Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه، خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی در اسفند ماه سال 96 را می‌خوانید.

حکم اعدام قاتل بنیتا به اجرای احکام رسید

کوشا وکیل مدافع خانواده بنیتا(کودک 8 ماهه) در گفتگو با خبرنگارحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش اظهار کرد: دیوان عالی کشور بعد از تایید حکم اعدام متهم ردیف اول، پرونده را به دادگاه ارسال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر پرونده متهم ردیف اول برای اجرای حکم اعدام به شعبه اجرای احکام ارسال شده است تا تقاضای استیذان برای این پرونده گرفته شود، اما هنوز زمان اجرای حکم تعیین نشده است.

عده‌ای در خیابان پاسداران قلدرمآبانه مقابل پلیس ایستادند/ عوامل اصلی آشوب تا رسیدگی کامل به پرونده به هیچ وجه آزاد نمی‌شوند

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه درباره حوادث اخیر خیابان پاسداران اظهار کرد: اگر کسانی از طریق قانون شکنی مخل نظم و امنیت و آرامش مردم شوند و بخواهند با فشار‌های داخل و بیرون برای مردم اضطراب و دلهره ایجاد کنند، باید به طور جد در مقابل آن‌ها ایستاد.

وی افزود: اتفاقی که در یکی دو شب پیش در خیابان پاسداران رخ داد، موضوعی است که دستگاه‌های مسئول و مردم نمی‌توانند از آن بگذرند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یک فردی به اتهام سرقت یا احیانا داشتن ماشین سرقتی مورد بازخواست قرار گرفته و می‌خواهند از او تحقیق کنند.

کیفرخواست عامل شهادت 3 نفر از مأموران ناجا صادر شد

جعفری دولت آبادی دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای عامل شهادت 3 نفر از مأموران ناجا به اتهام قتل عمد خبر داد.

دادستان تهران با اعلام این خبر افزود: نامبرده که در تاریخ 96/11/30 در یک اقدام مجرمانه با اتوبوس 3 نفر از مأموران ناجا را به شهادت رسانده بود توسط مأموران پلیس دستگیر و پس از انجام تحقیقات به قتل مأموران اعتراف کرده است.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد: با توجه به درخواست قصاص اولیای دم نامبرده به زودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه خواهد شد.

آخرین اخبار از پرونده‌های غائله پاسداران، جاسوسان محیط زیستی و اختلاس در وزارت نفت/ انسداد 91 حساب به ارزش 37 هزار میلیارد تومان در پرونده فساد ارزی/ افزوده شدن اتهامات احمدی نژاد

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیست و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده احمدی نژاد و خبر دستگیری دوباره این فرد، گفت: اتفاق خاصی در این پرونده به غیر از اضافه شدن اتهامات بیشتر نیافتاده و پرونده تغییری نکرده است.

حجت الاسلام و السملمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: فردی که قبلا سمت بزرگی در کشور داشته است، اکنون صحبت‌هایی می‌کند که خلاف شرع است، حتما به آن‌ها رسیدگی می‌شود و در خصوص صحبت باهنر در خصوص بازداشت احمدی نژاد چیزی نشنید‌ه‌ام.

امنیت مردم و کشور، خط قرمز نظام است/ دستور رسیدگی فوری و مجازات عاملان جنایت در خیابان پاسداران

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی، با تسلیت شهادت 3 تن از مأموران خدوم نیروی انتظامی و یکی از اعضای بسیج در جریان حوادث خیابان پاسداران تهران،اظهار کرد: شهادت مظلومانه این جوانان غیور که در راه حراست و پاسداری از امنیت کشور به شهادت رسیدند، بسیار مایه تأثر است. این حادثه قلوب همه مردم را جریحه دار کرد و متأسفانه عده‌ای آشوبگر تلاش کردند که از مدارای نیروی انتظامی و بسیج سوء استفاده کنند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه ضمن هشدار به برهم زنندگان نظم و امنیت کشور، اظهار کرد: آشوبگران بدانند که امنیت کشور به هیچ عنوان محل مدارا و تسامح نیست و امنیت، خط قرمز نظام جمهوری اسلامی، ارکان نظام و مردم است. اینکه عده‌ای گمان کنند می‌توانند با برخی تلاش‌ها و تحریک عوامل درونی و بیرونی خدشه‌ای به امنیت کشور وارد کنند، تصور بسیار اشتباهی است. بی تردید دستگاه قضایی با قاطعیت و سرعت به این موضوع رسیدگی می‌کند. به دادستان تهران و دادگستری نیز دستور داده شده است که به این جرم و جرایم مشابه در اسرع وقت رسیدگی کنند و عاملان این جنایت هر چه سریعتر مجازات شوند.

اجرا نشدن رای دیوان عدالت اداری در خصوص توقف افزایش تعرفه واردات خودرو از مصادیق فساد است

محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: عدم جرم انگاری در قانون یکی از مشکلات اساسی است که منجر به فساد و انحراف از قوانین جاری کشور می شود و یکی از علل عمل نکردن به قانون و یا اعمال سلیقه در اجرای قانون، عدم توجه به جرم انگاری در قوانین است.

وی با اشاره به بی توجهی برخی از مدیران به رای دیوان عدالت اداری گفت: کشمکش های موجود بر سر قوانین واردات خودرو، وضعیت نابسامانی را برای فروشنده ها و خریداران خودروهای وارداتی رقم زده است.

الفت درباره عدم اجرای دستورموقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف عملیات اجرایی تعرفه واردات خودرو مصوب دی‌ماه هیئت دولت توسط برخی مدیران اجرایی گفت: فقدان جرم انگاری در قانون، و نبود التزام برخی مدیران به این دستور و رای صادره شده باعث شده است تا با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو مبالغ هنگفتی نصیب برخی افراد شود که این موضوع از مصادیق فساد است.

این مقام قضایی افزود: نپذیرفتن رای دیوان عدالت اداری، یعنی نپذیرفتن رای مرجع صلاحیت دار و تمکین نکردن از آراء محاکم قانونی و ذیصلاح و کسانی که به رای قانون عمل نمی کنند، باید شناسایی شوند و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

وی افزود: قوه قضاییه در این موضوع ورود پیدا کرده است و علاوه بر دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور نیز در این خصوص گزارش های مفصلی ارائه کرده است.

ماهنامه مهرنامه به اتهام نشر مطالب الحادی مجرم شناخته شد

علی اکبر کساییان دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دادگاه مطبوعات 13 اسفند 96 اظهار کرد: جلسه رسیدگی به پرونده‌های مجله همشهری جوان، مهرنامه و پیک سبز در شعبه های  6 و 9 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی و قاضی شقاقی برگزار شد.

کساییان گفت: دادگاه پرونده مدیرمسئول ماهنامه مهرنامه به اتهام نشر مطالب الحادی، ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی لطمه می‌زند و نشر مطالب خلاف واقع در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران تشکیل شد که هیئت منصفه مطبوعات مدیرمسئول این هفته نامه را در هر دو عنوان اتهامی مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف ندانست.

آخرین اخبار از پرونده های مرگ زهرا کاظمی، املاک و حقوق های نجومی/ آشوب پاسداران خطرناکتر از فتنه 88/ حکم زندان برای دایر کننده خانه فساد ویژه دیپلمات های خارجی

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در بیست و نهمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران با اشاره به اظهارات وزیر اسبق اطلاعات مبنی بر اینکه زهرا کاظمی جاسوس نبوده، گفت: مبنای این اظهارات، تشابهات میان کاظمی با خودکشی کاووس سیدامامی از جمله تشابه در اتهام جاسوسی، تابعیت ایرانی کانادایی هر دو و فوت هر دو در زندان اوین بوده است.

وی تاکید کرد: چرا پس از 14 سال از فوت زهرا کاظمی یکباره چنین تجزیه و تحلیل‌هایی در خصوص پرونده‌ای که سال‌ها از آن می‌گذرد به عمل می‌آید. لازم است به این موضوع که پرونده دادستان سابق در مورد خانم کاظمی مفتوح است و رسیدگی به این پرونده ارتباطی به اظهارات وزیر اسبق اطلاعات ندارد، اشاره کرد.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: این تشابه‌سازی‌ها و ادعای این که واجا مرجع تشخیص جاسوسی است و لذا قوه قضاییه نمی‌تواند اتهام جاسوسی را احراز کند، بی‌مبنا است و تاثیری در روند رسیدگی به پرونده‌های متهمان به جاسوسی در قوه قضاییه نخواهد داشت.

وی تاکید کرد به اتهام دادستان سابق تهران در پرونده زهرا کاظمی در دادسرای جنایی تهران رسیدگی خواهد شد. اگرچه معتقدیم اخذ نظر از سایر نهادهای امنیتی برای مرجع قضایی رسیدگی کننده مفید خواهد بود.

پرونده قاتل 3 مامور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران روی میز قاضی محمدی کشکولی

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با آخرین وضعیت متهمان خیابان پاسداران اظهار کرد: تشریفات مقدماتی دادگاه راننده اتوبوسی که منجر به قتل 3 مامور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران شد، انجام شده است.

وی افزود: بر اساس قانون برگزاری دادگاه نیازمند انجام تشریفاتی است که برای پرونده این متهم این تشریفات انجام شده و هفته آینده برای تشکیل دادگاه تعیین وقت می‌شود.

اسماعیلی گفت: دادگاه این متهم در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار می‌شود.

 

طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان قابلیت اجرا ندارد/ 70 درصد جرایم فضای مجازی در محیط هایی مانند تلگرام رخ می‌دهد

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور صبح امروز در حاشیه بازدید از دادسرای جرایم یارانه‌ای با اشاره به اینکه گزارش جامعی از مشکلات و کمبود‌های این دادسرا تهیه و به ریاست قوه قضاییه هم ارائه خواهد شد، تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات موجود در مواجهه با جرایم فضای مجازی در دسترس نبودن سرور‌ها است، به طوری که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد این جرایم در فضایی مانند تلگرام خارج از دسترسی ما برای رسیدگی است و در واقع آزاد گذاشتن چنین فضایی که دارای قابلیت وقوع جرایم متعدد استT به بهانه لزوم آزاد بودن فضای مجازی منطقی و قابل قبول نیست.

بقایی بازداشت و روانه زندان شد

دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز 22 اسفند ماه 96  از بازداشت و معرفی حمید بقایی به زندان اوین برای اجرای حکم خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است؛ پس از تایید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و هم‌چنین ابلاغ حکم صادره، مأموران پلیس روز سه‌شنبه (22 اسفند ماه) نسبت به دستگیری و معرفی محکوم‌ علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله 15 سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی اقدام کردند و بقایی به زندان معرفی شد.

اختلاس چندین میلیاردی و تصرف اموال دولتی توسط حمید بقایی

جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه آخرین نشست شورای معاونان به اجرای حکم حمید بقایی پرداخت و با تشریح عناوین اتهامات وی مطابق با کیفرخواست اظهار کرد: اختلاس به مبلغ 16 میلیارد تومان، اختلاس 3 میلیون و 766 هزار و 500 یورو، تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی که در این بخش دادگاه تجدید نظر برائت داده است، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی شامل 703 سکه تمام بهار آزادی،1842 قطعه نیم سکه، 15 سکه دو و نیم و مبالغی وجوه نقدی که در این بخش دادگاه تجدیدنظر تایید کرده است.

وی در ادامه در بیان عناوین اتهامی این متهم گفت: تبانی در انجام معاملات دولتی از طریق عقد قرارد‌ها، که در این بخش دادگاه تجدید نظر نقص گرفته که به دادگاه برگشته است تا رفع نقص شود.

دادستان تهران ادامه داد: همچنین تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی به مبلغ 10 میلیارد و اختلاس 300 میلیون تومانی از صندوق قرض الحسنه شهیدان رجایی و باهنر نیز تایید شده است.

آخرین اخبار از رفع فیلتر یوتیوب و توئیتر

عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فضای مجازی دادستانی کل کشور در صفحه شخصی خود نوشت: این روزها خبرنگاران محترم مکررا سوال می کنند آیا قرار است موضوع رفع فیلتر توئیتر و یوتیوب به تازگی در کارگروه تعیین مصادیق ویا شورای عالی فضای مجازی مطرح شود؟

پاسخ این است که توئیتر ویوتیوب در اجرای دستور مراجع قضایی فیلتر شده اند و مراجع دیگر نمی توانند در اموری که توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف شده اند دخالت کنند.

علت فیلتر توئیتر و یوتیوب عدم تبعیت آنها از قوانین کشور و جلوگیری از انتشار میلیون‌ها محتوای مجرمانه و سدکردن راه جاسوسی، نفوذ و تسلط بیگانگان بر فضای مجازی کشور بوده است.

مشایی بازداشت شد

پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، روز شنبه (26/12/96) حسب دستور قضایی بازپرس دادسرای عمومی تهران اسفندیار رحیم مشایی توسط ماموران پلیس دستگیر و به منظور انجام تحقیقات بازداشت گردید.

حکم قاتل 3 مأمور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران صادر شد

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: حکم قاتل 3 مامور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران صادر و به طرفین پرونده ابلاغ شده است.

وی در خصوص جزییات حکم گفت: با توجه به نوع جرم، حکم صادر شده از سوی دادگاه معلوم است، اما ما به عنوان مرجع قضایی تا زمانی که حکم قطعی نشود، نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: این حکم تا ۲۰ روز در دیوان عالی کشور قابل اعتراض است و در صورت عدم اعتراض از سوی اولیای دم متهم، حکم برای اجرا به دادسرای اجرای احکام ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه دادگستری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۸۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام

آفتاب‌‌نیوز :

تشکری‌هاشمی با اشاره به اینکه ساخت خطوط مترو در شورای شهر تهران تصویب نشده است، گفت: «این موضوعات با هزینه ۱۲ میلیارد یورو برنامه‌ریزی شده است. از جمله این برنامه‌ها ساخت خطوط ۹ و ۱۱ مترو است که قرار است به این شرکت فاینانسور بدهند. البته هنوز نه بودجه آن در شورای شهر تهران تصویب شده و نه جزئیات فنی این قرارداد‌ها مطرح شده است.

او گفت: وقتی مشکلی پیش می‌آید وااسلاما سر داده و آن را به تحریم نسبت می‌دهیم که از ناپختگی است. شرکت‌های خارجی باید برای فروش این محصولات التماس کنند. اگر به ملاحظات بپردازیم منطقی‌تر است تا اینکه با استفاده از کلمه پرابهامی به نام «تحریم» همه روش‌های قانونی را زیر پا گذاشته و از هر راه غیرمتعارفی پیش برویم.

دیگر خبرها

  • بیش از ۹۰ درصد جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه
  • بازداشت فرد متخلف در تبلیغ یک آرایشگاه زنانه
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی مسدود شد
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه دراینستاگرام
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام