Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:02:46 GMT

رد پای بیگانه از سوغاتی مشهد تا آدامس

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۰۳۱۸

رد پای بیگانه از سوغاتی مشهد تا آدامس

روزنامه 19 دی قم در شماره روز سه شنبه 14 فروردین ماه سرمقاله ای با عنوان ' رد پای بیگانه از سوغاتی مشهد تا آدامس' را به قلم حسن طاهری به رشته تحریر درآورده است.

دراین سرمقاله آمده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1397 را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند.این نام گذاری در کنار شنیدن چند تیتر از اخبار اقتصادی و بازخوانی مجدد آن می‌تواند به خوبی وظیفه همه مدیران و دست اندرکاران کشور را برای یک تلاش و جهاد شبانه و تحقق شعار و نام سال جدید روشن کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سال گذشته 7 برابر واردات خودرو، لوازم خانگی وارد شده است. هیچ کالای صنعتی به اندازه لوازم خانگی به ایران وارد نمی‌شود. بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار پرسود جهان با گردش مالی در حدود 15 هزار میلیارد تومان است.
در بازار پوشاک ایران درحال حاضر با حضور 50 برند خارجی 60 درصد گردش مالی بالغ بر 6 میلیارد دلار را نصیب کشورهای خارجی می‌سازد.
20میلیون دانش آموز و دانشجو سال تحصیلی 96را با حدود 60 درصد از لوازم التحریر وارداتی و قاچاق با گردش مالی نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان شروع کردند.
واردات محصولی کم اهمیت هم چون آدامس گردش مالی 500 میلیارد تومانی داشته است.
کارخانه‌های بستنی سازی کشور تا دو سال پیش سالیانه 240میلیارد تومان چوب بستنی به کشور وارد می‌کردند که میزان واردات آن در سال گذشته براساس ثبت سفارشات انجام شده و مجوزهای قانونی بهداشت و سلامت اخذ شده به وزن بالغ بر 617تن با ارزش 993 هزار دلار بوده است.
اگر تأمل و بررسی دقیقی درباره فضای اقتصادی و مدیریت صنعت در کشور شود، از این دست موارد واردات بی رویه و خسارت بار برای تولید کنندگان ایران، فراوان مشاهده می‌شود؛ مواردی که مبالغ هنگفتی از گردش مالی کشور را به راحتی از گردونه حساب بانکی‌های داخل، خارج کرده و روانه بازارهای خارجی می‌کند.
پرسش این است که آیا مشکلات اقتصادی کشور، محدود به تحریم و بسته شدن حمایت‌های مالی است یا مدیریت داخلی بر بازار و اقتصاد؟
شاید در میان اخبار موجود هیچ خبری به اندازه افشای آمار واردات کالای خارجی در مشهد تکان دهنده نباشد.
استاندار خراسان رضوی در آغاز سال جدید و سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کرد: حجم گردش مالی بازار سوغات این استان 37 هزار میلیارد ریال است که بیش از 70 درصد آن در اختیار کالاهای خارجی فاقد کیفیت مطلوب است.
6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه 19 دي سرمقاله قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند

به گزارش همشهری آنلاین؛ جوامع امروزی در جهان مملو از اخبار و گزارشات مختلف خبری هستند. در عرصه بمباران رسانه‌ای کافی است که وارد شبکات اجتماعی یا سایت‌های خبری شوید تا با انبوهی از اخبار و نقل قول‌های رسانه‌ای برخورد کنید. اما در این بین نکته‌ای حائز اهمیت است که برای بررسی آن با محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه گفت‌وگویی داشتیم. محور بحث این بود که چرا و چگونه در ایران ما اخبار خوب و مثبت به اندازه اخبار منفی و ناگوار دیده نمی‌شوند؟ چه دست‌هایی مانع می‌شوند مردم ایران اخبار مثبت و امیدوار کننده کشور را دنبال نمایند. در ادامه حاصل این گپ و گفت را خواهید خواند.

خبر خوب، خبر بد است!

لسانی در ابتدا گفت: در موضوع ژورنالیسم و روزنامه‌نگاری دو موضوع است که با مسأله مورد نظر ما پیوند و ارتباط دارد. اولین مورد را شاید بتوان در این ضرب‌المثل جست‌وجو کرد: خبر خوب، خبر بد است! مصرف رسانه‌ای و روی آوری به اخبار چه از سوی فعالان خبری و چه از سوی مردمِ مخاطب زمانی صورت می‌گیرد که یک اتفاق ناگوار مثل سقوط پلاسکو و غرق شدن کشتی سانچی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها مخابره می‌شود.

