Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:37:51 GMT

نسیم نوازشگر اعتکاف بر جان و دل بندگان خدا

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۸۹۵۷۳

نسیم نوازشگر اعتکاف بر جان و دل بندگان خدا

تهران - ایرنا - اعتکاف نسیم نوازشگری است که با وزیدن بر جان و دل بندگان خدا، روح آنها را صیقل داده و صفا و روشنی قلب را برای آنان به ارمغان می آورد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، دومین روز از مراسم معنوی اعتکاف در حالی سپری شد که بسیاری از خدادوستان و بندگان عاشق خالق یکتا حضور در مساجد و حسینیه ها را برای خلوت با معبود برگزیدند و به راز و نیاز و دعا و عبادت مشغول شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسیاری از مساجد و پایگاه ها از جمله مسجد دانشگاه تهران امسال نیز مانند سال های گذشته میزبان دانشگاهیان و دانشجویان بود.
تعداد معتکفان امسال این مسجد با توجه به ظرفیت مکان حدود 600 نفر است.
از این تعداد 338 معتکف مرد و بقیه زن هستند و حدود 80 تا 90 درصد معتکفان را قشر جوان دانشگاهی تشکیل می دهند که در این مراسم پرفیض حضور یافته اند.
دانشجویی 29 ساله از معتکفان این مسجد که تاکنون 8 بار در مراسم اعتکاف شرکت کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: در سال های ابتدایی با خانواده به این آیین معنوی می آمدم اما بعدها و در دوران دانشجویی ترجیح دادم در این سه روز با خود و خدای خود خلوت کرده و ذهن را درگیر مساله ای دیگر نکنم.
فاطمه عاشق حسینی که دانشجوی ارشد پرستاری کودکان است، اعتکاف را فرصتی برای تقویت احساس نیازمندی و فقر مطلق به خدا دانست و افزود: حضور در جمع معتکفان برایم آرام بخش است، در این مکان بیشتر افراد به دنبال ارتباط با خالق هستی و استمرار ارتباط با او هستند.
وی ادامه داد: در صورتی که بخواهیم دست پر از این فضای معنوی خارج شویم و حال خوشی را که نتیجه حضور در آن است، حفظ کنیم باید رابطه با پروردگار هستی را با دعا و ذکر طی اوقات دیگر سال حفظ کنیم هر چند دغدغه ها و مشغله های زیادی در زندگی سر راه ما قرار داشته باشد.
عاشق حسینی با بیان اینکه مشغله های زیادی دارد، اضافه کرد: کار روی پایان نامه از جمله این مشغله هاست با این همه احساس می کنم باید حضور در مراسم اعتکاف همواره در دستور کار باشد.
وی به دیگر جوانان و دانشجویان توصیه کرد در ایام اعتکاف با حضور در مساجد و دیگر مکان های معنوی که مراسم اعتکاف در آنها برگزار می شود، به تزکیه نفس و خودسازی مشغول شوند زیرا اعتکاف فرصت نابی است که خداوند آن را در اختیار بندگان خود قرار داده است.

** اعتکاف تولدی دوباره است
فاطمه نظری معتکفی دیگر که در مسجد دانشگاه تهران سرگرم عبادت و دعا بود به خبرنگار ایرنا گفت: اعتکاف برای من به معنای تولدی دیگر است زیرا باور دارم با حضور در آن از نظر معنوی دوباره متولد می شوم و در این تولد دوباره به دنبال بهتر شدن هستم.
وی که دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه تهران است و 8 بار معتکف شده است، اظهار داشت: تولد مادی شور و اشتیاق به دنبال دارد و تولد معنوی که پس از حضور در مراسم روحانی اعتکاف روی می دهد نیز برای من نشاط و شادی به همراه دارد.
نظری افزود: تولد مادی به دست خداوند و تولد معنوی توسط انسان انجام می شود و من از آن با عنوان فصل شکوفایی فطرت پاک انسانی یاد می کنم.
این دانشجوی 19 ساله به دانشجویان و جوانان پیشنهاد کرد برای یکبار طعم شیرین حضور در اعتکاف و بندگی خدا را چشیده و ساعاتی را هم به تفکر و خلوت با او اختصاص دهند تا برای مدت زمانی از تعلقات دنیوی و مادی جدا شوند.

** نسیم نوازشگر اعتکاف
معتکف دیگر مسجد دانشگاه تهران با بیان اینکه اعتکاف نسیمی است که با وزیدن آن بندگی خدا و جایگاه واقعی انسان را یاداوری می کند؛ نسیمی که در بهترین ماه خدا (رجب) انسان را نوازش می کند.
این دانشجوی 27 ساله و فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع دانشگاه تهران افزود: در زندگی روزمره به خاطر ارتباط با برخی، روح و خاطر انسان مکدر می شود اما با اعتکاف می توان دوباره بهاری و تازه شد و دل های زنگار گرفته را شست وشو داد.
وی که برای سومین بار در آیین معنوی اعتکاف شرکت کرده است، ادامه داد: در ایام اعتکاف همه چیز برای بندگی و قرار گرفتن در آغوش خداوند فراهم است ، احساس من در این خلوت مانند این است که در آغوش یگانه مهربانی قرار دارم که وقتی نیست دلتنگ و بی قرارم.
به گفته این معتکف جوان، فضا در اعتکاف به اندازه ای معنوی است که انسان احساس می کند جان و روحش با طراوت شده است.

** اعتکاف در حرم رضوی
دانشجویی دیگر که به قول خود، به حضور در مراسم اعتکاف اعتیاد پیدا کرده نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 23 سال سن دارم و 10 سال است در این آیین معنوی شرکت می کنم ، اولین بار هنوز به سن تکلیف نرسیده بودم که در حرم مطهر امام رضا (ع) به همراه خانواده معتکف شدم.
این معتکف که دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تهران است، افزود : شرکت در مراسم اعتکاف طی روزهای 13،14 و 15 ماه رجب تضمین می کند که انسان در مسیر درست باقی بماند و از آلودگی به دور باشد.
وی از اعتکاف به عنوان فرصتی برای بازنگری رفتار و اعمال انسان یاد و اضافه کرد: باید از این فرصت طلایی برای تفکر و تعقل بهره کافی برد و مراقبه را در آن فراموش نکرد.

** اعتکاف میهمانی خدا
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز که در جمع اعتکاف کنندگان در مسجد دانشگاه تهران سخن می گفت، اظهار کرد: آغاز اعتکافی که اکنون شاهد آن هستیم از همین مسجد بود بنابراین نقش تاثیرگذاری در جامعه دارد.
حجت الاسلام محمد محمدیان، اعتکاف را میهمانی خدا دانست و افزود: شما معتکفان میهمان خانه خدا شدید.
وی در بخشی دیگر از سخنانش ادامه داد: کاری که انبیا کردند، منحصر به فرد است، رسالت آنها رساندن انسان به حیات برتر است؛ کاری خاص که هرکسی از عهده آن بر نمی آید، آنها آمدند تا به انسان نقشه راه بدهند که یکی از آنها تفکر و اندیشه است که امروز در زندگی ما بسیار کمتر است.
به گفته محمدیان، کسانی که پشت پرده سلطه هستند، کاری کردند که ما از این تفکر دور شده و آنها بجای ما فکر کنند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اضافه کرد: زمان تنهایی هم تلفن های همراه دست شماست که 99 درصد اخبار آن بدرد نمی خورد، بنابراین مهمترین امتیاز انسان که تفکر بود با مدیریت سلطه از وی گرفته شد.
وی با بیان اینکه تفاوت انسان و حیوان در تفکر است، ادامه داد: فرصت اندیشه و تفکر از همه گرفته شد و همه دراین فکر هستیم که چه باید کرد، در جلسه ای راهبردی که با رهبر معظم انقلاب هم داشتیم ایشان فرمودند در این باره باید فکری کرد.
محمدیان گفت: اکنون اگر جوانی مشغول تفکر باشد همه می گویند، چه شده، نکند معتاد شده باشد در صورتی که هیچ عبادتی مثل تفکر نیست از این رو اگر به دنبال حیات دل هستید، راه آن تفکر است.
وی تصریح کرد: علت سقوط شیطان این بود که بجای باطن انسان، ظاهر را دید و گفت، اینکه از خاک است و من از آتش هستم.
به گفته محمدیان، این عالم ملک و ملکوتی دارد و کسی که بدون توجه به روح انسان فقط جسم را می بیند ، نمی تواند گامی به جلو بردارد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: باید برای آشنایی با ملکوت این عالم تلاش کنیم، مهمترین بحث این ملکوت، توجه به آخرت است زیرا آخرت باطن این دنیا است.
به گفته وی، در این دنیا روزی مهر «باطل شد» به شناسنامه ما خواهند زد در حالیکه تازه پس از آن زندگی انسان در عالم برزخ شروع می شود.
محمدیان با بیان اینکه مرگ شیرین و عزراییل زیباست، گفت: لحظه مرگ می تواند لحظه بسیار مبارکی برای انسان باشد زیرا پس از مرگ همه حقایق کشف می شود و بخش اصلی این عالم آخرت است.
فراهنگ**1880**1569

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي اعتكاف مسجد دانشگاه تهران دانشجويان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد

با پیگیریِ ستاد معراج شهدا جمهوری اسلامی ایران و پس‌از بررسی و انجام تست دی‌ان‌ای از افراد مدعی، نسبیت خانوادگیِ محمدیاسین مرادی، فرزند میرزامحمد به‌عنوان برادر شهید نسیم افغانی محرز شد.

سال ۹۹ و در جریان تفحص پیکرهای شهدای دفاع مقدس، شهیدی از اتباع کشور افغانستان به‌‌نام «نسیم افغانی» فرزند میرزامحمد شناسایی شده بود و فرمانده کمیتهٔ جست‌وجوی مفقودین خواستار کمک همگانی در شناساییِ خانوادهٔ این شهید شده بود.

وسایلی که به همراه پیکر مطهر شهید نسیم افغانی کشف شده و بعد از گذشت ۳۷ سال از زیر خاک بیرون آمده‌ است، شامل پلاک هویت، کارت شناسایی، قرآن، تسبیح، مُهر نماز، کارت بهداشت، دستمال و چند عدد سکه است. 

در پی تفحص پیکر مطهر مجاهد افغانستانی دفاع مقدس، شهید «نسیم افغانی» که در عملیات «والفجر 1» در ارتفاعات 141 و 142 عراق در سال 1362 به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود، پیکر این شهید والامقام 9 تیر ماه 1399 به دست خادمان حرم رضوی در این استان مقدس تشییع و تدفین شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • علی اصغر حسن زاده: تفکر ما سورپرایز کردن تیم ها در جام جهانی است!
  • (ویدئو) حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • (عکس) حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رئیسی
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • برنامه «خط رو خط» از شبکه نسیم
  • خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد
  • فصل جدید «خوش نمک» از قاب شبکه نسیم