Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@17:49:45 GMT

ایران در سال ۹۶ بیش از ۱۷ هزار بار لرزید

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۵۸۲۳

ایران در سال ۹۶ بیش از ۱۷ هزار بار لرزید

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
سرزمین ایران در طول سال ۹۶ وقوع بیش از ۱۷ هزار زلزله را تجربه کرد که قوی‌ترین آنها در پائیز و زمستان بود.

به گزارش مهر، در سال ۱۳۹۶، ۱۷هزار و ۹۰ زمین ­لرزه با بزرگای بیش از ۱ ریشتر به وقوع پیوست که از این تعداد ۵۳۱۱ زمین ­لرزه دارای بزرگای بین ۲.۵ و ۴ بوده است. از مهم‌ترین زلزله‌ها در سالی که گذشت می‌توان به زمین لرزه کرمانشاه، هجدک کرمان، زلزله اطراف تهران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمد مختاری، رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در سال ۱۳۹۶ تعداد زلزله ‌های رخ داده در کشور ۱۷ هزار و ۹۰ مورد بود.

وی با اشاره به زمین لرزه‌های مقیاس ۴ ریشتر به بالا افزود: تعداد زمین لرزه‌های بالای ۴ ریشتر به ۳۲۴ بار رسیده که نهایتا تعداد ۳۶ رویداد زمین­لرزه ۵ ریشتر یا بیشتر به وقوع پیوست.

مختاری عنوان کرد: زمین ­لرزه  های مختلف در سال ۱۳۹۶ نشان از زلزله­ خیز بودن ایـران است و به ­صورت میانگین هـر ماه یک زمین ­لرزه بالای ۴.۵ ریشتر رخ داده است. از این میان بیشترین زمین لرزه‌ها در ماه‌های آذر و دی رخ داده که به ترتیب تعداد آنها ۳هزار و ۲۶۰ و ۲ هزارو ۲۲۰ و کمترین آنها در ماه های تیر و مرداد به تعداد ۸۰۰ و ۸۸۰ بوده است.

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی خاطر نشان کرد: کشور ایران به دلیل قرار گرفتن روی کمربند آلپ- هیمالیا، جزء کشورهای لرزه­ خیز جهان محسوب شده و همواره در معرض یک تنش دائمی قرار دارد. عامل اصلی اکثر زلزله‌­های ایران، فشاری است که از سوی صفحه عربستان به فلات ایران وارد می­‌شود. البته باید توجه داشت که پارامترهای متعددی در تخمین خطر لرزه‎ای گسل­ها مورد توجه قرار می‎گیرد، که یکی از مهمترین آنها طول گسل است.

اختصاصي همشهري آنلاين: آشنايي با مناطق زلزله خيز كره زمين

وی افزود: با توجه به این دلایل قسمت اعظم کشور ایران، از دیدگاه لرزه‎خیزی جزء مناطق پرخطر محسوب می­‌شود.

در همین زمینه: ۴۱ زلزله در ۹ روز چند نکته در باره روانشناسی زلزله وقوع ۱۸۹ زمین لرزه در سومار طی دو روز وقوع ۲۳ زلزله در غرب ایران | ۵ نفر زخمی شدند

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۵۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرم‌آباد لرزید

زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) عصر یکشنبه خرم آباد مرکز استان لرستان را لرزاند.

به گزارش خبرنگاری ایمنا از لرستان این زلزله به عمق هشت کیلومتر در ساعت ۱۷ و ۴۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه رخ داد.

مرکز این زمین لرزه ۳۳.۴۳۲ شمالی و ۴۸.۲۸۴ شرقی اعلام شده است.

کد خبر 746698

دیگر خبرها

  • مرزن آباد لرزید
  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد
  • بهاباد امروز لرزید
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» را لرزاند
  • خرم‌آباد لرزید
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» لرستان را لرزاند
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند / جزییات
  • خوی لرزید
  • اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده خوی/خسارتی گزارش نشده است
  • زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر خوی را لرزاند