وی افزود: مضاف بر آنچه که گفته، ما در روزنامه‌نگاری موضوعی با عنوان «ارزش‌خبری» داریم که یکی از این ارزش‌ها «درگیری» است. به عبارتی خبری که از یک درگیری یا زدوخورد حکایت کند نظیر انتقادی تند و سخت از یک نماینده مجلس یا یک درگیری فیزیکی، بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد. البته گفتنی است همین خبر که دارای ارزش درگیری است در چنین فضایی خبری بد محسوب می‌شود که مصرف رسانه‌ای بالایی هم از سوی مردم دارد. در کل باید اشاره کرد اخباری نظیر تأسیس یک نیروگاه برق یا ساخت یک سد شاید آنچنان هیجانی را برای مردم به ارمغان نیاورد.

چرا ما اخبار خوب کشور را نمی‌بینیم؟

او ادامه داد: علت را هم در این می‌توان دانست که عمل ساخت و حرکت روبه‌جلو می‌متری و با سرعت کم است، اما از آنسو تخریب و سقوط ناگهانی، سریع و پرشتاب است؛ از این رو خبر بد در چنین مقیاسی بُرد بیشتری نسبت به خبر خوب دارد، یعنی عمق نفوذ و گستره بیشتری دارد. به طور مثال پیدا شدن یک گور دسته‌جمعی از فلسطینیان در غزه بیشتر مورد استقبال مردمی در رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا خبر ازدواج دو شخص در وضعیت حال حاضر غزه.

لسانی گفت: بخشی از علت به فرهنگ عمومی جامعه برمی‌گردد، ما باید سعی کنیم خبر خوب را سر دست بگیریم؛ همانطور که یک شی گرانبها را در زرورق می‌پیچانیم و با احتیاط از آن محافظت می‌کنیم. لذا باید در نظر بگیریم که در جهانی زیست می‌کنیم که اخبار منفی افسردگی و ناراحتی بیشتری ایجاد می‌کند و اخبار مثبت هم کم هستند. از این رو وظیفه ما هم خلق خبر خوب و هم نشر آن است. به طور مثال باید به رفتار خودمان نگاه کنیم که در طول روز مطالبی که برای یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم تا چه اندازه مثبت و انرژی‌بخش هستند یا تا چه اندازه ناراحت‌کننده و ناگوار؛ موضوع مهم همین است که تغییر را باید از خودمان آغاز کنیم.

رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند؟

این کارشناس رسانه درباره نقش رسانه‌های بیگانه در القای اخبار منفی افزود: نوآم چامسکی در کتاب «فیلترهای خبری» از چند فیلتری صحبت می‌کنند که منجر به نشر اخبار یا عدم نشر آن‌ها می‌شود. یکی از این فیلترها «فیلتر مالکیت» است. به طور مثال شبکه های ماهواره‌ای بیگانه و فارسی زبان برای اینکه بتوانند در لیست ماهواره‌های جهانی قرار گیرند باید چیزی درحدود چند صد هزار دلار هزینه فقط برای اجاره کنند، این درحالیست برخی از این شبکات در چند ماهواه حاضر بوده و این یعنی تنها هزینه اجاره سالانه آنان ارقام چند میلیون دلاری است.

او تصریح کرد: در کنار این هزینه باید خرج و مخارج مربوط به مجریان شبکه؛ هنرمندان؛ دکور و... را هم افزود. لذا تزریق‌کنندگان مالی برنامه و کسانی که بحث مالی آن را فراهم می‌کنند مطالبات و انتظاراتی از این شبکه دارند. آنان می‌خواهند مردم نسبت به موضوعاتی علاقه‌مند شوند. برای همین باید گفت رسانه امروزه با تولید حس بر احساسات مخاطبات تسلط دارد. خوش‌آمد و بدآمد نسبت به موضوعی؛ رغبت و عدم رغبت نسبت به آرمانی و... از جمل اقداماتی است که از سوی رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: مضافا که رسانه تولید کنش هم می‌کند؛ به طور مثال می‌گوید اگر نسبت به فلان قضیه اعتراضی دارید و آن ناپسند می‌دانید به کف خیابان‌ها بیایید. این همان کنترل اجتماعی از سوی رسانه است، یا اینکه بگوید به چه کسی رأی بدهید یا ندهید. امروزه رسانه به عنوان یک ساختار مؤثر در تولید حس و کنش درحال عمل کردن است.

کد خبر 848114 برچسب‌ها رسانه‌ خارجی رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی

دیگر خبرها

  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی