Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@18:22:05 GMT

آذربایجان غربی| مسجد تاریخی مطلب‌خان خوی+فیلم

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۳۵۱۶

آذربایجان غربی| مسجد تاریخی مطلب‌خان خوی+فیلم

‍‍‍‍‍‍

شهرستان خوی بیشترین مساجد تاریخی را در آذربایجان‌غربی در خود جای داده و هر کدام از این مساجد با ویژگی‌های خاصشان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خوی، شهرستان خوی به سبب تدین مردمش از دوران‌های گذشته به دارالمومنین معروف بوده و مراکز عبادی فراوانی در این شهرستان به‌وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساجد تاریخی خوی مانند حاجی‌بابا، ملاحسن، حجتیه، شیخ، سیدالشهدا، داش آغلیان، سلمان‌خان، ملااحمد، مطلب‌خان، مسجد قرمز چورس و مسجد خان از مهم‌ترین مراکز عبادی هستند که هم‌اکنون اکثر آنان آباد و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شهرستان خوی بیشترین مساجد تاریخی را در آذربایجان غربی در خود جای داده و هر کدام از این مساجد با ویژگی‌های خاصشان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند.

مسجد مطلب خان خوی تنها مسجد روباز کشور است که در مرکز این شهر واقع و در دوره ایلخانی ساخته شده و پس از ویرانی در اوایل دوره قاجار تجدید بنا شده ‌است.

این مسجد شبستان بزرگ روباز مربع شکل دارد که دور تا دور آن‌ را حجره‌های دو طبقه و شاه‌نشین‌های رفیع و ایوانی عظیم احاطه کرده‌ و جبهه بیرونی و درونی این مسجد آجری فاقد هر نوع تزئینات است و تنها قسمت فوقانی شاه‌نشین بالای محراب ورودی شبستان با مقرنس‌های درشت گچی آرایش شده ‌است.

معماری به‌کار رفته در این بناها و آثار مذهبی کهن، منحصر به فرد بوده و جالب و تلفیق هنرمندانه دارد چنان که دریچه‌ای از شناخت عظمت معماری اسلامی به روی انسان می‌گشاید.

مسجد روباز قسمت‌های داخلی ایوان و طرفین ورودی آن را به‌وسیله آجرچینی حالت سایه‌روشن دلپذیری به آن داده‌اند گویا این زیرسازی و فرم کار جهت انجام تزئیناتی مانند روکار آجری یا سنگ منظور شده که ناتمام باقی مانده‌ است.

این بنا در مرکز شهر کنار بازار تاریخی خوی و ابتدای خیابان طالقانی واقع شده و از بناهای قدیمی و درخور توجه خوی است که در خصوص تاریخ ساخت و صورت اولیه بنا اطلاع دقیقی در دست نیست بنابراین آن چه که بیشتر مورد توافق بوده این است که بنای مسجد در دوره ایلخانی ساخته شده و در دوره قاجاریه از سوی مطلب خان حاکم خوی تغییرات و تعمیراتی در آن صورت گرفته است.

گزارش و ویدیو از علی آقایاری و محمد آقایاری

انتهای پیام/ ت

R41361/P1336/S6,48/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی از سوی ریاست قوه قضائیه مبنی بر لزوم حضور قضات به ویژه دادستان‌ها در بطن جامعه، دادستان تهران به اتفاق جمعی از معاونان خود در شامگاه سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور در مسجد مفتخر در منطقه قیطریه، ضمن شرکت در نماز مغرب و عشا با نمازگزاران دیدار و به مشکلات و مسائل حقوقی و قضائی آنان رسیدگی کرد.

همچنین بر اساس برنامه‌ریزی مدون دادستانی تهران، به منظور تحت پوشش قرار دادن تمامی مساجد پایتخت، معاونان و سرپرستان هر ناحیه از دادسرای تهران مأموریت یافته‌اند در معیت تعدادی از قضات، به صورت ماهانه در مساجد واقع در نواحی دادسرای تحت مدیریت خود حضور یافته و نسبت به حل مشکلات و ارشاد قضائی شهروندان اقدام کنند.

گفتنی است دادستان تهران و معاونان وی، علاوه بر حضور ماهانه در مساجد، در برنامه هفتگی ملاقات مردمی دادسرای تهران، نیز ضمن دیدار چهره به چهره با مراجعان به مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آنان رسیدگی و دستورات و ارشادات لازم را صادر می‌کنند.

کد خبر 6087186

دیگر خبرها

  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود