Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@18:02:42 GMT

آستان شاهزاده حسین(ع) همدان قطب فرهنگی مذهبی در مرکز شهر

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۵۸۱۲

آستان شاهزاده حسین(ع) همدان قطب فرهنگی مذهبی در مرکز شهر

همدان - آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) در محدوده بازار همدان و به فاصله‌ای اندک از میدان اصلی شهر این روزها مجری طرح آرامش بهاری است و مرکز شهر همدان را به قطب فرهنگی مذهبی تبدیل کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حسین بن علی‌ النقی(ع)، عموی بزرگوار حضرت ولی‌عصر(عج) معروف به شاهزاده حسین(ع) از امامزاده‌های شاخص کشور به شمار می‌رود که تنها امامزاده شهر همدان است که نسب وی بدون واسطه به یکی از امامان معصوم یعنی حضرت امام هادی(ع) می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بقعه متبرکه یکی از زیارتگاه های اصلی شهر همدان بوده و در جوار میدان مرکزی این شهر معروف به میدان امام خمینی(ره) واقع شده است.

ساختمان بنای امامزاده را از بناهای دوره صفویه دانسته اند که البته در دوره قاجار نیز برخی تغییرات در آن صورت گرفته است.

معمّرین قدمت نخستین بنای این زیارتگاه را پیش از دوره ایلخانیان دانسته اند و تاریخ نگاران نیز به این معتقد هستند و آن را در دوره هلاکوخان (۶۵۴-۶۶۳ ه ق) می دانند.

آستان شاهزاده حسین(ع) همدان معماری بسیار زیبایی دارد

آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) همدان از معماری بسیار زیبایی برخوردار بوده و از چندین بخش شامل ایوان ورودی، شبستان پیشین، اتاق مقبره و سردابی که در عمق ۳ متری از کف زمین قرار دارد، تشکیل شده است.

اما گذشته از ویژگی های معماری این مکان ارزشمند؛ طرح نوروزی آرامش بهاری به منظور تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی با استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی در راستای تقویت باورهای دینی و مذهبی و ارتقاء سطح فکری و فرهنگی زائران و مسافران نوروزی و تبلیغ و ترویج سنت‌های اصیل اسلامی در عید نوروز، از ۲۸ اسفند در آستان مقدس این امامزاده و بقعه واجب التعظیم به اجرا در آمد.

طی ایام نوروز مسافران و گردشگران بسیاری به این مکان مقدس سر زده و از برنامه ها و طرح های درنظرگرفته شده استفاده کردند.

حجت الاسلام غلامرضا نائینی از مبلغین طرح آرامش بهاری و دارای مدرک کارشناسی ارشد مشاوره خانواده با ۶ سال سابقه تبلیغی در اجرای این طرح و از طلاب سطح خارج حوزه علمیه بوده که در شهر قم مشغول به تحصیلات علوم دینی است و به عنوان مشاوره خانواده در غرفه مختص این امر در آستان این امامزاده واجب التعظیم به فعالیت های تبلیغی و مشاوره مشغول به فعالیت است.

طرح آرامش بهاری از نیازهای اصلی در راستای تبدیل بقاع متبرکه به عنوان قطب های فرهنگی و عقیدتی است وی در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه اجرای این طرح در سطح بقاع و امام زادگان عنوان داشت: این طرح از نیازهای اصلی در راستای تبدیل بقاع متبرکه به عنوان قطب های فرهنگی و عقیدتی است که در سالهای گذشته با برنامه ریزی صورت گرفته توسط سازمان اوقاف در مدت زمان تعطیلات نوروزی در سطح امامزادگان به مرحله اجرا درآمد.

این روحانی مبلغ با اشاره به فعالیت های مشاوره ای صورت گرفته در خیمه های معرفت طرح آرامش بهاری عنوان داشت: بسیاری از اختلافات خانوادگی به خصوص در حوزه زوج‌های جوان در خیمه های مشاوره رفع شده و بسیاری از موارد مشاوره توانسته به نقطه قابل قبولی در راستای حل مشکلات فرد مراجعه کننده برسد.

این مشاوره خانواده با اشاره به این مطلب که حرکت به سوی مشاوره های کارشناسی و تحصصی از ضروریات انجام مشاوره صحیح و درست است، افزود: موارد بسیاری از مراجعه کنندگان در زمینه اختلالاتی مانند افسردگی و وسواس به این مرکز مراجعاتی داشته اند که سعی شده با انجام مشاوره های صحیح و بیان موارد علمی و کارشناسی در زمینه رفع مشکلات آنها اقدامات لازم صورت گیرد و راهبردهای علمی و قابل اجرا در راستای رفع موارد به فرد مراجعه کننده داده شده تا نتیجه مطلوب از انجام مشاوره ها حاصل شود.

مشاوره های بسیاری در حوزه خانواده و رفع اختلافات زوجین، انتخاب همسر و ازدواج در این محل صورت گرفته است این مبلغ روحانی در زمینه سایر موارد مراجعه شده در راستای انجام مشاوره در محل این آستان مقدس افزود: مشاوره های بسیاری نیز در حوزه خانواده و رفع اختلافات زوجین، انتخاب همسر و ازدواج در این محل صورت گرفته است.

حجت الاسلام نائینی به انجام مشاوره های تحصیلی در این مرکز نیز اشاره داشت و افزود: بسیاری از دانشجویان که حتی مواردی از نخبگان علمی هم در بین آنها هستند به این غرفه برای مشاوره مراجعه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه نگاه بسیار مثبتی به فعالیت های این طرح و انجام مشاوره مذهبی در محیط فضای معنوی در بین مردم وجود دارد افزود: این طرح باعث می شود فعالیت‌های مذهبی و تبلیغی در سطح محیط بقاع متبرکه در نگاه مردم ارتقاء پیدا کند.

این مبلغ روحانی به تخصصی شدن امور تبلیغی در سطح حوزه علمیه نیز اشاره داشت و عنوان کرد: در مبحث فعالیت های تبلغیی مبلغین روحانی حرکت به سمت تخصصی شدن در تمامی زمینه های تبلیغی آغاز شده و امروز مبلغین روحانی در مباحثی مانند مشاوره خانوادگی، فلسفه و مباحث علوم ارتباطاتی دارای تحصیلات عالی هستند و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از رویش های نظام حضور تاثیر گذار مبلغین در زمینه های کمک به پیشبرد انجام امور مختلف در سطح جامعه است.

دین، نجوا و نیایش در رفع بسیاری از بیماری های جسمی بشر موثر است

این روحانی مبلغ با بیان این که حتی در نگاه روان شناسان غربی نیز دین، نجوا و نیایش در رفع بسیاری از بیماری های جسمی بشر موثر است، افزود: توجه به امور دینی و مذهبی به رفع بسیاری از اختلالات روحی مانند افسردگی کمک های شایانی دارد و این موارد در علوم روان شناسی نیز مورد تاکید روان شناسان غربی قرار گرفته است.

راحله حضرتی مسئول واحد فرهنگی خواهران آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) همدان نیز در زمینه اجرای ویژه برنامه های مذهبی با شرکت گسترده خواهران طی سال عنوان داشت: ۱۸۰ خواهر به عنوان خادم این آستان مقدس با این واحد همکاری دارند که می توان گفت طی سال ۴۵ برنامه مختص خواهران در ایام ولادت و شهادت ائمه طاهرین(ع) در محل این آستان برگزار می شود.

راحله حضرتی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه آرامش بهاری در سطح این آستان متبرک عنوان داشت: طرح آرامش بهاری همه ساله با استقبال بسیاری خوبی از سوی خانواده ها به خصوص در غرفه های ویژه کودک و هم چنین غرفه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب روبرو شده است.

کلاس‌های سبک زندگی اسلامی دایر می‌شود

وی با اشاره به برگزاری کلاس های مختلف این واحد با حضور گسترده بانوان اظهار داشت: با برنامه ریزی صورت گرفته توسط این واحد کلاس های سبک زندگی اسلامی، طب سنتی، طراحی و خطاطی، کلاس ویژه تفسیر و آشنایی با مفاهیم قران کریم، آشنایی با مهدویت و زندگی گهربار بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و کلاس هایی مختص تقویت برنامه های درسی کودکان و نوجوانان در حال اجرا است.

