Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@04:40:45 GMT

کدام کالاها برای واردات از عراق مزیت دارند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۴۹۳۱

اقتصاد > بازرگانی - ایسنا نوشت: واردات ایران از عراق در سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است اما به گفته رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت، برخی از کالاهایی که مزیت بیشتری دارند وارد نمی‌شود.

محمد ابراهیم رضازاده اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین تراز تجاری مثبت ایران مربوط به کشور عراق می‌شود، چراکه حجم صادرات ما به این کشور به مراتب بیش از واردات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی در ۱۱ ماهه سال گذشته در نهایت حدود ۷۵ میلیون دلار کالا از عراق وارد ایران شد که این رقم نسبت به سال قبل آن حدود ۵۰ درصد رشد داشته است. در این میان باید توجه داشت که با توجه به کوچک بودن این اعداد تغییر درصد در آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

رایزن تجاری سابق ایران در عراق همچنین گفت: عراق پتانسیل‌های متعددی برای صادرات دارد که به آنها توجه چندانی نشده است. به عنوان مثال پشم صادراتی عراق بسیار مناسب و مرغوب است اما با توجه به اینکه فرآیند واردات این کالا دشواری‌های خاص خود را دارد و به عنوان مثال لازم است این نوع پشم پنج بار شسته و از اشعه گاما رد شود، خیلی به واردات آن تمایلی نشان داده نمی‌شود.

رضازاده ادامه داد: آنچه باعث می‌شود واردات ایران از عراق با رشد ۵۰ درصدی همراه شود بیش از همه به ذرت دامی برمی‌گردد، چراکه در این مدت حدود ۲۳ میلیون دلار واردات ذرت دامی از عراق داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه واردات برخی کالاهای دیگر مانند ضایعات آلومینیوم از عراق قیمتی حدود یک‌سوم قیمت در ایران را دارد، این مورد را از کالاهای دیگری دانست که می‌تواند در بحث واردات مورد توجه قرار گیرد.

رضازاده همچنین تاکید کرد: اکنون تراز تجاری ایران و عراق به نفع ایران است اما باید توجه داشت که تجارت پرنده‌ای است که دو بال دارد؛ یک بال آن صادرات است و بال دیگر واردات.

وی افزود: حتی اگر کشوری مانند چین را هم در نظر بگیریم علاوه بر اینکه بالاترین میزان صادرات را دارد، بیشترین واردات را نیز به خود اختصاص می‌دهد. به هر صورت ترکیب واردات و صادرات قدرت اقتصادی یک کشور را تعیین می‌کند و گاه حتی ممکن است تولید برخی کالاها صرفه اقتصادی نداشته باشد که در چنین مواردی به شرط آنکه وابستگی ایجاد نشود، واردات به خودی خود مذموم نیست.

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت، حجم صادرات ۱۱ ماهه ایران به عراق را معادل پنج میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار دانست که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۶.۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، در سال‌های گذشته از عراق به عنوان دومین بازار صادراتی ایران یاد شده است. حجم بالای صادرات به این کشور همسایه در شرایطی بوده که واردات ایران از عراق رقم قابل توجهی را در برنمی‌گیرد. اما در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد این کشور همسایه در زمینه خودکفایی در برخی حوزه‌ها گام برداشته و به طور مثال در مورد کالاهایی مانند لبنیات با وضع تعرفه‌های بیشتر تلاش دارد از صنایع داخلی خود حمایت کند.

در این میان برخی کشورها مانند عربستان و ترکیه نیز درحال تلاش برای سهم خود از بازار عراق بوده و حتی برای افزایش این سهم برنامه‌ریزی‌های متعددی را در دستور کار قرار داده‌اند. در چنین شرایطی حفظ سهم صادراتی ایران از این بازار با دشواری‌های بیشتری همراه خواهد شد. آمارهای گمرکی ماه‌های دی و بهمن گویای آن است که کشور عراق از دومین بازار عمده وارداتی ایران به رتبه سوم نزول کرده است.

