Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- شهروندان مشهدی و زائران در نوروز ۹۷ از نصب المان های بهاری در مشهد شادمان بوده و خواستار توجه به طرح های جدید و مفهومی بودند.

برگزاری مهر- گروه استان ها: نوروز ۹۷ مانند سال های گذشته میلیون ها مسافر به پایتخت معنوی ایران آمدند و طبق آخرین آمار، امسال بیش از ۷ میلیون مسافر و زائر به مشهد سفر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حجم مسافر مسئولیت متولیان امر و مدیران شهری را در ارائه خدمات مطلوب سنگین تر می کند. به لطف امام رضا(ع) مشهد امسال نیز میزبان خوبی در جهت خدمات شایسته و در شان زائران بارگاه منور رضوی بود و تلاش تمامی سازمان ها نتیجه این میزبانی در خور توجه است.

یکی از بخش هایی که مشهد را در این سال ها به معنای واقعی به شهری توسعه یافته تبدیل کرده  تلاش برای مهیا کردن شهر برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

این روزها طراوت، زیبایی و نشاط و سرزندگی با قدوم زائران، همراه شده و به هرکجای شهر که می روی حس خوب طراوت را در زیر پوستت لمس می کنی.

امسال نیز در بزرگترین کلان شهر مذهبی دنیا شاهد گل آرایی و نصب المان های نوروزی بودیم که کمتر مسافر و شهروندی است که با دیدنشان لبخند رضایت بر لبانش نقش نبسته باشد و لحظاتی هرچند کوتاه را با گرفتن عکس و فیلمی برای خود ثبت نکرده باشد.

طراحی المان ها معطوف به گذشته نباشد

رامین ۳۰ ساله کارشناس عکاسی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تاکید بر اینکه المان ها خود نوعی آموزش غیر رسمیه تلقی می شوند اظهار می کند: اگر نصب المان ها تنها به زمان نوروز معطوف نشود، مسلما در زیبا سازی شهر تاثیر چشم‌گیر تری خواهد داشت و همزمان با این مورد با طراحی المان هایی با محورهای گوناگون باید سعی شود دید عمومی تقویت شود.

وی می افزاید: المان ها باید توانایی تقویت زیبایی بصری  مردم را داشته باشند تا در کنار زیبایی، به مقوله آموزش نیز پرداخته شود که بخشی از این آموزش به طراحان المان ها مربوط می شود. 

این عکاس ابراز می کند: وقتی همیشه طراحی هایی را می بینیم که از کارکترهایی و وسایلی استفاده شده که رفته رفته تکراری شده و جذابیتشان تنها معطوف به نوستالژی بودنشان است ، بیشترین مورد توجه بزرگترها قرار گرفته و خیلی از این المان ها معنایی برای کودکان فعلی ندارند.

وی ادامه می دهد: همین قضیه ایجاد تفکر و خلاقیت را کم رنگ کرده و به وسیله بازی با احساسات سعی در جلب توجه دارند. بهتر است درکنار این نوستالژی ها و در ایجاد فضایی برای خلاقیت در کودکان را هم کار شود. المان ها نباید تنها وسیله ای برای عکس انداختن و استفاده موقت باشند زیرا نوستالژیک بودن کارکترها فکر مخاطب را درگیر نمی کند.

وی ادامه می دهد: این حق انسان ها است که سطح و عمق را دیده و با اجسامی که چند بعد دارند روبرو شوند و این یعنی بالاتر رفتن دید و خلاقیت که می تواند دارای جذابیت بیشتری نیز باشد.

المان هایی از جنس زیارت

علی ۴۰ ساله کارشناس ارشد فلسفه به خبرنگار مهر می گوید: به نظر من المان ها باید در سال های آینده تغییر ماهیت داده و از طرح های جدید هم استفاده شود. ساخت المان های عروسکی و یا طرح هایی با مضمون کوچه های قدیمی جالب است اما باید همه سلیقه ها در نظر گرفته شود.

وی ادامه می دهد: مشهد شهری مذهبی است و جای المان هایی که بیشتر رنگ و بوی امام رضا(ع) را داشته باشد در این شهر احساس می شود. به عنوان مثال می توان سخنان امام رضا(ع) را در قالب المان های جذاب طراحی و در معابر منتهی به حرم مطهر نصب کرد.

وی تصریح می کند: همچنین جای المان هایی در ورودی شهر که اولین مواجه زائران با مشهد است خالی بوده و مسئولان باید به این موضوع نیز توجه کنند.

این کارشناس ارشد تاکید می کند: توصیه می کنم متولیان ساخت المان ها پیشنهاد های مردمی را برای ساخت آثار جدید مدنظر قرار داده و بهترین طرح را به عنوان نظر مردم بسازند.

المان هایی با چاشنی خلاقیت

در ادامه به سراغ یکی از زائران می رویم تا نظر او را نیز در این‌ مورد جویا شویم. او که سامان نام دارد و دانشجوی طراحی صنعتی است از نیشابور آمده و به خبرنگار مهر می گوید: هرسال با شروع نوروز، منتظر نصب المان های مختلف در مشهد هستم و امسال نیز المان هایی با نور و حرکت را شاهد بودم که در نوع خود جالب بود.

وی می افزاید: اگر همین روند تغییرات در ساخت المان ها ادامه پیدا کند و نوآوری و خلاقیت چاشنی آن شود، می تواند برای مخاطبان به خصوص غیر مشهدی ها که به این میزان با برخی هنرها مواجه نیستند، جذابیت خاصی داشته باشد.

سامان تصریح می کند: به نظر من المان باید حاوی پیام باشد و با دیدنش انسان به فکر فرو رود و خاطره و پیامی هرچند کمرنگ در ذهنت نقش ببندد و تنها از آن حس زیبایی  منتقل نشود.

بازی با گلها

فاطمه ۲۱ ساله فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی، با ابراز خرسندی از افزایش گل آرایی در مشهد به خبرنگار مهر می گوید: اینکه امسال به مراتب بیش از سال های گذشته از گل های طبیعی استفاده شده احساس نزدیکی به طبیعت به انسان منتقل می شود و بوی خوش گلها سرمستت می کند.

وی ادامه می داد: ایجاد مکان هایی مانند راه هایی که از خشت و خاک درست شده و با گل های طبیعی تزیین شده نمای زیبایی به شهر بخشیده است.

وی تاکید می کند: این المان ها فرصت مناسبی برای شهروندان و زائرین ایجاد می کند تا با عکس گرفتن و ثبت خاطره در مکان های مختلف شهر، با لبخند و رضایت مشهد را ترک کنند.

از حاشیه شهر غافل نشویم

به سراغ شهروند دیگری می رویم و از او در خصوص المان های امسال مشهد سوال می پرسیم.وی که ۳۲ سال سن دارد و کارمند است می گوید: امسال تعداد المان های نصب شده در شهر نسبت به سال های قبل کمتر بود اما باز هم مشهد به نسبت شهرهای دیگر در این مقوله خوب عمل می کند هم اینکه مردم برای گرفتن عکس یادگاری در کنار آنها حضور می یافتند، گام مثبتی تلقی می شود.

محسن ادامه می دهد: من چند المان را در میدان فلسطین و میدان بسیج دیدیم که نظرم را جلب کرد. هر سال به مناسبت فصل بهار المان های مختلفی در شهر نصب می شود که مردم نیز از دیدن آنها خوشحال می شوند.

وی تاکید می کند: خوب است  این المان ها به صورت دائمی و در مناسبت های ملی و مذهبی در شهر مورد استفاده قرار گیرند. امیدوارم در نقاط دیگر شهر هم این المان های زیبا جانمایی شوند.

وی تصریح می کند: ما هرساله اکثر المان ها را فقط در مرکز شهر مشهد می بینیم و در مناطق حاشیه شهر خبر چندانی از این زیبایی ها نیست درحالی که حق همه مردم است که المان ها به طور مساوی در جای جای شهر نصب شوند.

المان ها باید تنوع داشته باشند

نعیمه کارشناس ارتباطات به خبرنگار مهر می گوید: به نظرم امسال جای المان خالی بود.  المان ها نه تنها المان نبودند بلکه فقط جایی زیبا با طراحی های مختلف برای جایگذاری گل ها بودند.

وی ادامه می دهد: امسال المان ها تنوعی نداشتند و نه تنها نوستالژی در کار نبود بلکه طراحی روز هم نداشت و از طرح های عادی استفاده شده بود.

وی اظهار می کند: متاسفانه باید گفت امسال جای المان های معنادار بسیار خالی بود. المان هایی که در سال گذشته مردم را به فکر وامیداشت و هر کدام توانستند در جای جای شهر چندین ماه ماندگار شوند اما اگر از المان های امسال گل را بگیریم چیزی برای گفتن نداشتند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۵۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید

فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید

دیگر خبرها

  • ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • ساخت هزار و ۵۰۰ مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی
  • مدل مفهومی پیشرفته ترین سدان کیا (عکس)
  • جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد
  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • 200 روزه شدن جنگ علیه غزه چه مفهومی دارد؟ مقاومت در این مدت چگونه ادامه یافت؟