Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@09:37:46 GMT

سناتور سندرز: آمریکا باید به حمایت از جنگ یمن خاتمه دهد

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۰۳۹۲

به گزارش مشرق، سناتور «برنی سندرز» از اعضای دموکرات سنای آمریکا،اوضاع یمن را «یکی از بدترین بحران‌های انسانی» توصیف کرده و توقف همکاری آمریکا با سعودی‌ها در ادامه رقم زدن این بحران انسانی را خواستار شد.

سندرز این موضع خود را در یکی از برنامه‌های زنده شبکه خبری سی‌ان‌ان علنی کرد و گفت کهکنگره آمریکا باید از شان قانونی خود پاسداری کند و اختیار اعلان جنگ را به دست روسای جمهور آمریکا ندهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنی سندرز در این خصوص گفت: «شما (در یمن) یکی از بدترین بحران‌های انسانی دنیا را نظاره می‌کنید. یک میلیون نفر با وبا دست و پنجه نرم می‌کنند و مابقی مردم هم آب کثیف می‌نوشند.»

این سناتور آمریکایی از تلاش نه‌چندان مثمر خود برای توقف حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن هم خبر داد و گفت:

«من و سناتور (مایک) لی و سناتور (کریس) مورفی تاکید داریم که فرصت کنگره برای بر عهده گرفتن وظایف مصرح در قانون اساسی در خصوص اعلان جنگ، خیلی وقت است که به سر رسیده؛ کنگره نباید این اختیار را که سال‌های دراز است در دست خود داشته، به رئیس‌جمهور بدهد.»

سندرز افزود:

«ما یک قطعنامه (در این خصوص) هم در صحن اصلی سنا مطرح کردیم و ۴۴ رای موافق هم گرفتیم که این شروع خوبی است. اگر ایالات‌متحده می‌خواهد در یک جنگ وارد شود، این تصمیم نباید توسط رئیس‌جمهور اتخاذ شود. بر اساس قانون اساسی، این بر عهده کنگره است.»

بر اساس تبصره ۸ ماده ۱ قانون اساسی آمریکا، اختیار اعلان جنگ علیه یک موجودیت خارجی در حدود صلاحیت کنگره آمریکا است و رئیس‌جمهور این کشور که فرمانده ارشد قوای مسلح آمریکاست، بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ این قانون، پس از اطلاع از اعلان جنگ توسط کنگره، هدایت جنگ را بر عهده می‌گیرد.

به رغم دخالت مستقیم نظامیان آمریکایی در نزاع‌ها و جنگ‌های خارجی متعدد از زمان قرائت اعلامیه استقلال این کشور در سال ۱۷۷۶، کنگره تنها در ۱۱ مورد، اعلان جنگ کرده است.

روسای جمهور آمریکا با استفاده از راه فرارهای موجود در قانون، کنگره را دور می‌زنند و تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری هم به خاطر این کار، در هیچ دادگاه آمریکایی محکوم نشده است.

اوباما در سال ۱۳۹۰ با توجیه «دخالت نظامی محدود»، به لیبی حمله کرد و حمایت نظامی از سعودی‌ها در بمباران مردم یمن هم با عنوان «حمایت لوجستیک» توجیه می‌شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۰۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد

وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: اسلام‌آباد اهمیتی به تحریم‌های آمریکا نمی‌دهد و هر آنچه که مطابق با منافع ملی باشد انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از شبکه‌های خبری پاکستان، سناتور محمد اسحاق دار طی گفت‌وگو با خبرنگاران در پارلمان در اسلام‌آباد اظهار کرد: سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به پاکستان بسیار حائز اهمیت است و دولت به زودی رهبران جناح اپوزیسیون را در جریان کامل جزئیات و دستاوردهای این سفر قرار خواهد داد.

وی درباره طرح خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان نیز افزود که ما نیازی به پنهان کاری نداریم و اگر سوء تفاهم‌های اخیر میان دو کشور حل نشده بود پس چرا رئیس جمهور ایران باید به پاکستان سفر کند.

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: اینکه در بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پایان سفر آیت‌الله رئیسی اشاره‌ای به مذاکرات خط لوله گاز نشده است، مساله‌ای نیست؛ بحث اصلی این است که ما اهمیتی به تحریم‌های آمریکا نمی دهیم.

وی تاکید کرد: پاکستان هر آنچه که مطابق با منافع ملی خود باشد را انجام خواهد داد و ما اهمیتی به تحریم‌های آمریکا نمی دهیم.

سناتور اسحاق درباره گزارش حقوق بشری وزارت امور خارجه آمریکا علیه پاکستان نیز گفت که ما این بیانیه را رد کرده و پاسخ مناسبی به آن داده‌ایم.‌

کد خبر 748170

دیگر خبرها

  • دستگیری ۶۰۰ دانشجو در دستکم ۱۵ دانشگاه آمریکا در بیش از یک هفته
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سندرز: یادآوری جنایت‌های غزه یهودی ستیزی نیست
  • سناتور آمریکایی: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • سندرز: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • پاسخ تُند سندرز به نتانیاهو: ۳۴ هزار نفر را در غزه کشته‌اید
  • پاسخ تُند سندرز به نتانیاهو
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فروش یا ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد