Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@15:55:44 GMT

ماکرون امید‌ اول نجات برجام؛ برگ برنده او چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۷۰۹۳

ماکرون امید‌ اول نجات برجام؛ برگ برنده او چیست؟

هفته‌نامه فرانسوی «لوبس» با انتشار تحلیلی در مورد سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با غرب خواستار استفاده امانوئل ماکرون از برگ برنده خود برای جلب رضایت دونالد ترامپ نسبت به برجام شد.

به گزارش یورونیوز در این تحلیل که با برجسته کردن آغاز شمارش معکوس برای لغو تعلیق تحریم‌های ایران از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا آغاز شده، آمده است: «انتظار می‌رود رئیس جمهور آمریکا در ۱۲ مه در این خصوص تصمیم بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این توافق تنها بین ایالات متحده آمریکا و ایران نبوده و طرف‌های دیگری از جمله اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها را نیز شامل می‌شود، حتی این توافق موضوع قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم بوده است ولی جهان امروز این گونه شکل گرفته که مرگ و زندگی این سند در اختیار رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا باشد.»

در ادامه این تحلیل به این موضوع اشاره شده که در شرایط فعلی امید به حفظ برجام بسیار پایین است، به خصوص پس از انتصاب سیاستمداری همچون جان بولتن به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید که مخالفتش با حکومت ایران زبانزد است و نیز پیشنهاد مایک پومپئو، رئیس سابق سازمان سیا به کنگره برای کسب رای اعتماد به عنوان وزیر امورخارجه آمریکا. پمپئو نیز از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران به شمار می رود. اما مهمتر از این دو عامل تشدید کننده، ریشه اصلی این ناامیدی در اصرار بی‌پایان دونالد ترامپ بر این امر است که توافق هسته‌ای با ایران «بدترین توافق» تاریخ بوده است.

بیشتر بخوانید: شانس اروپا برای حفظ برجام چقدر است؟

هفته نامه لوبس با اشاره به سفر پیش روی امانوئل ماکرون به آمریکا، تنها شانس موجود برای نجات برجام را بهره‌گیری از روابط حسنه میان رئیس جمهوری دو کشور فرانسه و ایالات متحده آمریکا می‌داند.

مطابق اعلام کاخ سفید، واشنگتن ۲۴ ماه آوریل جاری میزبان رئیس جمهوری فرانسه خواهد بود.

در این تحلیل به نقل از مورخ برجسته، راجر کوهن که در هفته‌نامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شده، اشاره شده که اگر روابط ماکرون و ترامپ این گونه که احساس می‌شود (گرم و صمیمانه) باشد، رئیس جمهوری فرانسه باید دونالد ترامپ را برای ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای «متقاعد» کند والا «راه دیگری وجود ندارد».

البته این تحلیل با اشاره به نقش کلیدی فرانسه در ایجاد اجماع میان کشورهای اروپایی، نزدیکی بیشتر رییس جمهوری این کشور به دونالد ترامپ را چالشی برای حفظ روابط خوب ماکرون و مرکل، صدر اعظم آلمان می‌داند.

هفته‌نامه لوبس در عین حال می‌نویسد با وجود اختلاف سن این دو رهبر سیاسی تماس تلفنی ماکرون و ترامپ به طور منظم ادامه دارد و آنها در موارد بسیاری با یکدیگر مشورت می کنند. لذا بی جهت نبوده که رئیس جمهوری فرانسه از همتای آمریکایی خود برای حضور در مراسم رژه سالانه ۱۴ ژوئیه دعوت کرد.

این هفته‌نامه به سفر اخیر وزیرخارجه فرانسه به ایران اشاره کرده و یاد‌آور شده که در زمینه توانایی موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در عراق، سوریه، یمن و لبنان، فرانسه تلاش خود را برای توافق با ایران به کار بسته، هر چند این تلاش‌ها نتیجه مطلوبی نداشته است. در واقع ایران نیز به این نکته که پیام فرانسه در این موارد، همان پیام آمریکا بود، توجه چندانی نکرد.

این تحلیل در پایان نتیجه گرفته که اگر «روابط شخصی» مناسب میان ماکرون و ترامپ قرار باشد یک نتیجه ملموس و اصطلاحا به درد‌بخور داشته باشد، آن مورد باید جلب توافق رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران باشد، چرا که رئیس جمهوری فرانسه با عنوان نماینده قاره‌ای به آمریکا سفر می‌کند که همواره متعهد به توافق و چندجانبه‌گرایی و اجتناب از جنگ بوده است.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم