Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ امیرعلی دانایی وقتی به برنا آمد رخ به رخ ما در خبرگزاری نشست، چهره او پر از آرامش بود، لبخندش نشان از این داشت که قرار است گفت و گویی در کمال آرامش و نشاط اتفاق بیفتد. اما دقایقی از مصاحبه نگذشته بود که باهم به وضعیت سینما رسیدیم، سینمایی که او با فیلم های «اشباح»، «کلاه پهلوی»، «آپاندیس»، «آذر شهدخت و دیگران»، «سه درجه تب» و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تجربه اش کرده بود و سال گذشته به «انزوا» رسیده بود. «انزوا» فیلمی که خیلی ها حس می کردند او لایق سیمرغ یا حداقل کاندید شدن در جشنواره را داشته اما دستانش نه تنها از سیمرغ خالی ماند که حتی مورد تفعد داوران هم قرار نگرفت تا ترمزی باشد در مسیری که برای خودش در عرصه سینما پیش بینی می کرد. بازیگر سریال «کلاه پهلوی» که از دنیای مادلینگ پای به عرصه بازیگری کنار "امین حیایی"، "داریوش فرهنگ" و "محمدرضا شریفی نیا" و... آن هم جلو دوربین "ضیاء الدین دری" گذاشته بود، حالا پس از کار با "داریوش مهرجویی"، "بهروز افخمی" و...، فعالیت با چند کارگردان جوان را به کارنامه اش هم اضافه کرد تا نشان دهد کم کم از اسم ها فاصله گرفته و به نقش خوب و داستان بِکر فکر می کند. پسر مؤدب استقلالی در حالی پای این گفت و گوی نوروزی نشست که به سال پیش رو بسیار امیدوار بود.

فجر سال گذشته خیلی ها معتقد بودند فیلم «انزو» و بازیگرش در سطحی هستند که حداقل جزو کاندیدهای سیمرغ باشند. در «انزوا» یک نقش عجیب و بازی درخشانی داشتی، اما به آنچه فکر می کردی دست نیافتی، این مسئله در روند حرفه ای تو مؤثر بود؟

(مکث می کند) خب... خیلی تأثیرگذار بود، متأسفانه این فضا و شرایط را باید پذیرفت، چون قبل از بازی در فیلم «انزوا» همه می گفتند دانایی فقط باید نقش پسرهای خوشکل و خوشتیپ را بازی کند، اما سعی کردم این فکر و روند را تغییر دهم. البته کار بسیار دشواری بود، در «انزو» به وضوح می توان این تغییرات را در چهره ام، نوع ایستادن، راه رفتن و... دید، یعنی برای ثانیه به ثانیه بازی در آن فیلم برنامه داشتم. این فیلم دیده شد، خودم هم این موضوع را حس کردم، چرا که وقتی در جشنواره اکران شد، نظر مدیران سینمایی به سمت من می رسید. متوجه این نکته شدم که نقش و فیلمی که تجربه کرده ام مسیری درست در دنیای حرفه ای ام بوده است. من در ابتدا به عنوان مدل وارد سینما شدم و سال ها طول کشید تا بتوانم به عنوان بازیگر خودم را مطرح کنم، تصورم این بود که یک بازیگر وقتی وارد فضای سینما و تلویزیون می شود، تلاش می کند و نتیجه اش را هم می بیند اما بعدها فهمیدم اینطور نیست. یعنی به این راحتی ها نیست...(می خندد)

تو در قدم اول ورود به عرصه سینما و تلویزیون با یک اتفاق ویژه یعنی بازی در سریال «کلاه پهلوی» مواجه شدی؟

بله همینطور است.

و من می دانم که خیلی ها برای آن نقش تست دادند، اما در نهایت نقش مال تو شد.

درست است...

این اتفاق همانطور که منتظرش بودی با سریال آقای ضیاء الدین دری رقم خورد و در سینما هم با «انزوا»، در واقع شرایط مهیایی تا به امروز تجربه کردی...

بله، قبول دارم ... بازیگری را سراغ ندارم که با سریالی در حد «کلاه پهلوی» وارد عرصه بازیگری شده باشد، چرا که به قول شما برای بازی در آن نقش دعوا بود، اما من به سالم ترین شکل ممکن انتخاب شدم ودر آن سریال بازی کردم. «کلاه پهلوی» برایم مثل یک دانشگاه بود. چون 7 سال وقتم را برای آن صرف کردم در صورتی که در طی آن چند سال می توانستم در چند فیلم متوسط رو به پایین بازی کنم و الان در سینما جایگاه بالاتری داشته باشم. در سینما هم شرایط به همین شکل است با این تفاوت که من مناسبات سینما را نمی شناختم. به نظرم نباید یک بازیگر نباید انتظار داشته باشد در یک فیلم خیلی خوب بازی کند که بهترین نقش را برای بازی داشته و بهترین بازی را هم ارائه داده باشد، همه از آن فیلم تعریف و تمجید کنند، در صورتی که اگر بازیگر در فیلمی معمولی یک نقش ساده را بازی کند، ولی تهیه کننده قویی داشته باشد می تواند موفق شود. به نظرم سیستم سینما اصلا بر اساس شایسته سالاری نیست.

اگر در حرفه مدلینگ می ماندی با توجه به این شرایط سینما موفق تر نبودی؟

پیشنهاد فعالیت در خارج از ایران را داشتم، ولی قصد رفتن از کشور را نداشتم.

بعد از سریال «کلاه پهلوی» تمام انتخاب هایت درست و منطقی بودند، اما به نظرم تجربه نشان داده که نباید از تیمی که در این سریال کنارشان بودی فاصله می گرفتی قبول نداری؟

می دانم که من را خوب می شناسی، اگر بارها به عقب برگردم باز هم همین مسیر را انتخاب می کنم.

امیر علی دانایی را برای بازی در فیلم «قلاده های طلا» دعوت می کنند، می رود و بعد از مدتی به دلایلی انصراف می دهد، این مسیر انتخاب درستی است؟

من به آدم هایی که در زندگی اصول دارند احترام می گذارم، حالا ممکن است آن اصول مورد نظر من هم نباشد. به دلایلی بازی در این فیلم برایم مناسب نبود، اما طبیعتا این تصمیم گیری یک سری پیامدها داشت. روزی که تصمیم گرفتم قراردادم را فسخ کنم این پیامدها را هم پذیرفتم. به این نتیجه رسیدم که من این پول را پس می دهم و در این فیلم بازی نمی کنم، حتی اگر دیگر در سینما بازی نکنم! یعنی تکلیفم با خودم روشن بود.

و از فردا آسمان رنگش تغییر کرد...

چه عرض کنم، با وجود تمام این وقایع معتقدم خدا من را خیلی دوست داشته، به نظرم همین که اولین حضورم در سینما بازی در فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی بوده، اتفاق بزرگی است، اما پس از آن شرایط طوری بود که مردم زیاد تلویزیون نگاه نمی کردند، بنابراین  در2 تئاتر بازی کردم. معتقدم بعضی چیزها در زندگی وجود دارند مثل احساس آرامش که خیلی با ارزش هستند. از اینکه از ابتدا مسیر درستی را انتخاب کردم آرامش دارم، البته اشتباه هایی هم داشته ام. باید در زمان بازی در سریال «کلاه پهلوی» فیلم هم بازی می کردم تا ابعاد دیگری از استعدادم را هم نشان می دادم، اما فقط یک فیلم کمدی با رضا عطاران بازی کردم که نظرم را خیلی جلب نکرد، بعد از آن تصمیم گرفتم تا یک پیشنهاد خوب نداشته باشم بازی نکنم. متأسفانه این روزها کسی به خاطر استعداد به یک بازیگر پیشنهاد بازی نمی دهد! در واقع بایستی در تیمی باشی که تو را حمایت کنند. در جشنواره پارسال فیلم «انزوا» دیده شد بازی من هم در آن فیلم دیده شد،نظر کارشناسان را هم شنیدیم درست است؟

بله...

اما امسال در سینما فقط یک پیشنهاد قابل تأمل داشتم.

در سالی که گذشت تو منتظر پیشنهاد بازی در یک فیلم سینمایی بودی، اما سریال های زیادی پیشنهاد شد و تو همه را رد کردی. هدف این بود که خودت را به عنوان یک استار سینمایی حفظ کنی؟

بله، همینطور است، چون انسان وقتی هدفی را برای خود مشخص می کند تا رسیدن به آن هدف مشخص راه زیادی را در پیش دارد. یکبار در مصاحبه ای گفتم روزی نفر اول سینما ایران خواهم شد، آدم اگر هدفی داشته باشد باید آن را داد بزند. تا قبل از بازی در فیلم های «انزوا» و «آپاندیس» خیلی ها می گفتند امیرعلی دانایی بازیگر نیست و این عدم حمایت ها مانع از بازی من می شد. اما به هر حال با وجود تمام سختی ها به سمت جلو می روم.

 از عدم اکران خوب «انزوا» لطمه دیدی...

یک فیلم اگر تهیه کننده و پخش قوی داشته باشد هرچقدر هم موضوع فیلم قوی نباشد، باز هم فیلم فروش بالایی خواهد داشت. من این موضوع را در سینما آموختم و در تصمیم جدیدم حتما تهیه کننده و عوامل تولید را در نظر خواهم داشت.

خیلی ها تصور می کردند امسال امین حیایی سیمرغ جشنواره را می گیرد، به نظرت با توجه به اینکه این موضوع را سال گذشته تجربه کردی، این اتفاق می تواند در روند کاری بازیگری مثل امین حیایی تأثیر گذار باشد؟

به نظرم تأثیری در روند کاری او ندارد، اما بازیگر را دلزده می کند. هر چند بازی امین حیایی دراین فیلم نوید بازگشت مجددش به سینما بود. من فکر می کنم صحبت از سیاست، سواد سیاسی هم می خواهد، بعد از بازی امین حیایی در فیلم «قلاده های طلا» شرایط کار برای او سخت شد.

سال جدید برنامه های مهمی پیش رو داری و بر اساس چیدمانی که داشتی و اطلاع دارم انتخاب هایت یک انرژی مفصل، انتخاب درست و حواس جمع می خواهد چرا که تصمیم اشتباه مسیر حرفه ای یک بازیگر را می تواند تغییر دهد. سال نو تصمیم به بازی در یک تئأتر، چند سینمایی و یک سریال خوب داری...

برای من همه چیز خیلی واقعی است، حتی مثل نگرفتن سیمرغ. این واقعی بودن من را پیش می برد. نقش اول فیلم داریوش مهرجویی را واقعی و از راه درست بازی کردم. خیلی ها می گفتند تو نقشت را خریده ای! مگر مهرجویی و الوند فروشنده هستند؟ که اینطور می گویند! امسال اگر بخواهم بازی کنم باید در درجه اول سعی کنم با تهیه کننده قوی کار کنم که فیلم پخش خوبی داشته باشد. سال جدید تلاش می کنم نقش های متفاوت، بیشتر و بهتری بازی کنم.

سال 96 برای امیر علی دانایی چطور گذشت؟

سال 96 معمولی و پر پیشنهادترین سال کاری بود که تاکنون داشتم، ولی هیچ کدام از پیشنهاد ها را قبول نکردم چون مطابق سلیقه و سبک کاری ام نبودند. فیلم نامه برای من خیلی مهم است و هیچ کدام برایم چالش برانگیز نبودند، برای همین ترجیح دادم بازی نکنم.

به نظرت وضعیت تولیدات سینما و تلویزیون در سال 96 چطور بود؟

احساس می کنم جو سینما خیلی گروهی و باند بازی شده است. معتقدم کار هنر باید بر اساس شایستگی هنرمند باشد. شاید چون من تقریبا تازه وارد سینما شده ام، امسال بیشتر متوجه این ابعاد سینما شده ام، اما در هر صورت این روند برایم خیلی قابل قبول نیست.

برنامه های مشخص شده ای برای سال 97 داری؟

 قرارداد بازی در یک فیلم سینمایی را دارم که قرار بود پارسال کلید بخورد، ولی به تعویق افتاد و امسال در آن فیلم بازی می کنم. همچنین بازی در یک تئاتر در برنامه ام هست و در مورد چند کار دیگر هم صحبت کرده ام. به طور کل می توانم بگویم سال 97 خیلی پرکارتراز پارسال خواهم بود.

تصمیم نداری مجددا به تلویزیون برگردی؟

احساس می کنم تلویزیون یک بخش قابل توجهی از مخاطبان خود را از دست داده است و نکته ای که بارها گفته ام؛ من نقش فوق العاده ای در «کلاه پهلوی» داشتم، امیدوارم روزی کاری به این شکل ساخته شود و نقش خوبی هم به من پیشنهاد شود در این صورت قطعا قبول می کنم ولی الان خیلی مایل به بازی در تلویزیون نیستم.

فضای عید، بهار و نوروز چه حسی به تو می دهد؟

فضای عید همیشه یک انرژی مثبت بوده و می تواند شرایط ذهنی جدیدی را برای هر فردی ایجاد کند. به عبارتی نو شدن همه چیز، حتی تصورات آدمی.

تعطیلات نوروز را مسافرت می روی یا مشغول کار خواهی بود؟

فکر می کنم امسال بخاطر بازی در یک فیلم سینمایی احتمالا سر تمرین باشم و نتوانم به سفر بروم. فعلا برنامه قطعی و تصمیم جدی برای سفر نداشتم.

گفت و گو: مجتبی احمدی

فاطمه زاهد

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازیگر سینما و تلویزیون داریوش مهرجویی دوربین محمدرضا شریفی نیا مصاحبه برنا مدلینگ مجتبی احمدی امیر علی دانایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد مومنی: واگذاری سرخابی‌ها به روند توسعه فوتبال ما کمک قابل توجهی می‌کند

پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌تواند به روند توسعه فوتبال ما کمک قابل توجهی بکند. این اتفاق خوش یمنی بود و باعث مسرت و شادابی هواداران سرخابی شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، محمد مومنی پیشکسوت تیم فوتبال استقلال  درباره واگذاری سرخابی‌ها و پیامد‌های این اتفاق اظهار کرد: اتفاق خوش یمنی بود و باعث مسرت و شادابی هواداران سرخابی شد و این را به فال نیک می‌گیریم. امیدوارم مشکلات مالی و جاری باشگاه‌ها برطرف شود و ساختار باشگاه‌ها در حالت مناسبی قرار بگیرد. این اتفاق می‌تواند به روند توسعه فوتبال ما کمک قابل توجهی بکند.

او ادامه داد: کار به نحوی پیش خواهد رفت که با برنامه‌ریزی، از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری خواهد شد. امیدوارم سرخابی‌ها بتوانند به دو باشگاه تبدیل شوند و رشته‌های ورزشی مختلفی را بتوانند پوشش دهند و در ورزش بانوان و رشته‌های دیگر دستی بر آتش داشته باشیم و نسبت به الان شرایط فراگیرتری را شکل دهیم و یک باشگاه به تمام معنا و حرفه‌ای را رقم بزنیم تا مردم از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند.

مومنی در پاسخ به این سوال که باتوجه واگذاری استقلال و پرسپولیس آینده سرخابی‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: آینده دو باشگاه منوط به این است که در برنامه‌ریزی‌ها بتوانیم خوب عمل کنیم و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مسائل فرهنگی، زیربربنایی و اجتماعی طرح و عملیاتی کنیم.

این پیشکسوت تیم فوتبال استقلال در پایان گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و این در ابعاد مختلف می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند و توسعه ورزش را در همه ابعاد شکل دهد. برنامه‌ریزی و کار‌های فرهنگی که وزارت ورزش و جوانان انجام می‌دهد، توانسته شرایط موفقیت‌آمیزی را صورت دهد و تلاش شده است افراد مختلفی را دور هم جمع کنند و این باعث می‌شود ورزش ما سود ببرد و در آینده اتفاقات خوبی را رقم بزند.

دیگر خبرها

  • محمد مومنی: واگذاری سرخابی‌ها به روند توسعه فوتبال ما کمک قابل توجهی می‌کند
  • افزایش ۹ درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین ۱۴۰۳
  • «پرویز خان» به خانه‌ها رسید/ روایتی متفاوت از مربی اخلاق فوتبال در راه اکران آنلاین
  • پیام رئیس جمهور به زبان اردو
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • وزیر تعاون: بخش قابل‌ توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است
  • وزیر کار: بخش قابل‌توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است
  • کارگردان فیلم کاپیتان: اکران آنلاین یک قاچاق محترمانه است
  • باز هم سال سینمای کمدی؟
  • تعرفه‌های خدمات پرستاری رشد قابل توجهی داشته است/ ماندگاری در مناطق محروم با اجرای تعرفه‌های ترجیحی