Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مطلب به ۱۱ مورد و توصیه برای جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اشاره شده است. ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ اجتماعی محیط زیست و گردشگری نظرات

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ همه ساله بی‌دقتی گردشگران در روزهاى گرم و خشک منجر به آتش سوزی در جنگل‌های آسیب دیده و مراتع کشورمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگذاریم اندک بازمانده طبیعت این مرز و بوم از روی بی‌توجهی، بسوزند و خاکستر شوند؛ با توجه به بهار بدون بارش در اغلب نقاط کشور، باید به توصیه‌های زیر توجه کرد:

ـ هرگز سیگار روشن را خصوصا در حین رانندگی در طبیعت پرتاب و رها نکنیم.

ـ هنگام گردش و پیک نیک‌ در جنگل از خاموش بودن ته سیگار حتماً مطمئن شویم؛ در هر حال، جای ته سیگار در زیرسیگاری و زباله دانیست، نه طبیعت!

ـ با همراه داشتن و پوشیدن لباس اضافی گیاهان را بی‌مورد آتش نزنیم.

ـ در صورت لزوم برای بر پا کردن آتش جایی را انتخاب کنیم که به گیاهان حتى پوشش کوتاه و تنک علف‌ها ارتباطى نداشته باشد؛ بستر خشک کف جنگل و مرتع مانند یک فیتیله و با سرعت باور نکردنى در انتقال آتش به اطراف عمل می‌کند و چند دقیقه غفلت براى شروع آتش‌سوزى خارج از کنترل کافیست.

ـ از روشن کردن آتش در کنار درختان جدا خودداری کنیم.

ـ در صورت نیاز به آتش، حتما از منقل و گاز پیک نیکی استفاده کنیم.

ـ هنگام ترک محل از خاموش بودن آتش اطمینان کامل حاصل کنیم؛ خاکستر آتش را با آب و خاک کاملا خاموش کنیم.

ـ شیشه رها شده در طبیعت با متمرکز کردن نور آفتاب مانند ذره بین، ریسک بروز آتش‌سوزى حتى در ماه‌هاى آینده را افزایش می‌دهد.

ـ یادمان باشد چوب‌ها و شاخه‌هاى خشک و به ظاهر بى‌مصرف درست همانند سایر اجزاى اکوسیستم کارکرد و نقش طبیعى دارند؛ اثبات شده است تنه افتاده و چوب‌هاى خشک که با نام خشکه دار نیز شناخته می‌شوند کُنام و زیستگاه اصلى 300 گونه مختلف از حشرات هستند و حشرات در کف هرم غذایى طبیعت تضمین‌کننده بقاى سایر جانداران شامل انواع گیاهان، پرندگان، خزندگان، پستانداران و ... حتى گوشتخواران بزرگى مانند عقاب‌ها و پلنگ و خرس هستند.

در نتیجه هیزمى که ما براى تفریح به آتش می‌کشیم در واقع یک زیستگاه و منبع انرژى براى طبیعت پیرامون است.

ـ با استفاده از ابزار استاندارد، پاک و بی‌خطر مانند منقل و باربیکیو گازى و پرهیز از روش‌های قدیمى و پرخطر، عشق و تعلق خاطرمان به طبیعت و حیات را به عرصه عمل و ظهور برسانیم.

انتهای پیام/

Rsaadati/Psaadati/S2,23/CT12 واژه های کاربردی مرتبط بحران های محیط زیست

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران های محیط زیست بحران های محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۴۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان

مازیار رضوی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن تبریک ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: با توجه به هشدار سطح زرد هواشناسی به دلیل وزش باد جنوبی طی امروز و فردا با خطر وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گیلان رو به رو هستیم.

رضوی بر لزوم رعایت نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع تاکید کرد و گفت: مردم و مسافران از روشن کردن آتش و رها کردن آن هنگام ترک طبیعت جدا خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با تاکید بر حفظ و حراست از جنگل‌ها و منابع طبیعی افزود: بی احتیاطی و رها کردن آتش و حتی خاکسترهای نسوخته در جنگل ممکن است فاجعه آمیز باشد.

وی از آماده باش کامل همه نیروهای منابع طبیعی استان خبر داد و تصریح کرد: مردم به ویژه روستاییان گیلانی با مشاهده هر گونه حریق در طبیعت، مورد را فوری با شماره‌های ۱۳۹ و۱۵۰۴ گزارش دهند.

کد خبر 6062709

دیگر خبرها

  • توصیفات ویلیام گولدینگ از طبیعت در «خداوندگار مگس‌ها»
  • آتش سوزی جنگل‌ها در ۱۸ ایالت مکزیک
  • آتش سوزی یک هکتار از جنگل‌های تالش
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • آتش سوزی در جنگل مرزن‌آباد چالوس
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد چالوس افتاد
  • ممنوعیت افروختن آتش در جنگل‌ها و مناطق تالابی گیلان
  • هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان