Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@02:24:07 GMT

جمعيت "افغانستان" 29.9 ميليون نفر تخمين زده شد

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۳۶۴۵

جمعيت 'افغانستان' 29.9 ميليون نفر تخمين زده شد

خبرگزاري آريا - اداره آمار افغانستان اعلام کرد که جمعيت افغانستان 29.9 ميليون نفر تخمين زده شده است.

به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري ميزان، اداره‌ آمار افغانستان در گزارشي اعلام کرد بر اساس سرشماري سال 1396، ميزان جمعيت افغانستان 29.9 ميليون نفر تخمين زده شده است.
از اين ميان حدود 15.2 ميليون تن آن را مردان و حـدود 14.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 ميليون آن را زنان تشکيل مي‌دهد.
همچنين بر اساس سرشماري 1358، جمعيت کوچي‌ها 1.5 ميليون تن تخمين شده است که شامل سرشماري ولايت‌ها نمي‌شود.
در حالي که در اوايل سال 1383 (2004ميلادي) برنامه ملي چند محوري در افغانستان صورت گرفت که نتايج آن بعد از تحليل و ارزيابي نشان مي‌دهد که جمعيت کوچي‌ها 1.46 ميليون نفر مي‌باشد.
سرشماري در افغانستان بعد از سال 1358 به علت درگيري‌ها و وضعيت نامناسب تاکنون صورت نگرفته است.
اداره‌ آمار افغانستان مي‌گويد اين نشريه بر اساس ارقام فهرست خانوار سال‌هاي 1381-1384 و با استفاده از فورمول Pt = P0 ert تهيه شده اســت.
در اين فورمول Pt = نفوس برآورد شده، P0 = نفوس سـال اساس، e = قاعده لوگاريتم طبيعي، r = ميـزان رشد سالانه‌‌ جمعيت و t = فاصله زماني را نشان مي‌دهد.
همچنين در سال 1396 از جمله 28.2 مـــليون نفر، جمعيت ساکن 21.1 مـليون نفر(74.8 درصد) را جمعيت روستايي و 7.1 ميـليون نفر(25.2درصد) را جمعيت شهري تشکيل مي‌دهد.
تخمين جمعيت در افغانستان تاکنون چندين بار توسط اين اداره با استفاده از فرمول‌هاي مشخص صورت مي‌گيرد، اما اين تخمين تفاوت ثابتي را ميان زنان و مردان نشان مي‌دهد.
براي مثال در برآورد سال 1990 بر اساس برآورد اين اداره سرشماري افغانستان را 13.6 ميليون مردان و 12.9 ميليون آن را زنان و در سال 1396 از اين رقم 15.2 ميليون تن آن مردان و حـدود 14.5 مـيليون نفر آن زنان هستند که اين يک تفاوت ثابت 0.7 درصد را ميان زنان و مردان نشان مي‌دهد.
اين در حالي است که نزديک به پنج سال پيش وزارت بهداشت عمومي افغانستان هشدار داده است که طي چند سال آينده، جمعيت افغانستان دو برابر خواهد شد و به اين ترتيب افغانستان که از جمله فقيرترين کشورهاي جهان است، وضعيت اقتصادي آن از بدتر خواهد شد.
به گزارش تلويزيون يک افغانستان، مسئولان بهداشتي افغانستان مي‌گويند يکي از بزرگترين عوامل افزايش جمعيت اين است که بيشتر خانواده‌ها فاصله‌ زماني ميان ولادت‌ها را در نظر نمي‌گيرند، با وجود داشتن يک طفل شيرخوار طفل ديگري به دنيا مي‌آورند.
/انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۳۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ اردیبهشت زمان برگزاری مسابقات ووشو قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی مردان


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، رقابت‌های ووشو قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی در رده سنی بزرگسالان گرامیداشت ۱۸ هزار شهید والامقام استان خراسان رضوی ۲۲ تا ۲۴ اردیبهشت به میزبانی مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

نفرات برتر این پیکار‌ها جهت اعزام به پیکار‌های ووشو قهرمانی آسیا (ماکائو ۲۰۲۴) به اردوی تیم ملی ووشو برای برگزاری انتخابی درون اردویی دعوت خواهند شد.

همچنین کادر‌های فنی تیم‌های ملی تالو و ساندا از نزدیک این پیکار‌ها را نظاره خواهند کرد.

در این مسابقات بیش از ۴۰۰ شرکت کننده از ۳۱ استان و منطقه آزاد حضور به هم خواهند رساند. 

دیگر خبرها

  • تأثیری که بی‌حجابی در بدعاقبتی دارد
  • ۲۲ اردیبهشت زمان برگزاری مسابقات ووشو قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی مردان
  • قانون حمایت از خانواده و جوانی در محیط زیست گیلان اجرا می‌شود
  • ۴۰ عنوان برنامه جمعیتی در آذربایجان غربی اجرا شده است
  • (عکس‌) ملاقات قهرمان مردان آهنین با رئیس جمهور
  • اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه جمعیتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی
  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • افشای شگرد مادر و پسر تهرانی برای آدم‌ربایی مردان جوان
  • (عکس) قوی‌ترین مردان ایران در مراسم افتتاحیه کارخانه هادی چوپان
  • قوی‌ترین مردان ایران در مراسم افتتاحیه کارخانه هادی چوپان (عکس)