Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با انتشار پیامی توئیتری از آغاز احداث نخستین نیروگاه هسته ای این کشور توسط روسیه خبر داد و اعلام کرد که این اقدام، گامی مهم برای آینده روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اردوغان دیشب در این پیام خود نوشت: فردا(سه شنبه) عملیات احداث نیروگاه هسته ای آک کویو ترکیه با حضور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اردوغان در پیام توئیتری خود در خصوص این نیروگاه که در استان مرسین ترکیه احداث می شود، با تیتر 'انرژی هسته ای ترکیه قدرتمند' نوشت: فردا عملیات اجرایی این نیروگاه را با همراهی دوست ارزشمندم جناب پوتین آغاز می کنیم.
به گزارش ایرنا، عملیات احداث نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه روز سه شنبه طی مراسمی با حضور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه آغاز می شود.
نیروگاه هسته ای ترکیه در منطقه آک کویو در استان مرسین در جنوب این کشور و با مشارکت شرکت روس اتم احداث می شود و قرار است در سال 2023 میلادی به بهره برداری برسد.
شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که این نیروگاه قرار است در چهار واحد یک هزار و 200 مگاواتی و در مجموع با چهار هزار و 800 مگاوات ظرفیت احداث شود.
به گزارش ان.تی.وی، با راه اندازی این نیروگاه سالانه 35 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد و این واحد نیروگاه هسته ای به تنهایی قادر است برق مورد نیاز کلانشهر استانبول را تامین کند.
بنا به اعلام این رسانه، ترکیه برای احداث این نیروگاه بالغ بر 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند و در واقع بزرگترین پروژه سرمایه گذاری ترکیه محسوب می شود و پس از افتتاح قادر خواهد بود که 10 درصد برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.
به گزارش این رسانه، نخستین واحد این نیروگاه در سال 2023 افتتاح شده و بقیه واحدها نیز در عرض یک سال به بهره برداری خواهد رسید و پس از افتتاح نیز، حدود سه هزار و 500 نفر در این نیروگاه مشغول به کار خواهند شد.
ان.تی.وی همچنین اعلام کرد: برای کار در این نیروگاه، هم اکنون 248 دانشجوی ترکیه ای در روسیه مشغول آموزش و طی دوره های تخصصی 6.5 ساله هستند که نخستین گروه از فارغ التحصیلان آنها به تعداد 35 نفر از این ماه کار خود را در محل احداث پروژه آغاز می کنند.
قرارداد احداث نیروگاه آکو کویو در سال 2010 بین ترکیه و روسیه امضا شده بود.
استفاده از انرژی هسته ای در سال 1962 وارد دستور کار دولت ترکیه شد که درآن سال در ناحیه کوچک چکمجه استانبول از سوی مرکز تحقیقات و آموزش هسته ای یک راکتور آزمایشی با قدرت یک مگاوات به نام TR-1 راه اندازی شد.
گفته می شود ترکیه از نظر منابع اورانیوم و توریوم که ماده خام انرژی هسته ای به شمار می رود، غنی است.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انرژي نيروگاه هسته اي تركيه اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم وفنون هسته‌ای دراصفهان آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عموعابدینی صبح دوشنبه در سومین جلسه کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: این رویداد بین المللی با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، متخصصان داخلی و خارجی و … عصر امروز در اصفهان برگزار می‌شود.

وی در این نشست هدف از این طرح را ساماندهی رشته‌های تحصیلی به ویژه در مقطع کارشناسی عنوان کرد و گفت؛ پیاده سازی استانی آمایش عالی و مدیریت طرح تحول استان اصفهان ضروری است.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: کارگروه استاتی در هر استان تشکیل و موارد مرتبط با تکالیف مقرر در بند آمایش آموزش عالی در سطح استان را بررسی، تدوین و به شورای گسترش آموزش عالی پیشنهاد می‌دهد.

وی تصریح کرد: آموزش عالی در سطح استان با هدف رعایت اصل عدالت آموزشی و توجه به نقاط محروم و مرزی الزامی است.

تکمیل می شود…

کد خبر 6097990

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم وفنون هسته‌ای دراصفهان آغاز می‌شود
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته ای
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند