Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-09@00:28:18 GMT

لحظه های به رنگ خدا در خلوت عاشقانه اعتکاف

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۸۰۲۲

لحظه های به رنگ خدا در خلوت عاشقانه اعتکاف

بهشهر - لحظه های ناب خدایی با سه روز همنشینی در اعتکاف ثبت می شود و معتکفان در خلوت عاشقانه دل های خود را خدا پیوند زده اند.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: اینجا هرچه هست بندگی است، بندگی به درگاه خالق با گوشه‌نشینی، تضرع و مدد از خداوند برای زندگی سالم و به‌دوراز رنگ و ریا؛ اینجا همه آمده‌اند تا به‌دوراز هیاهوی همیشگی زندگی مادی و دنیوی، به نور خدا متصل شده و آرام‌ترین لحظات معنوی را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این لحظات خدایی و آرامش معنوی، سن و سال معنایی ندارد؛ چراکه همه به‌دوراز تعلقات دنیوی برای رسیدن به آرامش معنوی و ملکوتی به خدا روی آورده‌اند تا سه روز جسم و جان خود را صیقل دهند و آرام‌آرام و پله‌پله به خدا برسند و با حقیقت‌شناسی، خودشناسی و خداشناسی، خودسازی کنند.

ماه رجب ماهی است که زنگارهای دل‌ها از بین می‌روند و شیطان در غل و زنجیر می‌افتد و اعتکاف فرصت نادری است که در طول سال یک‌بار اتفاق می‌افتد تا از این نعمت بزرگ معنوی رسیدن به خودشناسی و خداشناسی استفاده شود.

یکی از اتفاقات ماه رجب، اعتکاف است و ایام البیض، ایام‌الله ویژه‌ای است که بندگان شایسته خداوند فارغ از همه‌چیز درراه بندگی و خودسازی می‌روند و از همه و همه‌کس جدا می‌شوند و در مساجد گردهم می‌آیند تا دل‌های خود را متوجه خدا کنند. این روزها و در ایام البیض، استان مازندران هم همچون استان‌های مختلف کشورمان معطر به نور معنویت، ایمان و توسل به خدا شده است و حدود ۳۵۰ مسجد در سراسر مازندران، میزبان معتکفان در ایام البیض امسال هستند.

دراین‌بین ۳۶ مسجد شرق مازندران در شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه در حال میزبانی از معتکفان در سه روز ۱۱، ۱۲ و ۱۳ ماه رجب در شهر و روستا هستند تا بار دیگر نظاره‌گر لحظه‌های ناب خدایی و پیوند دوباره باخدا باشند.

آری، معتکفان دل‌های خود را در شب و روزهای ایام البیض باخدا پیوند زده و با استحکام بیشتر این پیوند، تلاش دارند تا روح و جان خود را صیقل بخشند و سال معنوی خود را با پیوند دوباره باخدا آغاز کنند.

ایام البیض، فرصت مناسبی برای ارتباط قوی‌تر با معبود و صیقل دادن جسم و روح است و دراین‌بین جوانان، نوجوانان و بزرگ‌سالان از مرد و زن، لحظه‌های ناب ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر باخدا را تجربه می‌کنند و دراین‌بین شنیدن حس و حال این روزها از زبان معتکفان حال و هوای بیشتری دارد.

اعتکاف، دوری از کارهای بی‌منفعت مادی است تا دست معنوی‌مان پر باشد

احمد وفا زاده از جوانان بهشهری که مدت ۷ سال در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده است در مورد حال و هوای این روزها در اعتکاف می‌گوید: حس و حال وصف‌ناشدنی در این ایام بر روح انسان حاکم می‌شود و این اعتکاف، خلوت و گوشه‌نشینی با معبود موجب می‌شود تا در اعمال و رفتار خود تجدیدنظر کرده و اعمال و کارهای اشتباه را از خود دور کنیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در خلوت باخدا و اندیشیدن در اعمال گذشته، درواقع ارتباط قوی‌تری باخدا برقرار کرده و با دوری از علائق زودگذر دنیوی، ارتباط دائمی و قوی با خداوند برقرار می‌کنیم.

وفا زاده افزود: انسان در زندگی روزمره آن‌چنان غرق در مادیات است که از خود واقعی دور می‌شود و این سه روز اعتکاف درواقع برگشتی به خود، ایجاد ارتباط مستحکم‌تر با خالق و معبود و دوری از کارهای بی‌منفعت مادی است تا دست معنوی‌مان پر باشد.

وی گفت: اعتکاف درواقع برهه‌ای از زمان است که ارتباط مخلوق با خالق بیشتر می‌شود و دراین‌بین هر چه روح انسان زلال‌تر باشد، توانایی برقراری ارتباط با خالق و صیقل دادن جسم، روح و جان برای انسان آسان‌تر و دل‌انگیزتر می‌شود و امیدواریم عبادات و خودسازی در این روزها راهی برای صیقل واقعی جسم و روحمان از زنگارهای دنیوی باشد.

این جوان معتکف، اعتکاف را راهی برای تعالی فکر و جان می‌داند که هر چه ارتباط باخدا در این شب و روزها بیشتر باشد این تعالی و اوج بیشتر خواهد شد.

اعتکاف، فرصتی برای آمادگی برای ضیافت الهی

یکی از بانوان حاضر در اعتکاف شهر رستمکلا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اعتکاف را فرصتی برای آمادگی برای ضیافت الهی دانست و افزود: در این سه روز اعتکاف با دوری از مادیان دنیایی برای زندگی معنوی یک‌ساله آغاز می‌شویم و با گذر از ماه رجب و شعبان، خود را برای ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان آماده می‌کنیم.

نجمه درزی گفت: اعتکاف، درواقع رهایی از مرداب سنگین گناهانی است که در طول سال اندک‌اندک بر دل‌وجانمان رسوخ کرده است و  این سه روز اعتکاف، فرصت نابی برای خودسازی دوباره است.

وی بیان داشت: ایام البیض، زمینه بازگشت به قرآن و معنویت را برایمان فراهم می‌کند تا به‌دوراز لذت‌های مادی، خودسازی را تمرین کنیم و دیگربار به سمت گناهان نرویم.

ایام البیض، روزهایی برای تکمیل معنویت و ایمان

زهرا رکاوندی از بانوان بهشهری است که سال‌های سال در این مراسم معنوی شرکت کرده است و فرزندان و همسرش هم در بسیاری از سال‌ها هم پای ایشان در این مراسم معنوی حضور فعال داشته‌اند؛ در مورد اعتکاف می‌گوید: ایام البیض، روزهایی برای تکمیل معنویت و ایمان است.

وی اعتکاف را یکی از بهترین فرصت‌های معنوی دانست و به خبرنگار مهر گفت: اعتکاف فرصتی دوباره برای تربیت خودمان است تا با دوری از گناهان، به سمت خدا برویم.

رکاوندی افزود: لذتی که در این راز و نیازهای سه شبانه‌روز در بین جوانان و نوجوانان و همه آنانی که در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده‌اند؛ وجود دارد، لذتی است که هیچ‌کدام از افراد حاضر در این مراسم معنوی، با هیچ‌چیز مادی آن را معامله نمی‌کنند.

وی گفت: این شب و روزها، ایام ماندگاری ما بر ایمان و معنویت است و همه ما از خدا تقاضا می‌کنیم که ما را درراه راست ثابت‌قدم نگهدارد تا از لغزش‌های گاه‌وبیگاه در امان بمانیم.

اعتکاف سلام و پیوندی دوباره با معبود

مرصاد حیدری یکی  دیگر از جوانان شرکت‌کننده در اعتکاف شهر رستمکلا در  شرق مازندران و در جوار بارگاه علامه ایازی(ره) هم اعتکاف را سلام و پیوندی دوباره با معبود دانست که انسان از دنیا و تعلقات دور می‌شود.

وی به خبرنگار مهر گفت: اعتکاف روزهای خالص شدن از دنیا و زنگارهای دنیوی است که انسان روزهایی را به پاکی و خالص شدن و ارتباط با معشوق اختصاص می‌دهد.

حیدری، یکی از اعمال اعتکاف را روزه‌داری دانست که باید آداب روزه‌داری در این ایام رعایت و اعمال مخصوص ایام البیض انجام شود که این اعمال با برنامه‌ریزی در دستور کار است.

دراین‌بین تلاش مسئولان و برپاکنندگان مراسم معنوی اعتکاف از ماه‌ها قبل برای هرچه بهتر شدن این برنامه معنوی ستودنی است که در این راستا در شرق مازندران ۳۶ مسجد در شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه به همت ادارات تبلیغات اسلامی میزبان معتکفان است.

برگزاری اعتکاف در ۱۰مسجد بهشهر با بیش از یک هزار معتکف

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بهشهر از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد این شهرستان خبر داد و گفت: در شهرستان بهشهر ۱۰ مسجد میزبان معتکفین در سال جاری است که  بیش از یک هزار معتکف در این مراسم حضور دارند.

حجت‌الاسلام سید محمد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود : حضور آحاد مردم و خصوصاً جوانان در مراسم معنوی اعتکاف نوعی خودسازی است که هرسال با حضور بیشتری از جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود.

اعتکاف برکتی شامل حال همه جامعه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گلوگاه از  برگزاری مراسم اعتکاف در ۶ مسجد گلوگاه خبر داد و گفت: اعتکاف برکتی است که تنها شامل حال معتکفان نیست و جامعه از این برکت سیراب می‌شوند.

حجت‌الاسلام حسینعلی فعّالی افزود: با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال شاهد حضور ۲۰۰ نفر معتکف در   ۶ مسجد شهرستان گلوگاه هستیم.

لزوم برگزاری مناسب برنامه‌های فرهنگی در اعتکاف

رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا هم به خبرنگار مهر گفت: اعتکاف ۹۷  در روزهای ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳ فروردین‌ماه در بیش از ۲۰ مسجد شهرستان نکا در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام محمدعلی الیاسی با تأکید بر لزوم برگزاری مناسب برنامه‌های فرهنگی در اعتکاف افزود: تمام تلاش‌ها بر این است که شاهد رشد کمی و کیفی برنامه‌ها باشیم و این مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها ، روحانیون و فعالان مذهبی و به‌ویژه رسانه‌هاست .

به گزارش مهر، اعتکاف، سه روز خلوت عاشقانه با معبود و خالق برای طهارت جسم و روح است؛ تا با سیراب شدن از چشمه زلال معرفت، زندگی معنوی تازه‌ای را آغاز کنیم و با نزدیکی به خداوند متعال و دوری از هرگونه انحراف و گناه، در مسیر سنت و سیره نبی مکرم اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) گام برداریم؛ باشد که با تقویت ایمانمان، زندگی خود را پر از معنویت کرده و این روزها زمینه‌ساز ارتقای باورهای دینی و مذهبی و تقرب به فضل الهی باشد

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۸۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید

«نیلگون» عنوان نخستین ساخته سینمایی حسین سهیلی‌زاده است که آن را بعد از ساخت ۲۳ سریال تلویزیونی و سریال خانگی «مانکن» در سال ۱۳۹۸ جلوی دوربین برده است.

به گزارش فیلم‌نیوز، مراحل آماده سازی این فیلم با شیوع ویروس کرونا و نیمه تعطیل شدن سینما‌ها همزمان شد و بعد از آن به دلیل ترافیکی که در اکران فیلم‌ها ایجاد شده بود فرصت نمایش به دست نیاورده بود.

این فیلم حالا قرار است بعد از گذشت ۴ سال از صبح چهارشنبه نوزدهم اردیبشهت ماه روی پرده سینما‌ها برود.

«نیلگون» راوی یک درام عاشقانه است که در آن بازیگرانی، چون محمدرضا فروتن، میترا حجار و سام درخشانی به ایفای نقش پرداخته‌اند. آنهایتا درگاهی همراه با همایون ارشادی دیگر نقش‌آفرینان این فیلم هستند.

حسین سهیلی‌زاده فیلم «نیلگون» را بلافاصله بعد از ساخت سریال «مانکن» جلوی دوربین برد و بعد از آن نیز دو سریال خانگی دیگر به نام‌های «ملکه گدایان» و «عقرب عاشق» را کارگردانی کرد.

فیلم «نیلگون» به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و سرمایه‌گذاری ایمان نیکنام تهیه و تولید شده است.

دیگر خبرها

  • فضائل و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)
  • (تصویر) عاشقانه‌های بابک جهانبخش و همسرش
  • سبقت جهانی ازدواج همراهانه از عاشقانه
  • حمایت مرکز مالکیت معنوی از دستاوردهای دانش‌آموزان استعداد درخشان
  • عاشقانه‌های بابک جهانبخش و همسرش وایرال شد
  • حمایت سازمان ثبت از استعدادهای درخشان
  • ببینید | شعار مرگ بر اسرائیل در حیاط خلوت صهیونیست‌ها
  • مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس
  • ننه گلبهار دوستت داریم
  • عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید