Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-19@11:52:09 GMT

دیدار با تاریخ ساسانی در میان یک شهر جلگه‌ای+فیلم و عکس

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۱۶۶۱

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار ایلنا، اواخر بهار بهترین وقت برای رفتن به شهرهای جنوبی ایران است. بهتر است سریع یاد کیش نیفتید، جنوب ایران آنقدر شهرهای دیدنی و مناطق تماشایی دارد که می‌توان سال‌های سال را صرف گشتن آن‌ها کرد. یکی‌شان دزفول که نه تنها در دیدنی‌های تاریخی و طبیعی چیزی کم از دیگر شهرها ندارد، بلکه ساحل تفریحش هم می‌تواند جایی برای آرامش و لذت بردن از کنار هم بودن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دزفول از سرسبزترین شهرهای خوزستان است؛ به‌خصوص اوایل بهار که رود دز هم پرآب باشد و در مسیر طولانی‌اش از میانه این شهر بگذرد و طبیعت این شهر جلگه‌ای را تکمیل کند. در کنار این طبیعت سبز، آنچه دزفول را بیش‌تر پیش چشم‌ می‌آورد، آثار تاریخی فراوانش است؛ آثاری که قدمت دزفول را دست‌کم تا دوره ساسانی عقب می‌برد.

 

فهرست گشت‌وگذار:

شهر دزفول هم تاریخ زیبایی دارد و هم طبیعتی تماشایی. فهرست گشت وگذار در این شهر را با تاریخ شروع می‌کنیم.

تاریخ:

دزفول شهری باستانی است با آثار تاریخی تماشایی به جا مانده از روزگاران دور، اما دیدن بافت تاریخی آن لذت خاصی دارد.

پل قدیم دزفول: مشهورترین اثر تاریخی دزفول، پل تاریخی آن است؛ پلی که در دوره ساسانی به دستور شاپور اول روی رود دز ساخته شد و به ثبت ملی رسیده است. می‌گویند این پل به‌دست ده‌ها هزار اسیر رومی ساخته شده و به همین دلیل هم آن را به پل رومی هم می‌شناسند. پلی با ۱۴ دهانه برای گذر آب دز از میانش که با سنگ ساروج و آهک بنا شده و چندباری در طول تاریخ بازسازی شده است. خودروها تا همین هشت سال پیش هم همچنان از روی این پل عبور می‌کردند که خوشبختانه این کار متوقف شده است.

آسیاب‌های آبی: بخشی از این سازه‌های ارزشمند تاریخی را زیر پل قدم دزفول می‌توانید ببینید. بقایای آسیاب‌های آبی که از ابداعات دوره ساسانی بودند و نمونه کامل آن در شوشتر است، در بخش‌های مختلفی از رود دز قرار دارد؛ بخشی زیر پل قدیم و بخش‌های دیگری در حوالی سد تنظیمی دزفول، پل جدید و تفریحگاه ساحلی دز. به گفته مورخان تا دوران صفوی حدود ۵۰ عدد از این آسیاب‌ها فعال بود‌ه‌اند و برخی از آن‌ها در دوره قاجار نیز فعالیت داشتند و آرد تولید می‌کردند. گرچه آغاز ساخت این آسیاب‌ها به دوره ساسانی برمی‌گردد، اما بسیاری از آن‌هایی که باقی مانده‌اند مربوط به دوره صفوی و قاجار است.

مسجد جامع: یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که گفته می‌شود، بنای اولیه آن به قرون اول اسلامی برمی‌گردد. این مسجد که در‌ خیابان امام‌خمینی(ره) قرار گرفته، ستون‌های سنگی باشکوهی دارد و یادآور معماری دوره ساسانی است. مسجد جامع دزفول در دوره صفوی بازسازی شد که امروز ایوان شرقی مسجد یادگار آن دوران است.

خانه تاریخی تیزنو: اگر می‌خواهید به تماشای یک خانه ایرانی قدیمی با معماری بومی دزفول بنشینید، حتما باید سری به این عمارت بزنید و عناصر مختلف معماری بومی مثل خوون چینی، شوادان و شبستان را از نزدیک ببینید. امروزه اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول در این خانه مستقر شده است، اما می‌توان از آن بازدید کرد.

بافت تاریخی: حتما به ساحل رود دز در دزفول بروید و بافت تاریخی شهر را از نزدیک ببینید. در این بافت، گذرهای آجری، ساباط‌ها، خانه‌های سنتی و آجرکاری‌های زیبایی می‌بینید که فراموش نشدنی هستند؛ به‌خصوص گذر معزی از زیباترین بخش‌های آن است.

موزه مردم‌شناسی و صنایع‌دستی دزفول: اگر دوست دارید با شغل‌های قدیمی، آداب و رسوم، صنایع دستی، معماری و فضای سنتی شهر دزفول بیشتر آشنا شوید، موزه این شهر را از دست ندهید. موزه در جاده ساحلی، روبروی هتل روناش، کوچه قزلباش در حمام سنتی کُرناسیون قرار دارد.

 

طبیعت:

به‌خاطر حضور رود دز و پارک‌های ساحلی، طبیعت شهر دزفول بسیار لذتبخش است. البته نباید دیدن طبیعت اطراف شهر دزفول را هم از دست داد.

پارک‌های ساحلی: در کنار رود دز که از میان شهر عبور می‌کند، پارک‌های ساحلی متنوعی از جمله پارک ساحلی رعنا، دولت، علی مالک، دووه و ولیعصر(عج) احداث شده که زیبایی منظره چشم‌نواز رود دز را دو چندان کرده است. این پارک‌ها همگی از جاده ساحلی در دسترس هستند. امکانات اولیه گردشگری به همراه فضای سبز، پارکینگ مناسب، غذاخوری و تفریحات ساحلی نظیر قایق سواری در این پارک‌ها برای گردشگران مهیاست.

تفریحگاه ساحلی دز (علی کله): یکی از جاذبه‌های طبیعی خوزستان در شمال شهر دزفول قرار دارد. منظره باشکوه سد تنظیمی، غذاخوری، فضای سبز گسترده، سکوهای مناسب در کنار ساحل رود دز و جاذبه‌های بصری آن، مجموعه کم‌نظیر ساحلی را در شهر دزفول به‌وجود آورده که محبوبیت زیادی در سطح استان دارد.

دریاچه شهیون: یکی از چشم‌اندازهای زیبای دریاچه‌ای ایران را می‌توانید در دریاچه سد دز ببینید. قایق‌سواری، ماهیگیری و پیاده‌روی در اطراف آن از جاذبه‌های سفر به این دریاچه است. این دریاچه دیدنی در 40 کیلومتری دزفول و در کنار روستای پامنار قرار دارد. مسیر دسترسی به این دریاچه به‌طور کامل آسفالت بوده و مناسب است. در روستای پامنار خانه‌های محلی برای اجاره و اقامت وجود دارد.

قلعه شاداب: این قلعه‌ طبیعی به طول چند کیلومتر در بخش شهیون، در کنار روستای پاقلعه تا دریاچه شهیون کشیده شده است. در پای این قلعه، قبرستان قدیمی و آثاری از سکونت انسان‌ها درگذشته به صورت غار وجود دارد. بازدید از این قلعه برای افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی خالی از لطف نیست. همچنین منظره زیبای دریاچه شهیون بر لذت بازدید از آن می‌افزاید.

پارک‌های جنگلی لاله و لادن: می‌توانید به پارک‌های جنگلی لادن و لاله در  ۵ و ۱۰ کیلومتری شهر دزفول هم بروید و از طبیعت آنجا لذت ببرید.

 

مسیر رسیدن:

اگر از تهران راهی دزفول هستید، ۶۸۹ کیلومتر با آن فاصله دارید.
 

مسیر زمینی:
زمان: حدود ۸ تا ۸.۵ ساعت
قیمت اتوبوس: ۵۷ هزار تومان

وسیله شخصی: راه‌های زمینی مختلفی به دزفول دارید، اما اگر از شمال و مرکز ایران می‌آیید، باید وارد آزادراه خلیج‌فارس شوید و بعد از جاده خرم‌آباد ـ اندیمشک، به سمت چپ بپیچید تا بعد از ۲ کیلومتر از این جاده وارد دزفول شوید.

اتوبوس:  از تمام پایانه‌های شهرهای مهم کشور می‌توان به مقصد دزفول بلیت تهیه کرد. بلیت‌های اتوبوس را می‌توانید در آدرس payaneh.ir/fa خریداری کنید.

 

سفر هوایی:
زمان: حدود یک ساعت و نیم
قیمت: از ۲۱۸ تا ۲۷۰ هزار تومان

دزفول فرودگاه دارد و می‌توانید باهواپیما هم به آن‌جا بروید. البته برای ایام عید باید بجنبید تا بلیت گیر بیاورید.

 

سفر ریلی تا اندیمشک:
زمان: حدود ۱۴ ساعت
قیمت: حدود ۷۰ هزار تومان

دزفول ایستگاه راه‌آهن ندارد ولی می‌توانید با قطار خود را به اندیمشک برسانید و از این شهر به‌وسیله مینی‌بوس یا تاکسی به دزفول بروید. رزرو بلیت قطار را در سایت raja.ir انجام دهید.

حجم ویدئو: 27.74M | زمان ویدئو: 00:02:39 دانلود فایل ویدئویی

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خوزستان دزفول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۱۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو سفر فرهادی به هند

اصغر فرهادی که قرار بود به صورت حضوری در جشنواره فیلم‌های مرمت شده در کشور هند شرکت کند، میهمان آنلاین این رویداد سینمایی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، فرهادی به دعوت موسسه فیلم و تلویزیون «ساتیاجیت رای» قرار بود در یک در نخستین دوره جشنواره مرمت و آرشیو آثار سینمایی در کرالای هند حضور می‌یابد اما بنابر اعلام رسانه های هندی او به صورت آنلاین میهمان این جشنواره می‌شود.

 کنفرانس بین المللی «Arcurea» از ۱۶ تا ۲۲ مارس (۲۶ اسفند تا سوم فروردین) و از سوی موسسه فیلم و تلویزیون ساتیاجیت رای هند برگزاری می‌شود و ایده فیلم را به عنوان یک میراث فرهنگی جداگانه از جنبه‌های مختلف مربوط به تاریخ نهادی، فرآیندهای تکنولوژیکی و وضعیت فعلی مرمت و بایگانی فیلم در منطقه آسیا بررسی می‌کند.

این نشست‌ها جنبه‌های مختلف تاریخ و آرشیو فیلم را پوشش می‌دهد و به مقاطع تاریخی مانند دوران خاموش، سینمای هند در دوره‌های قبل و بعد از استقلال، ظهور سینمای موازی، تأثیر تغییرات تکنولوژیکی مانند فناوری دیجیتال و آینده می‌پردازد و به عنوان یک پلت فرم جهانی برای بحث های خلاقانه در مورد وضعیت آرشیو، بازسازی و نگهداری فیلم در سراسر جهان و پیگیری پیشرفت‌ها در این زمینه‌ها در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • افتتاح مجتمع گردشگری پارک ساحلی منطقه آزاد انزلی
  • لغو سفر فرهادی به هند
  • ضرورت انجام اقدامات حفاظتی بناهای تاریخی دزفول
  • یک فدراسیون ورزشی منحل شد
  • انحلال فدراسیون تازه تاسیس توسط وزارت ورزش
  • ردپای تاریخ در سنه‌دژ/ معرفی جاذبه‌هایی از سنندج برای گردشگران
  • شهرستان میبد آماده استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی
  • عطر بهارنارنج در شهر پرجاذبه ساری/ خانه های تاریخی دیدن دارد
  • تاریخچه و تبعات سیل؛ از سقوط امپراتوری ساسانی تا ویرانی‌های اخیر
  • ویدیو/ تاریخ زیر پای ترقه!