Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@05:46:45 GMT

ویدئو / مستند قنات قصبه گناباد- قسمت دوم

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۹۲۹۴

ویدئو / مستند قنات قصبه گناباد- قسمت دوم

‍‍‍‍‍‍

قنات قصبه گناباد به عنوان عجایب‌ تاریخ تمدن بشری در زمره عمیق ترین قنات ها قرار دارد و قدمت آن به ورود آریایی ها به سرزمین ایران باز می گردد. این اثر یکی از شاهکارهای آبی جهان بوده که با همت مسئولان میراث فرهنگی نام و نسبش در فهرست میراث جهان و بر قله آثار باستانی ارزشمند به یادگار مانده است.فلات ایران، سرزمینی است نیمه‌خشک که جز با حفر قنات، زندگی در بخش وسیعی از آن جریان نمی‌یافت؛ معماری شهرهای ایرانی تا حدود بسیاری متأثر از قنات است؛ پایاب، آب‌انبار، آسیاب، خانه، بازار، مسجد و مدرسه، همه بناهایی هستند که بر اساس معماری قنات و مسیر حرکت آب شکل می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دریافت 177 MB

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۹۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پیکر بی‌جان فیلمساز مطرح در خانه اش

به گزارش همشهری آنلاین، «دیوید بریشرز» در سال ۱۹۹۸ یک مستند با تکنولوژی آیمکس ساخت و در آن تلاش‌های گروهی از کوهنوردان را در حال صعود به قله اورست، بلندترین قله جهان را به تصویر کشیده بود. «الن گلبرانسون» مدیر تجاری این کارگردان اعلام کرد جسد بی‌جان «بریشرز» در خانه‌اش در ماساچوست پیدا شده و علت دقیق مرگ در حال حاضر مشخص نیست.

«بریشرز» یک کوهنورد باتجربه بود که از چالش برانگیزترین قله‌های جهان صعود کرد و به عنوان فیلمبردار در فیلم های مستند و داستانی کار می کرد. او در سال ۱۹۸۳ اولین تصاویر تلویزیونی زنده از قله اورست را مخابره کرد و در سال ۱۹۸۵ اولین آمریکایی بود که دو بار به قله اورست رسید و در مجموع پنج بار بام دنیا را فتح کرد.

به گزارش اسکای نیوز، خانواده «دیوید بریشرز» در بیانیه‌ای گفتند: «او اشتیاق خود به کوهنوردی و عکاسی را با هم آمیخت تا به یکی از تحسین برانگیزترین فیلمسازان ماجراجویی در جهان تبدیل شود».

او بیشتر به خاطر یک ساخت مستندی با عنوان «اوست» در سال ۱۹۹۸ شناخته می شود که کارگردانی و تهیه کنندگی آن را برعهده داشت و درباره چالش ها و مبارزات گروهی از کوهنوردان در تلاش برای رسیدن به قله اورست در ارتفاع ۸۸۵۰ متری (۲۹۰۳۵ فوت) است.

«بریشرز» و تیمش در ماه می ۱۹۹۶ در حال فیلمبرداری این مستند بودند که یک کولاک جان هشت کوهنورد را گرفت و او و تیمش برای کمک به کوهنوردان فیلمبرداری را متوقف کردند.

او در سال ۲۰۰۷، سازمانی تحت عنوان «Breashears GlacierWorks» را تأسیس کرد که به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی توصیف شده که تغییرات یخچال‌های هیمالیا را از طریق هنر، علم و ماجراجویی برجسته می کند.

کد خبر 839722 منبع: ایسنا برچسب‌ها سینمای جهان خبر مهم سینمای مستند

دیگر خبرها

  • شروع سفر «سرزمین ستاره‌ها» به مناطق دورافتاده ایران
  • پخش مستند «با دیوید بکام تیم ما را نجات دهید» و ۱۱ مستند دیگر
  • (ویدئو) ستاره فوتبال جهان نوروز ۱۴۰۳ در ایران
  • کشف پیکر بی‌جان یک فیلم‌ساز در خانه‌اش
  • کشف پیکر بی‌جان فیلمساز مطرح در خانه اش
  • کشف پیکر بی‌جان یک فیلم‌ساز در خانه اش
  • داستان پرچالش تولد قسمت دوم «آخرین بازمانده از ما» چه بود؟
  • جاذبه های گردشگری و مکان های تاریخی اصفهان + آدرس
  • داستان پرچالش تولد بازی «آخرین بازمانده از ما» چه بود؟ + ویدیو
  • دریاچه سیراب «تل شیطان» میزبان مسافران نوروزی/کاخ سرهنگ را ببینید