Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@03:12:31 GMT

حمایت از کالای ایرانی منوط به کیفیت محصولات است

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۲۰۵۵

حمایت از کالای ایرانی منوط به کیفیت محصولات است

"حمایت از کالای ایرانی" با نامگذاری رهبر انقلاب برای سال ۹۷ وارد فاز تازه‌ای شده است. این نامگذاری که پیش از این در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نیز مستتر بود امروز وجه دیگری پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، این نام در حالی برای سال ۹۷ برگزیده شده که کارشناسان اقتصادی با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و رقابت شدید محصولات خارجی با داخلی، این نام گذاری را هوشمندانه و به موقع ارزیابی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد نامگذاری سالها یک سیر از پیش تعیین شده‌ای را طی کرده تا موضوع اصلی حمایت از کالای ایرانی مطرح شود. رهبر انقلاب درباره حمایت از کالای ایرانی گفته‌اند که باید در این باره همانند طرفداری از تیم های فوتبالی تعصب به خرج داد که این نشان از لزوم توجه به حمایت از کالای ایرانی دارد. اما از آنجایی که در مواجه با این مسائل همیشه به سخن گفتن و برگزاری همایش بسنده شده است باید بررسی کرد بهترین راه عملی کردن نامگذاری سال چیست؟

در این باره رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به ایمنا گفت: «برای حمایت از کالای ایرانی ابتدا باید کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد و این مهم به تجهیزات، ماشین آلات و تکنولوژی روز بستگی دارد.» این موضوع درحالی از سوی این مسئول ذکر شد که پیش از این بی توجهی به کیفیت تولیدات ایرانی پاشنه آشیل مصرف کننده داخلی بود تا در مواجه با کالای ایرانی و خارجی نهایتا خارجی را برگزیند.

جلوگیری از واردات

اسرافیل احمدیه البته این نوید را هم داده که سالهای گذشته به منظور نوسازی ماشین آلات و تجهیزات از سوی سازمان صنعت و معدن تسهیلاتی داده شده است اما این را هم گفت که «سال گذشته ۴۷ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده است که بخشی از این میزان مربوط به کالای اساسی و تجهیزات اولیه بوده است. اگر خواهان حمایت از کالای داخلی هستیم باید از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کنیم، حتی ورود یک سوم از این میزان هم برای کشور زیاد است.»

یکی از مهم ترین سیاست‌هایی که در این راه مهم به نظر می‌رسد وضع تعرفه‌های گمرکی بالا برای جلوگیری از واردات محصولات خارجی است. گرچه به نظر می‌رسد دولت در این باره به دنبال چنین سیاست‌های دستوری نیست اما با افزایش قیمت ارز، حمایت از کالای ایرانی را دنبال می‌کند. در این صورت واردات محصولات نه تنها برای وارد کننده کالای خارجی به صرفه نیست که خود به خود از ورود کالای قاچاق هم جلوگیری می‌شود. این موضوع در کشور چین نتایچ مطلوبی داشته و اقتصاددانان به اجرای این سیاست تاکید می‌کنند اما باید مخاطرات افزایش نرخ ارز را هم درنظر گرفت تا شاهد خراب تر شدن اوضاع اقتصادی نباشیم.

ریشه کن کردن قاچاق

رییس سازمان صنعت، معدن اصفهان موضوع بعدی که سد راه حمایت از کالای ایرانی است و باید آن را ریشه کن کرد را قاچاق عنوان کرد و افزود که چیزی حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به صورت سالانه وارد کشور می‌شود و تاکید کرد باید جلوی این روند گرفته شود. علاوه بر این وی بر توجه به بازارهای جدید صادراتی تاکید کرد و گفت: «این بازار ظرفیت ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلاری برای کشور دارد و اگر این موضوع مورد توجه باشد آورده خوبی برای کشور خواهد داشت.» این درحالی است موضوع فتح بازارهای خارجی هم یکی از سیاست‌های اقتصادی چینی هاست که باعث شده مردم کشور چین و کشورهای دیگر در حمایت از کالای ملی خود موفق باشند.

اگرچه به گفته رییس سازمان صنعت، معدن اصفهان هنوز مبلغ مشخصی برای تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی اعلام نشده اما ارائه این تسهیلات بیش از پیش ضروری است. در این صورت با ارائه تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی می‌توان امیدوار بود که چرخ حمایت از کالای ایران در گردش باشد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۲۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد/ میزبانی از ۲ هزار تاجر خارجی

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران اکسپو) از امروز ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدت ۵ روز (تا ۱۲ اردیبهشت) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه میزبان بیش از ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۱۲۰ کشور جهان خواهد بود که اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف خواهند کرد.

در این نمایشگاه پنج روزه، محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساحتمان و خدمات فنی-مهندسی و پتروشیمی عرضه می‌شود.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، در ۱۷ سالن نمایشگاهی در متراژ ۵۰ هزار متر با حضور ۸۰۰ شرکت ایرانی در حالی آغاز به کار خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود در آن سه هزار و ۵۰۰ جلسه B2B با حضور ۵۰ هیأت عالی رتبه برگزار شود.

در این نمایشگاه امکاناتی از جمله هماهنگی جلسات اختصاصی B2B بین بازدیدکنندگان خارجی و شرکت‌های ایرانی، گردهمایی‌های صنعت محور با بازدیدکنندگان خارجی، تورهای تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، برگزاری وبینارهای آشنایی با توانمندی‌های صنعتی ایران، برگزاری وبینارهای تخصصی، معرفی دسته محصولات منتخب ایران، انتشار گزارش‌های تخصصی بازار محصولات منتخب صنایع غذایی، انتشار گزارش‌های تخصصی، معرفی محصولات منتخب صنایع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره در طول برگزاری نمایشگاه، دسترسی به نرم افزار اختصاصی، دسترسی به مترجم و سایر موارد ارائه می‌شود.

نرم افزارهای تخصصی در این نمایشگاه شامل اطلاعات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه شامل، اطلاعات محصولات عرضه شده در نمایشگاه، امکان ثبت میزان رضایت در رابطه با جلسات، امکان برقراری ارتباط مستقیم با مرکز بی تو بی، نمایش نقشه نمایشگاه و جانمایی شرکت‌ها، امکان ارسال نظرات و پیشنهادات در رابطه با ایران اکسپو فراهم شده است.

برای مشاهده جزئیات سخنرانی عباس علی آبادی وزیر صمت در آئین گشایش رویداد ایران‌اکسپو اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 6089807 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد/ میزبانی از ۲ هزار تاجر خارجی
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • خرید کالای ایرانی باید به عنوان امر به معروف درجامعه غالب باشد
  • کشف کالای خارجی قاچاق در یک منزل مسکونی در امیدیه
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است