي دانشگاه‌ها رشد چشمگيري داشته است، رشد علمي که چرخ توسعه استان ايلام را نيز شتابان کرده است.
از يک آموزشکده و يک دانشکده قبل از پيروزي انقلاب هم اکنون به 36 دانشکده و مرکز آموزش عالي در استان ايلام رسيده ايم، پيشتر تنها چند رشته کارداني و کارشناسي در ايلام داير بود اما اکنون به تعداد قابل توجهي رشته کارشناسي ارشد و دکترا در دانشگاه‌هاي استان ايلام داير است.
از يک ظرفيت محدود چند کلاسي به قريب 30 هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف دست يافته‌ايم.
** علوم پزشکي
مجموع اقداماتي که در حوزه پزشکي استان ايلام قبل و بعد از انقلاب انجام شده با يکديگر قابل مقايسه نيست به طوريکه در ايام جنگ تحميلي مجموع پزشکان بومي استان به اندازه تعداد انگشتان 2 دست نمي رسيدند.
چندين دکتر از کشورهايي همچون هند و بنگلادش حضور داشتند که به دليل عدم يادگيري زبان کردي و فارسي با مشکل مواجه شدند و به کشورهاي خودشان بازگشتند، امروز و به لطف نظام جمهوري اسلامي در حال حاضر تعداد 500 پزشک در سطح استان ايلام در حال فعاليت هستند. تعداد پزشکان تمام وقت استان ايلام هم اکنون 197 نفر بوده که از اين تعداد 153 نفر داراي تخصص و 44 نفر نيز پزشک عمومي هستند.
اکنون 9 بيمارستان دولتي، يک بيمارستان تامين اجتماعي و 2 بيمارستان خصوصي در استان ايلام فعاليت مي کنند.
53 داروخانه هم اکنون در اين استان فعاليت مي کنند که 8 داروخانه شبانه روزي، 10 داروخانه نيمه وقت و 35 داروخانه تمام وقت در مرکز استان و شهرستان هاي تابعه به ارايه خدمات به شهروندان ايلامي مشغول هستند.
همچنين 66 آزمايشگاه در استان ايلام فعاليت دارند که 27 مورد آن دولتي و 39 آزمايشگاه خصوصي هستند که تقريبا در همه شهرستان ها آزمايشگاه وجود دارد.
21 مرکز راديولوژي در استان ايلام فعاليت مي کنند که 15 مرکز دولتي و 6 مرکز خصوصي بوده و 3 مرکز ام آر آي و يک دستگاه آنژيوگرافي در شهر مهران نيز راه اندازي شده است.
دانشکده پزشکي نيز اکنون در حال انجام کارهاي مربوط به خود است و با پذيرش 100 نفر دانشجو نقش مهمي را تربيت پزشک در سطح استان ايلام دارد، ضمن اينکه دانشکده دندانپزشکي نيز در استان راه اندازي شده و خدمات ويژه دندانپزشکي ارائه مي دهد.
قبل از انقلاب تعداد خانه هاي بهداشت به تعداد قليلي بود اما اکنون اين تعداد به 206 خانه رسيده است.
** گازرساني
با استقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي، در همه زمينه ها به ويژه در مقوله گازرساني به شهرها و روستاهاي کشور انقلابي عظيم رخ داده است به گونه ايکه ميزان گازرساني در قبل و بعد از انقلاب به هيچ عنوان قابل مقايسه نيست.
قبل از انقلاب هيچ يک از نقاط شهري و روستايي ايلام از نعمت گاز برخوردار نبود ولي گازرساني به استان از سال 1383 شروع شد.
امروز به برکت انقلاب اسلامي ضريب نفوذ در نقاط شهري استان به بيش از 98 درصد و در روستاها به 80 درصد رسيده است.
تنها سه شهر کوچک پهله، ميمه و توحيد در استان ايلام گاز دار نيستند که بر اساس برنامه زمانبندي تا سه ماهه اول سال آينده شهر توحيد و تا پايان سال نيز شهرهاي ميمه و پهله به شبکه سراسري گاز متصل مي شوند.
** برق رساني
اکثريت قريب به اتفاق روستاهاي اين استان قبل از پيروزي انقلاب به شبکه سراسري برق متصل نبودند ولي هم اکنون پوشش برق رساني در روستاها به 100 درصد رسيده است حتي تعداد زيادي از جامعه عشايري نيز از پنل خورشيدي بهره مند شده اند.
** حوزه روستايي
قبل از انقلاب روستانشينان ايلام با کمترين امکانات و زيرساخت‌ها روزگار مي‌گذراندند، در کنار ثمرات فراوان پيروزي انقلاب اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف، توسعه مناطق محروم امري انکارناپذير است بطوريکه محروميت از چهره استان ايلام و روستاي هاي آهن رخت بر بست.
در قبل از انقلاب اکثر روستاها و حتي بعضي از شهرهاي ما فاقد آب شرب بهداشتي، برق، گاز، بهداشت و خدمات پزشکي، راه، امکانات آموزشي و رفاهي و.. بودند ولي در حال حاضر به لطف ارزش هاي انقلاب اسلامي همه نقاط استان ايلام در همه حوزه ها پيشرفت کرده است.
هم اينک 175 هزار نفر از جمعيت روستايي استان ايلام در 498 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستايي قرار دارند.
** آب و فاضلاب شهري
قبل از انقلاب تنها شهر ايلام تحت پوشش شبکه آبرساني قرار داشت اما در حال حاضر تمامي شهرستان هاي استان تحت پوشش اين شبکه قرار دارند، تعداد مشترکان آب نيز در حد مطلوبي و قابل بياني نبود در صورتيکه در حال حاضر قريب به 200 هزار مشترک آب در استان وجود دارد، قبل از انقلاب هيچ اقدامي در خصوص جمع آوري و تصفيه فاضلاب خانگي صورت نگرفته بود اما در حال حاضر بيش 135 هزار مشترک در استان زير پوشش خدمات فاضلاب هستند.
** رونق فعاليت هاي مرزي
داشتن مرز مشترک بين ايلام با کشور عراق بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و دوران جنگ تحميلي تهديدي بزرگ براي منطقه محسوب مي شد به نحويکه شهرستان مرزي مهران اين استان خط مقدم جنگ به شمار مي رفت.
اين استان با دارا بودن 430 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق پس از سقوط رژيم بعث صدام و خيل مشتاقان و زائران کوي حسيني به دليل برخورداري از مزيت کوتاهي مسافت با وجود کمترين امکانات در همان سالهاي آغازين گشايش راه زيارت کانون توجه خيل عظيمي از زائران ابا عبدالله و معبر وصل و زيارت شد.
مرز بين المللي مهران سال 1383 به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز کرد و با استقرار گمرک و پايانه مرزي رفت و آمد در اين مرز نظم خاصي يافت.
با به راه انداختن کنگره عظيم پياده روي اربعين در چند سال اخير شمار زائران و عاشقان حسيني در اين ايام با تردد از مرز بين المللي مهران به بيش از دو الي سه ميليون نفر رسيد.
اين در حالي است که علاوه بر ايام اربعين در مابقي ايام سال روزانه بيش از پنج هزار زائر با همراهي حج و زيارت از طريق کاروان هاي زيارتي به کربلاي معلي مشرف مي شوند.
در کنار تردد زوار اين خروجي بين المللي امروز شاهد تردد روزانه يک هزار کاميون کالا از مهران به سمت کشور عراق است و همين عامل در کنار رونق اشتغالزايي باعث شده سالانه حدود 2 ميليارد دلار کالاي ايراني از مرز مهران به عراق صادر شود.
** توسعه راه هاي ايلام با پيروزي انقلاب
در دوران رژيم پهلوي به دليل فساد حاکم به دربار و چپاول ثروت هاي ملي تلاشي براي توسعه مناطق بويژه در استان هاي محرومي همچون ايلام صورت نگرفته بود که يکي از اين بخش ها در زمينه توسعه راه هاي ارتباطي بود بطوريکه استان ايلام با فقر شديد در زمينه راه هاي ارتباطي استاندارد برخوردار بود و حتي طول راه هاي اصلي نيز در استان بسيار ناچيز بود و خبري از بزرگ راه و آزاد راه نيز نبود.
با پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز سازندگي کشور در همه عرصه ها، استان ايلام نيز که در تمام زمينه هاي زيرساختي از جمله راه هاي ارتباطي با عقب ماندگي مواجه بود، تلاش کرد در اين مسير قرار بگيرد ولي با شروع جنگ تحميلي هشت ساله اين روند با تاخير آغاز شد.
قبل از انقلاب عمده راه هاي بين شهري راه فرعي بودند که در برخي از مسيرها حتي راه ها بصورت خاکي و شني بود، وضعيت راه هاي روستايي نيز فاقد مشخصات فني و بصورت مالرو بودند.
با توجه به کوهستاني بودن و توپوگرافي خاص استان ايلام، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي کار احداث تونل در دستور کار دولت و مسئولين قرار گرفت، به طوريکه تا قبل از انقلاب تنها يک تونل در استان وجود داشت اما بعد از پيروزي انقلاب تونل هاي بسياري براي سهولت در تردد و دسترسي آسان به شهرها در نقاط مختلف استان حفر و احداث شد که از جمله آنها تونل هاي آزادي ، کربلا ، و چندين تونل در مسير جاده ايلام به حميل است ، ضمن اينکه کار احداث تونل بزرگ کبيرکوه با عنوان بزرگ ترين تونل جاده اي کشور با بيش از 5 کيلومتر طول در حوزه شهرستان هاي دره شهر و آبدانان نيز آغاز شده که در صورت بهره برداري نهايي تحول بزرگي در استانداردسازي راه هاي ارتباطي حوزه جنوبي استان انجام خواهد شد.
** سدسازي
پيش از پيروزي انقلاب اسلامي براي مهار آب ها هيچگونه سدي احداث نشده بود ولي در حال حاضر 3 سد بزرگ ايلام ، دويرج و کنگير با ظرفيت ذخيره سازي 288 ميليون مترمکعب در اين استان ساخته شده است ضمن اينکه سد برق آبي سيمره در محدوده شهرستان بدره نيز با هدف توليد 800 مگاوات برق و با هدف مشروب سازي اراضي پايين دست در حال احداث است.
** صنعت
صنعت استان ايلام نيز همانند ساير بخش ها قبل از انقلاب اسلامي از رونق خاصي برخوردار نبود و خبري از صنايع بزرگ در اين استان که از نظر منابع زيرزميني و نفت وگاز نيز بسيار غني است ، وجود نداشت و تنها تعداد معدودي واحدهاي توليدي که به شکل سنتي اداره مي شدند، فعاليت مي کردند.
هم اکنون و در دهه چهارم انقلاب اسلامي 523 واحد صنعتي داراي پروانه بهره برداري با سرمايه گذاري 265 هزار ميليون ريال و ظرفيت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ايلام وجود دارد.
و قصه ايلام انقلاب اسلامي در دولت دوازدهم بانشاط تر ازهميشه جلو مي رود.
6119/3032/6034
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آنها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

ایشان افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند اما نه تنها عقب ننشسته اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان داری می‌کنند.

ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید اما پیش از اینها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی‌ها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمی‌کنند.

ایشان ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام (ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده ایم و شنیده اید، یکبار دیگر در خیابان‌های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

نیازمند تجدیدحیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت

ایشان تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

آیت الله علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

ایشان بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می‌شود.

مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم

امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، موردتکرار مستمر قرار می‌گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می‌گویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری می‌فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

ایشان افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است اما گاهی اوقات حرکت‌های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می‌شود که وقتی پیگیر می‌شویم، جواب می‌دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می‌خواهید به بهانه پرکردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج نشین تأکید می‌شود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال می‌کنیم می‌گویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب می‌شود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد می‌شود. این چه منطقی است که شما دارید؟

ایشان با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم برپایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

کد خبر 6089034

دیگر خبرها

  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • فیلم| محرومیت ۵ نفر به‌خاطر کتک‌زدن داور!
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود