Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، اسحاق جهانگیری با تبریک نوروز و سال نو به مردم ایران اظهار داشت: «تبریز و استان آذربایجان شرقی در هر شرایطی جایگاه ویژه دارد و کانون اصلی توسعه در کشور است و مسائل این شهر و استان، مسائل ملی است.»

وی، فرصت «تبریز 2018» را فرصتی مغتنم برای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی و کشور خواند و گفت: «مردم تبریز امسال در میزبانی از گردشگران عملکرد خوبی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

معاون‌ اول رئیس‌جمهور در این نشست که محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و رئیس ستاد هماهنگی خدمات‌سفر نیز حضور داشت، گردشگری را از نخستین اولویت‌های دولت در رویداد «تبریز2018» اعلام کرد و افزود: «شهرهای دیگر کشور نیز همچون تبریز فرصت مغتنم گردشگری را خواهند یافت.»

جهانگیری افزود: «امیدوارم تبریز از فرصت سال 2018 استفاده کند و آثار تاریخی پتانسیل زیادی برای این شهر ایجاد کرده است.»

وی، بیکاری را از مهم‌ترین مشکلات کشور و از دغدغه‌های جدی دولت خواند و گفت: «شهری مانند تبریز پیشران توسعه در کشور است و مسئولان این شهر باید بدانند چگونه می‌توانند اقتصاد کشور را جلو ببرند.»

معاون‌ اول رئیس‌جمهور، بوروکراسی پیچیده در ایران را یکی از واقعیت‌های کشور خواند که گاه به عامل کندکننده روند توسعه کشور تبدیل می‌شود.

جهانگیری گفت: «در دولت یازدهم بیش از 17میلیارد دلار فاینانس با چین داشتیم که همه آن‌ها تبدیل به ال‌سی شد و ال‌سی‌ها نیز باز شده است و نمونه آن نیز برقی کردن مسیر راه‌آهن تهران ـ مشهد است.»

معاون‌اول رئیس‌جمهور بر لزوم تسریع در اتمام مترو تبریز تأکید کرد و گفت: «مترو تبریز بسیار مهم است و پذیرفتنی نیست که مترو تبریز از سال 81 تاکنون تنها یک فاز پیشرفت داشته باشد.»

جهانگیری توضیح داد: «بیش از 30میلیارد دلار فاینانس با طرف‌های خارجی امضا شده است و حالا این هنر بخش خصوصی است که پروژه‌های خود را به دولت معرفی کند.»

وی گفت: «در فاینانس‌های خارجی یک محدودیت جدی داریم و آن هم این است که نمی‌توانیم برای برخی طرح‌های زیربنایی از خارج دلار بیاوریم و اینجا به ریال تبدیل کنیم تا به‌عنوان‌مثال جاده احداث کنیم و این اقدام به معنای بدهکار کردن کشور است.»

معاون‌ اول رئیس‌جمهور با اشاره به شعار امسال که «حمایت از کالای داخلی» است گفت: «حمایت از کالای داخلی به این معنا نیست که تولیدات بنجل در داخل کشور مشمول حمایت شوند و باید تولیدات به‌سمت کیفی شدن پیش بروند.»

جهانگیری تبیین کرد: «در وجه دیگر نباید بگذاریم تولیدات داخلی با واردات محصول خارجی آسیب ببیند.»

وی، خواستار حرکت واحدهای تولیدی به سمت صادرات شد.

معاون‌ اول رئیس‌جمهور از آمادگی دولت و شخص رئیس‌جمهوری برای حل مشکلات سرمایه‌گذاری خبر داد و با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری در نیمه نخست اردیبهشت به‌ منظور افتتاح رسمی رویداد «تبریز2018» گفت: «موضوع جدی کشور مسئله اشتغال است و باید دقت شود وام اشتغال تبدیل به یک رانت برای افراد سودجو نشود.»

جهانگیری افزود: «می‌توان با ارائه وام‌های کوچک برای افرادی که حتی در خانه‌هایشان به تولید مشغول هستند ایجاد اشتغال کرد. آنچه می‌تواند اقتصاد کشور را به‌حرکت درآورد صنایع کوچک و متوسط است، اگرچه بی‌توجهی به صنایع بزرگ که قابلیت ایجاد اشتغال گسترده دارند نیز آسیب بزرگی است.»

وی افزود: «در طرح‌های صنعتی بزرگ استفاده از توان داخلی قطعی است و نباید این طرح‌ها با فاینانس به طرف‌های خارجی واگذار شوند.»

معاون‌ اول رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد در سال 97 بتوان کارهای بزرگ‌تری در کشور انجام داد و با حضور بخش خصوصی طرح‌های توسعه کشور را به‌پیش برد.

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۶۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟

سید روح اله لطیفی، همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فنّاوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشور‌های آفریقایی حضور پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم بودند.

لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشور‌های الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم.
وی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالا‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

لطیفی در خصوص واردات از قاره آفریقا، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشور‌های قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • معاون رئیس‌جمهور: ۵۰۰ هزار خانه تحویل متقاضیان شد
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فیلترینگ یا فروش تیک‌تاک را امضا کرد