35225

 

کلید واژه‌ها : وزارت صنعت،معدن و تجارت - تعرفه واردات-گمرک - واردات - تجارت -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت تعرفه واردات گمرک واردات تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۴۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی

به‌گزارش همشهری آنلاین، این عوارض بعد از آن وضع شده است که برخی خبرها از کاهش عرضه سیب‌زمینی در بازار حکایت دارد به‌نظر می‌رسد دولت در تلاش است تا سطح عرضه و تقاضا را متعادل کند.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی

دیروز همچنین قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی از افزایش ۲۳درصدی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد که با وجود کاهش ۹درصدی (ارزشی) صادرات کل کشور، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ۲۳درصد به لحاظ ارزشی و ۱۲درصد به‌لحاظ وزنی افزایش داشته است.

با وجود رشد صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی برخی کارشناسان اعتقاد دارند از نظر هزینه، فایده، افزایش صادرات مواد غذایی به‌دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی و میزان مصرف آب به‌نفع کشور نیست. چراکه سیستم آبیاری کشاورزی در ایران مکانیزه نیست و برای اغلب محصولات آب بری بالایی دارد.

وضعیت بخش املاک اپلیکیشن‌های دیوار و شیپور

ماجرای بخش املاک اپلیکیشن‌های دیوار و شیپور همچنان خبرساز است در تازه‌ترین رویداد عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستندگفت: درصورت عدم‌همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد.

هفته قبل ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت برای ایجاد بخش احراز هویت مالک و کد پستی املاک به ۲پلتفرم‌ دیوار و شیپور یک هفته مهلت داد و گفت که در غیراین صورت بخش مسکن دیوار و شیپور مسدود خواهد شد. او همچنین گفته بود: بعضی ملک‌هایی که وجود خارجی ندارد، در این سکوها آگهی شده و به‌صورت گسترده و با هماهنگی یکدیگر به قیمت‌سازی می‌پردازند. در یک هفته گذشته اخبار مربوط به این دو اپلیکیشن به صدر اخبار آمده و حالا در تازه‌ترین رویداد روز گذشته عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستندگفت: درصورت عدم‌همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد.

به‌گفته او یکی از سوداگران بازار مسکن و مافیای این حوزه، افزایش قیمت جعلی مسکن با ارائه اطلاعات غلط در سکوهای اینترنتی است. اینها به‌صورت جعلی اطلاعاتی را از ملک، مالک و.. ارائه می‌دهند تا قیمت‌ها را افزایش دهند تا املاک خودشان را بفروشند.

عجله بی‌عجله

در رویدادی دیگر شرکت تپسی پس از آپدیت دوباره اپلیکیشن‌اش، گزینه عجله دارم را حذف کرد. آنگونه که روابط عمومی تپسی توضیح داده این گزینه به‌ دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از تپسی حذف شده است.

پیش از این با پیگیری‌های سازمان تعزیرات حکومتی، گزینه «عجله دارم» از تاکسی‌های اینترنتی ازجمله اسنپ حذف شده بود. این سازمان اعتقاد دارد قیمت‌ها نباید افزایش یابد.

بیشتر بخوانید

اصل ماجرای «عجله دارم» تاکسی های اینترنتی | «عجله دارم» از کجا آمد؟ ماجرای استخراج عجیب طلا از کامپیوتر با پودر وی! صادرات ۹میلیارد دلاری به عراق

فرزاد پیلتن نماینده ویژه تجاری ایران در امور عراق در مورد جزئیات صادرات به عراق گفت: صادرات ایران به جهان در سال۱۴۰۲ حدود ۴۹.۴میلیارد دلار بوده که نسبت به سال۱۴۰۱ حدود ۸.۹درصد کاهش نشان می‌دهد. عراق با ۹.۲میلیارد دلار و ۱۸.۷درصد از سهم صادرات کشور پس از چین (۱۳.۹میلیارد دلار) دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. امارات (۶.۶میلیارد دلار)، ترکیه (۴.۲میلیارد دلار) و هند (۲.۲میلیارد دلار) نیز در رتبه‌های بعد از عراق قرار داشته‌اند.

کد خبر 848190 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها کشاورزی اقتصاد تولید کنندگان

دیگر خبرها

  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد