Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@10:46:49 GMT

اعتکاف، پناهنده شدن به درگاه الهی

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۴۳۰۳

اعتکاف، پناهنده شدن به درگاه الهی

به گزارش ایکنا آذربایجان‌شرقی، از 13 رجب شاهد حضور عاشقان شیفته و جوان که به قصد اقامتی سه روزه در مسجد جامع تبریز، به دور از آلودگی‌های روزمره دنیا و جلوه‌های دل فریب، رهسپار خانه دوست شده‌اند.

وقتی وارد مسجد شدم حس و حال عجیبی فرا می‌گرفت، جوانانی کم و سن و سال ولی با دلی سرشار از حضور خدا دور هم جمع شدند و در ماه زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل، ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود، لحظه‌های ناب با خدا بودن را می‌چشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طرف یکی از معتکفان رفتم که مشغول بندگی خدا بود، اجازه گرفتم تا صحبت کوتاهی با هم داشته باشیم تا از واپسین لحظات سفرش به خانه خدا بپرسم، گفت: امسال اولین سالی است که لایق شده‌ام و فهمیدم نگاه خداوند بالای سرم است و خداوند من را در جمع عبدهای صالحش راه داده است.

به طرف یکی دیگر از معتکفین رفتم که با فرزند کوچک خود در این مراسم حضور یافته بود قبل از اینکه چیزی بپرسم با ذوق تمام از هدف و سفرش به خانه دوست گفت و ادامه داد: در این سه روز احساس کردم در آغوش خداوند هستم و چند روزی را برای خدا زندگی کنم و آمده‌ام تا خداوند حس آسمانی نصیبم کند و دعاگوی همه جوانان هستم. و در مورد حضور فرندش نیز گفت سال گذشته که آمده بودم قول داده بودم امسال بیاورم و به  قول خودم عمل کردم .

حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: بالاترین عبادت تفکر است و یک ساعت تفکر، با هفتاد سال عبادت برابر است و چه زیبا که این لحظات دست‌نیافتنی را با تفکر سپری کنیم.

وی افزود: اعتكاف، بستر مناسب اندیشه، تفكر و خردورزی است. اعتكاف، تلاشی است برای این كه انسان‌های فرو رفته در غرقاب روزمرگی‌ها از فضای پر التهاب روزانه به سوی «خویش» و «خدای خویش» باز گردند و این اعتکاف زمینه‌ای برای تفکر است که به این بیاندیشیم که با این اعتکاف چگونه راه رسیدن به ملکوت را شروع کنیم.

وی ادامه داد: اعتکاف می‌تواند زمینه‌ای برای توبه باشد و گمان نکنیم فرد مومن توبه نمی‌کند زیرا طبق فرموده نبی‌اکرم(ص)، هر روز هفتاد بار توبه می‌کردند و این در اثر مراوده روزانه با مردم بود.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه در قرآن آمده است که همه مومنان به سوی خدا توبه کنید، گفت: توبه برای انسان کمال است و این را با توبه گناهکاران اشتباه نگیرید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، با اشاره به این‌که در سطح استان ۱۵۰ مسجد میزبان مراسم اعتکاف است، گفت: در تبریز، سردرود و خسروشاه ۴۳ مسجد برای حضور معتکفین آماده شده است.

به جایگاه اعتکاف فکر کردم، که چگونه می‌توان به بهانه اعتکاف مانند پیامبر اکرم(ص) که بسترشان را جمع می‌کردند و در مسجد مشغول عبادت می‌شدند و امروز جوانی که به اعتکاف آمده است بدون تعلقات دنیوی مانند گوشی همراه، اینترنت در انجا حضور می‌یابند.

اگر واقعا کسی که پای در خانه خدا برای لمس خدا از تمام وجود قدم می‌گذارد از بحث کردن‌های بیهوده به بهانه بحث علمی پرهیز کند و با چشمانی پر از امید و دستانی پر از نیاز به سوی خالق بی‌همتا و ایمان آورد که او رگ گردن به او نزدیک‌تر است.

به سمت معتکف دیگری رفتم تا چندکلامی شنونده حس‌ و حال نابی که به دست آورده باشم، به معنی اعتکاف پرداخت و گفت: اعتکاف یعنی یک دریا پاکی، یک دنیا صمیمیت با خالق و دلدادگی و یک خلوتگاه دلنواز با معشوق لایتنهای است.

از لحظات پایانی سفر سه روزه‌اش اینچنین گفت: کرامت خداوند، توبه را ساده‌ترین کار کرده است ولی اصل ماجرا از بعد توبه شروع می‌شود، فقط می‌توان بگویم خداوند بزرگ من در رهسپاری این سفر نقشی ندارم و خودت دعوتم کردی، پس دیگر اجازه ندهید که بروم چون بلد نیستم.

اعتکاف به معنی پناهنده شدن به درگاه الهی است، انسان در زندگی خود همواره دچار روزمرگی شده و از معنویات غافل می‌شود، از این رو اعتکاف فرصتی فراهم می‌کند تا فرد بتواند به مدت سه روز روح خویش را از دنیای مادی جدا کرده و به معنویات بپردازد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مطابق رتبه بندی انجام شده توسط مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار کشور، در راستای اجرای تکالیف قانونی صدور مجوزها، وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات با کسب ۹ امتیاز از ۱۰ امتیاز، رتبه اول کشوری را از بین ۱۶ دستگاه اجرایی ارزیابی شده به دست آورد.

شاخص‌های مهم ارزیابی در این رتبه بندی، عبارت از: حذف مجوزهای کاغذی، رعایت شروط حذف شده، مراتب رد / صادر بدون شکایت، رد / صادر بدون تأخیر، درهای پشت بسته، اتصال کامل به درگاه ملی مجوزهای کشور و ارائه کامل مجوزها در درگاه‌های تخصصی در نظر گرفته شده بود.

وزارت ICT در راستای رعایت دو شاخص شروط حذف شده و اتصال کامل به درگاه ملی مجوزها، موفق به کسب امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ شد و در خصوص ارزیابی سایر شاخص‌ها نیز موفق به کسب حداکثر امتیاز ۹.۹ از ۱۰ امتیاز شد.

به طور کلی وزارت ICT، صادرکننده ۳۶ عنوان مجوز است که از این میزان، سازمان فناوری اطلاعات ایران مسئولیت صدور ۱۶ عنوان مجوز در حوزه‌هایی نظیر امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا)، مراکز داده، تاییدیه فنی نرم افزار و گواهی سلامت و احراز اصالت نرم افزار را به عهده دارد.

گفتنی است ۴۵ درصد مجوزهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران صادر می‌شود.

کد خبر 6097244 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • اتحادیه اروپا اپل را مجبور می‌کند که iPadOS را باز کند
  • با چند کلیک مجوز بگیرید | چگونه در کمترین زمان پروانه کسب بگیریم؟
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • الکترونیکی شدن ۴۷۷,۰۰۰ پروانه کسب کاغذی تا ۱۵ اردیبهشت ماه
  • ویدئو| پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • اگر مجوز کاغذی و قدیمی را به الکترونیک تبدیل نکنیم، چه می‌شود؟
  • لحظه نجات فرد پناهنده بر روی درخت در سیل (فیلم)
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه