Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-16@06:44:02 GMT

هلند ریاست شورای امنیت را به پرو واگذار کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۸۵۶۲

هلند ریاست شورای امنیت را به پرو واگذار کرد

نمایندگی دائم پرو در سازمان ملل متحد با شروع ماه آوریل و پایان دوره یک ماهه ریاست هلند بر شورای امنیت، عهده دار این مسئولیت شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، پرو یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت است که کار خود را از ابتدای سال 2018 آغاز کرد.

از ابتدای سال جدید میلادی تا کنون، قزاقستان، کویت و هلند که هر سه عضو غیر دائم بوده اند، ریاست این شورا را در ماه های ژانویه، فوریه و مارس بر عهده داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شورای امنیت سازمان ملل متحد 15 عضو دارد که روسیه، چین، انگلیس، آمریکا و فرانسه، پنج عضو دائم و قزاقستان، کویت، هلند، پرو، ساحل عاج، گینه استوایی، بولیوی، لهستان و سوئد، 9 عضو غیر دائم آن را تا پایان 2018 تشکیل داده اند.
اعضای غیر دائم به مدت 2 سال در شورای امنیت خواهند بود اما انتخابات آن به گونه ای است که نیمی از آن ها در هر سال تغییر خواهند کرد.
در دوره ریاست هلند بر شورای امنیت، مساله یمن، غزه، صلحبانی و سوریه مهم ترین موضوعاتی بود که درباره آن ها نشست این شورا تشکیل شد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۸۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متکی: مجلس نباید «ریاست‌محور» اداره شود

منتخب مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: جایگاه رئیس مجلس باید در حوزه نقش‌آفرینی محتوایی افزایش یابد که بدون تغییر سازوکارها ممکن نیست و ریاست‌محور شدن مجلس هم به معنای خارج شدن آن از صحن‌محوری است.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی در نشست شورای وحدت اصولگرایان با منتخبان مجلس دوازدهم، اظهار کرد: مقبولیت رمز تداوم کار یک دولت و حکومت است. اینکه آیا مجلس از مقبولیت در جامعه برخوردار است یک پرسش جدی است. نمایندگانی با مردم در ارتباط هستند و سخنان آنان را می‌شنوند، اما ارزیابی در افواه عمومی جامعه نشان می‌دهد مقبولیت لازم در مجلس وجود ندارد و باید تحولی در شکل و محتوای کار مجلس ایجاد شود.

وی افزود: پاسخ دادن به این پرسش درباره مجلس در دیگر قوا هم لازم است. در دوره‌های اخیر آیین‌نامه مجلس دائم تغییر کرده و حجیم شده، اما محوری که بر آن تاکید شده، «ریاست‌محورتر» شدن مجلس است.

متکی یادآور شد: جایگاه رئیس در حوزه نقش‌آفرینی محتوایی او باید افزایش یابد و این بدون تغییر سازوکارها ممکن نیست. شأن رئیس مجلس، اداره آن است. ریاست‌محورشدن مجلس یعنی خارج شدن مجلس از صحن‌محور بودن.

منتخب مجلس دوازدهم ادامه داد: رئیس مجلس می‌تواند در موضوعات تخصصی مجلس ورود محتوایی داشته باشد. جز این جایگاه رئیس مجلس به عنوان عضو موثر در شورای عالی امنیت ملی و به ویژه شورای هماهنگی سران سه قوه اگر براساس مشاوره متخصصان یک حوزه اظهار نظر کند، کارآیی بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: اگر وزیری در مجلس استیضاح و برکنار شود به نظرم آن کمیسیون مربوطه هم باید پاسخگو باشد، چون باید یک روند مستمر نظارت را در این زمینه پیگیری می‌کرده است. وقتی این اتفاق رخ ندهد نمایندگان موضوعات و موارد دیگری را دنبال می‌کنند که می‌تواند در کارآمدی مجلس موثر باشد.

متکی گفت: باید سالی یک بار در آیینه نگاه مردم خود را بسنجیم و ببینیم در کجا ایستاده‌ایم؟ نظرسنجی‌ها به شناخت این بخش کمک می‌کند. اینکه ببینیم مجلس در دید مردم در رأس امور است یا مقبولیت دارد؟ این اقدام را باید سالیانه انجام دهیم و مطابق با نتایج آن اقدامات لازم را در نظر بگیریم.

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • نماینده دائم ایران در سازمان ملل: هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه نداریم
  • شورای امنیت خواستار پرهیز از گسترش تنش‌ها
  • جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد
  • ماراتن ریاست در بهارستان
  • متکی: مجلس باید صحن محور باشد نه ریاست محور
  • نقش رئیس مجلس در تعامل با نمایندگان باید سازنده باشد
  • ذوالنوری: ۵ نماینده نامزد ریاست مجلس شده‌اند
  • متکی: مجلس نباید «ریاست‌محور» اداره شود
  • ۵ نماینده نامزد ریاست مجلس می‌شوند
  • ذوالنوری: ۵ گزینه داوطلب ریاست مجلس می‌شوند