Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@03:01:09 GMT

جایگاه برتر ایران در تولید علم دنیا

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۶۶۴۲

جایگاه برتر ایران در تولید علم دنیا

در سال ۹۶ میزان کمیت تولید علم کشور به مرز ۵۵ هزار مدرک نزدیک شد و همین امر موجب شد رتبه نخست رشد کمیت علم دنیا در اختیار ایران قرار گیرد.

نگاهی به پایگاه استنادی آی.اس.آی (کلاریویت آنالتیکس) در طی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ نشان می دهد که بین ۲۵ کشوری که بیش از ۸۰ درصد کمیت علم دنیا را تولید می کنند جمهوری اسلامی ایران توانست در سال ۱۳۹۶ رتبه نخست رشد کمیت علم دنیا را کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ایران در سال ۱۳۹۵ در رتبه دوم قرار داشت. در سال ۱۳۹۴ سهم ایران از کمیت علم دنیا ۱.۴۴ درصد بود که این سهم در سال ۱۳۹۵ به ۱.۶۳ درصد و در سال ۱۳۹۶ به ۱.۸۶ درصد رسیده است.

به این ترتیب رشد سهم ایران از کمیت علم دنیا در هر سال ۱۳.۷ درصد بوده است. به این ترتیب در سال ۱۳۹۵ به نسبت ۱۳۹۴ از لحاظ رشد سهمی کشور روسیه با یک رشد ۱۵.۶ درصد برتر از ایران قرار گرفت. بعد از ایران چین، لهستان، هند، اتریش، ترکیه، دانمارک، برزیل، سوئد، ژاپن و استرالیا همگی از یک رشد مثبت در این همین دوره برخوردار بودند.

براساس همین پایگاه در سال ۱۳۹۶ به نسبت سال ۱۳۹۵ ایران سهم ایران از کمیت تولید علم دنیا مجددا افزایش یافت. براساس سهم کمیت تولید علم ایران در سال ۱۳۹۶ به نسبت سال ۱۳۹۵ رشد ایران ۱۳.۷ درصد بود که در بین ۲۵ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را کسب می کنند ایران رتبه نخست دنیا از لحاظ رشد کمیت علم را دارا است.

به لحاظ سهمی ایران از رتبه ۱۹ دنیا در سال ۱۳۹۴ به رتبه ۱۶ در سال ۱۳۹۶ ارتقا پیدا کرده است. در حال حاضر ۱۶ کشوری که در سال ۱۳۹۶ بیشترین کمیت علم دنیا را تولید کرده اند عبارتند از: آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، کانادا، ایتالیا، استرالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل، روسیه، هلند و ایران.

جدول مقایسه میزان کمیت تولید علم و سهم از کمیت تولید علم

کشور

کمیت تولید علم

سهم از کمیت تولید علم

۱۳۹۴

۱۳۹۵

۱۳۹۶

۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۱۳۹۶

آمریکا

۷۱۵۳۵۰

۷۲۶۲۹۷

۶۷۳۰۶۹

۲۵.۲۷ درصد ۲۴.۷۹ درصد ۲۵.۳۳ درصد

چین

۳۹۹۷۹۳

۴۳۸۴۶۹

۴۱۴۷۹۴

۱۴.۱۲ درصد ۱۴.۹۷ درصد ۱۵.۶۱ درصد

انگلستان

۱۸۹۱۰۴

۱۹۱۹۴۲

۱۷۹۹۱۶

۶.۶۸ درصد ۶.۵۵ درصد ۶.۷۷ درصد

آلمان

۱۶۹۱۷۱

۱۷۴۱۹۸

۱۶۲۱۶۴

۵.۹۸ درصد ۵.۹۵ درصد ۶.۱۰ درصد

ژاپن

۱۲۰۱۴۴

۱۲۶۰۲۱

۱۱۲۴۹۸

۴.۲۴ درصد ۴.۳۰ درصد ۴.۲۳ درصد

هند

۱۱۸۵۷۵

۱۲۷۶۱۲

۱۱۰۶۲۹

۴.۱۹ درصد ۴.۳۶ درصد ۴.۱۶ درصد

فرانسه

۱۱۶۶۵۶

۱۱۸۵۲۶

۱۰۷۶۵۳

۴.۱۲ درصد ۴.۰۵ درصد ۴.۰۵ درصد

کانادا

۱۱۰۹۹۱

۱۱۳۲۹۴

۱۰۶۰۴۰

۳.۹۲ درصد ۳.۸۷ درصد ۳.۹۹ درصد

ایتالیا

۱۱۴۳۳۲

۱۱۵۸۸۴

۱۰۵۹۸۷

۴.۰۴ درصد ۳.۹۶ درصد ۳.۹۹ درصد

استرالیا

۱۰۱۳۱۵

۱۰۵۳۵۵

۹۸۷۱۶

۳.۵۸ درصد ۳.۶۰ درصد ۳.۷۱ درصد

اسپانیا

۹۶۹۱۷

۹۸۵۸۴

۹۳۰۰۷

۳.۴۲ درصد ۳.۳۷ درصد ۳.۵۰ درصد

کره جنوبی

۷۹۲۹۹

۸۰۹۶۲

۷۶۳۵۲

۲.۸۰ درصد ۲.۷۶ درصد ۲.۸۷ درصد

برزیل

۶۷۹۰۲

۷۱۴۶۶

۶۹۳۶۴

۲.۴۰ درصد ۲.۴۴ درصد ۲.۶۱ درصد

روسیه

۵۷۹۳۰

۶۹۳۱۱

۶۶۶۰۵

۲.۰۵ درصد ۲.۳۷ درصد ۲.۵۱ درصد

هلند

۶۱۱۳۹

۶۲۷۷۱

۵۸۸۴۳

۲.۱۶ درصد ۲.۱۴ درصد ۲.۲۱ درصد

ایران

۴۰۶۲۷

۴۷۸۰۷

۴۹۲۹۸

۱.۴۴ درصد ۱.۶۳ درصد ۱.۸۶ درصد

سوئیس

۴۶۰۰۲

۴۷۵۲۷

۴۶۱۵۷

۱.۶۳ درصد ۱.۶۲ درصد ۱.۷۴ درصد

ترکیه

۴۸۱۱۵

۵۱۰۰۴

۴۴۶۷۷

۱.۷۰ درصد ۱.۷۴ درصد ۱.۶۸ درصد

لهستان

۴۲۷۱۷

۴۶۳۵۲

۴۱۷۰۸

۱.۵۱ درصد ۱.۵۸ درصد ۱.۵۷ درصد

سوئد

۴۰۰۷۲

۴۲۰۷۵

۳۹۹۶۴

۱.۴۲ درصد ۱.۴۴ درصد ۱.۵۰ درصد

بلژیک

۳۴۶۹۱

۳۵۲۲۳

۳۲۷۷۵

۱.۲۳ درصد ۱.۲۰ درصد ۱.۲۳ درصد

تایوان

۳۷۹۴۱

۳۸۴۲۰

۳۲۴۷۷

۱.۳۴ درصد ۱.۳۱ درصد ۱.۲۲ درصد

دانمارک

۲۷۵۳۶

۲۹۰۱۴

۲۷۵۴۶

۰.۹۷ درصد ۰.۹۹ درصد ۱.۰۴ درصد

اسکاتلند

۲۶۰۱۰

۲۶۸۱۱

۲۴۹۳۷

۰.۹۲ درصد ۰.۹۲ درصد ۰.۹۴ درصد

اتریش

۲۵۴۲۸

۲۷۰۳۸

۲۴۴۲۰

۰.۹۰ درصد ۰.۹۲ درصد ۰.۹۲ درصد

 در سال ۹۶ کمیت تولید علم کشور به مرز ۵۵۰۰۰ مدرک نزدیک شد

همچنین براساس پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۱۳۹۴ تعداد مدارک کشور ۴۴ هزار و ۳۴۲ مورد بود که این رقم در سال ۱۳۹۵ از مرز ۵۰ هزار مدرک گذشت و به ۵۱ هزار و ۳۱۲ مورد رسید.

هر چند به انتهای سال ۱۳۹۶ رسیدیم، اما به دلیل تاخیری که در انتشار مجلات وجود دارد، اطلاعات این سال هنوز در حال کامل شدن است، اما با این وجود تعداد مدارک کشور در سال ۱۳۹۶ به ۵۴ هزار و ۱۱۵ مورد رسیده است. بنابراین کمیت تولید علم کشور به مرز ۵۵ هزار مورد نزدیک می شود.

سهم ایران از کمیت تولید علم دنیا نیز از حدود ۱.۶ درصد در سال ۱۳۹۴ به حدود ۱.۹ درصد در سال ۱۳۹۶ رسیده است. در سال ۱۳۹۵ نیز سهم کمیت تولید علم کشور از کل کمیت علم دنیا حدود ۱.۸ درصد بود که تقریبا حدود ۰.۱ درصد به سهم کمیت تولید علم ایران در سال گذشته افزوده شده است.

براساس پایگاه استنادی آی.اس.آی (کلاریویت آنالتیکس) نیز جمهوری اسلامی ایران حدود ۱.۹ درصد از کمیت علم دنیا را تولید می کند. پوشش نشریات در دو پایگاه اسکوپوس و آی.اس.آی کاملا یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت هایی دارد. بنابراین کمیت تولید علم کشورها در این دو پایگاه بسته به نشریاتی که در آن مقالاتشان را منتشر می کنند با یکدیگر یکسان نیست.

در سال ۱۳۹۴ در پایگاه آی.اس.آی تعداد مدارک ایران ۴۰ هزار و ۶۲۷ مورد بود که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۴۷ هزار و ۸۰۷ مورد رسید. در سال ۱۳۹۶ با یک افزایش دیگر تعداد مدارک کشور به ۴۹ هزار و ۲۹۸ مورد رسید که باید گفت اطلاعات سال ۱۳۹۶ در این پایگاه هنوز تکمیل نشده است. به هر ترتیب در این پایگاه نیز برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ اطلاعات کشور به مرز ۵۰ هزار مدرک نزدیک می شود.

از لحاظ رتبه کمیت تولید علم در پایگاه آی.اس.آی در سال ۱۳۹۴ رتبه ما ۱۹ بود که در سال ۱۳۹۵ به ۱۷ رسید. در سال ۲۰۱۷ و در حال حاضر رتبه کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی آی.اس.آی ۱۶ است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولید علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۶۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، افشین ایوانی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری گرامیداشت روز ملی گندم و نان که در سالن جلسات مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد، گفت: هرچه گندم را در ارقام جدید تولید کنیم و عملکرد آن را بالا ببریم، باز هم ممکن است هنگام برداشت آن توسط کمباین تلفات داشته باشیم و بر افزایش تولید، صرفه جویی در مصرف آب یا افزایش بازدهی گندم مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود، مطرح کرد: در سال ۱۳۹۷ این مؤسسه طرح بزرگی را در ۲۲ استان کشور اجرا کرد تا به میزان تلفات برداشت گندم توسط کمباین‌ها پی ببرد که در نهایت مشخص شد به طور متوسط ۳.۷۵ درصد گندم تلف می‌شود که عدد بزرگی است. این نتایج به وزارت جهاد کشاورزی ارائه و با استقبال خوبی مواجه شد.

معاون بخش تحقیقات ماشین‌های کشاورزی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی عنوان کرد: همواره این بحث مطرح بود که در مواقع خشکسالی که علوفه برای دام وجود ندارد و کشاورزان قصد دارند از کاه به دست آمده پس از برداشت گندم برای تعلیف دام استفاده کنند و کشاورزان نیز اذعان می‌کردند که در کاه بیرون ریخته شده از پشت کمباین گندم وجود دارد.

ایوانی با اشاره به اینکه اما نمی‌توانستیم با روش‌های استاندارد نشان دهیم که کمباین‌ها چقدر گندم را وارد کاه می‌کنند، بیان کرد: با توجه به اینکه یک روش استاندارد برای اندازه گیری تلفات گندم در کمباین کاه کوه وجود نداشت، این تکلیف به مؤسسه داده شد که بررسی و مشخص کنیم که میزان تلفات گندم در کمباین‌های کاه کوه که ۸۰ درصد کمباین‌های کشور هستند، چقدر است.

وی توضیح داد: در همدان با هزینه‌ای حدود سه میلیارد تومان با کمک وزارت جهاد کشاورزی، دستگاه‌های خصوصی، کمباین سازان و کمباین داران پروژه بزرگی را در کشور راهبری کردیم و متدولوژی جدیدی را در اندازه گیری به دست آوردیم. در این پروژه برای اولین بار در کشور دریافتیم که مقدار زیادی از گندم تولید شده از کمباین خارج می‌شود و به هوا می‌رود.

معاون بخش تحقیقات ماشین‌های کشاورزی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از این تلفات وارد عمل شد و پس از مذاکره و تعامل با مجلس شورای اسلامی، با کمباین سازی های کشور تعامل کرد که دیگر این نوع کمباین‌ها را تولید نکنند تا زمانی که مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی آنها را اصلاح کند.

ایوانی گفت: تفاهم نامه‌ای نیز با برخی کمباین سازهای کشور منعقد و مقرر شد نقشه‌هایی به آنها ارائه شود که کمباین‌های کاه کوه را به گونه‌ای بسازند که نه تنها تلفات نداشته باشیم، بلکه به میزان موردنیاز منطقه کل اوراسیا تولید و حتی صادر شود. امید است طی یک دو سال آینده شاهد کمباین‌هایی باشیم که بدون وارد کردن فشار به منابع نهاده‌ها موجب افزایش تولید شوند.

کد خبر 6081020

دیگر خبرها

  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • بقاع متبرک انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است
  • اپل جایگاه برتر تولید گوشی‌های هوشمند را از دست می‌دهد
  • تولید سالانه بیش از ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • چلسی - اورتون؛ ترکیب رسمی
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور ۷ درصد است