Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:51:45 GMT

بوشهری ها سیزده بدر کنار ساحل می روند

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۷۷۲۶

بوشهری ها سیزده بدر کنار ساحل می روند

بوشهر- ایرنا- سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین آیینی کهن و ماندگار از نیاکان و از جشن های نوروزی ایرانیان است که بوشهری ها نیز به سان دیگر مردم نقاط مختلف با حضور در دامان طبیعت و در برخی از شهرهای ساحلی نیز درکنار ساحل خلیج فارس و جزایر کوچک آنرا برگزار می کنند.

به گزارش ایرنا، سیزده بدر که در تقویم رسمی بنام روز طبیعت نیز نامگذاری شده است از آیین و سنت هایی به شمار می رود که از گذشته های دور برای ایرانیان به یادگار مانده و تداعی کننده نشاط، سرزندگی و آشتی انسان با طبیعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند استان بوشهر دارای تفرجگاههای متنوع، پارک های جنگلی، کوه پایه ها و دشت های مختلف است اما خشکسالی های پیوسته و محدود شدن بارش باران درسالجاری باعث شده طبیعت این استان خشک و بیشتر مردم شهرهای ساحلی سیزده بدر خود را در بوستان ها کنار ساحل سپری کنند.
* سیزده بدر، نخستین جشن تیرگان
روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاهشمار ایرانی 'تیر روز' نام دارد که از آن ستاره تیشتر، ستاره باران آور می نامند و ایرانیان از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال، انتخاب کرده اند.
نام سیزده بدر همواره با گره زدن سبزه و سپردن آن به طبیعت، رها کردن ماهی های قرمز در رودخانه ها و دریا و دیگر مناسک و سنت های خاص این روز گره خورده است. برای حفظ و تکرار این خاطره ها و به یادگار گذاشتن برای نسل های دیگر وظیفه ای سنگین بر عهده همگان قرار دارد تا با پاسداری از این میراث منحصر به فرد، بتوان برای نسل آینده هم سیزده بدرهایی رویایی ساخت.

*نیکویی روز 13بدر
وقتی درباره نیکویی و فرخندگی این روز بیشتر دقت می کنیم منابع معقول و مستند با سوابق تاریخی زیادی را می یابیم.

*تاریخچه سیزده بدر
همانطور که پیشینه جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند درباره سیزده بدر هم روایت هست که: '... جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند ...'

*شیوه های برگزاری و مراسم سیزده بدر
شیوه های برگزاری سیزده بدر و همچنین مراسم و آداب سیزده بدر بسیار متفاوت و گسترده است.
سیزدهم فروردین بیشتر روز و آغاز نیمسال دوم زراعی و مردمان ایرانی برای نیایش و گرامیداشت این روز، ایزد باران آور و نوید بخش سال نیک به کشتزارها و مزارع خود می رفتند و در زمین تازه روییده، سرسبز و آکنده از انبوه گل و گیاهان صحرایی به شادی، ترانه سرایی و پایکوبی می پرداختند و از گردآوری سبزه های صحرایی و پختن آش و خوراکی های ویژه غافل نمی شدند.
بخشی دیگر از آیین های سیزده بدر را هم باورهایی تشکیل می دهند که به نوعی با تقدیر و سر نوشت در پیوند است.
فال گوش ایستادن، فال گیری (به ویژه فال کوزه)، گره زدن سبزی و گشودن آن، بخت گشایی و نمونه های پرشمار دیگر از مراسم های روز سیزده بدر هستند.
بازی های گروهی، ترانه ها و شادی های دسته جمعی، گردآوری گیاهان صحرایی، خوراک پزی های عمومی، بادبادک پرانی، سوارکاری، نمایش های شاد، آب پاشی و آب بازی بخشی از این آیین هاست که ریشه در باورها و فرهنگ اساطیری دارند.
از جمله شادی کردن و خندیدن به معنی فرو ریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه سفره نوروزی نشانه هدیه دادن به ایزد آب (آناهیتا) و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد، ایجاد مسابقه های اسب دوانی که یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهرگفت: مردم شهر‌های استان بوشهر نیز همانند دیگر هموطنان به اتفاق خانواده، اقوام و بستگان خود از صبح روز سیزدهم فروردین با دامان طبیعت می‌روند.
مرضیه منصوری زاده درگفت و گو با ایرنا افزود: مردم در 13بدر در یک فضای پر از صمیمت به گشت و گذار می‌پردازند و در مناطقی از استان بازی‌های بومی محلی انجام می‌ دهند.
وی تصریح کرد: غذای مردم بوشهر در روز 13 بدر بیشترباقلی پلو با مرغ و یا ماهی است که در کنار هم صرف می کنند.
منصوری زاده اضافه کرد: در غروب روز 13 بدر بوشهری ها نیز مانند سایر مردم ایران اقدام به سبزه گره زدن به نیت برآورده شدن آروزها تا سال آینده می کنند.
وی با اشاره به شبه جزیره بودن بوشهر گفت: مردم استان بوشهر در شهرهای ساحلی بیشتر به کنار دریا و جزایر کوچک می روند و روز 13 خود را در کنار دریا سپری می کنند.
منصوری زاده افزود: یکی از آیین های رسمی استان بوشهر که در بندر سیراف از توابع شهرستان کنگان در جنوب استان برگزار می شود 'سبزه اندازون' است که مردم سبزه های خود را به دریا می اندازند.
وی یادآور شد: نواختن موسیقی محلی در کنار دریا و برگزاری آئین های شاد از جمله برنامه های آیین سبزه اندازون است که مردم بعد از انداختن سبزه های خود به آب روان به منزل برمی گردند.
6047/ 6045

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی 13بدر روز طبیعت بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۷۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش قوانین ایمنی عبور و مرور به ۱۶۰۰ دانش‌آموز بوشهری

به گزارش خبرنگار مهر، عباس فرامرزی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تأثیر این طرح در پیشگیری از حوادث ناگوار برای دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌ها افزود: دانش‌آموزان به دلیل عدم تشخیص و درک از محیط پیرامونی و خطرات ترافیکی بایستی آموزش‌های ایمنی عبور و مرور را فرا گیرند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته برای ارتقای ایمنی تردد کاربران آسیب‌پذیر راه‌ها، آموزش و توزیع اقلام ایمنی شامل هزار عدد کلاه ایمنی، نصب شب رنگ بر روی ۲ هزار و ۴۰۰ وسیله نقلیه موتوری و آموزش هشت هزار نفر موتورسوار انجام شد.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوشهر یادآور شد: در سال جاری نیز طرح‌های ارتقای ایمنی تردد به کاربران آسیب‌پذیر راه‌ها در حداقل ۶۰ منطقه دیگر در دستور کار است.

وی یادآور شد: همچنین طرح آشکارسازی هزار دستگاه ناوگان باری نیمه سنگین و سنگین استان برای ارتقای ایمنی تردد اجرایی شده و این روند ادامه دارد.

کد خبر 6084166

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد
  • ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خانه بلدیه نیاز است | تغییرات جدید در سبزه میدان بازار
  • راکتورهای هسته‌ای بوشهر با پیوست تولید آب احداث شود
  • اعزام ۸۵ زائر بوشهری به حج عمره
  • نماینده مجلس: ۱۰ نفر رئیسی را محاصره کرده و یک منظومه شمسی دیگر برای او تصویر می کنند / با ۴۰۰ محافظ به این شهر و آن شهر می روند بعد می گویند به میان مردم رفتیم
  • آموزش ۱۶۰۰ دانش‌آموز بوشهری با قوانین ایمنی عبور و مرور
  • نهالکاری مشارکتی با همکاری شهروند طبیعت دوست در شهرستان اشتهارد اجرا شد
  • آموزش قوانین ایمنی عبور و مرور به ۱۶۰۰ دانش‌آموز بوشهری