مسئول واحد فرهنگی واحد خواهران آستان مقدش شاهزاده حسین(ع) با اشاره به سایر فعالیت های این واحد عنوان داشت: در راستای عمل به فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری در زمینه نهضت مطالعه کتب مفید برنامه ای در زمینه معرفی کتاب های مفید با موضوع ترویج سبک زندگی فاطمی و همچنین خاطرات مرتبط با همسران و مادران معظم شهدا در این واحد در حال انجام است.

مسئول واحد فرهنگی خواهران این آستان در ادامه افزود: برنامه دیدار و سرکشی از همسران و مادران معظم شهدا و هم چنین دعوت از مادران و همسران معزز شهدا برای حضور در مراسم مختص این واحد نیز انجام شده است.

گفتنی است؛ طرح ملی آرامش بهاری با هدف خدمت رسانی مطلوب به زائران و مسافران نوروزی، تقویت باورهای دینی و مذهبی و همچنین تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی کشور به مدت ۸ سال است که در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می شود.

این طرح در ایام عید نوروز امسال در سطح ۷۱ امامزاده و بقعه متبرکه استان همدان و با حضور ۶۱ مبلغ روحانی در حال انجام است و اجرای برنامه های مذهبی، مسابقات فرهنگی، اقامه نماز جماعت و پاسخ گویی به پرسش های شرعی، برپایی خیمه های معرفت، نمایشگاه محصولات فرهنگی، غرفه های عفاف و حجاب و کودک در برپایی آن مدنظر قرارگرفته است که امیدواریم اجرای این برنامه ها تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی کشور را سرعت دهد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۵۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم محمدی بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت برنامه‌های دهه کرامت استان زنجان، از کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این دهه در زنجان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده است تا ۲۱ چایخانه آستان قدس رضوی در زنجان ایجاد شود.

وی با یادآوری اینکه مقرر شده است تا خادمان و پرچم متبرک حضرت معصومه (س) در روز ۲۱ اردیبهشت به زنجان برسند، افزود: قرار است خادمان به مدت سه روز در زنجان حضور داشته باشند.

این مسؤول در خصوص برنامه‌های خادمان حرم حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: این خادمان قرار است طی مدت سه روز برنامه‌های خود را در زندان‌های زنجان، ابهر و خدابنده به اجرا بگذارند.

محمدی در رابطه با برنامه‌های خادمان حرم امام رضا (ع) نیز یادآور شد: این خادمان نیز برنامه‌های خود را به مدت یک هفته با عنوان «زیر سایه خورشید» در سطح استان به خصوص شهرستان‌های خرمدره، سلطانیه و طارم به اجرا بگذارند.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه ایجاد چایخانه آستان قدس رضوی یکی از برنامه‌های مهم در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: در همین راستا مقرر شده است تا ۸۸۸ چایخانه در سطح کشور ایجاد شود که سهم استان زنجان از چایخانه‌های آستان قدس رضوی ۲۱ چایخانه خواهد بود.

غلامرضا نظری، مدیر روابط‌عمومی شهرداری زنجان نیز در ادامه این نشست خبری یکی از رویکردهای اصلی برنامه‌های دهه کرامت را افزایش نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: برای اینکه بتوان این برنامه‌ها را به بهترین شکل ممکن به اجرا گذاشت، باید از ظرفیت مردمی در اجرای برنامه‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 6097478

دیگر خبرها

  • جشن مومنانه‌ همراه با پیوست علمی و فرهنگی در دهه کرامت
  • سومین سوگواره فرهنگی و مذهبی «نی ناله» فراخوان داد
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • برگزاری رویدادهای جذاب فرهنگی به مناسبت روز دختر در همدان
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ کرامت است
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ی کرامت است
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) با اجرای مناسب برنامه‌های مذهبی