Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@03:14:16 GMT

نگذارید چراغ ورزش روستایی خاموش شود

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۴۹۹۴

نگذارید چراغ ورزش روستایی خاموش شود

با توجه به اینکه تشکیل خانه ورزش در روستاها همیشه مورد تاکید مسؤولان امر قرار داشته، اما بعد از گذشت حدود دوسال در حد شعار باقی مانده است و این زنگ خطر جدی برای ورزش روستایی را به صدا در آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آوای شمال، ورزش کارکردهای متنوعی مانند بهداشت، امنیت، اقتصاد، کارآفرینی، ممانعت از مهاجرت بی رویه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دارد که همگی به ضرورت توجه بیشتر به ورزش روستایی اشاره می‌کند.


ورزش مهم‌ترین عامل در بُعد افزایش نشاط اجتماعی و مقابله با انحراف‌های اجتماعی است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی مدوّنی از طرف مسؤولین امر انجام گیرد.
در این راه نقش ورزش روستایی در حفظ این شرایط بر هیچکس پوشیده نیست و برای تقویت این جایگاه باید همدلی و همراهی در بین مسؤولین و مردم به طور عملی وجود داشته باشد.
اما آیا این همدلی و همراهی در بین مسؤولین دیده می‌شود و یا وجود دارد؟ آیا به ورزش در روستاها توجه می‌شود و به آن بهاء داده می‌شود؟ نوجوانان و جوانان در روستاها به کدامین امید به ورزش بپردازند؟ و سوالاتی از این دست که باید به آنها پاسخ داده شود.

بازی‌های بومی و محلی در گذشته در شادی و تحرک روستائیان بسیار اهمیت داشتند، اما امروزه این بازی‌ها جای خود را به بازی‌های جایگزین نداده، بلکه روستائیان از ورزش کردن دلسرد شدند و بیشتر تفریح و سرگرمی خود را در قهوه‌خانه‌ها دنبال می‌کنند، در حالی‌که ورزش‌های بومی و محلی به نوبه خود و به صورت غیرمستقیم می‌تواند در بحث نخبه‌پروری و استعدادیابی نقش موثر داشته باشد.

برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی، مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف وررزشی، المپیاد ورزش‌های روستایی، اجرایی شدن خانه ورزش روستایی، که همه و همه در حد شعار و حرف باقی مانده و اجرا نمی‌شود.

مسؤولین روستایی و شهری و متولیان ورزش بایستی برای ایجاد تفریحات سالم در جامعه روستایی علاوه بر حمایت از ورزشکاران و برنامه‌های ورزشی، خود نیز در تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی ورزشی پیش قدم باشند، اما آیا مدیری پیدا شده که این موضوع را سرلوحه کار خود کند و مورد اهمیت قرار دهد؟

به‌طور مثال دهیار روستا به عنوان مدیر یک روستا باید در جهت پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیت ورزشی روستا نقش ایفا کند. حوزه ورزش، همگانی است و به سلامت و توانمندسازی جامعه مولد می‌پردازد که باید بدان بشکل ویژه‌ای پرداخت.

همه می‌دانیم که بیشتر قهرمانان ما از دل روستاها بر می‌خیزند، اما آیا به همان اندازه به این بخش توجه شده است و یا ورزشکاران ما بدلیل عدم برخورداری مناسبت از ورزش در روستاها به شهرهای همجوار مهاجرت کردند. پس لازمه توجه به ورزش در روستاها عزم جدی برای رسیدگی و برخورداری مناسب مردم روستا از بحث ورزش است.

جامعه روستایی، پرنشاط و مولد است و نباید به دولت وابسته باشد و باید دست‌شان روی زانو خودشان باشد و برای این کار می‌توان از منابع موجود در روستاها استفاده کرد و از درآمد آن درصدی را به ورزش روستا اختصاص داد.
مثلاً با تشکیل تعاونی ورزشکاران در روستاها و سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های ورزشی روستاها ضمن اینکه اوقات فراغت جوانان روستا پر می‌شود؛ کارآفرینی هم ممکن می‌شود و می‌توان به تربیت داور و مربی از میان ورزشکاران روستا پرداخت.

موضوع دیگری که باید به آن در این یاداشت اشاره شود و همیشه مورد تاکید مسؤولان امر قرار داشته و موجب توسعه ورزش در روستاها خواهد شد؛ تشکیل خانه ورزش روستایی است که بعد از گذشت یک و سال و اندی در حد شعار باقی مانده است، زیرا یکی از مشکلات توسعه نیافتن ورزش در روستاها را کمبود امکانات برای انجام ورزش در روستاها عنوان کردند که برطرف نمودن این مشکل، راه اندازی خانه ورزش روستایی است، اما آیا تشکیل خانه ورزش روستایی صرفاً با داشتن یک اتاق کوچک عملی است؟ آیا تشکیل و راه اندازی خانه ورزش روستایی نیازمند داشتن امکانات اولیه نیست که در اختیار روستاها قرار گیرد تا در اختیار روستائیان علاقمند به ورزش گذارده شود، اما آیا این موضوع تحقق پذیرفت؟ بدون شک نه...

یکی دیگر از مقوله‌هایی که باید به آن توجه کرد، ورزش دانش آموزی است که نقش مهم و تاثیرگذاری در پیشرفت ورزش روستایی دارد، به طور مثال باید با همکاری آموزش و پرورش به دنبال تقویت ورزش همگانی در روستاها و شناسایی استعدادهای ورزشی دانش‌آموزان بود.

به هر حال وقت آن رسیده که مسؤولین از خواب زمستانی بیدار شده و به این مشکل اساسی، که زنگ خطری جدی برای ورزش است، عکس العمل نشان دهند.

توجه به ورزش بویژه در روستاها و برگزاری رویدادهای روستایی با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان می‌تواند بخش اعظمی از این مشکلات را کاسته و جوان برای تفریح و سرگرمی بجای اینکه در قلیانسراها مشغول باشند، سرگرم ورزش شوند.

پرورش و تربیت ورزشکاران مدال آور نیازمند پیمودن مسیر طولانی و بلند مدتی است که امیدواریم نتیجه اجرای طرح روستا قهرمان در آینده، کمک به تقویت نسل مدال آور و موفق ورزش باشد و در پایان حمایت جدی مسؤولین ذیربط از ورزش‌های بومی و محلی و در کل ورزش، موجب تحکیم و انسجام همه نیروها و اقوام به ویژه در حوزه روستایی می‎‌شود.     انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۳ کرده است. شواهد نشان می‌دهد در فرودین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. به بیان دیگر سطح عمومی قیمت کالا‌ها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی، در مناطق شهری و روستایی نسبت به اسفندماه سال گذشته بیشتر شده است.

به گزارش اکو ایران، البته بر مبنای این ارقام نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری سطح تورم بالاتری را نسبت به مناطق روستایی متحمل شده است. در مقابل تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در روستاها، جلوتر از شهر‌ها قرار گرفته است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی در فرودین ۱۴۰۳ بررسی شده است.

تورم فروردین در شهر و روستا شعله‌ورتر شد

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، اقدام به انتشار اولین پرونده تورمی در سال ۱۴۰۳ کرده است. شواهد آماری نشان می‌دهد، در فروردین ۱۴۰۳ تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. البته این نرخ در مناطق روستایی سطح بالاتری در مقایسه با مناطق شهری داشته است.

به بیان دقیق‌تر شواهد آماری نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری با افزایش ۰.۵ واحد درصدی به ۲.۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که در فروردین ۱۴۰۳، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی، ۲.۵ درصد بیشتر از سطح عمومی قیمت آن در اسفند ۱۴۰۲ بوده است.

این نرخ در مناطق روستایی با ۱.۳ واحد درصد افزایش به ۳.۱ درصد رسیده است. بدین ترتیب میزان تورم ماهانه فروردین در مناطق روستایی سطح بالاتری نسبت به مناطق شهری داشته است. این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۲، این رویه معکوس بوده و فشار تورمی بر دوش شهرنشینان سنگین‌تر بوده است.

آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به تورم ماهانه کل مناطق شهری و روستایی در فروردین ۱۴۰۳ بوده است. این رقم ماحصل میانگین تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی بوده است. در ادامه میزان تورم ماهانه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری و روستایی بررسی شده است.

خوراکی شهری‌ها و غیرخوراکی روستائیان بر پله نخست تورم فروردین

تورم شاخصی است که نشان می‌دهد میزان افزایش سطح عمومی قیمت یک سبد متنوع از کالا و خدمات در یک دوره زمانی مشخص نسبت به دوره قبل از آن چگونه بوده است. شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر یکسان نبوده است.

مقایسه‌های حاکی از آن است که در مناطق روستایی، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در سطوح بالاتری نسبت به نرخ مشابه در خوراکی‌ها قرار داشته است. در مقابل در مناطق شهری، تورم ماهانه خوراکی‌ها بیشتر از غیرخوراکی‌ها بوده است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر مقایسه شده است.

خیز فروردینه گدازه تورم خوراکی‌ها، در شهر‌ها قدرتمندتر از روستا‌ها

بر مبنای آمار منتشر شده، در فرودین ۱۴۰۳ تورم ماهانه خوراکی‌ها در مناطق شهری، بیشتر از مناطق روستایی بوده است. به بیان دقیق‌تر در نخستین ماه از سال جاری، تورم ماهانه خوراکی‌ها با افزایش ۱.۳ واحد درصدی نسبت به اسفند در جایگاه ۲.۹ درصدی قرار گرفته است.

این در حالی است که تورم ماهانه اقلام خوراکی در روستا‌ها ۲.۸ درصد بوده است. این نرخ در اولین ماه امسال، نسبت به اسفند سال گذشته، ۱.۴ واحد درصد بیشتر شده است. بدین ترتیب بر مبنای شواهد آماری می‌توان ادعا کرد که فشار تورم ماهانه‌ای که تهیه اقلام خوراکی بر دوش شهرنشینان وارد کرده، بیشتر از این فشار در مناطق روستائی بوده است. این مقوله در خصوص اقلام غیرخوراکی بالعکس بوده است.

افزایش قیمت غیرخوراکی‌ها، در روستا گسترده‌تر از شهر‌ها

ارقام منتشر شده خبر از آن می‌دهد که در نخستین ماه سال جاری، سطح عمومی قیمت غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری به ۲.۴ درصد رسیده و در مقایسه با اسفندماه افزایش ۰.۲ واحد درصدی داشته است. در مقابل این نرخ در گروه غیرخوراکی‌ها در مناطق روستایی در اسفند ۳.۳ درصد بوده است. این رقم نسبت به اسفند امسال افزایش ۱.۱ واحد درصدی به ثبت رسانده است. بدین ترتیب می‌توان دریافت که بیشترین فشار وارد شده بر دوش روستانشینان در فرودین امسال بیشتر از سمت اقلام غیرخوراکی بوده است.

دیگر خبرها

  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس
  • دریافت تسهیلات ساخت مسکن ۴۰۰ روستا در چناران
  • بازدید فرماندار سرباز از خسارات بارندگی و سیل از راه‌های روستایی
  • رمزگشایی از ماجرای مرموز روستایی که یک شبه ناپدید شد!
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا
  • اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز
  • خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد